Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 2014
Jeg og noen kompiser hadde en diskusjon i dag. Jeg skriver i jeg-person. Den går slik:
Hvis jeg kjøper en julekalender på butikken for 12,- og selger den på døra for 20,- og hvis de spør så sier jeg at pengene går til klassetur (når de ikke gjør det), er det svindel?
Noen mente det var svindel andre mente at det ikke var det. Hva mener du?


Hvis dette innlegget ble for teit, bare slett og brenn det.

[CENTER]Edit: Begrunn svaret om du kan[/CENTER]
Sist endret av junkpal; 6. november 2007 kl. 20:47.
Jeg sier at det er lettjente penger, Egentlig en ganske god ide Koster vel bare 5-10 på europris, så tjener man 10 per og selger cirka 10-100 stykker, dobla profitt.
*brenn, brenn, brenn*

Det er svindel, temmelig sikker på det. Ikke veldig seriøse greier, men fremdeles svindel.
Det er vell ikke noen lov som sier at man ikke har lov til å videre selge ting man har kjøpt fra butikken?
Tips: Lag et sånt fint klistremerke med logoen til skolen "din" som du klistrer på bøsse, jakke, eller hva faen.
Dukker alltid opp et par stykker som spør om det virkelig er det du holder på med.

Og for all del ikke gjør det i området rundt skolen eller noe. Du risikerer å møte foreldrene til noen i samme klasse som deg :P
Sitat av junkpal
Det er vell ikke noen lov som sier at man ikke har lov til å videre selge ting man har kjøpt fra butikken?
Vis hele sitatet...
Nei, men du påstår at pengene går til en klassetur, med andre ord det er svindel.
Kansje man "hadde tenkt" å gi de til en klassetur men fant ut at det ikke var det allikavel om det blir noe trøbbel.
Diablo, man sier ikke at det er til klassetur hvis ikke de spør.

Er det ulovlig hvis man ikke sier at det er til klassetur da? det blir jo litt teit om man sier: "pengene går i egen lomme"
Sist endret av junkpal; 6. november 2007 kl. 20:54.
Si:
"Jeg og noen venner planlegger en tur til *bla bla bla* for å lære om *something*".. Så lenge du ikke sier HVOR mye du trenger for å fullføre "tur-planen", så kan vel ikke DET bli sett på som noe svindel ^^?
Sist endret av Maol33t; 6. november 2007 kl. 20:56.
Sitat av junkpal
Diablo, man sier ikke at det er til klassetur hvis ikke de spør.

Er det ulovlig hvis man ikke sier at det er til klassetur da? det blir jo litt teit om man sier: "pengene går i egen lomme"
Vis hele sitatet...
Nei, hvis du ikke sier at det er klassetur, så er det ikke svindel (tror jeg, ikke 100% sikker). Men tviler på at noen kommer til å kjøpe, men det er en helt annen sak.
Diablo, du tviler på at noen kommer til å kjøpe? Folk har kjøpt. Jeg var ikke med på det, men vet om noen som gjore det. Så til alle dere som tviler, Det funker!
Sist endret av junkpal; 6. november 2007 kl. 21:01.
Det er svindel for du tjener penger ved å lure kjøperen til å tro han støtter en sak.
Hvis du sier det er til klassetur kan det kalles svindel.
Men det er bare svindle i vei om du vil, for om jeg hadde kjøpt en julekalender til 20 spenn og så funnet ut at pengene ikke hadde gått til en klassetur likevel, hadde bare jeg gitt en god f*en.
Det er ikke så mange som gidder å bruke tid på å anmelde ungdom for sånt.
Sist endret av Gjøk; 6. november 2007 kl. 21:04.
Sitat av Petter Pan
Det er svindel for du tjener penger ved å lure kjøperen til å tro han støtter en sak.
Vis hele sitatet...
Hvis de spør: "Hva går pengene til?" så svarer de "De går til oss. Vi skal på klassetur". Blir det feil? Da sier du jo at de går til deg selv og så legger de til at de skal på klassetur, bare at det med klassetur har ikke noe med kalender-salget å gjøre?


