Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 1359
Så...


Dette er sikkert tatt opp før, men jeg skal ha meg ny PC og lurer på hva som duger best til følgene:

Generel nettbruk
Gaming ( spessielt)
AMATØR videoredigering


Og, ja.. Generelt.

Skal ha en av disse to, men klarer ikke bestemme meg..

http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10278

http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10390


Og en ting til:

På hver av dem kan du legge til ca 1400kr for å få med dette: XFX GeForce GTX 285 670M 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0

Er det verdt det, eller har disse to alerede et grafikkort som duger? ( Crysis, Farcry2 osv.)

Btw, God lang helg :P
Sist endret av Jazzin; 30. april 2009 kl. 17:46. Grunn: Feil tittel
AMD dragon, bytter du til 940 som har høyere klokkehastighet sparer du 207,- Må være salg på den
Er salg på den. Phenom II X4 955 er jo kommet
Jeg har 940 BD men er bare 0.5 ghz det står på.
Imho er det ingenting pr dags dato som tilsier at du burde velge AMD framfor Intel når d kommer til dine bruksområder, dette er dog slikt man kan google selv

Prossesormodel +review

lykke til.
AMD ligger jevnt med i7 920 når du overklokker den til 3,7 GHZ, noe som alle kan gjøre. 955 ligger på 3,2ghz, da har du en 0,5 ghz å klokke den før den ligger likt med i7 920. AMD er gaming, de fungerer dårligere enn Intel på winrar og diverse andre ting. Jeg ville helt klart valgt AMD og fikset et AMD Dragon oppsett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Janpfo Vis innlegg
AMD ligger jevnt med i7 920 når du overklokker den til 3,7 GHZ, noe som alle kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Mtp. markedssituasjonen no er det SVÆRT merkelig at amd ikkje klokker dei opp og selger dei som 3.7GHz i så fall, for no er dei underdog på ytelse. Hadde CPUane faktisk vore stabile på høgare klokkehastighet er eg *rimelig* sikker på at AMD hadde kjørt prisdumping på raskere cpuer for å ta markedsandeler fra intel.
Har sett på flere tester der de har klokket til 3,7 ghz, og de ligger jevnt med i7 920. Men da trenger du bedre kjøling, dette blir jo en større kostnad til AMD da de må klokke de opp og selge de med bedre kjølere.
Jazzin's Avatar
Trådstarter
Plis, on topic.

Ikke Hijack tråden min :P

Men ja.. Så skal jeg gå for Intel versjonen? Skal kjøpe i morra..Eller hvertfall i løpet av helgen, så litt viktig med rask info.

(Ingen har svart på grafikkort spm... :P)
Sist endret av Jazzin; 1. mai 2009 kl. 00:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjøp Intelpakken, og bytt ut Q8200 med en E8400. GTX 285 er nytt og dermed overpriset. Jeg ville aldri har betalt 1500 mer for det.
Kjøpt Ati kort istedet
spankingguru
Worner's Avatar
Sitat av Janpfo Vis innlegg
AMD ligger jevnt med i7 920 når du overklokker den til 3,7 GHZ, noe som alle kan gjøre. 955 ligger på 3,2ghz, da har du en 0,5 ghz å klokke den før den ligger likt med i7 920. AMD er gaming, de fungerer dårligere enn Intel på winrar og diverse andre ting. Jeg ville helt klart valgt AMD og fikset et AMD Dragon oppsett.
Vis hele sitatet...
Kan vel nevne at man fint kan klokke i7 920 opp til 3.8ghz på stock kjøling.
Jazzin's Avatar
Trådstarter
Men jeg skal ikke lokke noe som helst ...! Haha, blir litt småsur, men ettersom jeg ikke har tenkt og klokke den opp er dette irrelevant.

Jeg klarer faenmeg ikke bestteme meg :P
Kjøp Intel og nvidia kort.
For meg har det mest med smak og behag å gjøre, så har vel litt for deg også.
Smak og behag? Du kjøper jo selvfølgelig det som er best på ytelse, og da kjøper du Ati kort og Intel CPU. Det er ingenting å diskutere. Jeg ville ventet på 5870 for det er det første kortet med Directx11, og vil du spille nye spill på maskinen din så må du ha DX11
Sist endret av jeppfi; 1. mai 2009 kl. 12:03.
ja for meg har det mest med smak og behag å gjøre. Jeg vet ikke hvordan jeg har fått det for meg, men ATI-kort for meg er som å kjøpe en bukse på en eller annen billig butikk, du får en bukse i bra kvalitet, men ikke like kul (min mening) som en designer jeans (Nvidia), som også bare er en bukse. Kanskje litt vagt, men det er hva jeg synes.
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Smak og behag? Du kjøper jo selvfølgelig det som er best på ytelse, og da kjøper du Ati kort og Intel CPU. Det er ingenting å diskutere. Jeg ville ventet på 5870 for det er det første kortet med Directx11, og vil du spille nye spill på maskinen din så må du ha DX11
Vis hele sitatet...
best ytelse? da kan du jo for pokker kjøre 2 nvidia 295 kort!
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Smak og behag? Du kjøper jo selvfølgelig det som er best på ytelse, og da kjøper du Ati kort og Intel CPU. Det er ingenting å diskutere. Jeg ville ventet på 5870 for det er det første kortet med Directx11, og vil du spille nye spill på maskinen din så må du ha DX11
Vis hele sitatet...
Jeg sitter her med et ATI Radeon HD4890 og et Nvidia GeForce GTX275. Det er sistnevnte som gir best ytelse jevnt over etter det jeg har klart å teste meg frem til. Så at det ikke er noe å diskutere er vel å ta i litt?

