Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3155
Vi skal erstatte en server som nå kjører Windows Server 2003 og fungerer bl.a. som både domenekontroller og terminalserver, i tillegg til at samtlige applikasjoner (Visma etc) er installert her.

Det er blitt bestilt en HP ProLiant ML350 G6 med 2xE5504 og 12GB RAM - men hvordan vil det være best å sette denne opp?

Pr dags dato har gjeldene kunde i tillegg en Exchange-server og en gammel server som kjører Wintid (stemplingsystem).

Med tanke på spesifikasjonene på den nye serveren så anser jeg Windows Server 2008 R2 som den mest praktiske løsningen, men burde vi vurdere å sette den opp med virtuelle servere, eller bare dytte alt sammen inn på en?

Hvordan er det forresten med lisensiering av denne type server, altså dersom vi kjører den opp som både domenekontroller og terminalserver. Vi snakker ca 30-35 unike brukere, og opptil 25 brukere pålogget (terminal)serveren samtidig.

Alle innspill tas imot med takk!
Windows Server 2008 R2 er kun 64 bit, og derfor må du kontrolere at alle programmene som skal kjøre på serveren er 64 bit kompatible. Dessuten er det litt risikabelt å bruke domenekontrolleren til terminalserver, siden terminalserveren ofte kan feile og trenger en restart.
Jeg ville såfall kjørt ESX(i) i bunnen her, og dette er hvorfor:

* Kjøre DC og TS på samme server er generelt en dårlig idè, da spes mtp sikkerhet og performance. Det er forferdelig mange sikkerhetsbrudd ved å gjøre det, spes om du kjører applikasjoner på toppen av DC'en som f.eks Visma. En TS er jo en PC, den brukes til surfing, lesing av epost etc.. Det er utrolig hvor kreativ idioter er Du kan gjøre mye med GPO for å sikre systemet, men det er å anse som "en dårlig idè" å kjøre TS på DC. Hver gang du skal gjøre vedlikehold og f.eks må reboote, så går absolutt alt ned.. og du får heller ikke låst ned en DC.

Fordelene ved virtuallisering antar jeg du kjenner til, så de skal jeg ikke gå i detalj i.

Du sier også du skal ha opp mot 35 brukere? Jeg tror ikke du klarer deg med en server til dette, mtp at du kanskje skal kjøre økonomisystemer, CRM, Outlook etc her. Fordellen med å virtuallisere er jo at du kan flytte TS'en til en ny server om dere må gå til innkjøp av det. Her må du trolig opp med en farm (Personlig ville jeg hatt det uansett, 35 bruker er mange. Hva skjer om serveren går ned og 35stk sitter uten arbeid?).

PÅ DC'en trenger du ingen lisenser utover det som føler med. Når det gjelder TS'en så kjøper du bare antall CALs du trenger for remote desktop (har byttet navn fra terminal server)

PS: Om du velger å gå virtuelt så er du helgardert mtp Wintid også, om det ikke er mulig få å det operativt i 2k8, så kan du lage en ny guest som kan kjøre wintid

Det kan være lurt å tenke over plasseringen av TS license server også, spes om du skal ha farm senere.
Sist endret av Nenzo; 24. mars 2011 kl. 10:12.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Har kunden et faktisk rent windowsmiljø per idag ?

Isåfall bytt ut ESX -> HyperV i innlegget til Nenzo, HyperV er faktisk såre nydelig for kunder som har ingen linux\unix i sitt miljø.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Har kunden et faktisk rent windowsmiljø per idag ?

Isåfall bytt ut ESX -> HyperV i innlegget til Nenzo, HyperV er faktisk såre nydelig for kunder som har ingen linux\unix i sitt miljø.
Vis hele sitatet...
Hyper-V har jeg svært lite erfaringer med, kunne du gitt meg noen kjappe pros\cons? Hyper-V er vell ikke brukt som bare-metal hypervisor? Suger til meg erfaringer der det er mulig!
zeth's Avatar
Trådstarter
Hvis vi kjøper inn Windows Server 2008 R2 med 5 CALs, og i tillegg kjøper 30 Remote desktop CALs, og installerer serveren som terminalserver m/programvare - holder dette lisensmessig, eller må man i tillegg ha 25 user/device CALs?
Du trenger ikke vanlige CALs lenger i utgangspunktet. Du kjøper lisenser og har de liggende, men du trenger ikke å aktivere de eller noe sånt. Microsoft stoler på at du betaler for det antallet du bruker.

