Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1536
Jeg har enn så lenge klart å holde meg unna fra å bli svindla på nettet (banker i bordet), og har alltid klart å spotte det ganske greit hvis noe var fishy. Men nå begynner jeg å henge etter, merker jeg, de begynner å bli for flinke. For et par uker siden var jeg nær ved å gå rett på et svindelforsøk igjennom Etsy, av noen som ville kjøpe noe fra meg, og de ville endt opp med bank informasjonen min om det ikke var for kjæresten min som så noe jeg ikke så. Hvis så hadde skjedd, hva ville de gjort med den informasjonen?

Nå sliter jeg med å se om visse nettbutikker er ekte eller ei, og om jeg faktisk er på den nettbutikken siden utsier seg for å være eller ei.
Finnes det en plass man kan sjekke om diverse nettbutikker er legit, eller har dere tips til hva man burde se etter?

Jeg prøver å få tak i en 1080 graders roterbar kranforlenger (1080° Rotate Faucet Extender Aerator) men den er utsolgt stort sett overalt, sjekket rundt på Ebay, Amazon, Aliexpress og de få som har den vil ikke sende den til meg her i Norge. Når jeg prøver å finne noen norske, kommer blant annet en butikk som heter Loreana Oslo, https://loreanaonline.no/
som tilfeldigvis har den inne til en ok pris. Hva tror dere?
Google Translate på ulike menyer etc er grunn nok til å styre unna, tenker jeg
Hadde ikke handlet der. Får mange treff på faucet extender 1080 på Ebay. 5 USD fra Kina med gratis frakt.
Hvis du scroller helt ned på siden vil du se at adressen de oppgir er i england. Hvis du googler adressen vil du finne at det er sånn 3-400 andre firmaer på samme adresse. Ganske imponerende når man ser at det bare er toetasjers-privathus.

Det er sannsynligvis dropshipping fra kina.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hadde ikke handlet der. Får mange treff på faucet extender 1080 på Ebay. 5 USD fra Kina med gratis frakt.
Vis hele sitatet...
Som i tillegg sender til Norge? Fikk mail først etter at jeg bestilte at de ikke ville sende hit

Sitat av meitemark Vis innlegg
Hvis du scroller helt ned på siden vil du se at adressen de oppgir er i england. Hvis du googler adressen vil du finne at det er sånn 3-400 andre firmaer på samme adresse. Ganske imponerende når man ser at det bare er toetasjers-privathus.

Det er sannsynligvis dropshipping fra kina.
Vis hele sitatet...
Dropshipping?
Sist endret av Majao Gibensis; 23. januar 2023 kl. 17:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Som i tillegg sender til Norge? Fikk mail først etter at jeg bestilte at de ikke ville sende hit



Dropshipping?
Vis hele sitatet...
Dropshipping er når noen lager en nettbutikk hvor de selger produkt (er) fra f.eks. Aliexpress for en høyere pris.

Du kjøper produktet og de bestiller fra kina direkte til deg. De blir betalt det ekstra du betalte for varen.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Som i tillegg sender til Norge? Fikk mail først etter at jeg bestilte at de ikke ville sende hit
Vis hele sitatet...
Da hadde du nok bare uflaks. Er international shipping på alle treffene jeg ser. Har aldri opplevd å få melding om at de ikke vil sende til Norge når jeg har bestilt noe fra Kina på Ebay.
Takk for raske svar. Hva med de andre spørsmålene mine?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Takk for raske svar. Hva med de andre spørsmålene mine?
Vis hele sitatet...
Som du nevner, det begynner å bli jævlig vanskelig å avgjøre om dagen. Var noe BankID greier og mener det var skatteetaten som hadde sendt skattekort som jeg hadde endret på noen dager i forveien. jeg holdt på å gå 5 på og ikke på P4! igjennom sikker tilkopling og alt. Jeg hadde SKRIVI inn fødselsnr og mobilnr

Før jeg fikk en tanke, hvorfor i svarte faen bruker jeg linken i mailen?!

Lukker den siden uten å gjøre noe mer, går inn via siden til skatteetaten og jeg hadde ikke fått no skattekort enda. De har blitt så jæævlig utspekulerte med minimale skrivefeil var ikke noe med mailen eller linken jeg trykte på. Fikk bare en dårlig følelse

Det er det nærmeste jeg håper jeg kommer å gå rett i søplebøtta på den måten
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Takk for raske svar. Hva med de andre spørsmålene mine?
Vis hele sitatet...
Google nettbutikken + erfaringer. Sjekk trustpilot. Les hva de skriver på om oss på nettsiden, sjekk om grammatikken er god og om det de skriver gir mening. Så må du bare gjøre en totalvurdering selv.

I dette tilfellet var det skrivefeil i tekstene, utenlandsk adresse, ingen kobling mellom bedriften og identifiserbare individer eller norske borgere, ingen anmeldelser på nett og ingen referanser til nettbutikken på noen andre nettsider.

