Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 70531
Etter en del spørsmål om å lage en guide for hvordan man dyrker tobakk hjemme, tenkte jeg at når interessen er så stor så kunne det være greit med en guide på norsk.

Det finnes mange varianter av tobakksplanten, men noen av de vanligste sortene er Havana og Virginia. Også innenfor disse finnes det finnes ulike varianter der noen egner seg godt til sigaretter, mens noen egner seg bedre som sigar eller pipetobakk. Tobakksplanten trives best i sydlige land, men kan fint dyrkes i Norge. Er litt usikker på hvor godt den vil trives i de nordligste delene av landet, men det skader jo ikke å prøve

Så det aller første du gjør før du setter i gang, er å velge hvilken type du vil dyrke. Fremgangsmåten for å plante de forskjellige typene er den samme, så du kan følge denne guiden uansett. Her er en liten lise over nettsider du kan kjøpe frø fra:

Impecta
Seedman
The tobacco seed company
Coffinails

Før du begynner bør du også skaffe et par ting. For det første trenger du god næringsrik jord til å plante frøene i. For eksempel kan du ta en titt hos plantasjen, da de pleier å ha mye fint. Jeg bruker blant annet blomsterjord. Hvis du har kompostbinge er det god jord det også.
I tillegg trenger du gjødsel. Det er egentlig det samme hva du bruker, men mot slutten av levetiden til planten bør du gjødsle med et gjødsel som ikke inneholder så mye nitrogen. Det gjør at planten ikke gulner slik den skal.
Store potter kan også være greit å ha, da plantene kan bli ganske store.

Denne guiden vil inneholde det de viktigste elementene i forkortet form. Skulle jeg ha skrevet i detalj alt som kan gjøres fra begynnelse til slutt, hadde den blitt på flere titals tider. Så denne guiden kommer jeg til å dele inn i 4 relativt korte deler: planting, høsting, tørking og fermentering (curing).


Planting

Viktig: Du må ikke gjødsle plantene før de har blitt ca 1-2cm i diameter, da plantene kan bli ”brent” for så å visne bort.

Plantingen begynner i begynnelsen av april og skjer inne. Begynn med å strø noen frø i en potte med jord og fukt jorden lett med en sprayflaske eller lignende. Det er veldig viktig at jorden ikke tørker ut, så vær obs! Etter ca en uke vil du se at det begynner å spire. Når de først har begynt å spire vil de vokse ganske fort, og de kan godt vokse seg tre ganger så store på under en uke. Når plantene har fått 3-4 blader kan du potte dem om, gjerne 5-6 stk i hver potte (10cm diameter). Et problem som kan oppstå etter ompotting er at plantene får sjokk. Dvs. at de stopper å vokse helt til de har fått tilpasset seg. Det kan godt ta en god uke eller to, men til slutt vil de få fart på seg og begynne å vokse igjen. Videre er de svært enkle å ha med å gjøre. Alt du trenger å gjøre er å vanne dem og potte de om igjen etter hvert som de vokser seg større.

I slutten av mai vil plantene være ca 30cm i diameter, og de er klare til å settes ut. Da kan du enten plante dem ut i hagen eller fortsette å ha dem i potter. Jeg har aldri hatt suksess med å plante dem ut i frijord, da alle plantene mine har blitt utsatt for snegleraid og spist opp i løpet av en natt. Velger du likevel å plante dem ut, bør du finne en metode å holde sneglene unna. Velger du å ha dem i potter trenger du bare å gjøre som tidligere; potte dem om etter hvert som de får for liten plass i den nåværende potten. Fullvoksne planter vil trenge en potte som er ca 40-50cm i diameter og 30-40cm dyp. Alt du trenger å gjøre videre utover sommeren, er å vanne plantene (med gjødsel et par ganger i uka) og passe på at de får rikelig med lys.


Høsting

I august vil plantene begynne å blomstre. Vanligvis vil disse bli klippet bort for å gi næringen til bladene i stedet for blomstrene, men dersom du vil høste frø til neste år, kan du la den største og friskeste planten din, beholde blomstrene. Neste års avling vil også bli større og bedre, da denne planten har tilpasset seg forholdene der du er.

I slutten av september vil planten begynne å modne, noe du lett vil se da bladene begynner å bli gule. Det er nå du kan starte høstingen. Begynn med å plukke av de nederste bladene (disse gulner først), og jobb deg oppover. På den måten vil du kunne få ca 2-4 innhøstinger siden hele planten ikke modner samtidig. En ting som er viktig å merke seg er at bladene deles inn i tre kvaliteter: de nederste er de dårligste, de i midten er middels gode, mens de øverste er de med best kvalitet.


