Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 770
Jeg holder på å redigere en film nå, den er i 4:3.
Hvordan lager jeg den over til 16:9 bilde?
Hvis du sier hvilket program du bruker kan sikkert hjelpe deg selv til å få litt hjelp!
Kanskje en idè å nevne hvilket redigeringsprogram du bruker? Du vil også miste mye av bildet ved å blåse den opp. Kvaliteten vil også bli forferdelig.
Hva filmet du filmen i? Har du filma i 4:3 må du slenge på letterbox, men da kutter du bort deler av originalfilmen.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Som Marjo sier kutter du bort deler av bildet dersom du legger på letterbox... så jeg ville heller godt for å beholde det i 4:3 dersom det ikke er en veldig god grunn til gjøre det om til 16:9!
De fleste digitalkamera til over 5000 kr, har muligheten til å bytte til 16:9 gjennom kamerainnstilling. De fleste har Squeeze Widescreen (ikke ekte 16:9 cdd-brikke) men kvalitetet er iallfall bedre enn å blåse opp i ettertid. For å beholde kvalitetet, bør du helst bare legge til letterbox - og det vil ikke vises så bra med widescreen skjerm/tv.
Alfen92's Avatar
Trådstarter
20 0
Har tilgang til Pinnacle studio 8,9 og 10, og Adobe Premiere pro.
Sist endret av Alfen92; 8. mars 2006 kl. 16:37.