I dette tilfellet trenger du ikke 25 cals uansett da du skal bruke TS på DC'en om jeg forstår deg rett. Men gjør deg selv en tjeneste, google litt på det om å ha TS på DC.... det er veldig mange argumenter for å ikke gjøre det.
Sikkerhetsklarert
Jeg ville IKKE kjørt rollene TS og DC på samme maskin. Gjør deg selv en tjeneste og fragmenter løsningen såppas at du kan skille på de to.

F.eks ved virtualisering som er nevnt tidligere her. HyperV koster deg ingenting.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Nenzo Vis innlegg
Hyper-V har jeg svært lite erfaringer med, kunne du gitt meg noen kjappe pros\cons? Hyper-V er vell ikke brukt som bare-metal hypervisor? Suger til meg erfaringer der det er mulig!
Vis hele sitatet...
Hyper-V er ikke helt bare metal nei, men pga den nye kjernearkitekturen så er ikke dette nødvendig heller, mange andre non-baremetal hypervisore der ute som fungerer strålende i MC-miljøer, f.eks HP-UX' HP Virtual Machines.

Pros :

- Enkelt for noen som kjenner Windows
- Koster ingenting for basisfunksjoner og er gratisversjoner der ute
- Lar deg konfigurere alt nettverksmessig i host-os'et, noe som er enkelt når det kommer til windows
- Har alle de store funksjonene som er nødvendige f.eks live migration av VM'er og lignende.

Cons :

- Ligger langt etter på mange ting som ESX gjør bedre
- Ingen mulighet for overcommitment av minne (main setback i min mening).
- Mange brukere som har brukt tidligere versjoner vil grue seg til å installere
- Er ikke nødvendigvis det beste hvis du vil virtualisere linux og støter på problemer underveis.
zeth's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nenzo Vis innlegg
Du trenger ikke vanlige CALs lenger i utgangspunktet. Du kjøper lisenser og har de liggende, men du trenger ikke å aktivere de eller noe sånt. Microsoft stoler på at du betaler for det antallet du bruker.

I dette tilfellet trenger du ikke 25 cals uansett da du skal bruke TS på DC'en om jeg forstår deg rett. Men gjør deg selv en tjeneste, google litt på det om å ha TS på DC.... det er veldig mange argumenter for å ikke gjøre det.
Vis hele sitatet...
Jeg har tenkt litt tanken på å beholde den gamle serveren som domenekontroller og kanskje også noen andre funksjoner, og sette opp den nye som ren terminalserver på 2008 R2.

Når det gjelder antall CALs man trenger iforhold til hva MS stoler på deg på, så blir jeg nesten nødt til å kalkulere med de faktiske lisensene man trenger, og da trenger man altså 1 CAL + 1 RDP CAL pr bruker?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hyper-V er ikke helt bare metal nei, men pga den nye kjernearkitekturen så er ikke dette nødvendig heller, mange andre non-baremetal hypervisore der ute som fungerer strålende i MC-miljøer, f.eks HP-UX' HP Virtual Machines.

Pros :

- Enkelt for noen som kjenner Windows
- Koster ingenting for basisfunksjoner og er gratisversjoner der ute
- Lar deg konfigurere alt nettverksmessig i host-os'et, noe som er enkelt når det kommer til windows
- Har alle de store funksjonene som er nødvendige f.eks live migration av VM'er og lignende.

Cons :

- Ligger langt etter på mange ting som ESX gjør bedre
- Ingen mulighet for overcommitment av minne (main setback i min mening).
- Mange brukere som har brukt tidligere versjoner vil grue seg til å installere
- Er ikke nødvendigvis det beste hvis du vil virtualisere linux og støter på problemer underveis.
Vis hele sitatet...
takk for en utfyllende liste:] Får leke meg litt Hyper-V med første mulighet, har du noen erfaring med Linux som guest i HV?
Sist endret av Nenzo; 25. mars 2011 kl. 15:31.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
På cons-listen kan du hive inn et par punkter:

- Ufattelig dårlig støtte i DPM for backups av guests (støtten er der, men den suger)
- Snapshots skal ikke brukes i production. Ord tatt rett fra MS selv.
- NIC bonding (teaming) er det så godt som fraværende støtte for i Windows. Du er dog heldig som kjører HP og kan sikkert gutse deg til å prøve deres tool. Broadcom sitt tool skal du ihvertfall holde deg unna
- "Merging disks...". AMAGAAAAWD (ingen autocleanup av AVHD)
- SCVMM er helt ubrukelig. Den oppdaterer seg helt random, og mister data oftere enn den samler det inn.
- ++++
Sist endret av nso; 25. mars 2011 kl. 16:47.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
PS! (Og dette er veldig veldig veldig viktig)

Slå av C-State i BIOS. Gjør det før du innstallerer boksen, infact, gjør det med en gang. Jeg venter.

C-State slår av kjerner når det er lav load på boksen. På den prosessorarkitekturen du har der så KRESJER (typ; blåskjerm, adjø, reboot) Hyper-V hvis C-state kicker inn. Det skal være fikset i R2 SP1, men jeg stoler egentlig ikke helt på dem når de sier det. De sier så mye rart.
Sist endret av nso; 25. mars 2011 kl. 16:52.
zeth's Avatar
Trådstarter
For å gå litt tilbake til det opprinnelige spørsmålet;

Det er blitt bestilt en HP ProLiant ML350 G6 med 2xE5504 og 12GB RAM - men hvordan vil det være best å sette denne opp?

Så er jeg fortsatt veldig interessert i å høre hvordan folk ville satt opp dette. Det vil uansett være et 100% MS miljø, så evt. virtualisering ser jeg for meg må skje via Hyper-V.

Casen er som tidligere nevnt en terminalserver med opp mot 30 samtidige brukere på programmer som Office og Visma.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av zeth Vis innlegg
For å gå litt tilbake til det opprinnelige spørsmålet;

Det er blitt bestilt en HP ProLiant ML350 G6 med 2xE5504 og 12GB RAM - men hvordan vil det være best å sette denne opp?

Så er jeg fortsatt veldig interessert i å høre hvordan folk ville satt opp dette. Det vil uansett være et 100% MS miljø, så evt. virtualisering ser jeg for meg må skje via Hyper-V.

Casen er som tidligere nevnt en terminalserver med opp mot 30 samtidige brukere på programmer som Office og Visma.
Vis hele sitatet...
Bestilt en G6 i disse G7 dager sier du ?

Første steg vil uansett være å handle inn litt dokumentasjon på oppsett av Hyper-V hvis virtualisering er aktuelt, det er dog også veldig mye gratis guider og walkthroughs der ute, men det er alltid greit å ha et oppslagsverk når du står fast.

1. Installer Windows 2008 R2
2. Installer Proliant Support Pack
3. Oppdatert Windows
4. Installer Hyper-V rollen.
5. Definer noen VM'er som du skal bruke til terminal-servere
6. Installer og konfigurer de som vanlig.
zeth's Avatar
Trådstarter
Teoretisk sett, hvis jeg installerer ESXi i bunn:

a) Importering av den nåværende terminalserveren til en virtuell server - er dette lov lisensmessig, kommer kanskje an på lisensene? Vil det fungere?

b) Hvis vi kjøper inn Windows Server 2008 R2 Enterprise med 25 CALs, hvordan vil det være om vi i tillegg til den importerte terminalserveren kjører inn 3 virtuelle 2008 R2 Enterprise-servere. Vil disse 25 CALsa måtte fordeles, f.eks. 10/10/5, eller vil det være 25 gyldige CALs pr virtuell server?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av zeth Vis innlegg
Teoretisk sett, hvis jeg installerer ESXi i bunn:

a) Importering av den nåværende terminalserveren til en virtuell server - er dette lov lisensmessig, kommer kanskje an på lisensene? Vil det fungere?

b) Hvis vi kjøper inn Windows Server 2008 R2 Enterprise med 25 CALs, hvordan vil det være om vi i tillegg til den importerte terminalserveren kjører inn 3 virtuelle 2008 R2 Enterprise-servere. Vil disse 25 CALsa måtte fordeles, f.eks. 10/10/5, eller vil det være 25 gyldige CALs pr virtuell server?
Vis hele sitatet...
Du har vel en triallisens på vmware converter hvis jeg ikke husker helt feil, denne er helt nydelig for å konvertere fysiske til virtuelle noder.

