Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3537
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Rydda og vaska i kjøkkenskap idag, og bakerst i øvre skap lå det en klomp hasj på 3,3g.

Denne er steinhard. Er denne fortsatt ok? Er det noen mulighet for å "mjuke" den igjen?

Kan sikkert ha ligget i 3-4mnd
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Varm med lighter før mekking. Jeg tviler på at det er mulig å gjøre hele myk igjen ved kun å varme opp.
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå er jo dette relateable på ett sett..

Når meg og en kompis måtte gjemme en krukke med en viss mengde i, vi gjemte den i ca oktober og hentet den i mai når all snøen var borte.. fult røykbar og mega funk.. Så trur ikke klumpen har tapt noe "kraft" iværtfall
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Ha den i armhulen i et kvarter.
Det letteste vil være å lage noe edibles, å mekke steinhard hasj inn i en joint er noe møkk. Men hvis du på død og liv skal mekke joints med det kan du prøve med en morter, eller eventuelt legge klumpen inn i en plastpose og knuse den forsiktig med en hammer. Mulig den kanskje kan varmes forsiktig for å myke den opp litt, men de stienharde pleier stort sett ikke å myke seg noe særlig opp.
Anonym bruker
"Arktisk Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan bruke rivjern eller skarp kniv (obs ikke røyk fingertuppene) for å smuldre til mekk.
Anonym bruker
"Sammen Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Steinhard hasj i en grinder, gjerne med tobakk oppi også, så holder du grinder opp ned når du grinder slik at den blir skikkelig smuldra opp og ikke detter rett gjennom grinder hullene. Funker også med myk hasj men da må man gjerne skrape ut litt hasj som sitter igjen
Jeg ville mekket som vanlig.
Kanskje varmet den litt mer enn vanlig.
Kickerne i mekket klipper du bare opp med en saks til det er jevnt blandet..
Støtter rivjern men varm den før du blander i tobakken
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er grunnen til at hasjen blir hard?

Etter at jeg hadde kjøpt en klump så var den myk, og jeg la den i en plastpose som var halvveis åpen fordi jeg var redd den skulle mugne om posen var helt tett. Er det derfor?
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er grunnen til at hasjen blir hard?

Etter at jeg hadde kjøpt en klump så var den myk, og jeg la den i en plastpose som var halvveis åpen fordi jeg var redd den skulle mugne om posen var helt tett. Er det derfor?
Vis hele sitatet...
Blant annet det du gjorde der er med på å gjøre den hard.
Merker at hasj jeg har pakket inn flere lag plastfolie og har i en mørk skuff holder seg myk mye lenger enn hasj jeg putter i en ziplock bag.
Varm den i mikro i 3-5 sek og mekk ut kjapt i sigg.
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Varm den i mikro i 3-5 sek og mekk ut kjapt i sigg.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Varm med lighter før mekking. Jeg tviler på at det er mulig å gjøre hele myk igjen ved kun å varme opp.
Vis hele sitatet...
Ser for meg at dette skaper altfor mye varme og skader produktet. Canabinoider tåler ikke veldig høy temperatur og nedbrytningsprosessen starter allerede i romtemperatur.

Du vil ikke gjøre dette om til hodepine-couch-lock-hasj. Dårlig og nedbrutt marijuana og hasj er ikke gøy en gang, bare ubehagelig og slitsomt.

Skal den myknes opp er det bedre å bruke hevetemperatur og mer tid. Gjerne tilfør litt fuktighet eller olje. Kan legges i en pose og så i varmlunkent vann.
Sitat av Sentio Vis innlegg
Ser for meg at dette skaper altfor mye varme og skader produktet. Canabinoider tåler ikke veldig høy temperatur og nedbrytningsprosessen starter allerede i romtemperatur.

Du vil ikke gjøre dette om til hodepine-couch-lock-hasj. Dårlig og nedbrutt marijuana og hasj er ikke gøy en gang, bare ubehagelig og slitsomt.

