Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1614
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er en kar i 100% fast jobb. Skal i mmitt første møte med krimomsorgen nå på nyåret for iverksettelse av 60t samfunnstraff.

Hvordan foregår det første møtet? Varighet? Blir det tatt rustest?
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mitt første møte med kriminalomsorgen var typ kartleggingsmøte.
Vi gikk gjennom litt hva jeg kunne tengt meg og gjort under samfunnsstraffen, hvordan holde motivasjonen, litt rundt hvordan jeg har det og forhistorie med rus og kriminalitet, og en gjennomgang av regelverk rundt utførelsen av samfunnsstraffen.

Ble ikke tatt noe rusprøver på møter med kriminalomsorgen hos meg.

Når det ikke funka med samfunnsstraff det første stedet ordnet hun et nytt møte og et nytt sted og fullføre samfunnsstraffen på.

Jobba på Nordsjøen på den tiden så straffen ble lagt opp til og passe inn i friperiodene
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mitt første møte med kriminalomsorgen var typ kartleggingsmøte.
Vi gikk gjennom litt hva jeg kunne tengt meg og gjort under samfunnsstraffen, hvordan holde motivasjonen, litt rundt hvordan jeg har det og forhistorie med rus og kriminalitet, og en gjennomgang av regelverk rundt utførelsen av samfunnsstraffen.

Ble ikke tatt noe rusprøver på møter med kriminalomsorgen hos meg.

Når det ikke funka med samfunnsstraff det første stedet ordnet hun et nytt møte og et nytt sted og fullføre samfunnsstraffen på.

Jobba på Nordsjøen på den tiden så straffen ble lagt opp til og passe inn i friperiodene
Vis hele sitatet...
Hadde vært ypperlig å få tilrettelagt mtp. At det ikke går utover jobb!
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min erfaring er at de er ålreite.
Jeg gjennomførte program mot ruspåvirket kjøring under pandemien. Opplegget var relativt fleksibelt og greit, men selvfølgelig fryktelig amputert under pandemien da.
Uansett opplevde jeg de ansatte fleksible og greie, de er der for å hjelpe deg å gjennomføre best mulig, ikke dømme deg. Det har rettsvesenet allerede tatt seg av. Vær åpen, vær ærlig, høflig og grei så går dette utmerket.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hadde vært ypperlig å få tilrettelagt mtp. At det ikke går utover jobb!
Vis hele sitatet...
Det pleier å gå greit så tror ikke du trenger å bekymre deg.
Mitt inntrykk er at de aller fleste ansatte i kriminalomsorgen/friomsorgen er personer som vil deg godt.

Det jeg har hatt litt problemer med under gjennomføring av samfunnsstraff er når det er en tredjepart med i bildet.
At tredjeparten ikke møtte opp til avtalt tid og ikke var mulig å nå på telefonen.
Sørg derfor for å dokumentere alle avvik fra planene dere kommer frem til sammen sånn at du har ditt på det tørre.
Tar ca en time eller mindre og de bare spør litt om hverdagen din og hva du liker å gjøre. Så finner de noe de tenker du kan passe til. De er ikke der for å gjøre det surt for deg men å få straffen gjennomført De tar ikke rustest på møtet men hvis du bruker medisiner som kan slå ut på test så forteller du det. De kan ta alkotest av deg som stikkprøver gjennom straffegjennomføringen.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De tar ikke rustest dersom du fremstår som en ordentlig type, oppegående og edru.

Møter du opp snøvlende i skitten og blodig track-suit blir du nok testet og fratatt privilegiet det er å få gjennomføre straffen sin i samfunnet.

Møter du opp velstelt, ordentlig kledd i frakk eller bare i noe pent tøy og er skarp i talen vil du sannsynligvis ikke testes for noe.

Du blir spurt om du ruser deg. Bruk huet når du svarer, uansett hva svaret er.

Første møte: kartleggingsmøte hvor du og din veileder blir semi-kjent og diskuterer hva som kunne vært relevant for deg å gjøre.

Jeg bor ganske sentralt, allikevel var tilbudene nokså stusselige, og kriminalomsorgen SELV har ingen opplegg.
De kontakter f.eks Røde Kors eller Frelsesarmeen og hører om du kan være med på noe opplegg der.

Veileder lager en timeplan når dere har funnet ut av hvem du skal gjennomføre straffen din hos, og hvem som skal være din kontaktperson på stedet du/dere velger.

For å oppsummere mine opplevelser:
- Matlaging og spising.
- Idrett.
- Sosialisering.
- Håndtverk.

MØT OPP og GJENNOMFØR. Unngå for all del å ruse deg eller å drite deg ut.

Det er snakk om hva? 45, 90, 150 timer?

Det er så jævlig mye bedre regnestykke enn 24 timer hver dag i 90 dager i fengsel.
Det blir 2160 timer.

Det er en ganske så grei strafferabatt spør du meg.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan du gi litt mer opplysninger om din situasjon slik at jeg eventuelt kan gi noen mer spesifikke råd?
Har gjennomført 3 runder med samfunnsstraff.

Hvis du PMer meg kan jeg fortelle deg hvilket sted du bør gjennomføre straffen din. Det er et sted som er milevis chillere enn alle andre, hvor det egentlig bare er koselig å tilbringe tid.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har hatt kontakt med kriminalomsorgen noen ganger, og nå de siste 14 dgr. 14 dgr isolert og jeg har bare bra erfaring med kriminalomsorgen. Uten unntak. De vil oss vel, dømmer ingen og er bra folk. Det finnes sikkert noen tullinger der som det finnes alle andre steder, men jeg har ikke truffet noen av dem.