Tørking

Etter innhøsting skal bladene tørkes. Denne prosessen kalles ofte ”color curing”. Meningen med det er å gjøre om stivelsen i bladene til sukker, i tillegg til at skjer det en fargeforandring fra grønn/gul til brun. Viktig å passe på under denne prosessen er luftfuktighet og temperatur. Luftfuktigheten bør ligge rundt 70-80% mens temperaturen kan ligge fra 15 til 30 grader. Under prosessen må bladene ikke bli knusktørre, da er de ødelagt og kan kastes. Det må hele tiden være mulig å ta på den uten av de smuldrer sammen.

Det du gjør er å ta en litt tykk synål og litt og bomullstråd og trer dem innpå (stikk nåla gjennom stilken på bladet). Deretter bare henger du de opp under tak. Jeg henger mine under terrassen eller inne (Avhengig av temperaturen ute. Kaldt vær gjør at det tar lengre tid). Det som er viktig under tørkingen er at bladene får god luftsirkulasjon. Det er for å hindre at de mygler eller råtner. Skulle noen gjøre det, må de fjernes for å ikke overføre det til de andre bladene. Pass også på at de ikke henger helt inntil hverandre da det kan forårsake mygl og råte.

Slik lar du bladene henge i ca 3-4 uker, eller til alle har blitt brune. Da tar du dem ned og legger de i pappesker med luftehull (eller en annen boks med mulighet for lufting) for lagring til du setter i gang med fermenteringen.


Fermentering (curing)

Fermenteringen eller gjæring er en relativt kompleks prosess, så jeg vil ikke gå så nøye inn på temaet. Kort sagt går det ut på at gjennom oksidasjon blir stoffer som gjør tobakken harsk og ubehaglig, drevet ut av tobakken. Deriblant ammoniakk.

Fermentering kan gjøres på mange forskjellige måter, men jeg vil ta for meg de måtene jeg gjør det på. Metoden jeg liker best er en metode som kalles ”air curing” og er svært enkel. Det vil si at i stedet for å ta ned bladene etter de har tørket, lar du de henge. Da er det viktig å opprettholde de samme forholdene (luftsirkulasjon, luftfuktighet og temperatur) som under tørking. Denne metoden tar alt fra 1-4 måneder, avhengig av temperatur (lav temperatur: lang tid, høy temperatur: kort tid)

En annen måte å fermentere tobakken på er ”sewating”- metoden. Denne er litt verre å få til, men kan likevel gjennomføres ganske enkelt. Det innebærer dog at du har en tilgang på litt utstyr. Du trenger da en litt stor boks av feks. isopor (evt. en gammel fryseboks, alt avhengig av hvor mye tobakk du har), som du har et varmeelement (lampe, varmematte, liten ovn etc.) inni og noe som kan fungere som luftfukter (en bøtte med vann fungerer bra). I tillegg bør du har noen luftehull slik at avgasser som ammoniakk kan slippe ut.

Heng bladene opp inni denne boksen, og sett temperaturen på ca 50-60 grader og pass på at luftfuktigheten er ca 60-70%. Bladene skal ikke være våte, heller ikke knusktørre. Et sted midt i mellom. Slik skal den stå i 3-5 uker, eller til tobakken lukter slik tobakk lukter. Prosessen må ikke bli så sterk at tobakken råtner.

Når tobakken er ferdig kan den males/klippes opp til bruk i sigaretter/pipe, eller du kan rulle sigarer av den. Sistnevnte er ganske vanskelig, men hvis du vil prøve deg, kan du følge denne guiden her. Det er også fullt mulig å lage snus av tobakken, men det er noe jeg ikke har gjort enda. Kommer nok til å prøve meg på det også, og kan sikkert skrive en guide om det når den tid kommer.

Nå er det også slik at tobakk som lagres en god stund etter fermentering vil forbedres i smak. God tobakk har gjerne ligget i flere år, så hvis du vil ha bedre smak på tobakken din kan du la den ligge en stund.

Håper guiden ikke ble for lang og uoversiktlig. Har du spørsmål, bare spør
Flott initiativ! Jeg har lenge hatt lyst til å dyrke min egen tobakk. Har du prøvd dette selv?
Vagle's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg har dyrket tobakk i to år nå, og har sluttet å kjøpe tobakk. Dyrker så mye at det dekker årsbehovet mitt ( er ikke storrøyker så litt holder i massevis). I tillegg så sparer jeg mye penger, da kommersiell tobakk er svindyrt
Men det var jo en overveldende mengde frø du linket til. Hvilke frø er det du kjøper og hva bruker du de til?
Vagle's Avatar
Trådstarter
Som sagt så finnes det utrolig mange typer, og jeg mener alle sidene jeg linket til har en kort beskrivelse på hva de forskjellige brukes til.