Jeg kjenner ikke lisensieringen for CAL's idag så jeg kan ikke svare på sistenevnte, men en kjapp mail til MS vil nok forklare det ganske bra, ville tro de har sentralisert lisensiering idag slik at lisenser blir fordelt over noder.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Du har vel en triallisens på vmware converter hvis jeg ikke husker helt feil, denne er helt nydelig for å konvertere fysiske til virtuelle noder.
Vis hele sitatet...
Og om du ikke har triallisens så har du jo alltids gratisversjonen VMware vCenter Converter Standalone som i utgangspunktet er gratis såvidt jeg vet. Eneste forskjellen er at den ikke er integrert i vCenter som en plug-in til vSphere Client.

Uten å ha brukt converter standalone så skal det visstnok være veldig lett. Du trenger kun å installere det på maskina du vil gjøre om til virtuell maskin også kjøre igjennom wizarden som er ganske selvforklarende. Der peker du til ESXi hosten du skal legge inn på.

Hvordan det er med converter og lisens vet jeg ikke, men det vil jeg tro de har tenkt på. Om du googler litt på det og leser litt på dokumentasjonen til Converter kan det hende du finner noe nyttig.
zeth's Avatar
Trådstarter
Såvidt jeg har skjønt lisensieringen til MS så finnes det forskjellige typer, hvorav den ene er OEM - og dette knytter vel isåfall lisensen til den fysiske maskinen? Vil ikke denne isåfall utgå dersom man flytter over en fysisk maskin til en virtuell?
Sitat av zeth Vis innlegg
Såvidt jeg har skjønt lisensieringen til MS så finnes det forskjellige typer, hvorav den ene er OEM - og dette knytter vel isåfall lisensen til den fysiske maskinen? Vil ikke denne isåfall utgå dersom man flytter over en fysisk maskin til en virtuell?
Vis hele sitatet...
I følge VMware vCenter Converter Standalone 4.3 User's Guide side 11 står det følgende:

NOTE You cannot move original equipment manufacturer (OEM) licenses between physical machines. The
license is attached to the server when you purchase it from the OEM and cannot be reassigned. You can only
reassign retail and volume licenses to new physical servers. If you migrate an OEM Windows image, you must
have a Windows Server Enterprise or Datacenter Edition license to run multiple virtual machines.
Vis hele sitatet...
Men som AtX skrev så vil nok en kjapp mail/telefon til Microsoft kunne klarne opp i dette.

Edit: Ref. thread på VMware sine forumer så burde det være mulig å få Microsoft til å reaktivere maskinen etter flytting. Worth a shot.
Sist endret av Gisse; 3. april 2011 kl. 20:14.
zeth's Avatar
Trådstarter
Kan vel også nevne at det må kjøpes inn en UPS (for 3 fysiske servere) og en eller annen form for backup. Hva anbefaler folket her til det?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
UPS er relativt generisk, kjøp hos samme leverandør som du kjøper servere etc, så får du gjerne rabatter samtidig.

Backup er det haugevis av muligheter med :

- Backup over LAN ? Netbackup \ Dataprotector \ Microsofts egne løsninger
- Backup til tape eller disk ? Her må det gjøres et valg
- Deduplisering ?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei Zeth,

Jeg er i samme situasjon som deg omtrent. Etter hva jeg har fått lest meg til er det riktige:

35 ansatte (35 brukere i ad) = 35 lisenser til server
25 samtidige ts brukere = 25 ts lisenser
office lisensene må være volumlisens for terminalserver, og kjøpes til alle i AD, altså 35 brukere

Og ja, det er svindyrt.


Håper noen kan korrigere meg raskt, hvis jeg har forstått dette feil


Når det gjelder backup bruker vi onlineløsning (vi har), dersom du ønsker mer info, så kontakt meg.
Onlineløsning er enkelt og problemfritt og veldig sikkert, men koster (over tid), mer enn taper/disker.
Sist endret av glowgrrr; 14. april 2011 kl. 11:17.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
En lisens per AD-bruker ? Dette kan jeg ikke tenke meg, lisensieringen er vel kun for concurrent terminal sessions afaik.