Skal den myknes opp er det bedre å bruke hevetemperatur og mer tid. Gjerne tilfør litt fuktighet eller olje. Kan legges i en pose og så i varmlunkent vann.
Vis hele sitatet...
Du vet du kan justere varmen på en mikrobølgeovn eller?
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Du vet du kan justere varmen på en mikrobølgeovn eller?
Vis hele sitatet...
Kan man det?
Trodde magnetronen holdt samme styrke, men skrus av og på i intervaller, avhengig av styrken du setter den på.
Joda, blir jo litt det samme. Men watt oppgitt blir løgn.
Sist endret av SkammeligNykter; 27. januar 2023 kl. 23:36.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Kan man det?
Trodde magnetronen holdt samme styrke, men skrus av og på i intervaller, avhengig av styrken du setter den på.
Joda, blir jo litt det samme. Men watt oppgitt blir løgn.
Vis hele sitatet...
Kjære vene 😂
Setter du den på 100W og maks er 900W, vil den fortsatt spy ut mikrobølger som på 900W, bare ikke like ofte.
Det KAN være relevant, avhengig av hvilket stoff du putter inni der. Om det gjelder hasj vet jeg ikke, men trolig ikke.
Og, ja. Jeg sover dårlig om dagen :P
Sist endret av SkammeligNykter; 28. januar 2023 kl. 01:15.
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Du vet du kan justere varmen på en mikrobølgeovn eller?
Vis hele sitatet...
Nei, det kan man faktisk ikke. Som det nevnes over så styres det i intervaller ved samme effekt. Dessuten har man verken god kontroll eller presisjon ved bruk av mikrobølgeovn, altså i henhold til hvor mye og hvor fort det varmes opp samt varmefordeling. Det er ikke et særlig velegnet redskap til dette formålet.

Oppvarming av mat blir noe helt annet enn å varme opp hasj. Er det snakk om mat så er det ikke så nøye at det varmes litt for mye, for lite eller ugjevnt. Men dette er ikke mat som man spiser for smakens skyld. Så det å bevare virkestoffene er faktisk ganske viktig. Det er som sagt ferskvare. Canabinoidene brytes ned og endres til andre sammensetninger selv i romtemperatur, det er ikke vanskelig å forringe cannabisen. Man snakker veldig konsentrert energi fra en mikrobølgeacovn.

Effekten fra nedbrutt og gammel cannabis er veldig annerledes fra fersk cannabis. Cannabinoidene endres til andre former. Det er i underkant av 100 kjente cannabinoider som er identifisert og selv om det ofte bare snakkes om THC så har cannabinoidene er synergisk effekt og hver sin rolle. De aktiveres på forskjellige temperaturer, som er grunnen til at du kan isolere dem f.eks. med en vaporiser. Jeg har en fra Storz & Bickel og har selv erfart hvordan effekten endres ved forskjellige temperaturer.

Det er et overraskende stort spenn mellom temperaturene de ulike cannabinoidene aktiveres på.
Sist endret av Sentio; 28. januar 2023 kl. 01:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Haha gud hjelpes meg �� Her er det snakk om gammel steinhard hasj. Skader nok neppe noe mye mer å varme den bittelitt i mikro for å få den myk nok til å mekke ut.
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Haha gud hjelpes meg �� Her er det snakk om gammel steinhard hasj. Skader nok neppe noe mye mer å varme den bittelitt i mikro for å få den myk nok til å mekke ut.
Vis hele sitatet...
Jo, som forklart over.

Det er mer pålitelig og nyttig å lene seg på fakta og informasjon enn "det går sikkert fint kanskje antar vi".
Sitat av Sentio Vis innlegg
Jo, som forklart over.

Det er mer pålitelig og nyttig å lene seg på fakta og informasjon enn "det går sikkert fint kanskje antar vi".
Vis hele sitatet...
Jeg kan føye til det han skrev: Det går helt fint å ta en stein gammel bønne i mikroen i noen få sekunder for å myke den opp, maks 10 sekunder. Setter tre vinflasker på at det du eventuelt mister av potens kommer du ikke til å merke et snev av.

Men så klart, man kan jo dra frem noen litteraturstudier, forskningsprosjekter og labresultater for å analysere hvordan man best mulig kan varme en gammel og tørr hasjklump.
Sitat av skrpappa Vis innlegg
Jeg kan føye til det han skrev: Det går helt fint å ta en stein gammel bønne i mikroen i noen få sekunder for å myke den opp, maks 10 sekunder. Setter tre vinflasker på at det du eventuelt mister av potens kommer du ikke til å merke et snev av.