Jeg dyrker for det meste Havana 608 (til sigarer, er en type som tåler kulde bedre enn de fleste andre typer) og Virginia Gold (til sigaretter).
Hvor mye tobakk blir det sånn ca pr plante?
Dette var interessant, fikk lyst til å prøve
Vagle's Avatar
Trådstarter
Sitat av eVicez Vis innlegg
Hvor mye tobakk blir det sånn ca pr plante?
Dette var interessant, fikk lyst til å prøve
Vis hele sitatet...
Jeg pleier å få mellom 100 og 200 gram pr. plante. Dvs ca fire 20pk, give or take. Kommer selvsagt an på hvor stor planten blir. Røyker du en 20pk hver dag og vil dyrke til et slikt forbruk, vil det si du må ha ca 100 planter.
Da var en pakke med 200 Cuban havana frø bestilt. Hvor lang tid tar det før jeg får dem, og lønner det seg å dyrke denne tiden av året?
Vagle's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kolobok Vis innlegg
Da var en pakke med 200 Cuban havana frø bestilt. Hvor lang tid tar det før jeg får dem, og lønner det seg å dyrke denne tiden av året?
Vis hele sitatet...
Har ikke handlet fra dem før, bare fått anbefalt dem, men jeg regner med at det ikke vil ta mer enn 1-2 uker.

Det går fint an å dyrke om vinteren, men da må du ha planten inne hele tiden. Det er også viktig å sørge for at plantene får rikelig med lys. Om vinteren kan det bli lite av det, så en lampe av et eller annet slag kan være en fordel.
Jeg fermenter på andre uken nå, har to uker igjen så blir det sigar og snusproduksjon!

Kolobok: skal du bruke tobakken til sigaretter, så skal du kjöpe en Virginia sort og Burley disse to sortene er mest brukt i sigaretter.

Frö finner du på Coffinails som Vagle her på siden linker til, har kjöpt fra dem flere ganger og du har fröene hjemme etter ca. 1 uke.

Bilde
Sist endret av Dodecha; 16. oktober 2010 kl. 20:10. Grunn: Bildet er for stort, bryter med designet
▼ ... over en måned senere ... ▼
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Jeg kjøpte 200 Nicotiana Tabacum frø, og 100 Nicotiana Rustica, har plantet dem og, men nå lurer jeg på om Rusticaen er farlig å snuse/røyke på grunn av nikotininnholdet? Det står på flere sider at den har opptil 10-20 ganger så mye nikotin som Tabacum-varienten som er den som brukes vanligvis i sigaretter.

Leste på Erowid at Rustica brukes til åndelige opplevelser (Men da i høye doser) og om en dude som hadde bare håndtert bladene på denne planten og fått veldig nikotinsjokk av oljen som svettet ut av bladene!

Derfor lurer jeg på om noen har noen oppleverser/erfaringer med Nicotiana Rustica?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Tomacco Vis innlegg
Jeg kjøpte 200 Nicotiana Tabacum frø, og 100 Nicotiana Rustica, har plantet dem og, men nå lurer jeg på om Rusticaen er farlig å snuse/røyke på grunn av nikotininnholdet? Det står på flere sider at den har opptil 10-20 ganger så mye nikotin som Tabacum-varienten som er den som brukes vanligvis i sigaretter.

Leste på Erowid at Rustica brukes til åndelige opplevelser (Men da i høye doser) og om en dude som hadde bare håndtert bladene på denne planten og fått veldig nikotinsjokk av oljen som svettet ut av bladene!

Derfor lurer jeg på om noen har noen oppleverser/erfaringer med Nicotiana Rustica?
Vis hele sitatet...
Selvom tråden er gammal, så slenger jeg meg på her!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vagle's Avatar
Trådstarter
Tobakk av typen Rustica bør ikke røykes reint, da nikotininnholdet er som du sier, mye høyere. Sjansen for nikotinsjokkk er vel ganske stor. Det er heller vanlig å blande i en liten mengde av Rustica i den vanlige Tabacum for å få en sterkere røyk/snus. Selv dyrker jeg i år 3 typer Rustica. Disse skal bare brukes til å blandes i for en sterkere røyk/snus.

Noen opplevelser/erfaringer med Rustica har jeg ikke, men jeg vil tro å røyke det vil ligne svært mye på et kraftig nikotinsjokk. Om du får noen åndelige opplevelser kan jeg ikke svare på, men jeg vil ikke anbefale deg å prøve. Nikotinsjokk er ikke gøy.
Dette var interessant, må nesten prøve å dyrke tobakk til neste år, kanskje lage ett par sigarer også
Intr. guide! Noen steder ble den kanskje litt generell, men alt i alt veldig bra!
Må vel være mulig å dyrke disse sammen m noen cannabisplanter?
▼ ... noen uker senere ... ▼
KJEMPEBRA GUIDE!

Jeg kjøpte 250 frø av typen Virginia Bright Leaf for US $2.55, fra den svært sympatiske selgeren "groundtyde3v91" på eBay i vår.

