Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  119 9014
Jeg er veldig gla i jakt, fiske og friluftsliv selv.

Tenkte jeg skulle skrive litt om hva jakt innebærer.
Først og fremst er det ingen som hadde valgt å jakte for matauk i Norge i dag. Regner man sammen prisen for våpen, ammo, utstyr, klær, reise, trening, tapt arbeidstid, jaktkort, jegeravgift +++++ osv, så blir kilosprisen på viltkjøtt sinnsykt dyr i forhold til i disken på Meny. (de har forvrig masse viltkjøtt som smaker mye bedre enn "storfe-kjøttet" alle kjøper.)
En typisk elgjeger er en del av et lag på alt fra 2-10 stykker som deler på alt fra 1-5 eller mer elg på kvota. Kjøttet blir som regel delt på antall jegere og man sitter igjen med en kilospris som ikke ligner grisen.

Men da kommer man til det andre aspektet ved jakt: Gleden...
Jakt og fiske har lang og stolt tradisjon her i landet, og jeg vil påstå at alle jegere gleder seg til jakta på flere grunnlag enn bare å få med noe kjøtt hjem. Spenningen ved å overliste viltet, samholdet blant jegervennene, selve turen, historiene og skrønene rundt kveldsbålet med en velfortjent tår i koppen etter en lang dag i frisk norsk natur, gleden ved å lykkes slik forfedrene våre gjorde osv. Kan sikkert nevne 50 grunner til...
Alt ender selvfølgelig i dette omtalte "drapet". All respekt for de som ikke klarer dette, men vi jegere forventer samme respekt for at vi kan gjøre det.

Så til det etiske spørsmålet. Der kan jeg ikke svare for noen andre enn meg, men jeg skyter ikke noe som jeg ikke spiser eller kan bruke til noe annet. Og hadde økonomien min tillatt det hadde jeg valgt å ikke spise kjøtt fra dyr som står i bås hele livet og blir servert drittmat hver dag.
Vilt som blir jaktet lever fritt i naturen, løper hvor den vil og lever livet fullt ut. (Pang, så er det over) Sånn ville ihvertfall jeg hatt det.

Angående bærekraftige stammer.
Strengt tatt trengs det ikke jakt for å opprettholde bærekraftige stammer. NSB og bilparken tar seg av det som trengs. Se link: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=574662
Til sammen ble rundt 6.300 elg, hjort og rådyr drept etter kollisjon langs veiene, mens toget tok livet av 1.200 hjortevilt, ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB). Til sammen er dette nesten 500 mer enn året før, og mer enn noen gang.
Dette var i 2008.

Uten jakt vil mest sansynlig antall klovdyr øke noe, men stabilisere seg over tid. Siden det er lite fisk i havet vil fiskspisende fugl holde seg stabilt. Muligens vil vi se noe mer måker over innland der det er mat å få.
Skogsfugl og ender vil fortsette å variere veldig som det er i dag. Årene det er lemenår vil det være på topp, mens i mellomtiden mindre fugl.

Antall smågnagere, skogsfugl og rovdyr som spiser disse følger hverandre som tette sinuskurver.

Sørre rovdyr vil eksplodere i antall. Stort sett ingen ulv lever livet ut, så ulv, bjørn, jerv og gaupe vil få store antall. Ingen kommer til å tørre å gå utenfor Ring 3 etter dette.

Det finnes flere historier fra Norge om f.eks reinsdyr som lider en forferdelig død av sult da det ikke ble jaktet. Stammen på Dovre ble beskattet i mellomkrigstiden, men under WW2 var det forbudt å eie våpen, så denne stammen ble ikke jaktet på. Under de neste 5-8 årene eksploderte antallet, fjellet ble beitet ned og de neste årene led tusenvis av dyr en sultedød. Antallet har visstnok ikke kommet seg opp på nivået det var før krigen.

Så: Trenger vi jakt? Både ja og nei. Noe arter klarer seg selv og stabiliserer seg over tid, mens andre arter må beskattes hardt for å ikke spise seg til sult. Ligger litt dyreværn i dette og. Ikke uten grunn at staten bruker millioner hver år for å kartlegge hvor dyr er, hvor mange de er og antall som blir satt på kvoter.

