Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1437
Hei. Vi er en jeng på 5 stykker som ønsker å finne den ultimate kode editoren for å samarbeide i.

Vi har prøvd Live Share i Visual Code, men det er for tungvint. Vi trenger et system som gjør det mulig for oss alle å jobbe i samme fil, samtidig og som "merger" koden for oss.

På forhånd takk for svar
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Git. Ikke en spøk.

Må det være live, eller noe?
GitHub?

Altså det må i hvert fall vise hvilken filer en annen er inne i å redigerer i: Live.
Det hadde hvert perfekt hvis i Visual Code, jeg ser alle filer til venstre og de filene en annen er å jobber i akkurat nå, hadde hvert merket med navnet til den som jobber i den.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er ikke den vanlige måten å jobbe på. Git fungerer ved at du laster ned kode fra et repository, gjør endringer, "committer" (melder fra til Git om at dette er én sammenhengende forandring) og så pusher tilbake. Hvis andre har pushet i mellomtiden blir det altså merge. Men lite av dette er "live", og det er heller ikke egentlig nødvendig.

Dette er dessverre et verktøy med en del læringskurve, men allerede ved 5 utviklere som skal jobbe på samme sak slipper du neppe unna seriøs versjonskontroll. Og Git og liknende systemer har vært industristandard i mange år.
Tror ikke du finner noen bedre alternativer enn VS Live Share for det du er ute etter. Det finnes andre greier som gjør det samme, mer eller mindre, men at det skal magisk gjøre hva dere ser etter er lite trolig. Men sjekk ut CodeSandbox eller Codeanywhere.

Er det en spesiell grunn til at dere ønsker å gjøre det på denne måten? Noe sier meg at dere gjør ting unødvendig vanskelig mtp. workflow og at det ikke er verktøyet det er noe galt med, men metoden dere jobber på.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Bea Vis innlegg
Vis hele sitatet...
IntelliJ + Code With Me er 100% riktig svar her.

Vi bruker det mye, både til par-programmering og mob-programmering med større grupper. Det fungerer strålende.
Sist endret av Tias; 21. desember 2022 kl. 13:08.
https://code.visualstudio.com/docs/remote/tunnels

Eventuelt kan dere teste denne nye funksjonaliteten i vs code.
Sitat av ertsaas Vis innlegg
GitHub?

Altså det må i hvert fall vise hvilken filer en annen er inne i å redigerer i: Live.
Det hadde hvert perfekt hvis i Visual Code, jeg ser alle filer til venstre og de filene en annen er å jobber i akkurat nå, hadde hvert merket med navnet til den som jobber i den.
Vis hele sitatet...
Dette gjorde vi for typ 10-15 år siden, men sentralisert versjonskontroll brukes svært lite i dag.

Hele poenget med Git er distribuert versjonskontroll. Du slipper å forholde deg til hvilke filer de andre i teamet jobber på. Du bruker nok en dag på å sette deg inn i hvordan det fungerer, men for meg var det i alle fall en helt ny verden da vi tok i brukt Git.

Vil anbefale deg å sette deg inn i hvordan Git kommandolinjeverktøyet fungerer, men de fleste kodeeditorer i dag har også innebygget Git-klient. Selv bruker jeg VS Code og har ikke testet så mange andre alternativer de siste årene.

Om dere bruker Github, Gitlab, Azure DevOps etc. spiller egentlig ikke så stor rolle.
▼ ... noen uker senere ... ▼
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Emacs har flere løsninger, men det kommer med sine egne utfordringer...
Sitat av Tias Vis innlegg
Vi bruker det mye, både til par-programmering
Vis hele sitatet...
Hva betyr dette egentlig, sitter dere to og to på jobb og programmerer? Mens man er på telefon / sitter ved siden av hverandre? Er bare nysgjerrig, tanken skremmer meg
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Hva betyr dette egentlig, sitter dere to og to på jobb og programmerer? Mens man er på telefon / sitter ved siden av hverandre? Er bare nysgjerrig, tanken skremmer meg
Vis hele sitatet...
Korrekt. Enten ved siden av hverandre eller gjennom software.
Det er litt kleint de første gangene man gjør det. Men man kommer fort over kneika og så er det en ganske chill arbeidsmetode.
Vi bruker det mye til onboarding av nye ressurser, og spesielt med ferske studenter.