Jeg sådde ca 1/4 av frøene, og praktisk talt alle sammen spirte. Jeg har gitt bort en del frø og rundt 25 planter til venner. Nå har jeg 12 planter til sammen - 6 som jeg har latt stå ute i store potter i halvannen måned, og 6 som jeg fikk tilbake av en venn som ikke var så interessert i å ta vare på dem. Alle sammen er plantet om i store plastpotter på ca 20 liter - potter som jeg fikk gratis fra en blomsterbutikk, som har blitt brukt til snittblomster, som jeg har boret hull i bunnen i. Jorden jeg bruker er i hovedsak billigste sort hagejord fra Europris (90 liter for 100 kroner?), blandet med sand, grus og rosegjødsel (hønsemøkk-pellets). De store plantene er nå rundt en halv meter høye, med rundt 10 A4-ark-store blader. Jeg regner med at de vil vokse seg minst dobbelt så høye i løpet av sommeren.

Jeg har holdt på med å dyrke alle slags planter i et par-tre år nå, og er kjempeglad for at jeg valgte å prøve meg på tobakk! Å dyrke tobakk er rett og slett veldig givende: Jeg har 'colour cured' noen småblader som holdt på å visne, og prøvd å røyke dem, og dette er sannsynligvis den beste tobakken jeg har røkt! Tobakken er lett å rulle, og smaken er mild og "naturlig", og kan minne om Manitou eller Drum (men jeg er ikke noen tobakksconnoisseur!).

Jeg anslår at med de plantene jeg har nå, vil jeg sitte igjen med nok tobakk til minst 3-400 sigaretter. For meg som ikke er noen storrøyker, og egentlig bare trenger litt tobakk til å mekke med, er det mer enn nok til et års forbruk, pluss gaver til venner!!!

Jeg vil på det varmeste anbefale alle smårøykere med grønne fingre å prøve seg på tobakk!

Stick it to the Man!
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Hvordan lager man f.eks snus av denne tobakken? :P
Her er en lettfattelig oppskrift på snus fra en svensk side:

http://www.gandaf.com/Recept.htm
Hvis man lagrer tobakken hvordan klarer man og få den fuktig så man kan eventuelt rulle eller putte i sigaretter uten at de brenner opp som et lite "poff"?
Vagle's Avatar
Trådstarter
DoggyBag: Høres veldig bra ut! I år dyrker jeg 6 ulike sorter og har ca 100 planter til sammen, noen i potter og noen som står i jorden. Gleder meg det blir røykbar/snusbar tobakk av det. Er helt enig i at det er den beste tobakken jeg har smakt. Som du sier er den veldig mild og har god smak. Er noe helt annet å røyke hjemmedyrket tobakk enn kommersiell tobakk.

Kan godt lage en liten guide om hvordan man lager snus hvis noen vil, men oppskriften DoggyBag linket til er ganske god. Har prøvd den selv og ble veldig fornøyd.

Kriss243: Det beste er vel å lagre den i en humidor, men det er nok de færreste som har det. Det jeg pleier å gjøre, er å lagre hele blader (tørkede og cured) i pappesker med luftehull. Disse setter jeg på loftet der det er mørkt og nokså varmt. Er det varmt og litt fukt i luften, vil tobakken eldes, og den vil få bedre smak dersom den får ligge lenge (pass på at det ikke blir for fuktig slik at den begynner å mygle). Hvis jeg går tom for tobakk, henter jeg bare ned noen blader, sprayer de litt med vann, maler de opp og lar tobakken ligge på kjøkkenet en halv dag. Da pleier den å få fin fuktighet og brenner bra.

For å fylle sigaretter kan du kjøpe tomme sigaretter og bruke en slik for å fylle de.
Vagle: Wow! Du må ha satt av ganske god plass i hagen til tobakk, da? Hvordan klarer du å holde sneglene unna? Jeg ser at du også bor i Bergen - de 10-12 plantene jeg satte ut i blomsterbedene til borettslaget hvor jeg bor (jeg spurte om lov først!) ble spist opp av snegler (og trampet ned av barn som lekte gjemsel) i løpet av tre dager...

I forhold til det med gjødsel, hva gjødsler du med (som ikke inneholder mye nitrogen)? Nitrogenrik gjødsel skal vel gi en annen smak også, i tillegg til missfarging/dårlig tørkeegenskaper på bladene (eller er det bare noe jeg innbiller meg)? Hvor viktig er det egentlig å gjødsle? En av grunnene til at virginiatobakk ble så "populær", er jo at den kan dyrkes på næringsfattig jord...
Hei min far snuser og tenkte jeg kanskje skulle prøvd å lagd noe til han neste år .
Men hvilken plante egner seg best til snus?
Vagle's Avatar
Trådstarter
Hehe, ja. Bor i en liten bygd et stykke utenfor sentrum. Har stor hage, så det er ikke noe problem. Har satt noen i jorden og noen i potter. Snegler er også noe jeg har hatt STORE problemer med. Plantet ut ca 20 planter en ettermiddag. Morningen etter var det ikke spor igjen av de. Da gikk jeg hardt til verks og satte opp ett gjærde av planker rundt hele åkeren, kjøpte sneglegift på Plantasjen og går på sneglejakt hver kveld. Etter det har jeg nesten ikke sett noe til skader på plantene.