Jeg for min del gleder meg til jakta. 2 uker med jobb til, så bærer det ut i flott norsk skog og mark, for fine turer, frisk luft, flotte inntrykk, bilder, spenning, jakt og fiske sammen med gode venner. God jakt!
Sitat av shitrich Vis innlegg
Jeg tror ærlig talt ikke at ville dyr i naturen nødvendigvis har det så mye bedre enn dyr i fangenskap. Dette sier jeg fordi dyr i fangenskap somregel har god tilgang på både mat,vann medisiner etc. Mens dyr i naturen oftere kan dø av sult, skader, sykdommer og må bestandig være på vakt for farer etc.

Dyr i naturen har kun det å være fri, en følelse jeg nekter de kan føle og sette spesiell pris på. Jeg tror ikke dyr som avles på skjønner at de er i fangenskap, og jeg tror ikke dyr i naturen skjønner at de er fri. For dem er livet en evig loop av rutiner som består av å spise, drikke og etterlate seg flest mulig avkom.

Nå sier jeg ikke at alle dyr har det sånn, men de mindre intelligente artene har nok ikke noe spessielt følelsessliv utover instinkt.
Vis hele sitatet...
Du hadde ikke vist hva frihet var om du hadde vokst opp i fangenskap, er det altså greit å ha folk i fangenskap så lenge de selv ikke vet hvor frie de kunne vært? Det er nok av "mindre intelligente" mennesker for å si det sånn.

Samtidig som dyr i fangenskap ikke vet at de er fanget, så vet heller ikke dyr i naturen at de er på vakt "hele tiden" i tilfelle farer. De bare er det.

Dyr i naturen dør svært skjelden av sult eller sykdommer, dette er fordi vi forvalter bestanden og holder den på et fornuftig nivå, uten jakt så vil man derimot se sult og sykdommer i naturen.

Det er svært få rovdyr i Norge, storvilt har i praksis ikke andre fiender en mennesker, (med få unntak).

Sitat av boogeyman Vis innlegg
Angående bærekraftige stammer.
Strengt tatt trengs det ikke jakt for å opprettholde bærekraftige stammer. NSB og bilparken tar seg av det som trengs. Se link: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=574662
Til sammen ble rundt 6.300 elg, hjort og rådyr drept etter kollisjon langs veiene, mens toget tok livet av 1.200 hjortevilt, ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB). Til sammen er dette nesten 500 mer enn året før, og mer enn noen gang.
Dette var i 2008.
!
Vis hele sitatet...
Jaktsesongen 2009/2010 ble det fellt over 100.000 rein, elg, hjort og rådyr tilsammen.

Uten jakt, og en sinnsvakt mye større rovdyrbestand enn hva vi har nå, så ville klovdyr eksplodert i anntal, og med klovdyr kommer parasitter som f.eks. Flått.
Så mange ja. Det visste jeg ikke. Det er 100.000 dyr som blir gående på veier, jernbane, hager og byer før de blir påkjørt. Resultatet hadde blitt ett blodbad uten like.
Sitat av torla Vis innlegg

Selv synes jeg catch and release er en uting, da det ikke har noen annen nytte enn å more seg ved å gjøre noe fisken mest sannsynligvis ikke liker.
Vis hele sitatet...
Så stiller du spørsmålet til fisken når den kommer på land. Vil du havne i panna eller leve lenger? Det er klart den vil leve lenger.

For meg er det å se ørreten svømme rolig og førnøyd ut av mine hender en virkelig stor glede under fisketuren.
ja enten se den svømme eller kjenne den deilige samken ab sprøstekt småørret
Sitat av thh Vis innlegg
Så stiller du spørsmålet til fisken når den kommer på land. Vil du havne i panna eller leve lenger? Det er klart den vil leve lenger.

For meg er det å se ørreten svømme rolig og førnøyd ut av mine hender en virkelig stor glede under fisketuren.
Vis hele sitatet...
Du lokker den til deg, du ufrivillig piercer kjeften dens, lirker kroken ut mens den ikke kan puste, slipper den ut igjen.
Hvis traumatisering i dyreverdnen eksisterer er catch and release et prima eksempel.
Heh, det er morsomt å se at noen også skal beskytte selen. Hva med eskimoene? Isbjørnene? Hva med fisken selen spiser og hva med de organismer fisken igjen måtte spise?

