Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1161
Hei!

Gjelden min ligger på rundt 100.000 kr på flere steder og de vil ikke kutte renter - de er ikke samarbeidsvillige i det hele tatt. Derfor veldig uoversiktelig og lage nedbetalingsavtale. Jeg har nå tenkt nøye på og ta ett forbrukslån for å betale denne gjelden, og så ha ett lån og forholde meg til. Er dette lurt? Noen som har gjort det?
Nei, det er idioti.
Du vil altså ta opp enda et lån til enda høyere rente (forbrukslån er fantastisk dyrt) for å betale ned lån du allerede har problemer med å betjene? Høres ikke ut som en god idé da du bare kommer til å grave deg dypere ned i gjeldsgruven.
Hvis det er snakk om kredittkortgjeld eller lån med enda høyere rente så vil det naturligvis være smart å velge ett forbrukslån, forutsatt naturligvis at renten på forbrukslånet er lavere enn renten du har per dags dato.. Men siden du ikke nevner noe om hvilken rente du har i skrivende stund så blir det umulig for oss å si hva som er best i ditt tilfelle.
Sist endret av bashfoo; 9. oktober 2013 kl. 12:04.
Jeg har renter på gjelda som er høyere enn selve regningen på flere av de regningene. Så dyr er gjelden min. Ingenting er hvertfall under 9,50%.

At lånet blir noen små tusen dyrere enn gjelda gjør ikke meg noe.
Sist endret av GladeHarlem; 9. oktober 2013 kl. 12:13.
15-20% rente på 100000 er ikke noen små tusen. Om jeg regna riktig så blir feks. 100k på 3år med 15% rente i overkant av 150000 totalt.
Sist endret av Mith; 9. oktober 2013 kl. 12:24.
Ok. Jeg gjør dette mest for å få dette samla. Fikk forhandlet meg til en bedre rente. takk for svar
Det er viktig å ha kontroll, men det er penger å spare på å samle lånene.

Hvis du har 10 smålån på 10.000,- med rente på 15% og fakturagebyr på 45,-, så er det en det en effektiv rente på 27,34%.
Sum renter og gebyrer for alle 10 lånene de tre årene: 39330,-

Når du har et lån på 100.000,- med rente på 15% og fakturagebyr på 45,-, så er det en effektiv rente på 17,20%.
Sum renter og gebyrer for alle 10 lånene de tre årene: 24744,-

Det vil si at du sparer 14.586,- på å samle lånene. Altså litt over 400 per måned. Det vil si at du må ha en nominell rente på over 23% på det samlede for at det skal lønne seg å ha 10 lån på 10.000,- med 15% nominell.