Jeg gjødsler med noe som heter BioBact (flytende) og blåkorn (flytende). Alt kjøpt på Plantasjen. Har prøvd å ikke gjødlse noen, men de som jeg gjødsler blir mye større og vokser fortere. Man bør dessuten kjøre hardt på med gjødsel (med mye nitrogen) på et tidlig stadie, og kutte det nesten helt ut når de er ca halvveis i vekstperioden. Det som skjer da, er at planten får brukt opp alt nitrogenet før den visner, og den vil få store og fine blader. Dessuten blir de mye lettere å color cure. Får planten for mye nitrogen mot slutten vil ikke planten få brukt opp nitrogenet, og det er stor sannsynlighet for at de tørker grønne og smaker harskt (noe du ikke vil skal skje).

Snus som man kjøper i butikken inneholder etter det jeg har lest, flere typer tobakk. Selv bruker jeg for det meste tobakk av typen Havana og Virginia i snusen min. Blander også i rundt 5-10 % Rustica for å øke nikotininnholdet.
Men finner man Havana og Virginina i butikker som ¨Planthasjen¨?
Takker for god guide, skal prøves.
Det jeg derimot lurer på er hvordan dette er juridisk sett. Er det lov å plante tobakk?
Det er lov å dyrke egen tobakk for eget forbruk akkurat som med Øl og Vin.
Vagle's Avatar
Trådstarter
Havana og Virginia er blant de mest populære sortene, ogher selges en pakke med begge to.
... Eller søk på tobacco seeds + Virginia eller HavanaeBay. Det kan selvfølgelig være veldig fordel å kjenne en selger eller netbutikk, slik at en vet at en får bra frø. Men 13 pund er en ganske stiv pris for 600 frø, når du kan få tusen frø for et par pund + porto på eBay! Jeg har kjøpt et lass av frø og planter på eBay, og aldri hatt noen problemer der!
Merkelig med sneglene. Trodde nikotinet i tobakken fungerte som ett naturlig insektsmiddel?
Snegler er ikke insekter, vet du! :P Faktisk er snegler mindre sensitive for mange stoffer som finnes i planter, enn det insekter og andre dyr er (snegler reagerer for eksempel ikke på capsaicin, det stoffet som gjør at chilier smaker brennende/sterkt).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har nå bestilt 200 frø med Virginia, som jeg tenkte å dyrke inne i høst. Vil dette gå greit med ett par 500W arbeidslamper over plantene? Hvor store kan jeg regne med at plantene blir?
Vagle's Avatar
Trådstarter
Hvis du planlegger å dyrke inne, bør du ha god plass. En plante kan bli alt fra 1m til 2,5m avhengig av forholdene. Dyrket selv et par planter inne for noen år siden, og disse ble rundt 1,5m. De ble ikke så store og kraftige som de jeg får når jeg dyrker ute, men det er fullt mulig å dyrke inne hvis du vil. Som lyskilde brukte jeg bare to vanlige lysrør (36W). Vil tro de lampene dine skal fungere greit.
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Jeg har to store planter nå, kan du værsåsnill å legge ut en tilsvarende enkel guide på å tørke bladene??
Står så mye forskjellig på nettet
Vagle's Avatar
Trådstarter
Her er en kort og enkel guide om hvordan du kan tørke bladene:

Når bladene har begynt å bli litt gule er det på tide å høste dem. Det jeg gjør er å tre dem innpå en litt tykk bommulstråd vha. en stor nål. Deretter henger jeg dem opp under tak ute i ly for regn og direkte sollys. Pass på å ikke heng bladene for tett da det er fare for at de kan mygle. Har et blad beygynt å mygle, kaster du det.

Slik lar jeg dem bare henge til de har skiftet farge fra gul/grønn til gul/brun. Etter det jeg har erfart kan det ta alt fra 3 uker til 7 uker, alt avhengig av temperatur, luftfuktighet og luftsirkulasjon (høy temperatur, høy luftfuktighet og god luftsirkulasjon er det beste). Det som er veldig viktig å huske på er at bladene IKKE skal bli knusktørre. Det skal gå ann å ta på dem uten at de smuldrer opp. Tørker de helt ut, tar du bare og sprayer litt vann på dem med en sprayflaske.

