Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2480
Hei!
Jeg har i mange år gått på Seroquel for søvn.
Jeg synes at jeg burde få det dekket på blå resept.
Jeg har en diagnose som tilsier at jeg har kroniske søvnproblemer.

Siden Seroquel ikke er ment for søvn i seg selv, kan ikke legen skrive det ut på blå resept. For å få blå resept på Seroquel må jeg altså ha en diagnose som samsvarer med hva Seroquel egentlig er ment for, altså schizofreni og sånne ting.
Det er fullstendig forståelig, og det kan jeg akseptere. Jeg kan fint betale for medisinen selv, det er ikke noe problem i seg selv, jeg vil bare undersøke om det er en mulighet. Jeg går på arbeidsavklaringspenger.

Nå ønsker jeg gjerne å finne en måte å få Seroquel dekket av det offentlige likevel.

Jeg har nettopp googlet, og ser at legen kan sende en individuell søknad til Helfo om å få skrive dette ut på blå resept til meg. Dette har jeg tenkt å kanskje spørre legen om.

Etterlyser til tips om andre måter å få dekket utgiftene til medisinen av det offentlige, f.eks. NAV? Kan NAV være aktuell å kontakte for å få dette dekket? Hva tenker dere?
Sist endret av Stingray; 30. juli 2020 kl. 18:13.
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fikk seroquel på blå resept lenge før jeg fikk en diagnose den var egentlig ment for. Fortell legen at det hjelper på f.eks tankekjøret ditt samtidig som det bidrar med søvn.
Jeg har det på resept og betaler en 70kr for 100stk a 25mg. Får det pga tankekjør, uro og søvnproblemer.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jøss, jeg spurte bare fastlegen om å få det på blå fordi jeg har dårlig økonomi og har gått på seroquel i 5 år. Gikk helt fint for meg.
Høres ut som du har en veldig firkantet fastlege. Kanskje vurdere å bytte?

Har aldri fått seroquel på annet enn blåresept for søvn både hos fastlege og dps.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Morgul Vis innlegg
Jeg har det på resept og betaler en 70kr for 100stk a 25mg. Får det pga tankekjør, uro og søvnproblemer.
Vis hele sitatet...
Syns du at det hjelper? Jeg får for samme grunn men brukes jo bare om kvelden for søvn, dvs jeg skjønner ikke hvordan det skal hjelpe mot uro og tankekjør dagtid? Tar du om dagen også?
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hjelper meg også med tankekjør, men tror hele greia er psykisk ass. Så fort jeg ikke har seroquel er det som å ikke ha heroin i blodet. Du får depot seroquel som fungerer på dagtid, men da funker ikke det på kvelden for min del.
Stingray's Avatar
Trådstarter
Må bare legge til: Jeg får sove med 100 mg seroquel på kvelden. Da jeg var på avrusning den ene gangen, så fikk jeg 200 mg seroquel morgen, lunsj, middag og kveld. Og det var forventet at jeg skulle holde meg våken. Faen heller!!
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stingray Vis innlegg
Må bare legge til: Jeg får sove med 100 mg seroquel på kvelden. Da jeg var på avrusning den ene gangen, så fikk jeg 200 mg seroquel morgen, lunsj, middag og kveld. Og det var forventet at jeg skulle holde meg våken. Faen heller!!
Vis hele sitatet...