For hver eneste dag som går, så blir jeg bare mer og mer overbevist om at selve kjerneproblemet vårt her i verden er nettopp systemet som gir folk makt til å kunne si eller bestemme noe som helst over slike temaer. Slike mennesker som dere ville den naturlige seleksjonen fint tatt seg av for lenge siden, så det er synd vi har overstyrt naturlovene, men heldigvis er det bare et midlertidig tilbakefall for vårt univers.

Men en ting skal dere ha, og det er at dere er utrolig flinke til å peke ut de menneskene/elementene dere selv anser som svake, men selvfølgelig så kan dere jo aldri innrømme for dere selv at de faktisk er svake, for slikt tenker jo ikke dere som er så gode og snille? Jeg bare lurer på hvilke evner dere da har for å kunne finne de svake? Og enda mer på at de svake ikke engang forstår hva dere snakker om eller hva dere kjemper for, men at de heller føler seg brukt i alle slags debatter for å vinne frem på sympati.

Sitat av olaPola Vis innlegg
Du lokker den til deg, du ufrivillig piercer kjeften dens, lirker kroken ut mens den ikke kan puste, slipper den ut igjen.
Hvis traumatisering i dyreverdnen eksisterer er catch and release et prima eksempel.
Vis hele sitatet...
Når jeg fisker så slipper jeg uti de minste og de eldste/største og spiser resten. Når jeg så sløyer fisken i vannkanten og kaster innvollene på sjøen så kommer måkene for å få mat.

Hva gjør de når de fisker på sjøen? Fisker med garn og trykker all fisken levende, for å holde den frisk, ned i lasterommet til det er stappfullt, til den kommer frem til masseslakteriet for innpakning og utsending til alle landets butikkjeder? Og hvor mye tror du går til spille her med tanke på f.eks datostempling og eventuelle ting som kan skje under transport, som at kjøleaggregat kutter ut, etc?

Og så kommer den aller største gåten av de alle; Hvis du fisker med en krok som ligner en fisk, og fisken kommer etter for å spise den opp, men så finner ut at den ble lurt og selv ble et offer, hvem er det her som er mest slem OlaPola?
Sist endret av HippiRødstrømpe; 20. september 2011 kl. 02:27.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Du lokker den til deg, du ufrivillig piercer kjeften dens, lirker kroken ut mens den ikke kan puste, slipper den ut igjen.
Hvis traumatisering i dyreverdnen eksisterer er catch and release et prima eksempel.
Vis hele sitatet...
fisk kan ikke huske smerte, den har ei hjerne som er så liten at den kan ikke forstå smerte, den bare vet at den må kjempe
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Du hadde ikke vist hva frihet var om du hadde vokst opp i fangenskap, er det altså greit å ha folk i fangenskap så lenge de selv ikke vet hvor frie de kunne vært? Det er nok av "mindre intelligente" mennesker for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Er du med i en dyrevernsorganisasjon eller?

Problemet er at jeg sansynligvis ville forstått hva frihet var selv om jeg var født i fangenskap. Det eneste som kreves er to faktorer; At man er sammen med flere individer som vet hva frihet er og at man har en språklig kommunikasjon. Hvis noen hadde fortalt meg hva frihet var, ville det ikke være så vanskelig å forstå.
Selv om jeg ikke ville forstå det helt konkret, ville jeg fått et bilde av hva det innebærer.

Og for å svare på spørsmålet ditt: NEI, ikke mennesker...JA! jeg mener det er greit at vi har DYR i fangenskap. Det er faktisk nødvendig for å produsere mat.

Sitat av GrønnUgle
Samtidig som dyr i fangenskap ikke vet at de er fanget, så vet heller ikke dyr i naturen at de er på vakt "hele tiden" i tilfelle farer. De bare er det.
Vis hele sitatet...
Akkurat. Det som du derimot ikke nevner er at dyr i fjøs ikke har en eneste fare å frykte når de står inne.
Noe som gjør dyret mindre stresset, som igjen øker både produksjon av melk og forbedrer kjøttkvaliteten hos en ku feks.