I tillegg skrev de selv at de hadde varehus rundt om i verden som de shipper fra, noe som stort sett bare betyr at de driver med drop shipping, om de i det hele tatt sender ut noen varer. Da betaler du bare noen andre for å bestille fra Kina for deg, noe som er helt meningsløst. Samme ventetid til 3-4 ganger prisen.

Best case så betaler du mye mer enn du trenger. Worst case så blir du svindlet.

Det er veldig mange useriøse nettbutikker nå som fremstår som norske, eller som retter seg mot det norske markedet. Best å bare styre unna om man ikke klarer å google seg til informasjon som peker mot at butikken er seriøs. Om man allikevel velger å handle fra ukjente nettbutikker, så bør man betale med Paypal. Da kan du enkelt kreve pengene tilbake om du ikke mottar varene, og du har ikke gitt fra deg noe sensitiv informasjon. Bare pass på at du faktisk er på paypal sin nettside når du skriver inn e-post og passord.
Husk også at dersom du handler på f.eks. eBay eller Aliexpress så vil du uavhengig av selgeren på plattformen ha kundebeskyttelse for svindel i tre lag;
eBay/Aliexpress (kortest tidsfrist, så bruk f.eks. utsett/postpone funksjon i Gmail så du husker at denne varen skulle vært levert så du rekker fristen (30 dager hos eBay fra siste dato i leveringsvinduet)).
PayPal (normalt 6 mnd frist)
VISA/MasterCard (du forholder deg til banken du har kortet ifra).

Hos de to siste er det normalt krav om at du har forsøkt å løse saken direkte med selger før du åpner chargeback dispute.
Et tips er å bruke digitalt/virtuelt betalingskort, de fleste nettbanker tilbyr dette som en gratis tjeneste og da generer de et virtuelt kort med samme kortnummer men forskjellig CVC. Så slipper du hvert fall å bli dobbelt svindlet om uhellet først er ute.
Norske kort har 3D secure MFA og er dermed tilnærmet ubrukelige dersom noen får vite hva som står på kortet (i de få mulighetene kortet kan misbrukes så er det banken som tar tapet).. Bruk ditt eget kort uten å være redd eller paranoid.. Vi betaler nok i gebyrer til Visa, PayPal og selger plattform om ikke en utsteder av virtuelt unødvendig VISA også skal ha prosenter. Hvis du allerede har på 3 kondomer så skal du være enormt paranoid for å ha på et fjerde..
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Norske kort har 3D secure MFA og er dermed tilnærmet ubrukelige dersom noen får vite hva som står på kortet (i de få mulighetene kortet kan misbrukes så er det banken som tar tapet).. Bruk ditt eget kort uten å være redd eller paranoid.. Vi betaler nok i gebyrer til Visa, PayPal og selger plattform om ikke en utsteder av virtuelt unødvendig VISA også skal ha prosenter. Hvis du allerede har på 3 kondomer så skal du være enormt paranoid for å ha på et fjerde..
Vis hele sitatet...
Det er en sannhet med modifikasjoner. Om dette stemte så ville svindel med bankkort ikke eksistert..

3D secure er valgfritt, på en måte.
Det er banken og kortinnløser selv som plukker ut hvem som må verifiseres via en respons som kalles soft decline.
Når du utfører en transaksjon så sendes en forespørsel til banken.
Banken vurderer risikoen for hver enkelt transaksjon og bruker faktorer som landet selger befinner seg, algoritmer som ser etter unormalt bruk, hvilket land du selv befinner deg i, total beløp osv.

Dersom de føler at de behøver en legitimering så sendes en soft decline til betalingsvinduet og du blir videresendt til bankID sin løsning. Kortinnløser kan også utløse en soft decline selv om banken din har godkjent transaksjonen.

På aliexpress behøver du ikke bank ID.
Når du kjøper bussbilletter i AKT sin app så behøver du bare bankID ca. hver 3. - 4. mnd og ved store kjøp.
Regelverket sier i grove trekk at banken skal være sikker på at det er du som bruker kortet, hvordan de blir sikre på at det er deg er litt individuelt.

Det er greit nok at banken dekker tapet, men de fyller ikke opp kontoen din på dagen om den blir tom. Det finnes også vilkår i denne avtalen som gjør at de ikke er erstatningspliktige.

Jeg vet ikke hvordan du tenker dette virtuelle visa kortet fungerer, men det er en tjeneste som er tilgjengelig i nettbanken i din uten ekstra gebyrer.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Et tips er å bruke digitalt/virtuelt betalingskort, de fleste nettbanker tilbyr dette som en gratis tjeneste og da generer de et virtuelt kort med samme kortnummer men forskjellig CVC. Så slipper du hvert fall å bli dobbelt svindlet om uhellet først er ute.
Vis hele sitatet...
Hvilket nettbanker anbefaler du for det? Dnb tilbyr bare tjenesten for firmaer