Når alle bladene har skiftet farge tar jeg dem inn og tørker dem helt knusktørre, legger de i pappesker og lagrer dem frem til fermenteringen. Hvis du ikke gidder å styre med å fermentering, kan du la bladene henge over vinteren til en gang uti februar-mars. Det vil gi deg omtrent like god tobakk som den du får ved å fermentere.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Et par spørsmål til, Vagle:

Nå har jeg begynt å tørke tobakksbladene (jeg tar de bladene som begynner å gulne og de som har fått skader av vind, osv). Det har gått helt fint så langt, men i dag oppdaget jeg at 1/4 av bladene var angrepet av store, røde bladlus! :/ De satt i store klynger, øverst langs hovednervene på de bladene som fortsatt var litt grønne og fuktige.

Jeg har passet på å skylle bladene godt før jeg henger dem opp (for å vaske bort jord og insekter), men så har jeg sannsynligvis fått med noen få lus eller egg inn. Bladlus er noen utspekulerte små kryp - de formerer seg i et enormt tempo, og trenger som kjent ikke parre seg for å legge egg!

Nå har jeg prøvd å kaste alle de bladene der jeg kunne se lus, og gått over tauet som bladene henger i og tatt bort de lusene jeg kunne finne der. Det var forferdelig irriterende å måtte kaste så mye av avlingen!!! (Selv om det sikkert ikke er farlig å røyke bladlusrester, er det ikke spesielt delikat!

Har du opplevd noe liknende, og har du noen tips til hvordan det kan unngås? Jeg har lagt merke til at det ofte ligger en mørt rand langs bladnerven, på oversiden av bladet, nærmest bladfestet/stengelen (som jeg har prøvd å vaske bort). Er det mulig at dette er bladlusegg?
Noen som har prøvd, eller vet om tobakk som egnes seg som skrå?
Digger Oliver Twist, men vil gjerne ha no større, og bedre. Noe mer i retning av Redman chewing tobacco. Hjemmelaget er jo ett stort pluss da.

Noen som vet av noe?
Awesome! sitter nå og vurdere om jeg skal bruke vinterhagen til fattern til å prøve å dyrke min egen snus og sigar samling, men et dumt spørsmål finnes det noe guide på å lage portion snus eller blir det bare løs snus jeg får?
En annen ting vil det være noe problemer å få frøene inn i Norge?
Veldig bra guide!
DoggyBag:
Det var trist å høre. Har ikke opplevd det selv, så jeg har ikke noen erfaring med det. Men bekjempelse av bladlus kan kjøres på forskjellige måter. Marihøner elsker bladlus, så hvis du på en eller annen måte får tak i en håndfull, så skal de kunne ta knekken på problemet. I minste fall begrense skadene. Har også lest at bladlus misliker lukten av hvitløk, kattemynte og mint. Setter du noen planter av disse sortene rundt om kring der du tørker, så vil bladlusene forsvinne. Du kan jo kjøpe insektsmiddel hvis det er skikkelig krise, men jeg vet ikke helt hvordan det vil påvirke det endelige produktet. Mest sannsynlig i negativ retning.

Ellers bør du sjekke bladene ofte. Helst flere ganger om dagen. Som du sier formerer de seg i et enormt temo (dobler populasjonen hver 2. dag!), så bare fortsett å fjerne dem når du ser dem. Det er irriterende når sånt skjer, men når det først har skjedd, og du ikke vil la avlingen gå til spille, så må du nok forvente å måtte bruke litt tid på det.

Ignifier:
Hvis du vil dyrke tobakk som skal brukes til skrå, så vil jeg anbefale denne typen:
http://www.thetobaccoseed.com/Greenwood4.html

CockieY:
Porsjonsnus her jeg ikke prøvd å lage, men jeg har sett noen som har pakket løs inn i papir fra en tørkerull. De tok bare en liten klump med løs snus, brettet kantene over, og klemte den litt sammen så den skulle holde formen. Du kan jo prøve deg frem og se hvordan resultatet blir.

Nei, frøene er ikke noe problem å ta inn i Norge. Er fullt lovlig å dyrke, så det skal gå helt fint!
Sist endret av Vagle; 4. september 2011 kl. 15:20.
Hva anbefaler du for å få den sterke og beste snus tobakken?
Sterkest snus får du ved å bruke tobakk av typen Rustica. Denne typen inneholder opp mot 9% nikotin i forhold til tobakk av typen Tabacum som inneholder 1-3% nikotin. Derfor bruker man ikke bare Rustica i snus/røketobakk, da den er for sterk. Det som er vanlig å gjøre er heller å blande i 5-10% Rustica for å gjøre den litt sterkere. Selvsagt står du helt fritt til å ha i mer, men pass på så den ikke blir for sterk. En snus laget av bare Rustica vil nok være i det sterkeste laget for de aller fleste.