Sitat av GrønnUgle
Dyr i naturen dør svært skjelden av sult eller sykdommer, dette er fordi vi forvalter bestanden og holder den på et fornuftig nivå, uten jakt så vil man derimot se sult og sykdommer i naturen.
Vis hele sitatet...
Svært sjelden? Vi kan forvalte bestander til en hvis grad, men vi vil ikke klare å forvalte slik at ingen dyr dør uansett. Vi er feks. per dags dato inne i et gnager-år. Rovdyr som spiser mus/lemen vil få mange avkom fordi mattilgangen er nærmest ubegrenset nå.
Men hva kommer til å skje når gnagerbestanden stabiliserer seg igjen?
Da sier det seg selv at det ikke kommer til å bli mat nok for alle. Kanskje er det også for mange individer av en art, og da er naturens måte å fikse dette på å gi dyra sykdommer. Reveskabb, musepest er et klassisk eksempel på dette.
Men ja, uten jakt ville de fleste artene fått for mange individer i områder i en periode. Til slutt ville naturen hamlet opp med problemet selv uansett, men det ville ikke være spesielt humant..

Sitat av GrønnUgle
Det er svært få rovdyr i Norge, storvilt har i praksis ikke andre fiender en mennesker, (med få unntak)
Vis hele sitatet...
Haha! Jeg kommer ikke til å starte noen ny rovdyrdebatt på dette forumet på grunn av at folk synes deres teoretiske kunnskaper innenfor feltet veier så mye mer enn praktisk kunnskap når det kommer til dette.
Men alt jeg sier er: Du har FEIL.
Sist endret av shitrich; 20. september 2011 kl. 08:35.
shitrich: Hvis du har sett dokumentaren om Dong Hyuk Shin som rømte fra en Nord-Koreansk konsentrasjonsleir(født og oppvokst der), så sier han selv at han ikke visste hva frihet var eller at det i det heletatt eksisterte en verden på utsiden. Han hevder at det som fikk han til å rømme var at en medfange fortalte om maten en kunne få og at han konstant gikk sulten.
Sitat av HippiRødstrømpe Vis innlegg
shitrich: Hvis du har sett dokumentaren om Dong Hyuk Shin som rømte fra en Nord-Koreansk konsentrasjonsleir(født og oppvokst der), så sier han selv at han ikke visste hva frihet var eller at det i det heletatt eksisterte en verden på utsiden. Han hevder at det som fikk han til å rømme var at en medfange fortalte om maten en kunne få og at han konstant gikk sulten.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sett den dokumentaren, men ser helt klart hva du mener.
I oppvekst er miljøet i stor grad på å bestemme hvordan du blir som person og hvordan du tenker.
Du sier ingenting om medfangene hadde prøvd å forklare han begrepet frihet. Noe jeg regner med de ikke har, selv om han tydeligvis hadde et språk og kunne kommunisere. Som jeg også skrev, ville man nok ikke skjønt konkret hva frihet er i en slik situasjon, men man vil kunne se det for seg på sin egen måte.
At han rømte fra "noe" til "ingenting" høres for meg litt rart ut. Men jeg har aldri opplevd en konstant sultfølelse. Så hvordan mennesker reagerer i en slik situasjon skal jeg ikke uttale meg om.
Sitat av boogeyman Vis innlegg
Først og fremst er det ingen som hadde valgt å jakte for matauk i Norge i dag. Regner man sammen prisen for våpen, ammo, utstyr, klær, reise, trening, tapt arbeidstid, jaktkort, jegeravgift +++++ osv, så blir kilosprisen på viltkjøtt sinnsykt dyr i forhold til i disken på Meny. (de har forvrig masse viltkjøtt som smaker mye bedre enn "storfe-kjøttet" alle kjøper.)
Vis hele sitatet...
Tjah.. 2k for jegerprøven og 2.5k for ei ny hagle, så kan du jakte livet ut for årlig jegeravgift (300 kr for småvilt i år), 5-20 kr/skudd og evt. jaktkort (sjøfugljakt er gratis, det er gjerne due- og andejakt også om du kommer over riktig bonde).

