Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 13845
Jeg har akkuratt fått oppgradert til Windows 10! Det jeg imidlertid lurer på er hva jeg må gjøre om jeg vil formatere maskinen en senere anledning (uten å måtte legge inn win 7 først igjen, for så å vente i kø på 8.1, så 10).

Har kun windows 7 fysisk plate.
Laste ned win10 som .iso og brenne på cd, eller lage lage installasjonsminnepinne.
Windows skal visstnok skjønne at win10 har vært installert på pcen fra før ved å gjenkjenne hovedkortet. Hvis du blir spurt om en cdkey ved reinstallering må du nesten bruke en generisk da det ikke går ann å ekstrahere keyen fra upgrade. Etter sigende skal microsoft ha endret nyere win10 isoer til å ikke be om cdkey ved install som på de første iso distribusjonene, men har aldri fått testet selv så kan ikke uttale meg.
Du skal i utgangspunktet kunne reinstallere Windows 10 på en blank disk på den maskinen der og så skal den være aktivert. Bare å skippe key under installasjon. Vet noen har sagt det ikke fungerer, men de kan ha vært uheldige, for det er uttalt at det fungerer og jeg har testet det selv på tre maskiner her.

ISOer skaffes her:
https://www.microsoft.com/nb-no/soft...d/windows10ISO
(På Windows kommer du til en lenke til et verktøy. Denne kan brukes til å laste ned ISOer og lage USB-sticks.)

Skulle det mot all formodning ikke fungere på din maskin, kan du helt fint gå veien Win7->Win10 uten å måtte oppgradere til Win8.1 i mellom. Du kan bruke installasjonsfilen fra ISOen eller det verktøyet for å oppgradere til Win10.
Før du velger å reinstallere fra usb, bør du gå til settings-> update and security -> activation og sjekke om windows 10 er aktivert. Hvis den er det, så skal du kunne kjøre en clean install med formatering. Funket fint her i huset =)
Som mentalmelt sa, om du allerede har aktivert Windows, så er det ingen problem å reformatere. Husk at du må ha samme versjon av Windows 10 som du har nå! Enten Home eller Pro, og sannsynligvis 64-bit. Bruk verktøyet som Nichotin linker til.
I tillegg må du trykke på "gjør dette senere" når du får beskjed om å skrive inn key. Dette blir du spurt om 2 ganger, og der er en knapp for å ikke gjøre dette begge gangene. Da vil Windows sjekke lisensen sin når du kommer til skrivebordet. Som nevnt tidligere, kobles denne lisensen mot hovedkortet.

Forøvrig finnes det et triks for å hente ut windows-keyen, men er ikke sikker på om det fungerer, eller om du bare får noen tulletall. Dette er dog unødvendig om du følger tipsene her.
Sist endret av Flaskepost; 4. september 2015 kl. 14:02.
Se denne posten her: http://freak.no/forum/showpost.php?p...16&postcount=4

At du har aktivert Windows er ingen garanti for at aktiveringen vil fungere om du så formaterer! Det skal fungere i teorien, men det gjør det altså ikke alltid.
Sist endret av Grix; 4. september 2015 kl. 17:15.
Kjapt spørsmål rundt samme tema: muttern kjøpte ny pc i går, og oppgraderte fra Win 8.1 til 10. Men så er det slik at hun har en helt ny SSD liggende som hun ønsker å benytte. Hva er enkleste måte å fikse det på? Trenger vel ikke klone disken da, hvis alt er knytt opp mot HK?
Nei, du skal i utgangspunktet ikke behøve det, så ville testet å putte i den nye SSDen og installert fra USB.

Bare vær påpasselig med å lage USB-stick med riktig versjon med tanke på lisensen.
Sist endret av Nichotin; 5. september 2015 kl. 20:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg kan også bekrefte at en reinstallasjon ikke vil fungere, jeg måtte installere Windows 8.1 igjen, for så å fortsette til Windows 10-installasjon. Neste gang henter jeg ut windows 10-nøkkelen fra OSet før jeg prøver å reinstallere igjen.
Windows 10-nøkkelen du får i OSet ved gratisoppgradering er ubrukelig. Det er en generisk nøkkel alle får. Selve aktiveringa består i at din hardware-id (cpu+hk+ev tpm-chip) sendes til aktiveringstjenesten. Hvis den ser at din hardware har vært aktivert før, skal den aktiveres igjen automatisk. Obs at det bare fungerer på samme versjon (home eller pro, N eller ikke-N) som du fikk når du oppgraderte.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Jeg kan også bekrefte at en reinstallasjon ikke vil fungere, jeg måtte installere Windows 8.1 igjen, for så å fortsette til Windows 10-installasjon. Neste gang henter jeg ut windows 10-nøkkelen fra OSet før jeg prøver å reinstallere igjen.
Vis hele sitatet...
Hvordan gjøres dette? ut fra oset
Du kan bruke ulike keyviewers slik som produkey, men de gir deg bare en ubrukelig generisk nøkkel slik GalFisk påpeker. Om du installerer Windows 10 og skipper key under install vil du også få disse keyene.