Her er en av typene jeg har dyrket i år:

http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=N&wts.ACTION=loginguest&p= H
Sist endret av Vagle; 4. september 2011 kl. 16:41.
OK, Vagle, og tusen takk for svar!

Jeg har ikke hatt særlig problemer med bladlus på plantene utendørs. Min erfaring er at skadeinsekter foretrekker svake og syke planter, så det betyr vel at jeg har gjort ting riktig i forhold til dyrkingen.

Jeg har forresten sett at flere som selger tobakksfrø sender med litt kattemyntefrø sammen med tobakksfrøene, fordi de tiltrekker seg insekter som hjelper til med å bestøve plantene (lurt hvis du vil produsere egne frø). Jeg har en stor kattemynteplante to meter fra tobakksplantene, og flere hvitløksplanter, så kanskje det kan ha virket positivt på å holde bladlusene unna utendørs...
Noen her som har bestilt fra thetobaccoseed.com før? Jeg bestilte fra dem for over en måned siden, men har enda ikke fått frøene. Ser at de har holdt stengt en liten stund også, men de har hatt over to uker åpent nå.

Edit; Nevermind, har fått snakket med dem nå, og varene er på vei
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Noen som har prøvd, eller vet om tobakk som egnes seg som skrå?
Digger Oliver Twist, men vil gjerne ha no større, og bedre. Noe mer i retning av Redman chewing tobacco. Hjemmelaget er jo ett stort pluss da.

Noen som vet av noe?
Vis hele sitatet...
Little Crittenden er en gammel Ohio tobakksplante som ble og blir brukt till skråtobakk.

Har nettopp avsluttet innhøstningen av mine 117 planter av Alida, Little Crittenden, Habana 200, og alt henger nå till tørk på bambuspinner i et lite skjul, så nå er det bare og vente till ute i oktober da blir det fermentering og senere sigarproduksjon i november -desember.
Kommer du til å lage skrå og, eller bare sigarer?
Tanken for 6 år siden var at jeg skulle lage snus av alt sammen, noe som jeg også gjorde de første årene, men etterhvert så fant jeg sider på nettet om sigarproduksjon og det testet jeg ut, i fjor lagde jeg ca. 250 sigarer med godt resultat.
Da jeg bor i Sverige kjøper jeg heller råtobakk (ca. 280 for et kilo) som jeg lager snus av.
Jeg har vel ca. 50 sigarer igjen av fjordårets produksjon og de smaker kanon nå.
Sigarpresse (cigar-mold) kjøpte jeg brukt på Ebay for ca. 300-400 kroner.
Så er det flere av dere som er interessert i å lage sigarer så er det bare å spørre så skal jeg hjelpe dere så godt jeg kan.
Min tanke er etter all jobben med planting, snegle-plukking, tørkning, fermentering osv. så var det litt synd å bare male opp alt til snus, kanon-artig hobby å lage sine egne sigarer og oppdage etter noen ukers lagring at de faktisk er gode.

Tenkte jeg skulle tipse om siter der det fins mye info og hente: http://www.howtogrowtobacco.com/
Denne er det jeg bruker mest, der fins det info om absolutt alt om tobakk, fra frö til sigar, snus,skrå,sigaretter osv.

Og en Svensk site som jeg også personlig bruker: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=20182.1020

Her er noen bilder fra min tobakkproduksjon

https://skydrive.live.com/?cid=b9c0e...!165&sc=photos
▼ ... over en uke senere ... ▼
Et par ord til om bladlus:

Det viste seg at et par av plantene mine som står ute faktisk var angrepet av bladlus. Det var - som jeg tenkte - de to som har stått innerst, litt under mønet, slik at de har fått mindre vann enn de andre plantene, og dermed ble litt svakere og mer utsatt for angrep fra skadedyr. Ingen av de andre 10 plantene er angrepet. Så moralen for å unngå at bladlus og andre kryp forsyner seg av avlingen, er at det lønner seg å stelle godt med plantene sine!

Om det fungerer med kattemynte og/eller hvitløk sammen med tobakksplantene for å holde bladlus unna? Jeg kan ikke si at det har gjort det for plantene mine, som har stått utendørs på en veranda, men plantet ute i en åker tett sammen med andre planter og større plass til å vokse, ville det kanskje ha vært anderledes.

Nå har det heldigvis vist seg at bladlusene i praksis ikke har gjort så veldig stor skade. Bladene har ikke blitt krøllete, og ser like grønne og frodige ut som ellers. Bladlusene har først og fremst gått etter nye blader høyt oppe, og etter blomstene. Jeg har ikke sjekket det ennå, men jeg tror ikke bladlusene har hemmet frøproduksjonen heller. Nå som høsten nermer seg, virker det som om bladlusene sakte men sikkert dør bort en etter en... Så alt i alt vil jeg si at med mindre plantene drukner fullstendig i bladlus, så er det like greit å la dem leve. Hos meg har det i alle fall ikke vært verd strevet å blande ut grønnsåpevann, og spraye plantene, og så videre, og så videre.