Sett at en uansett padler kajakk, går fotturer eller lignende og gjerne skyter noen leirduer for gøy, så er både anledning, utstyr og skyteferdigheter på plass uten at det koster noe ekstra.
Sitat av shitrich Vis innlegg
Er du med i en dyrevernsorganisasjon eller?
Vis hele sitatet...
Hehe, nei kunne ikke falt meg inn.
Sitat av shitrich Vis innlegg
Problemet er at jeg sansynligvis ville forstått hva frihet var selv om jeg var født i fangenskap. Det eneste som kreves er to faktorer; At man er sammen med flere individer som vet hva frihet er og at man har en språklig kommunikasjon. Hvis noen hadde fortalt meg hva frihet var, ville det ikke være så vanskelig å forstå.
Selv om jeg ikke ville forstå det helt konkret, ville jeg fått et bilde av hva det innebærer.
Vis hele sitatet...
Joda, Hippirødstrømpe svarte greit på den.
Sitat av shitrich Vis innlegg
Og for å svare på spørsmålet ditt: NEI, ikke mennesker...JA! jeg mener det er greit at vi har DYR i fangenskap. Det er faktisk nødvendig for å produsere mat.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke nødvendig å ha dyr låst inne for å produsere mat.. Nå er ikke jeg en av dem som springer rundt og "frigjør" kyllinger den slags, men du må da i det minste se at de er et moralsk spørsmål der.
Sitat av shitrich Vis innlegg
Akkurat. Det som du derimot ikke nevner er at dyr i fjøs ikke har en eneste fare å frykte når de står inne.
Noe som gjør dyret mindre stresset, som igjen øker både produksjon av melk og forbedrer kjøttkvaliteten hos en ku feks.
Vis hele sitatet...
Hehe, "forbedrer kjøttkvaliteten" ?? har du smakt viltkjøtt du? Forøvrig så er jo dagens transport til de sentrale slakteriene alt annet en avslappende.
Nei, de har ingenting å være redd for, for de har jo intet liv. Forøvrig så er det ikke slik at dyr i fangenskap har en eller annen udødelig greie going on.. de blir syke og dør de og.
Sitat av shitrich Vis innlegg
Svært sjelden? Vi kan forvalte bestander til en hvis grad, men vi vil ikke klare å forvalte slik at ingen dyr dør uansett. Vi er feks. per dags dato inne i et gnager-år. Rovdyr som spiser mus/lemen vil få mange avkom fordi mattilgangen er nærmest ubegrenset nå.
Men hva kommer til å skje når gnagerbestanden stabiliserer seg igjen?
Da sier det seg selv at det ikke kommer til å bli mat nok for alle. Kanskje er det også for mange individer av en art, og da er naturens måte å fikse dette på å gi dyra sykdommer. Reveskabb, musepest er et klassisk eksempel på dette.
Men ja, uten jakt ville de fleste artene fått for mange individer i områder i en periode. Til slutt ville naturen hamlet opp med problemet selv uansett, men det ville ikke være spesielt humant..
Vis hele sitatet...
Riktig, svært sjelden. Når var det sist lemen år? Før så var vi flinkere med å jakte på rovdyrene våre, rev og mår f.eks. ble forvaltet på en helt annen måte en hva jeg ser i de områdene jeg jakter ihvertfall. Det fører jo til at dersom det er for mye rev så kommer reveskabben for eksempel.. men først og fremst så vil det til neste år gå ut over di andre byttedyrene til reven. da det er flere rev enn vanlig.
Som du sier, når naturen "fikser" overbefolkning, så gjøres ikke det så veldig pent.
Sitat av shitrich Vis innlegg
Haha! Jeg kommer ikke til å starte noen ny rovdyrdebatt på dette forumet på grunn av at folk synes deres teoretiske kunnskaper innenfor feltet veier så mye mer enn praktisk kunnskap når det kommer til dette.
Men alt jeg sier er: Du har FEIL.
Vis hele sitatet...
Har eg feil faktisk Her på det glade vestland så er det ingen andre som utgjør noen fare mot Hjorten enn en og annen bil som er uheldig, og en haug jegere som er heldig. Jeg har sett bjørn ta elg i Passvik, men Passvik er da Passvik. Vi feller over 100.000 klovdyr ila en sesong, hvilke andre rovdyr er det som utgjør en reell trussel?
Sitat av HippiRødstrømpe Vis innlegg

Og så kommer den aller største gåten av de alle; Hvis du fisker med en krok som ligner en fisk, og fisken kommer etter for å spise den opp, men så finner ut at den ble lurt og selv ble et offer, hvem er det her som er mest slem OlaPola?
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at de som fisker med garn er snille, jeg sier at catch and release er litt kjipt med tanke på hva du quotet meg på. Hvis du først har dratt den opp av vannet kan du i det minste være human nok til å gi den en kjapp død istedenfor å slippe fisken ut igjen med skadene den fikk av kroken.