Men så klart, man kan jo dra frem noen litteraturstudier, forskningsprosjekter og labresultater for å analysere hvordan man best mulig kan varme en gammel og tørr hasjklump.
Vis hele sitatet...
Hahahah elsker deg. Vi trengte en sånn kommentar i tråden
Har varma bønne i mikroen før selv, trenger kun 3-5 sek så er den lett å gnu i tobakken.
Smørsmelter aka liten kasserolle på lav varme er det beste synes jeg, klem klumpen flat eller riv i små biter og ha det i smelteren, helst alt i en side, strø tobakk over og drypp 3-4 dråper vann over, la det stå og varme seg til det begynner å ryke litt, så er det bare å gnu til det blir bra. fortsatt klumper? varm litt til og gnu mer.
Sitat av Sentio Vis innlegg
Jo, som forklart over.

Det er mer pålitelig og nyttig å lene seg på fakta og informasjon enn "det går sikkert fint kanskje antar vi".
Vis hele sitatet...
Det å mekke er noe man lærer seg. Om man bruker lighter, eller micro er ett fett så lenge man kan det. Man får uansett mer ut av hasjen som ett godt mekk enn fult en joint fult av kickere. Eller bruk i vape for den slags skyld.
Sist endret av sukkersyke; 28. januar 2023 kl. 16:11.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er grunnen til at hasjen blir hard?

Etter at jeg hadde kjøpt en klump så var den myk, og jeg la den i en plastpose som var halvveis åpen fordi jeg var redd den skulle mugne om posen var helt tett. Er det derfor?
Vis hele sitatet...
Hasjen er som regel litt fuktig. Vann fordamper, hasj blir hard.
Sitat av skrpappa Vis innlegg
Jeg kan føye til det han skrev: Det går helt fint å ta en stein gammel bønne i mikroen i noen få sekunder for å myke den opp, maks 10 sekunder. Setter tre vinflasker på at det du eventuelt mister av potens kommer du ikke til å merke et snev av.

Men så klart, man kan jo dra frem noen litteraturstudier, forskningsprosjekter og labresultater for å analysere hvordan man best mulig kan varme en gammel og tørr hasjklump.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke nekte for at jeg er "pedantisk". Det bunner mye ned til at jeg foretrekker det som er vitenskaplig pålitelig og fornuftig og ikke klarer å slå meg til ro med "tja, går sikkert fint". For meg blir det bare en kløe og jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å slå seg til ro med sånt. :P

Det kan godt hende at det ikke merkes om man ikke roter det til, men hvorfor ta en så liten snarvei med langt større risiko enn det du sparer ift. alternativet som på langt nær ikke har potensialet til å degradere eller ødelegge?


Har hørt mange "sannheter" basert på anekdoter som egentlig bare kommer fra en mangel på hensyn til fakta til fordel for den enkle vei med en tendens til å ta snarveier og feie reelle betraktninger til side. Har erfart cannabis som kommenteres som "kjempebra greier" når det i realiteten er gammelt og dårlig. Subjektive inntrykk kan være en fallgruve. Har også, med såkalt "medical grade" utstyr fått et større perspektiv på hvordan cannabisen endrer seg. Ikke spør hvorfor jeg kjøpe utstyr som jeg på ingen måte hadde behov for. :P

Så tilgi meg for at jeg ikke er overbevist om at mikrobølgeovnsrådet ikke er et bra råd. Spesielt ikke når man kombinerer potensialet for menneskelige variabler og et redskap som faktisk talt verken er velegnet eller presist. Alternativet er til sammenligning såpass kjapt at jeg ikke ser behovet for å ta sjansen på å redusere verdien av noe du både har betalt for og har som intensjon å nyte eller nytte. Poenget er ikke det at det er garantert dømt å gå galt, men at det er andre enkle alternativer som er langt mer velegnet og ikke har potensiale for store menneskelige variabler.

Men nå har jeg skrevet det jeg trenger om dette og vel så det. Nå er det opp til hver enkelt hva de tenker og tror om dette.
Sist endret av Sentio; 30. januar 2023 kl. 09:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
God morgen, du er tilgitt. Vi er nok alle enig i at mikroen ikke er førstevalg, også har vi nok ulikt syn på hvor viktig det er å få mest mulig ut av en gammel og tørr bønne som sikkert egner seg best i søpla.