Ikke depot?
Jeg har da ingen diagnoser utover alkoholisme, men får den pillen på respekt viss jeg spør.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Syns du at det hjelper? Jeg får for samme grunn men brukes jo bare om kvelden for søvn, dvs jeg skjønner ikke hvordan det skal hjelpe mot uro og tankekjør dagtid? Tar du om dagen også?
Vis hele sitatet...
Tar før leggetid. Sovner etter 40-60min og det tar bort mesteparten av tankekjør og uro på dagtid, ja. Tar 50-75mg.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slutt å tro at du fortjener noe av det offentlige. Det offentlige skylder deg ingenting. Du skriver også at du har vært på avrusning, du har sikkert kostet det offentlige din del og enda litt til.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Slutt å tro at du fortjener noe av det offentlige. Det offentlige skylder deg ingenting. Du skriver også at du har vært på avrusning, du har sikkert kostet det offentlige din del og enda litt til.
Vis hele sitatet...
Fått noen pils så sier det rett frem
Bare hold kjeft, alle koster samfunnet penger. Ja tilogmed du. Er du sykemeldt fra jobb, sosial stønad, eller bare bruker gang og sykkel sti. Så bare spar deg...
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av TonyW Vis innlegg
Fått noen pils så sier det rett frem
Bare hold kjeft, alle koster samfunnet penger. Ja tilogmed du. Er du sykemeldt fra jobb, sosial stønad, eller bare bruker gang og sykkel sti. Så bare spar deg...
Vis hele sitatet...
Jeg betaler også skatt. Hvis jeg skal til legen betaler jeg også pent egenandel for legebesøket, og dersom jeg trenger noe på resept så betaler jeg for det også. En pakke seroquel som varer veldig lenge koster vel omtrent det samme som en snusboks?
Stingray's Avatar
Trådstarter
Wow
Ønsker dere en fin kveld videre!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg betaler også skatt. Hvis jeg skal til legen betaler jeg også pent egenandel for legebesøket, og dersom jeg trenger noe på resept så betaler jeg for det også. En pakke seroquel som varer veldig lenge koster vel omtrent det samme som en snusboks?
Vis hele sitatet...
En eske 100mg koster hvertfall 600 kroner så det er litt mer en snusboks, selv om det kansje ikke er så mye penger for deg.

Så har vi de svakestilte i samfunnet som dette utgjør en reell forskjell på det lille de har å klare seg på i måneden. Det er jo akkurat disse skattepengene dine er ment å gå til. (blant annet)
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Slutt å tro at du fortjener noe av det offentlige. Det offentlige skylder deg ingenting. Du skriver også at du har vært på avrusning, du har sikkert kostet det offentlige din del og enda litt til.
Vis hele sitatet...
Det offentlige jobber for oss alle og tilhører oss alle. I henhold til de rammene vi har valgt for samfunnet vårt skylder det offentlige vanskeligstilte både tak over hodet, nødvendige medisiner. behandling og mye, mye mer.

Ang TS sin case så ser det ikke ut som om det vil hjelpe stort uansett. Blå resept vil si at du betaler inntil 520,- for 3mnds supply. Hvis medisinene knapt koster det i utgangspunktet ser jeg ikke hensikten. Men jeg er også ganske ny til systemet, mulig jeg har oversett noe.
Klimafiendtlig troll
@TS: Du skriver du går på arbeidsavklaringspenger. Har du skikkelig dårlig råd og Seroquel (og forsåvidt alle andre hvite resepter og/eller egenandeler) er for dyrt, kan du søke om tilskudd fra sosialkontoret i kommunen din.

Når det gjelder å skaffe blå resept, så _kan_ legen din skrive ut dette på en annen, godkjent indikasjon. Ulempen er at det blir stående i journal (teoretisk).

Som du selv vet er det ikke indisert ved søvnproblemer, spesielt lavdose er omdiskutert også i Norge:

https://tidsskriftet.no/2019/09/kron...en-sovemedisin

https://tidsskriftet.no/2018/09/deba...pin-brukes-mye

I siste link står det noe om forskrivning og praksis rundt resepter.

Lykke til!

PS: Poenget med de linkene var at HELFO neppe godkjenner individuell søknad i sånne tilfeller. Men det er jo verdt et forsøk? De er noen skikkelige kranglefanter

PS2: Drit i det pisset om "skattesnylteri" som noen kommer med her. Hør på TonyW!
Sist endret av Taert; 31. juli 2020 kl. 12:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.