Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3930
Har en bra ide til UB på skolen. men da trenger jeg å vite besninpriser på de forskjellige bensinstasjonene i norge. noen som har en ide om hvordan jeg kan skaffa tilgang?
Det er data du garantert ikke får tilgang til, da dette er forretningkritisk informasjon for bensinstasjonene Du må enten gjøre som dem, kjøre rundt til alle konkurrentene og registrere prisene deres flere ganger om dagen eller crowdsource det.
Har du kontaktet de forskjellige selskapene som driver med dette, forklart ideen og spurt om de kunne tenkt seg å være med på prosjektet ditt? Som petterpan2 sier så er nok sjansen minimal men det er uansett verdt et forsøk.
Jeg mistenker det er snakk om en slags app her som viser rimeligste bensinpris i nærheten av deg. Det finnes allerede ganske mange slike apper, men alle jeg har prøvd er avhengige av at brukerene selv legger inn prisene. Aner ikke om det finnes en slags server man kan hente prisene fra automatisk, men det er nærliggende å tro at det ikke gjør det/er svært vanskelig siden det allerede ikke er blitt gjort.
Hvis ideen gjør det mulig for bensinstasjonene å ØKE pumpeprisene sine, uten å gjøre noe åpenbart ulovlig så kan det hende du har et produkt du kan selge inn hos bensinstasjonkjedene

Sitat av TopGun Vis innlegg
Jeg mistenker det er snakk om en slags app her som viser rimeligste bensinpris i nærheten av deg. Det finnes allerede ganske mange slike apper, men alle jeg har prøvd er avhengige av at brukerene selv legger inn prisene. Aner ikke om det finnes en slags server man kan hente prisene fra automatisk, men det er nærliggende å tro at det ikke gjør det/er svært vanskelig siden det allerede ikke er blitt gjort.
Vis hele sitatet...
Det finnes slike servere, men de kommer du selvfølgelig ALDRI til å få tilgang til for å lage en app som ødelegger markedet for dem som eier dataene du vil bruke
Sist endret av petterpan2; 24. september 2015 kl. 16:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Kapittel 3. Forbudte konkurransebegrensninger
§ 10.Konkurransebegrensende avtaler mellom foretak

Enhver avtale mellom foretak, enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak og enhver form for samordnet opptreden som har til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen, er forbudt, særlig slike som består i
a) å fastsette på direkte eller indirekte måte innkjøps- eller utsalgspriser eller andre forretningsvilkår,
Vis hele sitatet...
Konkurranseloven.

Finn deg en ny idé, du.
Sist endret av robhol; 24. september 2015 kl. 17:09.
Sett målgruppen lokalt, skaff dere avtaler med alle stasjonene, de kan rapportere bensinprisen til deres server, som igjen sender ut prisene på appn.
Merk at det kan bli litt feil av og til, men du kjønner greien.

Jeg vet at kompisen min sin stasjon er alt så si analog, ansatte blir oppdatert prisen over mail/annet greier, så stiller de prisen.
Sist endret av justastonedhuman; 24. september 2015 kl. 17:10.
ST1 har sine priser offentligjort.

http://www.st1.no/3dpriser/
For å få oversikt over bensinpriser ville det absolutt enkleste vært å satt i gang et crowdsourcing-prosjekt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Tviler på at det blir lett å crowdsource noe som gir bensinleverandørene leverage over kundene og lar dem presse prisene oppover... dessuten er det fortsatt ganske sketchy både etisk og i forhold til faktisk lovverk.
Sist endret av robhol; 24. september 2015 kl. 21:32.
Et søk i App Store viser meg 2 apper, "BensinPris" og "Fuelprice | Bensinpris", regner med at begge disse baserer seg på innsendte data fra brukerne av tjenesten.
Sitat av robhol Vis innlegg
Tviler på at det blir lett å crowdsource noe som gir bensinleverandørene leverage over kundene og lar dem presse prisene oppover... dessuten er det fortsatt ganske sketchy både etisk og i forhold til faktisk lovverk.
Vis hele sitatet...
Hva er det du prater om egentlig? Mener du også at prisjakt.no er ulovlig? Lol.