GordonFreeman: De er ikke redd for å bli tatt, vi hadde bare en diskusjon om det var svindel eller ikke.
Sist endret av junkpal; 6. november 2007 kl. 21:05.
men herrgud da! ingen som gidder å anmelde noen for 10 kroner vell?
kan jo tenke på det sån at de bruker sikkert mere penger på bensin(whatever) på å dra på butikken for å kjøpe de orginalt!
on T: sier du at de er til klasse tur er det nokk svindel!
men sier du at pengene går feks til en "tur" som ikke omhandler skolen så kan de nokk ikke kalle det svindel!
Sitat av junkpal
Hvis de spør: "Hva går pengene til?" så svarer de "De går til oss. Vi skal på klassetur". Blir det feil? Da sier du jo at de går til deg selv og så legger de til at de skal på klassetur, bare at det med klassetur har ikke noe med kalender-salget å gjøre?
Vis hele sitatet...
Ja den er jo fin
Men det hadde nok ikke hjulpet mye om dette var en stor svindelsak. Det er fortsatt svindel ettersom du bevisst lurer penger fra folk ved å få de til å tro at pengene går til en klassetur.
Man snakker uheldigvis ikke med punktum og komma.
Jeg kan da ikke vite hva de oppfatter
I setningen sier man jo at pengene går til oss selv og at vi skal på klassetur. Jeg sier ikke noe om at pengene går til en klassetur, bare at jeg skal på en klassetur.
Sist endret av junkpal; 6. november 2007 kl. 21:19.
Svindel, Pindel, hvem bryr seg? Politiet kanskje, hvis noen anmelder deg. Men som noen sa; Gjør det litt profft, ha skolelogoen på boksen, og stjæl kanskje en sånn plombert boks fra en ordentlig innsamlingsaksjon og fjern den originale logoen på den først? Stå på, prøv å få det til!

NeiNei, denne skjønner jeg hvis dere sletter, NFF.. Jeg skal skjerpe meg.
Uansett om du sier "det er til klasseturen min", "det er til en klassetur" eller om faren din slår deg når han blir full i helgene og du sier "det er til et barn som ikke har det så godt" så er det villedende markedsføring. Altså ikke lovlig
Sitat av junkpal
Jeg kan da ikke vite hva de oppfatter
I setningen sier man jo at pengene går til oss selv og at vi skal på klassetur. Jeg sier ikke noe om at pengene går til en klassetur, bare at jeg skal på en klassetur.
Vis hele sitatet...
Men det betyr ikke så mye. Du prøver å lure noen til å gi penger til en annen sak en den du faktisk støtter, og da er det svindel.
En dommer/jury vil nok tolke det slik at du gikk fra dør til dør og bevisst lurte folk til å tro at de ga penger til en klassetur ved å uttrykke deg på den måten.

Edit: Villedende markedsføring er vel ordet, som moridin skrev. Og ettersom han er nff crew, så kan du vel ikke argumentere mot dét?
Sist endret av Gjøk; 6. november 2007 kl. 21:45.
Står det noe om dette i norsk lov?
Sitat av junkpal
Står det noe om dette i norsk lov?
Vis hele sitatet...
Er det svindel du mener? Jeg håper for Guds skyld ikke...
Hvis du synes det er verdt og muligens få et dårlig rykte i bygda du bor i så er det ikke umulig.
Men det er svindel
Det er svindel når du sier det går til en sak det ikke gjør, og ikke svindel om du ikke sier det. Så lett er det.
ikke et spørsmål engang.
dette er SVINDEL!
Sitat av junkpal
Hvis de spør: "Hva går pengene til?" så svarer de "De går til oss. Vi skal på klassetur". Blir det feil? Da sier du jo at de går til deg selv og så legger de til at de skal på klassetur, bare at det med klassetur har ikke noe med kalender-salget å gjøre?


GordonFreeman: De er ikke redd for å bli tatt, vi hadde bare en diskusjon om det var svindel eller ikke.
Vis hele sitatet...
Selv om du kanskje sier noe som kan tolkes på flere måter, villeder du fremdeles kjøper, og det er det som er poenget!

