Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 8563
Hva er strafferammen på ulovlig oppbevaring av dynamitt?

[color=darkred]Crew edit: Endra tittelen, da den stred helt imot reglene.[/color]
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jasså? Vel, bøter og opp til 2 års fengsel mener jeg det er. Du kommer nok fint unna med bøter, men det er godt mulig du må i retten en tur.

Her er en link forresten:

http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B1994/0060105.htm
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Har du blit tatt?
Har blitt temmelig rompekjørt ja!
Har vært i buret for å sprenge 4 transportable utedoer for en måned siden.
Så for et par dager siden ble et toalett sprengt i Søgne, da ble jeg hovedmistenkt med en gang.
Først var politiet hos arbeidsgiveren min og ville sette en stopper for jobbinga mi.
Deretter gikk de hjem til meg og ransakte hele huset + bilen min.
De fant ca 10kg dynamitt.
Sitat av Søren Klype
Har blitt temmelig rompekjørt ja!
Har vært i buret for å sprenge 4 transportable utedoer for en måned siden.
Så for et par dager siden ble et toalett sprengt i Søgne, da ble jeg hovedmistenkt med en gang.
Først var politiet hos arbeidsgiveren min og ville sette en stopper for jobbinga mi.
Deretter gikk de hjem til meg og ransakte hele huset + bilen min.
De fant ca 10kg dynamitt.
Vis hele sitatet...
Når du driver og gjør hærværk med eksplosivene så er det da faen ikke rart at du blir tatt? Personlig mener jeg du fortjener det. I og med at du er i den alder at du har arbeid o.l. bør du forberede deg på rettssak. Dette kommer også helt sikkert på rullebladet ditt.
Må si meg 100% enig med Bjølg her! "Hva Faen springer du rundt omkring å sprenger utedasser for?". Det er rent herværk, og ødelegger for folk som virkelig har pyroteknikk og eksplosiver som hobby! Du fortjener straffen og jeg håper du kan lære noe av den!

Lykke til me den eventuelle rettsaken som du kommer i!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Tror du sliter når du har brukt dynamitten til hærverk. Enig med Bjølg der. Hadde de kun funnet dynamitt ville du sikkert sluppet unna med en bot.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg hater folk som bruker sprengstoff for og ødelegge andre eller andres eiendom. Det ødelegger for ærlige folk som meg!
Synd at jeg ikke vet hvor søren klype bor, for da skulle jeg sprengt politistasjona og planta sprengstoff i kjelleren.

Men den paragrafen har jeg fått mot meg til og med :lol: Meget teit siden det jeg hadde var Isposer og RC-drivstoff.
Men hvor gammel er du søren klype? jeg fikk bare bot på 3000. Men jeg hadde ikke ødelagt noe.
Les innelegget mitt en gang til så skjønner dere hva det dreier seg om.
Jeg har gjort en tabbe for over 1 år siden, dette har jeg vært i fengsel for!
Jeg har gjort opp for meg! Hva mer kan jeg gjøre?!
Men nå er jeg hovedmistenkt for å ha begått en kriminell handling jeg ikke har vært med på! Jeg hadde dynamitt ja, men har ikke sprengt det forbanna toalettet! Jeg fikk en solid lærepenge og har aldri ødelagt noe etter på.
Up, jeg er 19 år....
Å ja, men hvordan skaffa du dynamitten?
Fint at du har slutta å gjøre hærverk med det da, så får du bare stå på at du ikke sprengte utedasset.
Politiet har vel ingen beviser heller mot deg heller, så dersom du oppbevarer dynamitten din lovlig kan de vel ikke gjøre noe med deg
Dynamitten va noe som jeg fant i et gammelt skur mens jeg ryddet.
Nå mener politiet at jeg bare er medskyldig nå, men de har jo ingen bevis!
Vanvittig nedverdigende å få hele rommet mitt ransakt når jeg er uskyldig!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Søren Klype
Vanvittig nedverdigende å få hele rommet mitt ransakt når jeg er...
Vis hele sitatet...
Sånn går det når de har noe på deg fra før. Jeg fikk ransakt rommet mitt en gang.
De hadde snakka med meg angående en liten kinaputt en gang!
Du vil uansett få en straff for oppbevaringen av sprengstoffet, uavhengig om du er (med)skyldig i sprengingen av toalettet eller ei. Du får i beste fall ei feit bot, i verste fall fengselsstraff.
Jaja, takk for alle svar uansett!
Kan du melde fra når du får straffen om hva straffen ble? Hadde vært fint å vite..
Jepp, det skal jeg ordne!
Interessant.. Har ikke hørt noe mer om denne saken ennå, skal si ifra når jeg blir straffet.
Kan være greit å vite for alle her på forumet.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sto ikke noe om ulovlig oppbevaring av sprengstoff der vell? Eller leste ikk ejeg godt nokk...
Tror jeg svarte på dette innlegget på lørdag så jeg var nok temmelig full kan jeg tenke meg! Er riktig som du sier Up, står jo ingenting om ulovlig oppbevaring av sprengstoff.
beklager gutta :wink:
jeg slang med feil link. Spurte en jeg kjenner som er advokat og han sa at ved ulovlig oppbevaring av sprengstoff dømmes du i henhold til paragraf 161 i straffeloven, som har en strafferamme på fengsel i inntil seks år :shock: (det er ganske lang tid i buret for en liten "salutt")
Er jo også forskjellige hull o.l. i reglene. Du KAN oppbevare en viss mengde uten å bli straffet. Dette kommer igjen an på hvor farlig stoffet er. Liurer på hvordan nyttårsfyrverkeriet kategoriseres.
er ikke så enorme mengder fyrverkeri du egentlig kan oppbevare uten videre heller. så en på ei elleranna nettavis her som hadde fått rimelig grov straff for ulovlig oppbevaring av fyrverkeri.. Det var tross alt stjålet men det er jo en annen sak..
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Leste opptil 10kg pyroteknisk komposisjon, 5kg røyksvakt og 5kg av noe annet. Og det uten tillatelse. Tror faktisk du kan lagre (ihvertfall i romjula) opptil 250kg kommersielt 1.4G fyrverkeri uten tillatelse.
oi da må han fyren ha rappa mye i tilfelle, var bare et bilde der serru.. og det så ikke så veldig mye ut.. sto at det å stjele fyrverkeriet var ikke det han ble straffa verst for, men å oppevare det ulovlig var mye værre..
OT: HER er det en del info om oppbevaringstilatelse av svartkrutt :wink:
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har ikke hørt noe mer fra ordensmyndighetene.
Dette skjedde jo i høst så jeg begynner å lure på om de "ser litt gjennom fingrene" på akkurat denne saken siden de tok gjerningsmennene for det sprengte toalettanlegget.
Politiet sa at de skulle gjøre dette så smertefritt som mulig for meg.
Jeg fikk til og med en unnskyldning på vegne av agder politidistrikt etter et litt uheldig skriveri i lokalavisen.
Hah, fikk meg en skikkelig smell i posten her forleden dag! :lol:

