Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2243
Hei Freak,

Er på vei inn i en rolle med tittelen seniorutvikler. Dette er en rolle hvor det er tenkt at jeg skal jobbe med AWS, Java og ymse. Har ca ett års erfaring med Java fra første jobb, men har de siste 3 årene jobbet med .net og diverse annen teknologi. Er det noen kloke hoder som har forslag og/eller tanker om hvilke kunnskap man burde kjenne til før man begynner i en konsulentstilling?

Kommet frem til følgende, men det er så klart mer som sikkert burde freshes opp i.

Kode

APIer (konsumering, design)
Infrastructure as code (Terraform mm.)
Deisgn patterns (MVC, SOLID)
Unit testing (Generelt og TDD)
Kafka?
Algoritmer og datastrukturer
Jobbe med data (SQL, NoSQL)
Noen tips eller tanker?
Litt redd jeg er Captain obvious her, men ser det ikke i listen din. Det å faktisk sette seg ned å knekke inn en 10-20 timer i AWS konsollet er sterkt anbefalt.
Det å bruke produktene/tjenestene som er der er veldig sunt, og man lærer ekstremt mye på kort tid.
Tillater meg å lenke til et tulleprosjekt jeg har laget hvor formålet var akkurat det å lære seg mer om AWS sine løsninger: https://soundboard.no/tech/ (liste over brukte AWS løsninger)
Sist endret av Erlpil; 8. mai 2022 kl. 23:09.
Rammeverket spring med spring-mvc (gjerne satt opp med spring-boot) er så mye brukt at det også er greit å bli kjent med. Spesielt hvordan man gjør dependency injection (som er tett knyttet opp mot inversjon og control i SOLID).

Veldig mange java-hus er gått over til kotlin. Så skader ikke å ha tatt en titt på det og.
Sist endret av etse; 9. mai 2022 kl. 15:44.
Sikkerhet.
Logging og ovservabilitet.

Flere ting utenom det tekniske.
Coaching.
Samarbeidsevner.
Domekunnskap.
Sist endret av Lassis23; 9. mai 2022 kl. 09:29.
Overvåkning(prometheus, kibana, grafana, ol).
Kafka er mye brukt, men dette er en spesifikk teknologi; ville sett mer stort på det og hatt kontrol på event-basert arkitektur i det hele.
Det er alltids greit å kunne noe frontend også, ikke at man skal være en frontend-utvikler men det å kunne bare få småting gjort i en eller annen stack er greit.
Database-rammeverk som Hibernate eller Mybatis er fint å ha litt oversikt over.