EDIT: Moridin kom meg i forkjøpet; Villedende markedsføring! der er det det er! Og selv om 10kr i seg selv kanskje ikke er så mye har det fint lite å si i denne saken, poenget er at du har gjort(hypotetisk gjort) noe ulovlig!
Sist endret av Petter Pan; 7. november 2007 kl. 11:42.
Om du sier det går til "klassetur", er det ikke ærlighet!
Sitat av [GC/Betater]
Om du sier det går til "klassetur", er det ikke ærlighet!
Vis hele sitatet...
Og da blir moren din sint! Så får du svarte prikker på hjerte!
Men skjønner ikkehelt hva som er poenget, er det ydmykelsen som gir deg et kick?
Skal du tjene penger er dette virkelig ikke veien til rikdom ...
Sitat av Petter Pan
Men skjønner ikkehelt hva som er poenget, er det ydmykelsen som gir deg et kick?
Skal du tjene penger er dette virkelig ikke veien til rikdom ...
Vis hele sitatet...
Forskjell på rikdom og lommepenger! Kan faktisk tjene en del på det her om han klarer å gjenomføre.
Selger 50 stk med 8 kr fortjeneste er 400kr! Grei lønn for en dag
Har man selvrespekt, så gjør man ikke dette.
Sist endret av kwm; 7. november 2007 kl. 12:00.
Husk også at dere må betale moms på de solgte varene og arbeidsgiveravgift for de som selger på dørene. Da kan man jo likeså godt gå med avisen på søndager eller noe. De tror jeg også får 10 kroner pr. solgte avis, men det er lovlig.
Sitat av bronsky
Husk også at dere må betale moms på de solgte varene
Vis hele sitatet...
Man må betale moms først etter 50000 tjente kroner. Dersom du drar et stunt som dette er ingenting svindel før du utelater å betale skatt av det du tjener. Hvis du sier det er til klassetur mens det ikke er det, er dette ingenting annet enn løgn. Hvis du jobber i en butikk som kassemann og en kunde spør hva pengene for tomaten hun kjøper går til, og du svarer "fattige barn i afrika" er det akkurat det samme.
Sitat av bronsky
Husk også at dere må betale moms på de solgte varene og arbeidsgiveravgift for de som selger på dørene. Da kan man jo likeså godt gå med avisen på søndager eller noe. De tror jeg også får 10 kroner pr. solgte avis, men det er lovlig.
Vis hele sitatet...
Ehh....tviler på at hverken VG eller Dagbladet betaler 10,- kr pr. solgte avis til avisbudet. Det er jo det samme som avisen koster. Da tjener de jo ikke noe selv.

Tror nok heller at det er snakk om 3-4 kr pr. avis
Du MÅ ha tillatelse fra det lokale snut kontoret for og drive dør salg.
(Egen erfaring)
Sist endret av bølle666; 7. november 2007 kl. 14:04.
Jeg tror folk misforstod litt her. Jeg har ikke tenkt til å gjøre det, meg og noen kamerater hadde bare en diskusjon etter at de hadde holdt på litt med å selge julekalendere på døra.
Sist endret av junkpal; 7. november 2007 kl. 14:47.
Sitat av bølle666
Du MÅ ha tillatelse fra det lokale snut kontoret for og drive dør salg.
(Egen erfaring)
Vis hele sitatet...
Og det er det en god grunn til. Synes at kommer for mange salg på døra som det er, og det hadde bare vært enda verre om alle som tenkte å tjene seg noen ekstra kr kom på den ideen
På barneskolen var det kamerater av meg som rappet noen gamle bøsser som sto mer til utstilling på skolen hvor det stod skolens navn på osv. Da vi var så små ble det ikke store saken av det men jeg kan love deg at det ikke godt motatt.

Ikke bare er det feil markedsføring (samt at du egentlig skal regnskapsføre det som kan bli kalt en "salgsbedrift") men du utgir deg som en representant på vegne av skolen. Du bruker altså skolens navn til svindelen noe som kan kalles sverting og også er straffbart..

Edit:
Sitat av junkpal
Det er vell ikke noen lov som sier at man ikke har lov til å videre selge ting man har kjøpt fra butikken?
Vis hele sitatet...
Nei, men du må føre regnskap som du må levere inn. Vet ikke om du kansje også må registrere deg som en bedrift e.l.
Sist endret av Graps; 7. november 2007 kl. 15:34.
Sitat av C.Hendrix085
Forskjell på rikdom og lommepenger! Kan faktisk tjene en del på det her om han klarer å gjenomføre.
Selger 50 stk med 8 kr fortjeneste er 400kr! Grei lønn for en dag
Vis hele sitatet...
En kamerat av meg livnærte seg som student ved å importere bruktbiler fra tyskland og selge dem på det norske markedet, han hadde godt over 400 dagen kan jeg si, og det var for ham lommepenger. Ikke er jeg noe finansmann, og ikke skal jeg bli det heller, men det er virkelig måte på hvor smålig man er villig til å bli for å tjene penger ..!

EDIT: Glem glem glem, så at brukeren var født i 95!!
Sitat av junkpal
Står det noe om dette i norsk lov?
Vis hele sitatet...
Markedsføringsloven:

"§ 2. Villedende forretningsmetoder.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser."


Denne "salgsmetoden" treffer innertier på denne paragrafen i loven.

Men for all del, stå på gutter! Kjøp heller kalendere som koster 25,- og selg dem til 50,-!!! Folk har masse penger og jeg tror dere vil selge minst like mange! Finn ut hvilken salgsteknikk som funker best, og dere vil bare selge enda flere!

Et morsomt regnestykke: Du selger 20 kalendere hver dag resten av denne måneden. I ren profitt har du da 11000 spenn! Siden du allerede har brutt loven så kan du spe på med litt fake loddsalg også! De ivrigste(og ofte dummeste) dørkundene kan du gjøre GODE penger på... Ikke tilby loddsalg til dem som stiler deg mange spørsmål. Husk: Et godt førsteinntrykk er viktig!