Schmoopy: Øh, hva for en sammenlikning er det der?
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Jeg sitter her med et ATI Radeon HD4890 og et Nvidia GeForce GTX275. Det er sistnevnte som gir best ytelse jevnt over etter det jeg har klart å teste meg frem til. Så at det ikke er noe å diskutere er vel å ta i litt??
Vis hele sitatet...
Vell det sier litt da at Ati sitt beste singelcore kort er tregere en eldre Nvidia singelcore kort. Men så er graffikkortene fra Ati fantastisk billig i forhold til Nvidia.
Sitat av vegardvg1 Vis innlegg
Vell det sier litt da at Ati sitt beste singelcore kort er tregere en eldre Nvidia singelcore kort. Men så er graffikkortene fra Ati fantastisk billig i forhold til Nvidia.
Vis hele sitatet...
vegardvg1: jeg vil gjerne ha bevis for dette.



Sitat av Nichotin Vis innlegg
Jeg sitter her med et ATI Radeon HD4890 og et Nvidia GeForce GTX275. Det er sistnevnte som gir best ytelse jevnt over etter det jeg har klart å teste meg frem til. Så at det ikke er noe å diskutere er vel å ta i litt?
Vis hele sitatet...
Hvilken oppløsning ligger du på? Ati kortene slår nVidia når det er 1920x1200 det er snakk om.
Sist endret av jeppfi; 1. mai 2009 kl. 14:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Janpfo Vis innlegg
vegardvg1: jeg vil gjerne ha bevis for dette.





Hvilken oppløsning ligger du på? Ati kortene slår nVidia når det er 1920x1200 det er snakk om.
Vis hele sitatet...
F.eks: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3539&p=17

Det er ikke mye forskjell på oppløsninger som 1920x1200, men med en gang man går høyere så blir ati kortene litt i skyggen.
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Hvilken oppløsning ligger du på? Ati kortene slår nVidia når det er 1920x1200 det er snakk om.
Vis hele sitatet...
Tester på 1280x1024, 1680x1050 og 1920x1200. Jeg sier ikke at NVIDIA er best basert på det jeg kan se fra GTX275, men som med HD4890 vs. GTX275 viser det seg at vinneren varierer fra nettside til nettside som tester kortet. Jeg testet blant annet med Crysis og World at War og fikk noenlunde like resultater, mens i Far Cry 2 dro GTX275 fra HD4890 straks jeg slo på 8xAA. Jeg holder fast ved at det er mye å diskutere rundt hva som er det beste kortet.

Når det kommer til stykket er det nesten ett fett hva man kjøper av HD4890 og GTX275. Uansett hvor man ser, er ikke forskjellene så enormt store at det er verdt å henge seg for mye opp i.

AMD Dragon er forøvrig ikke et dumt oppsett. Synes generelt man kan få mye bedre hovedkort på AMD-siden, og man slipper å betale overprisen i7 medfører, for å kunne bruke de seneste Phenom II-prosessorene.
Ja, nå kan man kjøpe hovedkort fra Amd som er i en noenlunde samme klasse som intel sine, bare at Amd kortet koster 500 kr og Intel kortet koster 2000 kr. Min erfaring er at Nvidia og Intel har den beste hardwaren, men de er svært overpriset. Ati og Amd henger ikke mange steg bak men i forhold så koster de svært lite.

Men nå er vi vell blitt litt Off-topic?
Tester kan variere veldig mye, dette er fordi noen vil fremheve nVidia og noen vil fremheve Ati for at de enten får betalt for det, eller at de er litt "fanboys/girls"
Jazzin's Avatar
Trådstarter
Da har jeg bestilt Komplett sin i35 pc med Intel core 2 quad, så skal jeg si hva jrg synes når "dyret" ankommer.
må bare legge til om du gikk for XFX GeForce GTX 285 670M 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0
så har jeg det selv og INGENTING og klage over..
Kortet blir litt varmt men det er det laget for , bare til og sørge for og ha gjennomstrømming av luft.
Dyrt kort , koster kanskje mer enn det smaker .
Og som tideligere nevnt DX 11 , men ville ikke ha gått for 2 kort når du kan ha 1.
Er ikke sikker på om det er rett men syns og huske og ha lest at man taper endel effekt på kort nr 2
Jazzin's Avatar
Trådstarter
Gikk for det ja, godt å høre at det er bra^^
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Gikk for det ja, godt å høre at det er bra^^
Vis hele sitatet...
har iallefall ikke hatt problemer med og kjøre alt på fullt til nå 1920x1080
blant annet cod waw , fallout 3 , gta osv osv
lykke til med ny maskin!
Jazzin's Avatar
Trådstarter
Takker :P

Ja, jeg spiller mest cod4 og bf2, men må nok kjøpe meg Crysis nå bare på "Pur f" .. Hehe:P
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Takker :P

Ja, jeg spiller mest cod4 og bf2, men må nok kjøpe meg Crysis nå bare på "Pur f" .. Hehe:P
Vis hele sitatet...
hehe du får også med farcry 2 til skjermkortet (gjorde iallefall jeg)
Hvorfor er det 4 gb ram på første nevnte og 32 bit OS?
Jazzin's Avatar
Trådstarter
hø..?

hva mener du?
i korte trekk at du får mer utav datamaskinen din om du kjører den på et 64 bits os