Jeg er visstnok siktet for brudd på følgende lov(er):

Brannvernlovens §42, jfr. forskrift av 26 juni 2002 nr 922 om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff § 7-1, jfr §7-3 og 7-4,
hvoretter en skal ha kommunens tillatelse til erverv og oppbevaring av eksplosjonsfarlige stoffer.
Rom, byggning eller innretning for oppbevaring av eksplosiv vare skal være utført og innredet slik at det ikke oppstår særlig fare for brann eller eksplosjon, og slik at varen ikke kommer på avveie eller i urette hender, og som skal som et minimum kunne stå imot et innbrudsforsøk i 20 minutter.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Søren Klype
og som skal som et minimum kunne stå imot et innbrudsforsøk i 20 minutter.
Vis hele sitatet...
Haha! Skaffe seg radistyrte fenghetter med motor, så lager man utbrudd på 20 microsekund!
Neida. Får du bot ellerno? Fengsel? Stolen?
Har ikke vært i retten ennå, men regner med det blir fengsel siden jeg skal inn uansett. Blir vel det letteste for begge parter.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Søren Klype
men regner med det blir fengsel siden jeg skal inn uansett
Vis hele sitatet...
Auch! Ikke ta på deg rosa lue!
Neida, skal gå bra dette! :lol:
Har trent lukkemusklaturen rundt anus temmelig godt så jeg regner med at det skal gå helt greit!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Synes nesten du virker ufattelig rolig med tanke på det faktum at du skal i fengsel :P jeg mener.. det er bedre enn gamlehjem, men trist a gitt..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Søren Klype
Neida, skal gå bra dette! :lol:
Har trent lukkemusklaturen rundt anus temmelig godt så jeg regner med at det skal gå helt greit!
Vis hele sitatet...
Men de store gutta ser ikke sterke muskler som en hindring. De er ikke store gutta uten grunn. Sterke anusmuskler er en bonus Du får kjøre trikset til Chris Rock: "Before I came here... I worked on a circus... Where I was eating broken glass and barbwire... And it hasent come out, cus it stuck in my anus..."
Sitat av nokaa
Synes nesten du virker ufattelig rolig med tanke på det faktum at du skal i fengsel :P jeg mener.. det er bedre enn gamlehjem, men trist a gitt..
Vis hele sitatet...
Han skal ikke sitte inne resten av livet liksom
Og jeg tror ikke han skriver _her_ hvor urolig han er for det.
Er ikke noen liten gutt selv skal jeg si deg Up.
Gikk såpass greit forrige gang jeg satt inne så jeg forholder meg relativt rolig ja. Men blir jo selvfølgelig ganske kjipt ja! :?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Vil bare nevne at nå er det tatt opp i media.. http://www.abcnyheter.no/node/46451
Kan hende det kommer på NRK.

