Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1051
Hei. Jeg er en gutt på 17år som går andre året videregående skole, maritime fag.
Jeg har funnet ut at jeg har lyst til å utdanne meg til maskin ingeniør. men da er det jo noen problemer, Hvordan kan jeg gjøre det? Kan jo gå påbygg til generell studiekompetanse men da får jeg jo ikke med de realfagene jeg trenger. Er det noen som har tips ?

Tusen takk på forhånd
fullfør vgs og lærlingetiden, med fagbrev kan du søke deg inn på høgskole via y-vei.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kan jeg begynne på forkurs allerede i høst ? isåfall så høres jo det supert ut
Sitat av brun Vis innlegg
fullfør vgs og lærlingetiden, med fagbrev kan du søke deg inn på høgskole via y-vei.
Vis hele sitatet...
Som Brun sier, fullfør VGS (og velg selvfølgelig motormann 2. halvåret nå når klassene splittes).

Så er det 2 år som motormannlærling. Etter endt læretid og bestått fagbrev som motormann, kan du søke deg rett inn på høgskole uten behov for forkurs (men det kan være en fordel siden maskiningeniørfag stort sett består av matte).

På høgskolen kan du velge å gå et år (gir mulighet til å løse ut M4 og 2.maskinist papirer, men ikke høyere)

to år (kan da løse ut "alle" sertifikater og gå helt opp til maskinsjef)

eller

tre år (samme som to år, bare at du da også får en bachelorgrad, og at fagene du har tatt under utdanning gir deg studiepoengene de er verdt)

Vil egentlig ikke si det er verdt å gå 3. året når du går yrkesrettet, da det stort sett ikke er stor forskjell i lønnsnivå i forhold til en som har bachelorgrad (grovt regnet 10k i året). Med motormann i bunn trenger du bare et par måneder kadett-tid, kontra de som går høgskole som må ha 6 måneder effektiv fartstid.

Går alltids å ta 3. året og bachelorgraden ved siden av jobb. Ser dog ikke det store poenget med dette, med mindre du har tenkt til å ta kjølemaskinist eller prosesstekniker senere, og/eller vil godskrive fag fra maskiningeniør (for å lette arbeidsmengde), hvis du i ettertid kunne tenke deg å ta en annen utdanning.