Jeg må legge til at jeg ikke kan en dritt om fiske.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Jeg sier ikke at de som fisker med garn er snille, jeg sier at catch and release er litt kjipt med tanke på hva du quotet meg på. Hvis du først har dratt den opp av vannet kan du i det minste være human nok til å gi den en kjapp død istedenfor å slippe fisken ut igjen med skadene den fikk av kroken.

Jeg må legge til at jeg ikke kan en dritt om fiske.
Vis hele sitatet...
Tror nok han stiller spørsmål om ikke fisken i seg selv var litt slem siden den skulle spise en annen fisk :P
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Til informasjon, det finnes flere forskjellige typer hval.
Vis hele sitatet...
Ja men når vi har forskjellige tall som aviker så mye som 800,000 og det er såpass få av dem som det er burde det vært innført totalt stopp av jakt på hval. Merk at det kun er norge og færøyene som nå jakter hval. Japan har gitt opp
du har fortsatt en null for mye i tallet ditt mp34567
80.000 ikke 800.000
Sitat av xavi0n Vis innlegg
jeg er fra tromsø og er vokst opp med jakt å fiske, hvalbiff på grillen å kobbe (sel)
men jeg ble kjente med mange folk i fra oslo nylig å de ble genuint forbanna når jeg fortalte at jeg jaktet (rype,orrful og hare) og fisket mye (sjø og vann).
de syntet dette var barbarisk og derfor vil jeg vite, hva er deres mening.
jeg vil også legge til at jeg har vokst opp med det mottoet at "hvis du ikke skal spise det skal du ikke drepe det" så jeg kunne aldrig tenkt meg å skyte en ful for å la den ligge.

en annen ting er kultivering av vann, hvis jeg er på et vann med mye fisk å jeg bare får smått så er jeg sånn at jeg tar den opp og kasten den i naturen slik av andre dyr kan spsise de, for i et vann der det bare er liten fisk er det ikke nok mat til at noen kan blir store.

så hva er deres mening om hvalfangst, jakt og fiske?
Vis hele sitatet...
Her vil jeg snu på flisa, og si at det ikke er du som er barbarisk, men de som er pingler.
Jakt og fiske har jo vert en HELT naturlig del av menneskenes hverdag så lenge vi har eksistert, akurat slik som alle andre rovdyr. Dette er jo en viktig og nødvendig kilde til mat. Og det er jo faktisk dette som er virkeligheten.
Mange som vokser opp i dag blir jo 'skånet' fra jakt o.l. siden det er så 'brutalt', og får seg ett sjokk når de vokser til og finner ut hvor kjøttet egentlig kommer fra. Dette blir feil mener jeg. Unger må lære tidlig at slik er bare livets gang, og at det er helt normalt. Ingen grunn til å 'skåne' dem fra virkeligheten! Samtidig så må andre levende dyr behandles med respekt, og skal ikke pines for at noen skal få tilfredsstilt ett eller annet sykt behov.

Og hva angår dyr i fangenskap, så bør ikke folk uttale seg før de har levd med dette i dagliglivet en stund. Her tenker jeg på vanlig normal gårdsdrift i det ganske land, ikke pelsfarmer og den slags. Pelsfarmer syns jeg ikke virker noe særlig bra, men dette skal jeg ikke si noe om , netop fordi jeg ikke vet nok om det.
Men som sagt, gårdsdrift med kuer og sauer og den slags: Dette er dyr som er veldig "dumme", og lette å tilfredstille. Har de mat, vann, plass å ligge, og hverandre, samt at folk ikke er slemme mot dem, så er livet helt på topp for dem! De tenker liksom ikke over frihet og fangenskap, de går dit maten er. Om de går noen plass, så er det nok mer på måfå, de finner liksom ikke ut at "nei, nå er vi lei av å vere her, la oss gå dit".
Setter du opp fjøsdøra, så er det jo klart at de syns det er digg å komme seg ut en tur da, så lenge været er fint. Men begynner det å blåse, regne eller snø, så trekker de fort inn igjen, det har jeg sett utallige ganger.
Tenk deg om grvitasjonen og de fysiske lovene var noe som var laget av aliens for å holde mennesker fanget på jorda, så vi ikke skulle tumle rundt overalt i verdensrommet. Dette er noe vi ikke vet, og virkeligheten for oss er jo da å bo her. Synes vi da att det er dritt å bo her, uten muligheten til å reise til fjerne galakser? Nei. Dette kan sammenlignes med hvordan dyr oppfatter fangenskap, da de ikke har samme forstand som oss, og en mye mer primitiv tankegang.
Sist endret av Sarv_2; 20. september 2011 kl. 19:15.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Jeg sier ikke at de som fisker med garn er snille, jeg sier at catch and release er litt kjipt med tanke på hva du quotet meg på. Hvis du først har dratt den opp av vannet kan du i det minste være human nok til å gi den en kjapp død istedenfor å slippe fisken ut igjen med skadene den fikk av kroken.