Hvorfor skal prisene gå oppover dersom det finnes en app som viser pumpepriser? Tror du ikke kjedene vet nøyaktig hva andre tar for literen?
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Hva er det du prater om egentlig? Mener du også at prisjakt.no er ulovlig? Lol.

Hvorfor skal prisene gå oppover dersom det finnes en app som viser pumpepriser? Tror du ikke kjedene vet nøyaktig hva andre tar for literen?
Vis hele sitatet...
Prisen går opp/ned hovedsakelig ut i fra hva de ansvarlige ved stasjoner raporterer inn.


Har erfaring innenfor Shell retail og Statoil Retail.

Begge betaler en person (vanligvis en ansatt) for å sende inn priser (shell har en egen app for dette, statoil bruker sms), for et spesifikt område.

Hvis Statoil sin Diesel koster 12 kroner, og personen fra Shell sender inn prisen på 12 kroner, blir prisen på shell oppdatert til 12.20 (slik at det lønner seg om du er trumf kunde, men ikke er forferdelig dyrt uansett).

Det finnes andre faktorer som påvirker pris variablene, men dette er det aspektet jeg er mest kjent med, derfor det eneste jeg kan si noe konkret om.

Hvis det fantes online tjenere man kunne forespørre om prisene hadde nok ikke dette vært en stilling i seg selv. Det er klart at dette er data de har på eventuelt intranet, men ikke noe de er villig til å dele med det første.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Hva er det du prater om egentlig? Mener du også at prisjakt.no er ulovlig? Lol.

Hvorfor skal prisene gå oppover dersom det finnes en app som viser pumpepriser? Tror du ikke kjedene vet nøyaktig hva andre tar for literen?
Vis hele sitatet...
Jeg henvendte meg hovedsakelig til petterpan2, noe som bør være åpenbart for de fleste da han var den eneste mine svar passet til.
Sitat av robhol Vis innlegg
Tviler på at det blir lett å crowdsource noe som gir bensinleverandørene leverage over kundene og lar dem presse prisene oppover... dessuten er det fortsatt ganske sketchy både etisk og i forhold til faktisk lovverk.
Vis hele sitatet...
Hvis du er et stort firma så crowdsourcer du ikke, du bruker dine ansatte til å sjekke prisene Teknisk sett er det konkurrentene du får et fortrinn ovenfor ved å vite deres priser når du setter dine, men det er selvfølgelig kunden som får regninga til slutt.

Dette blir gjort over alt, dagligvarekjedene har f.eks massevis av folk ansatt bare for å gjøre dette. De løper rundt på konkurrentenes butikker og registrerer priser.
Ser ikke helt greia med at det ikke skal være lov for sånn det står så blir det samma greia som prisguide osv
Oppsummering:
a) dette er informasjon bensinstasjonene ikke gir ut fordi de vil unngå priskrig, derfor er det mange bensinstasjoner som også nekter å oppgi bensinpris over telefon.
b) de appene som har denne infoen samler den selv, og vil derfor ikke gi den bort gratis.
c) prisguide for bensinstasjoner finnes det flere av allerede, som påpekt (blant annet Waze som er veldig populær).
Tviler på at du får mye ut av kjedene, men her er det i det minste 1 stasjon som har prisene sine på nett
Dette er egentlig en glimrende ide som bare venter på den rette lovgivningen for å bli gjennomført. Jeg kan opplyse om at det i Tyskland finnes noe som heter Markttransparenzstelle für Kraftstoffe som ALLE bensinstasjoner må rapportere prisendringer til. Denne plikten har eksistert siden 31. august 2013, og har naturlig nok ført til en rekke bra tjenester som gjør at folk sparer gryn - hvis de vil da.

http://www.bundeskartellamt.de/DE/Wi...cher_node.html gir en flott oversikt over hvilke apper som benytter seg av de innrapporterte prisene (sannsynligvis er appene kun tilgjengelige i Tyskland).

For dem som er godt oppegående i tysk og interessert i emnet, kan jo denne rapporten etter ett års ikrafttredelse være spennende: http://www.bundeskartellamt.de/Share...ationFile&v=10

Her er et eksempel på hvordan ADAC (NAF i Tyskland) har benyttet seg av prisdataene for sin nettjeneste: https://www.adac.de/infotestrat/tank...ftstoffpreise/