I forhold til de bladlusene som dukker opp på de bladene som henger til tørk inne, har jeg funnet på en enkel og fin low tech-løsning: Jeg går rett og slett og ser over alle bladene ca hver annen eller tredje dag. På de bladene jeg finner lus, børster jeg lusene bort og ned i søppelbøtten med en liten, litt stiv malepensel (type 'kunst'). Som regel er det ikke mer enn maks 10 lus pr. blad, og etter to-tre børstinger klarer jeg å fjerne så og si alle. Om en mikroskopisk bladlus-snabel eller et par små bladlus-tær skulle følge med opp i rulletobakken, ja, så får jeg heller leve med det. Det er helt sikkert mye sunnere enn de sprøytemidlene som brukes mot bladlus på kommersiell tobakk! :P
Takk for tips, DoggyBag! Det kan nok komme godt med til våren igjen

Som sagt tidligere i denne tråden, så bestilte jeg 200 virginia frø. Jeg tenkte å dyrke inne i høst, så ville derfor ikke ha mer en 10-15 planter. Jeg tok ni kopper med jord, som jeg strødde en del frø over, siden jeg var ganske sikker på at alle frøene ikke skulle spire.

Nå, 2-3 uker senere, sitter jeg her med 256 spirte planter. Så var en liten feilberegning der ja Så og si alle frøene spirte.

Har også et par spørsmål. Hvor stor plass bør hver plante ha i en potte når jeg har pottet om etter at planten har fått 2-3 blader? Hvor stor plass trenger jeg til plantene når de har begynt å bli virkelig store? Er det ellers noen som har tips om dyrking inne? Takker for svar.
Vagle's Avatar
Trådstarter
Veldig gode tips DoggyBag!

Zeco:
Hehe, det var en solid mengde spirer ja! Anbefaler at du drar fordel av det og plukker ut de største og beste plantene.

Når det gjelder dyrking innendørs og ompotting av planter, pleier jeg å potte dem om 2 ganger. Først en gang for å tynne ut spirene (da de har 2-3 blader). Setter da 5 stk i en 1l potte (ca 15cm i diameter) med 3-4cm mellomrom mellom hver plante. Når plantene er ca 10cm høye lar jeg hver av plantene få hver sin store potte (40cm i diameter, 40cm dype). Du kan selvfølgelig bruke større hvis du vil. Det gir større plass til rotutvikling, som igjen resulterer i en større plante. Husk også å behandle plantene forsiktig når du potter om og ikke ødelegger røttene!

Når det gjelder belysning, så har jeg til nå brukt lysrør. Det har funger helt OK og går greit hvis det ikke er så nøye hvor mye avkastning hver plante gir. Plantene har blitt noe spinklere under lysrør i forhold til de jeg har hatt stående utendørs om sommeren. Derfor har jeg nettopp kjøpt en CFL-lampe på 250W som jeg skal prøve i høst/vinter. Blir spennende å se hvordan det går!

Du kan med fordel også sette en vifte rettet mot plantene for å simulere vind. Det gjør dem stekere og de får en tykk og solid stilk.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Denne tråden er kanskje gammel, men etter en god del søking fant jeg den igjen. Og jeg tror heller ikke at de andre Freakerne blir sinte for at denne tråden ser dagens lys igjen. Jeg røker selv, og røker i sittende øyeblikk, og dette fikk meg til å tenke. Jeg har lenge vært på jakt etter en hobby - noe jeg kan fordrive tiden min mellom jobb, skole og politikk - og tenkte derfor at dette kunne være en morsom ting å prøve. Men jeg har et par spørsmål før jeg kan gå i gang med å dyrke min egen røketobakk. Når på året ville du anbefalt å begynne å dyrke? Jeg har en hytte på det blide sørland, hvor jeg kommer til å tilbringe sommeren, og ser ikke noe imot at jeg kan dyrke der.

Og så er det hvor mye tobakk kan en få fra hver plante. Ville det holdt å dyrke rundt 20 planter, for et par pakker røketobakk? Er det også, på noen måte, "tryggere" å røke denne typen sigaretter enn hva staten tilbyr? Og sist, men ikke minst, ville en pasta-kutter fungert til å male tobakken?

Jeg vil også benytte muligheten til å takke for denne tråden og si at dette har vært ytterst interessant å lese!
Jeg kan kanskje svare deg litt "mildt", for det første du får ca 150g-200g per plante hvis jeg ikke tar feil, det er mer en nok med 20planter, å dette er "ren" tobakk så du får ikke i deg alle de tilsetningstoffene som feks blåsyre og en pasta kutter vil funke til og male opp tobakken eventuelt kan du hakke med en kniv