Jeg må legge til at jeg ikke kan en dritt om fiske.
Vis hele sitatet...
Det å kakke fisken i hodet istedenfor å slippe den ut igjen rettferdiggjør uansett ikke eventuell lidelse fisken måtte oppleve på forhånd - for strengt tatt trenger ikke vi i denne delen av verden å fiske fisken vår selv for å overleve.. Sportsfiske er og blir kun en hobby og noe man bedriver for rekreasjons skyld, så får det være opp til vær enkelt om man synes det er greit å bedrive eller ikke.

Når det kommer catch and release og skader på fisken så er det minimalt så lenge man bedriver det seriøst. Finnes eksempler på karper som har vært på land flere titalls ganger opp igjennom, tilsynelatende i super form vær gang. Det takket være svært seriøs og skånsom behandling fra sportsfiskere.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Nei, det er ikke nødvendig å ha dyr låst inne for å produsere mat.. Nå er ikke jeg en av dem som springer rundt og "frigjør" kyllinger den slags, men du må da i det minste se at de er et moralsk spørsmål der.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser selvfølgelig der moralske i det, men for å være realistisk må du også se at man ikke kan ha dyr som avles ute i det kalde klimaet vi har i Norge. Vi må også ha en viss kontroll over dem, hvis ikke ville det gått utover både befolkningen og natur i nærmiljøet.

Hehe, "forbedrer kjøttkvaliteten" ?? har du smakt viltkjøtt du? Forøvrig så er jo dagens transport til de sentrale slakteriene alt annet en avslappende.
Nei, de har ingenting å være redd for, for de har jo intet liv. Forøvrig så er det ikke slik at dyr i fangenskap har en eller annen udødelig greie going on.. de blir syke og dør de og.
Vis hele sitatet...
HEHE, ja, jeg jakter både elg og småvilt. Jeg jobber for tiden i en bedrift hvor varene vi jobber med er nettopp viltkjøtt, så spar meg for den.
Det er uansett hva dyrene spiser som avgjør smaken på kjøttet i stor grad.

Veien til slakteriene er alt for lange i enkelte steder i landet, ja. Mer er det vel ikke å si.

Har jeg sagt at dyr i fangenskap har evig liv? Du må gjerne quote meg hvis jeg har kommet med noe som er såpass drøyt.

Riktig, svært sjelden. Når var det sist lemen år? Før så var vi flinkere med å jakte på rovdyrene våre, rev og mår f.eks. ble forvaltet på en helt annen måte en hva jeg ser i de områdene jeg jakter ihvertfall. Det fører jo til at dersom det er for mye rev så kommer reveskabben for eksempel.. men først og fremst så vil det til neste år gå ut over di andre byttedyrene til reven. da det er flere rev enn vanlig.
Som du sier, når naturen "fikser" overbefolkning, så gjøres ikke det så veldig pent.
Vis hele sitatet...
Slike lemen-år som vi opplever nå har det nok ikke vært siden midten av 80-tallet en gang. Men det er lemen-år ca hvert fjerde år, selv om det ikke er like stor invasjon av dem hver gang.
I et lite lokalmiljø vil jakten kunne ha noe å si, men på landsbasis tror jeg ikke at selve jakten har innvirkning på bestanden på arter som rev etc.
Den svinger opp og ned etter mattilgang uansett.

Har eg feil faktisk Her på det glade vestland så er det ingen andre som utgjør noen fare mot Hjorten enn en og annen bil som er uheldig, og en haug jegere som er heldig. Jeg har sett bjørn ta elg i Passvik, men Passvik er da Passvik. Vi feller over 100.000 klovdyr ila en sesong, hvilke andre rovdyr er det som utgjør en reell trussel?
Vis hele sitatet...
Kult for dere på Vestlandet da, men det er desverre ikke slik mange andre steder i landet.
Hvilke andre rovdyr som utgjør en trussel? Da bør du nesten nevne mot hvilken art og i hvilket område.