900 000kr.. :roll:

Beklager dobbelpost
NI HUNDRE TUSEN?! Herregud, det er jo en Lexus!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hahah! Idioten fikk som fortjent. Jeg har aldri sprengt noens eiendom, forde om jeg var ung og dum i gammle dager
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Dette er plain hærverk, men jeg synes nesten litt synd på gutten likevel.
Men så er det tross alt snakk om en _22 år gammel mann_ som sprengte en do og en fartstavle med dynamitt!
Han kan ha undervurdert kreftene, men å sette av sprengstoff i en do og på et elektrisk trafikkskilt er jo ikke noe uhell!
Straffen var grov, 900.000 og 6 måneder fengsel
Grov men fortjent! Når du driver med slik IDIOTI så fortjener du i det minste det han fikk. Norge er generelt veldig snille/milde når det gjelder straff.. Dette burde være en lærepenge for han som gjor denne udåden..! Og jeg tror rett å slett at han faktisk ikke kommer til å gjøre noe slik ignenn. Men så lenge man sprenger noe som ikke skader andre på noen som helst måte så er det helt greit. (om man sprenger ett tre eller to i skogen langt uti huttihæiti så har ike det så mye å si, men når man ødelegger andres/offentlig eigendom, spessiellt matrielle ting, så burde det slås hard ned på)
Hvis dere har fulgt med, så var det visst ikke han som sprengte dassen, eller han var blitt straffet for det før eller noe. Ja, jeg vet det er totalt blåst å bruke eksplosiver på denne måten, men la oss gå over fakta. Han har ødelagt ett objekt hvis det jeg sier stemmer, og straffes med å må betale oppunder en million og samtidig kaste bort et halvt år av livet i en institusjon uten frihet. Men leser dere nyhetsartikkelen, hadde ikke personen som ble idømt en bot på 900 000 vært straffedømt før. med andre ord kan det ikke være Søren Klype, siden han tidligere i tråden innrømmer å ha vært fenglset før.

Og som han sier:
Sitat av Søren Klype Vis innlegg
Har ikke hørt noe mer fra ordensmyndighetene.
Dette skjedde jo i høst så jeg begynner å lure på om de "ser litt gjennom fingrene" på akkurat denne saken siden de tok gjerningsmennene for det sprengte toalettanlegget.
Politiet sa at de skulle gjøre dette så smertefritt som mulig for meg.
Jeg fikk til og med en unnskyldning på vegne av agder politidistrikt etter et litt uheldig skriveri i lokalavisen.
Vis hele sitatet...


Hvis man går på gata og rundjuler noen, som faktisk skader andre enn en dass/fartstavle, blir straffen mildere. Jeg ser faen ikke logikken, men noen høyt på strå gjør visst det.
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Hvis dere har fulgt med, så var det visst ikke han som sprengte dassen, eller han var blitt straffet for det før eller noe. Ja, jeg vet det er totalt blåst å bruke eksplosiver på denne måten, men la oss gå over fakta. Han har ødelagt ett objekt hvis det jeg sier stemmer, og straffes med å må betale oppunder en million og samtidig kaste bort et halvt år av livet i en institusjon uten frihet. Men leser dere nyhetsartikkelen, hadde ikke personen som ble idømt en bot på 900 000 vært straffedømt før. med andre ord kan det ikke være Søren Klype, siden han tidligere i tråden innrømmer å ha vært fenglset før.

Og som han sier:



Hvis man går på gata og rundjuler noen, som faktisk skader andre enn en dass/fartstavle, blir straffen mildere. Jeg ser faen ikke logikken, men noen høyt på strå gjør visst det.
Vis hele sitatet...
Ja, helt enig med deg der.. Det burde såklart være enda høyere straff på skade på personer. Jeg visste at det ikke var Søren Klype, han sa jo som du sier at han hadde vært dømt før, og han sa selv at han fikk skylden for dette med dassen pga at han tidligere hadde vært dømt, selv om han ikke hadde noe med det å gjøre.
Jeg tror med andre ord vi må vente en uttalelse fra Søren Klype selv, så slipper vi all spekulasjonen.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Kan få mye for den prisen.
Noen som har lyst å ramse opp?

Oh btw, blir vi tatt for å f.eks sprenge i en skog, kan vi regne med en bot på 5000kr?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hatr lest litt på denne tråden og ser at det er endel spekulasjoner angående om det var meg eller ikke som ble tatt for å sprenge toalettanlegget i Søgne.
Som sagt er dette ikke meg, men nå har jeg nettopp kommet ut fra fengsel etter en annen nokså delikat sak angående sprengstoff.
Forteller mer ettehvert ettersom at saken ikke har vært oppe i retten ennå.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Saken skal opp i retten 1. og 2. november.
Skriver mer etter at jeg har fått dommen.
vi venter i spenning. =)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hva ble dommen?