Siden du har Windows 7 på plate er saken egentlig ganske enkel. Hvis du får behov for å reinstallere en dag, og Windows 10 sin egen reset-funksjon ikke kan brukes, foreslår jeg følgende:

1) Lag USB-stick med Windows 10. Husk å lage for riktig utgave!
2) Boot USB-stick.
3) Installer Windows 10. Trykk skip når den ber om nøkkel.
4) Sjekk aktiveringsstatusen etter du har kommet deg på nett. Er den aktivert? Da er du i mål! Er den ikke aktivert, fortsett til steg 5.

Hvis automatisk aktivering av clean install ikke funker:
5) Installer Windows 7 (skip oppdateringer, skip driverinstallasjoner annet enn nett)
6) Kom deg på nett og aktiver Windows 7.
7) Bruk USB-sticken du har med Windows 10 til å oppgradere. Velg å ikke beholde noe som helst når installeren spør, da blir det som en fersk install uten at noe dilldall fra Windows 7 blir med over.

Så kort oppsummert, burde du teste å reinstallere Windows 10 om du trenger det. Skulle aktiveringen mot all formodning ikke fungere, så kjører du bare upgrade på nytt. Når du ikke trenger å sette opp Windows 7 mer enn å få den aktivert, tar ikke dette spesielt lang tid.
Oioioi, her var det mye rar informasjon ute å gikk..

1. Du trenger ikke en egen CD for å installere W10 fra scratch. Hvis du går under recovery i Windows 10, kan du kjøre enn full clean reinstall som ikke tar vare på noe som helst. (Du vil få et valg om å beholde filer eller kjøre ren installasjon).

2. Så sant du ikke bytter hovedkort-modell, skal du kunne bytte ut hva som helst annet av maskinvare, og Windows skal selv sørge for å aktivere seg selv.

Når det kommer til aktivering av Windows 10, så går ikke dette alltid med en gang du booter. Det kan ta opp til flere dager før aktiveringen blir fullført, men den skal holde seg inntakt så lenge du benytter den innebygde reinstallerings-funksjonen slik at du slipper å vente.

For å være 100% sikker på at aktiveringen din av W10 er gyldig, ville jeg gitt den minst noen dager før jeg gjorde en clean install.

If you are prompted to enter a product key, click Do this later and give it a few days, Windows 10 will activate automatically.
Vis hele sitatet...
"Windows 10 handles keys differently. When you upgrade to Windows 10 via Windows Update from Windows 8.1 or Windows 7, the process registers your computers hardware, and qualifying OS with a Microsoft Product Activation Server. The device is then considered a Windows 10 device.
Subsequently anytime you re-install (or clean install) the installation checks with those servers, finds the unique installation ID and produces the validation"
Vis hele sitatet...
http://answers.microsoft.com/en-us/i...f-4b21fbd807a7
Sist endret av MrCryptical; 7. september 2015 kl. 15:34.
Hmm takk skal dere ha for info

En annen ting... Om jeg kjøper en SSD disk, som jeg ønsker å erstatte den vanlige hardisken med (sette inn ny tom SSD disk i laptop), vil jeg da også kunne bruke en recovery dvd\usb penn på den nye hardisken uten problemer? Eller må jeg bruke clone software alla dette:

- http://www.todo-backup.com/backup-re...e-software.htm
- http://www.dinside.no/931671/slik-op...rddisk-til-ssd
Som nevnt over skal det i utgangspunktet fungere å putte i ny SSD og installere. Har gjort dette selv på et par maskiner.
Takk da skal jeg prøve det! Takker for alle svar i tråden, får jeg problemer skal jeg oppdatere
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Okei, nå trenger jeg hjelp igjen.

Jeg kjøpte en SSD som jeg ønsker å bruke som hoveddisk i min gamle laptop Asus x53sv.
Jeg clonet først windows disken jeg hadde på laptop fra før til SSD disk.

Så etter den gamle hardisken var tatt ut og den nye ssd disken var satt i, starten jeg maskinen og gikk rett i bios. Her kan jeg under boot option velge å bruke den nye SSD disken som oppstart (den vises som sagt i bios).

Men når jeg da trykker save og restart kommer jeg aldri inn i windows. Jeg får bare opp feilmeldingen: "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

Uansett hva jeg velger i bios og restarter får jeg denne meldingen. Trykker jeg enter etc kommer bare samme meldingen igjen og igjen. Hva i allverden har jeg gjort feil?
Sitat av Susie Vis innlegg
Okei, nå trenger jeg hjelp igjen.
Vis hele sitatet...
Boot fra CD/USB og start windowsinstallasjonen igjen. Når du kommer til skjermbildet hvor du velger språk, valuta og keyboard, så trykker du "SHIFT+F10". Du vil da få opp et terminalvindu. Her skriver du (trykk enter etter hver linje):

Kode

bootrec.exe /rebuildbcd
bootrec.exe /fixmbr
bootrec.exe /fixboot
Start maskinen på nytt.
Sist endret av caperno; 18. september 2015 kl. 11:39.