Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2099
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som tråden sier, finner jeg lite info om erstatningssaker ovenfor Politiet.

Er det noen her som personlig eller på nært hold har info om erstatningssaker rundt politiet? Finner egentlig ingenting konkret annet enn at det er muligheter ditt og datt.

Grunnen til at jeg spør er at jeg er mistenkt for noe på bakgrunn av falske anklagelser, som har gitt meg større økonomisk tap i lenger tid nå som saken bare står stille inntil den en dag blir henlagt.
Hvem kom med anklagene? En privatperson eller politiet?
Aldri hørt om noen som har kommet noen vei, men ønsker deg lykke til

Hadde jeg vært en mer ressurssterk person så hadde jeg kjørt sak mot svina, har blitt utsatt for en rekke lovbrudd av politiet og fått hele livet mitt snudd på hode.
Bare glem det.
Anonym bruker
"Fortvilet Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Bare glem det.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor det? Om du har negativ erfaring rundt det eller bare siterer kompisen din etter å ha lest opp tråden for han, og at han svarer etter egen dårlig erfaring, så trenger da det I DET HELE TATT å bety at det ikke går trådstarter sin vei fordi.6
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Man får ikke erstatning for at politiet gjør jobben sin og etterforsker nei. At de er trege er kjipt men ikke noe du kan få erstatning for. På hvilken måte koster det deg penger at du står som mistenkt i en sak? Med mindre du er mistenkt for overgrep mot barn og jobbet i barnehage er det ingen måter meg bekjent at en mistenkt status er noe andre får vite om eller går utover inntekt på noen måte. Har du vært holdt i varetekt og blir dømt uskyldig til slutt vil du få erstatning for dagene i varetekt.

Mener du at du har en sak så kjør på, drit i andres erfaringer, sett igang å kjør din egen sak og stå på ditt så får juristene vurdere om du har et poeng eller ikke. Les deg opp på loven og vis helst til paragrafer.
Du svarer jo ikke på om disse falske anklagene er fra politiet eller andre.
Hvis det er andre så er det straffbart. Og saken din vil nok virke mer riktig å anmelde det og kreve ersatning av den eller de som har anklaget deg på falsk grunnlag.

§ 225.Anklage om oppdiktet straffbar handling
Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som

a. for retten, påtalemyndigheten eller en annen offentlig myndighet anmelder en straffbar handling som ikke er begått, eller
b. foretar noe for å vekke mistanke om at en straffbar handling er begått, uten at den er det.
0 Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

Som nevnt her får du ikke erstatning for at politiet gjør jobben sin.
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette er fullt mulig og dette hjelper din advokat deg med når din sak enten er henlagt eller du er frifunnet. Dette er noe jeg selv har opplevd. Alvorlige anklager, ødelagt rykte, arrestert på jobb. De fant fort ut at det ikke var noe hold i anklager, men måtte vente adskillige måneder på henleggelse. Erstatning var en vits og da jeg ikke var lysten på å vente et halvt år til tok jeg til takke med det lille jeg fikk. Tenker på dette daglig, ødela livet mitt, Erstatning var en vits. Blir 13 år siden i år.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Anklagene er fra tredjepart.

Det finnes mange måter slikt går utover inntekt. Et eksempel er om jeg feks er taxisjåfør. Får jeg da visse anklagelser så kan jeg miste løyvet.

Om politiet da bruker over et halvt år på å etterforske er jeg et halvt år uten inntekt.

Osvosv.

For min del har jeg aldri så mye som vært i avhør, til tross for store konsekvenser ellers.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Anklagene er fra tredjepart.

Det finnes mange måter slikt går utover inntekt. Et eksempel er om jeg feks er taxisjåfør. Får jeg da visse anklagelser så kan jeg miste løyvet.

Om politiet da bruker over et halvt år på å etterforske er jeg et halvt år uten inntekt.

Osvosv.

For min del har jeg aldri så mye som vært i avhør, til tross for store konsekvenser ellers.
Vis hele sitatet...
Da er det tredjepart du går etter. Politiet har ikke gjort noe galt her.
De er bare ubrukelige som vanlig. Et halvt år er kort tid for dem.
Sist endret av SkammeligNykter; 16. januar 2023 kl. 15:00.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
De er bare ubrukelige som vanlig.
Vis hele sitatet...
De er bare et resultat av samfunnet og det påstått demokratiske styresettet vi har. Tenk på det neste gang du går til valg.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har personlig fått erstatning for falske anklager om voldtekt. dette er nå over 10 år siden, så husker ikke detaljene. mener det var snakk om 1500kr i erstatning. Her ble jeg slengt igjennom full rulle med både prøvetakning av understell og ei natt på celle. mindre trivelig opplevelse og ikke verdt penga
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Anklagene er fra tredjepart.

Det finnes mange måter slikt går utover inntekt. Et eksempel er om jeg feks er taxisjåfør. Får jeg da visse anklagelser så kan jeg miste løyvet.

Om politiet da bruker over et halvt år på å etterforske er jeg et halvt år uten inntekt.

Osvosv.

For min del har jeg aldri så mye som vært i avhør, til tross for store konsekvenser ellers.
Vis hele sitatet...
Du må saksøke den som har anklaget deg for noe du ikke har gjort.
Anonym bruker
"Bitter Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke direkte politisak, men ift namsmannen og gjeldsordning. Kjempet i nesten 4 år mot namsmannen sine avslag.

Måtte gjennom to søknader, to avslag, to klager på avslagene og to rettsaker, før namsmannen sin avgjørelse ble opphevet av tingretten .

Endte med å få dekket saksomkostninger og advokat.

En mager trøst iallefall..