Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4117
Jeg er endelig (!) ferdig med den drittsekken jeg har vært sammen med fra polen nå. Problemet er at han skylder meg til sammen 8000 kr som han selvfølgelig nekter å betale, og som jeg virkelig trenger til mat og hus.

Han har en bil til en verdi av rundt 30-40.000...... tenker bare på litt muligheter nå, men hvordan kan jeg få pengene tilbake?

Kan jeg gå til advokaten min, og hva er det eventuelt hun kan gjøre? Må jeg til politi?
Advokat koster fort langt mer enn det du får igjen, når det kommer til så små beløp.

Legg ting bak deg, se framover, det å riste opp i gammel moro, koster trolig mer enn det smaker.
Sist endret av nudo; 30. mars 2014 kl. 16:57.
Ligner litt på denne saken: Min tidligere samboer skylder meg penger. Hvordan kan jeg få dem tilbake?

Snakk med forliksrådet der du bor, finn ut om eventuelle beviser du måtte ha er tilstrekkelig for å få tilbake noe av pengene.
Sitat av nudo Vis innlegg
Advokat koster fort langt mer enn det du får igjen, når det kommer til så små beløp.

Legg ting bak deg, se framover, det å riste opp i gammel moro, koster trolig mer enn det smaker.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner bistandsadvokaten min veldig godt, hun har hjulpet oss mye før, så hun får det dekket av staten alle utgifter.

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Ligner litt på denne saken: Min tidligere samboer skylder meg penger. Hvordan kan jeg få dem tilbake?

Snakk med forliksrådet der du bor, finn ut om eventuelle beviser du måtte ha er tilstrekkelig for å få tilbake noe av pengene.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om en bil jeg betalte for han, men den er tatt av falck eller hva det heter, for lenge siden. Og verken jeg eller han har den salgskontrakten....

Også er han her en litt lovløs type som gjør som han vil, tar seg godt til rette og betaler ikke noe som helst. Han hadde aldri møtt opp i noe møte på forliksrådet for å si det sånn.
Sist endret av Wonderland; 30. mars 2014 kl. 17:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Wonderland Vis innlegg
Jeg kjenner bistandsadvokaten min veldig godt, hun har hjulpet oss mye før, så hun får det dekket av staten alle utgifter.
Vis hele sitatet...
Hæ? Hvorfor skal staten betale for din advokat ifm et simpelt pengekrav som dette?

Med mindre du er arbeidsledig med veldig mye tid til overs er det beste bare å glemme dette. Koster ofte mer enn det smaker (bla i form at tapt arbeidsinntekt)
Sist endret av Freakaholic; 30. mars 2014 kl. 17:12.
Sitat av Wonderland Vis innlegg
Også er han her en litt lovløs type som gjør som han vil, tar seg godt til rette og betaler ikke noe som helst. Han hadde aldri møtt opp i noe møte på forliksrådet for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det har du 2 muligheter. Du kan glemme pengene eller få noen til å kreve de inn. Selv ville jeg valgt siste alternativet, uansett om beløpet en får igjen blir mindre, hadde valgt det om jeg kun hadde blitt sittende igjen med 500kr selv også.

Dette er mest trolig penger du har jobbet og slitt litt for å tjene, slik stort sett alle andre må gjøre for å få penger i lommeboken eller inn på konto. Hvis han ikke vil betale deg tilbake eller tenker på hvilke konsekvenser dette har for deg, så har du full anledning til å bruke samme taktikken tilbake.
Dette beløpet er så lite at ingen kommer til å bry seg. Nar jeg trengte advokat måtte jeg sette inn 5000kr på forskudd bare for at han skulle snakke med meg.
Noen av dere har kanskje vunnet i lotto, men jeg går på arbeidsavklaringspenger fra nav, og var dumsnill og kjøpte bil til eksen min da jeg var sammen med han. Men avtalen var hele tiden at han skulle betale tilbake pengene. Så 8000 for meg er faktisk litt penger. Og det jeg mente med advokaten er at vi har et ganske godt forhold til hverandre, for jeg har fått hun igjennom Kirkens Bymisjon siden hun samarbeider med de, så hun kjenner meg bra og hjelper meg med det jeg trenger hjelp til. Så hun tar ikke betalt for å snakke med meg en time og to.

