Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 519
Hei,

Jeg er nybegynner på å justere RAM i bios og trenger derfor hjelp til å sette inn riktige verdier for optimalisering. Når jeg kjøpt nye ram-brikker trodde jeg at jeg ville få 3600MHz med mitt oppsett, men det viser seg å være vanskeligere enn først antatt...

Når jeg aktiverer XMP (3600 Mhz) så kræsjer maskinen... Det har sikkert noe med at mitt CPU har grense på 3200 MHz. Når jeg justerer manuelt til den verdien, så kjører ikke pcen stabilt. Derfor mistenker jeg at timingen har feile verdier.

Noen som kan veilede meg gjennom de riktige instillingene i BIOS?

Mitt utstyr:
MBD: MSI MPG B550 Gaming pluss
CPU: AMD Ryzen 7 5800X
GPU: Nvidia GTX 1070
RAM: Kingston FURY Renegade 2x16GB 3600MHz
SSD: WD Blue SN550
PSU: 850W
Nei slutt å tull du har ikke rett, en 5800X kan 100% kjøre 3600Mhz. Min 5800X3D kjører 3600Mhz CL14 feks. Første du gjør er å finne ut hva XMP DRAM voltage er som stock og deretter putte det manuelt inn i bios sammen med DOCP on. Deretter vil du prøve deg mellom 1.10-1.15V på VSOC, evt kom i freak discord og jeg kan assistere videre om det ikke booter etter dette.

Dette er en veldig fin guide å følge om du vil optimalisere best mulig.
Sist endret av Mozzie; 2. februar 2023 kl. 12:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei!

Spesifikasjoner for RAM:
SPD - 2400 MHz - 1.2 V - CL17 - 17-17-17
Intel Extreme Memory Profiles (XMP) - 3600 MHz - 1.35 V - CL16 - 16-20-20
Intel Extreme Memory Profiles (XMP) - 3000 MHz - 1.35 V - CL15 - 15-17-17

Jeg finner ikke DOCP i MSI. Så antar at du menere XMP?

VSOC tror jeg er CPU NB/SoC Voltage i min bios. Når den er på "Auto" ligger den på 1.1

Må jeg sette FCLK Frekvens?
Sitat av Freddyboy123 Vis innlegg
Hei!

Spesifikasjoner for RAM:
SPD - 2400 MHz - 1.2 V - CL17 - 17-17-17
Intel Extreme Memory Profiles (XMP) - 3600 MHz - 1.35 V - CL16 - 16-20-20
Intel Extreme Memory Profiles (XMP) - 3000 MHz - 1.35 V - CL15 - 15-17-17

Jeg finner ikke DOCP i MSI. Så antar at du menere XMP?

VSOC tror jeg er CPU NB/SoC Voltage i min bios. Når den er på "Auto" ligger den på 1.1

Må jeg sette FCLK Frekvens?
Vis hele sitatet...

Les linken hans, jeg har amd system men mener jeg satt fclk frekvens selv. Men kan også være timing issues.

Liten crash course

RAM lagrer prosesser i bakgrunnen men som fortsatt kjører. (Grovt underforklart)

Når du åpner de programmene så slippes de løs fra RAM og cpu tar over. Se nå for deg huskestativ, du skal dytte. For optimal effekt, skal du ta tak i huska på «riktig» sted og slippe på riktig sted.

Det er timing, kan ikke si det enklere. Hvertfall ikke jeg haha
Når du optimaliserer RAM så forteller du basicly RAMen, som er jævlig dum i utgangspunktet, att hei jeg tror du kan utføre denne jobben raskere eller huske dette lengre. Husk at RAM er forferdelig dumt og det vil etter hver glemme hva det faktisk har lagret og på den måten kan du gjøre windows korrupt om du herjer for mye uten noe kunnskap. Alt går i clock cycles i tråd med CPUen.

Sett SoC Voltage til 1.15 manuellt'
Sist endret av Mozzie; 2. februar 2023 kl. 15:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.