Sitat av sweem Vis innlegg
Slik jeg ser det har du 2 muligheter. Du kan glemme pengene eller få noen til å kreve de inn. Selv ville jeg valgt siste alternativet, uansett om beløpet en får igjen blir mindre, hadde valgt det om jeg kun hadde blitt sittende igjen med 500kr selv også.

Dette er mest trolig penger du har jobbet og slitt litt for å tjene, slik stort sett alle andre må gjøre for å få penger i lommeboken eller inn på konto. Hvis han ikke vil betale deg tilbake eller tenker på hvilke konsekvenser dette har for deg, så har du full anledning til å bruke samme taktikken tilbake.
Vis hele sitatet...
Ja på den tiden var jeg i full jobb og brukte alle mine penger på bilen til han. Problemet med han er at han ikke betaler for seg uansett, han lever i den tro at alt rundt han skal være gratis og fint resten av livet....
Sist endret av Wonderland; 30. mars 2014 kl. 22:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjip situasjon men jeg tror nok det er bare å droppe det. Sånn som jeg forstår situasjonen virker det som om han er en type som gir ganske faen så du må nok regne med å bruke en del tid/penger for å i det hele tatt få en liten sjanse på å få tilbake de pengene. Hvis du bestemmer deg for å ta saken videre er det veldig relevant om du faktisk kan bevise uten tvil at han skylder deg disse pengene, det er veldig enkelt for han å si "nei, det vet jeg ikke noe om". Hvis du da ikke har noen konkrete bevis blir det bare ord mot ord.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det vil bli håpløst å drive inn dette kravet. Hvis du skal få noe ut av det så tenk på de pengene og si til deg selv: aldri skal jeg sette meg selv i en sånn situasjon igjen, for da vil jeg føle det som jeg gjør nå. Ikke alle slagene livet gir er gratis
Sitat av Wonderland Vis innlegg
Også er han her en litt lovløs type som gjør som han vil, tar seg godt til rette og betaler ikke noe som helst. Han hadde aldri møtt opp i noe møte på forliksrådet for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Nei og det er jo synd for han, da går han rett på en uteblivelsesdom og taper saken om du går den veien. Men det hjelper deg nok lite hvis han ikke betaler og eier noe som namsmannen kan ta utlegg i. Du ender bare opp med ett krav på papiret og utgiftene selvom det ikke er mye for en forliksklage.

Get over it!
Sitat av Wonderland Vis innlegg
Problemet med han er at han ikke betaler for seg uansett, han lever i den tro at alt rundt han skal være gratis og fint resten av livet....
Vis hele sitatet...
Det jeg mente med at noen skulle kreve inn pengene for deg var selvfølgelig at det benyttes en privat "veileder" til formålet, og på meg ser det ut som om han trenger endel veiledning angående hvilket valg han skal gjøre i denne situasjonen. Vil også mene at du gjør han en tjeneste ved å hjelpe han med dette vanskelige veiskille han står ovenfor her og han burde faktisk takke deg i ettertid for dette, for her er jo faktisk du ganske så grei hvis du til og med har lyst til å bruke penger på å hjelpe han med å få opp øynene, tenke klarere og ta det rette valget.

Slike "veiledere" har en helt spesiell evne til å kommunisere med andre mennesker? For stort sett holder det bare med en liten telefonsamtale så er det ordnet. Men noen få ganger hender det at det er enkelte som trenger mer veiledning enn andre og da yter de også så god service at de møter opp personlig for å gi en veilednings time. Er ikke alle som er klar over det, men servicenæring vi har i dette landet her er rett og slett helt fantastisk

Det som er litt skremmende her er at det er så mange som tolererer slik oppførsel og sier du bare skal komme deg videre og glemme dette. Tror mange hadde sett litt annerledes på det hadde de lånt bort f.eks bilen sin til en kompis og han hadde kjørt og dumpet den i sjøen. Tviler sterkt på at dette hadde vært helt ok for den som blitt stående uten bil. Skal en hele tiden ha seg selv å takke eller har andre også litt ansvar for handlingene de gjør? 8000kr kan ha større verdi/bety mer for en person, en det 50.000kr kan ha for en annen.
Sist endret av sweem; 31. mars 2014 kl. 14:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.