Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 10979
Heisann freaks.

Så, jeg møtte på noen hardbarka rødstrømper nede i Oslo sentrum lørdag ettermiddag. De hadde en informasjonsstand om abort, sexkjøpsloven og alt annet som angår kun kvinner. De halet meg over for å spørre om min mening. Jeg sa at jeg selvfølgelig er for fri abort for kvinner. De nikket pent og smilte. De tenkte sikkert "flink gutt" elns. Pipa fikk derimot en annen tone når jeg sa at jeg er veldig imot sexkjøpsloven.

Jeg startet med å forklare at jeg er for abort, selvom jeg personlig er litt imot det. Fordi alternativet er mye mye værre. Hadde vi gjort det ulovlig ville jentene startet med strikkepinnene igjen, noen ville kanskje død også av dette. Andre ville tatt selvmord i fortvilelse. Vi skal heller ikke se bort ifra at det ville åpnet noen ulovlig klinikker her og der som utførte halvseriøse aborter.

Så, ja. Jeg er personlig imot abort. Men det må være lovlig fordi som sagt, alternativet er mye mye værre.

Hittil var rødstrømpene helt enig i meg. Så jeg spurte de litt retorisk: "Kan dere komme på andre lover som kanskje burde vært på samme måte?"


Å kjøpe sex er kanskje ikke helt stuerent, og det er heller ikke den mest sjarmerende siden ved menneskeheten. Men det må være lovlig, fordi alternativet er mye mye værre. Hadde det vært lovlig ville kvinnene vært inne på trygge bordeller hvor det feks kunne vært sikkerhetspersonell som hadde passet på kvinnene tilfelle noen er voldelige osv. De ville også hatt muligheten for å teste seg for skjønnsykdommer. Bordeller kunne også har regler om at kondom MÅ brukes.

Men, siden det er ulovlig, er det ironisk nok helt fritt frem. Å det er til syvende og sist kvinnene som må lide for dette. Akkurat som hvis abort hadde vært ulovlig.

Etter dette var feministene ikke lenger interresert i å prate med meg. Selv om jeg var høflig hele veien. De tolererte tydligvis ikke at ikke alle er enige i dem.

Uansett, jeg har gjennomskuet rødstrømpene. Selv om verken abort eller sexkjøp er spesielt fine ting å gjøre. Så er det en liten detalj som skiller disse konseptene. Abort er til fordel for kvinnene, sexkjøp er til fordel for menn. Så rødstrømpene driter i om de tar livet av ett par babyer og at noen horer må lide under forbudet. For det eneste de tenker på er makt. På alle plan. Spesielt ovenfor menn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tøysekoppen Vis innlegg
Å kjøpe sex er kanskje ikke helt stuerent, og det er heller ikke den mest sjarmerende siden ved menneskeheten. Men det må være lovlig, fordi alternativet er mye mye værre.
Vis hele sitatet...
Her antar eg at du påstår alternativet er valdtekt. Det tviler eg på at er spesielt realistisk, og det hadde vore interessant om du kan underbygge den ressonementet litt.

Så der er ein klar logisk brist.
Sitat av Tøysekoppen Vis innlegg
Uansett, jeg har gjennomskuet rødstrømpene. Selv om verken abort eller sexkjøp er spesielt fine ting å gjøre. Så er det en liten detalj som skiller disse konseptene. Abort er til fordel for kvinnene, sexkjøp er til fordel for menn.
Vis hele sitatet...
Begge deler er samme sak - rett til å bestemme over eigen kropp, og kva signal ein sender til samfunnet om kva som er akseptabelt. Viare kan det vere vel så fornuftig å utvide horisonten litt, og ikkje snakke om fordeler for kjønna, men fordeler for samfunnet. Samfunnet har nytte av abort, ettersom ein unngår at kvinner døyr av illegale abortinngrep. Samfunnet har nytte av eit forbod mot sexkjøp, som et statement om at vi meiner det er etisk tvilsom bransje, der svært mange 'frivillige' ikkje er spesielt frivillige, og generelt har mange problem.

Så nei, argumenta dine er rimelig enkle å svare på, og ikkje nytenkande på ein flekk.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Begge deler er samme sak - rett til å bestemme over eigen kropp, og kva signal ein sender til samfunnet om kva som er akseptabelt. Viare kan det vere vel så fornuftig å utvide horisonten litt, og ikkje snakke om fordeler for kjønna, men fordeler for samfunnet. Samfunnet har nytte av abort, ettersom ein unngår at kvinner døyr av illegale abortinngrep. Samfunnet har nytte av eit forbod mot sexkjøp, som et statement om at vi meiner det er etisk tvilsom bransje, der svært mange 'frivillige' ikkje er spesielt frivillige, og generelt har mange problem.

Så nei, argumenta dine er rimelig enkle å svare på, og ikkje nytenkande på ein flekk.
Vis hele sitatet...
Ville ikke samfunnet tjent på lovlig salg av sex? De hadde tjente penger på skatt, de hadde spart penger på behandling av STD og politiet hadde spart på ressurser ved å jakte på disse bakmennene. Samtidig vil menneskehandel minske.
Sist endret av Xernox; 9. mars 2014 kl. 21:17.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Begge deler er samme sak - rett til å bestemme over eigen kropp, og kva signal ein sender til samfunnet om kva som er akseptabelt. Viare kan det vere vel så fornuftig å utvide horisonten litt, og ikkje snakke om fordeler for kjønna, men fordeler for samfunnet. Samfunnet har nytte av abort, ettersom ein unngår at kvinner døyr av illegale abortinngrep. Samfunnet har nytte av eit forbod mot sexkjøp, som et statement om at vi meiner det er etisk tvilsom bransje, der svært mange 'frivillige' ikkje er spesielt frivillige, og generelt har mange problem.

Så nei, argumenta dine er rimelig enkle å svare på, og ikkje nytenkande på ein flekk.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at sexkjøp er kult. Det jeg sier derimot er at det er håpløst å forby det. Man kan ikke temme menneskelige instinkter med paragrafer. Jeg håper virkelig ikke at du er så naiv.

Så siden vi vet at det ikke går, da er det jo bare en måte å gjøre det på? Gjøre det lovlig, få jentene inn i bordeller hvor de ihvertfall har litt beskyttelse og trygghet. Burde ikke være så vanskelig å forstå.


Jeg er ofte på Carl Johan, og jeg får med meg hva som skjer. Jeg har også vært en del i Thailand å sett sexindustrien der. Så, hvor tror du kvinnene har det best? I Norge hvor det er ulovlig, hvor de må rave rundt i gatene på kalde vinterdager, uten noe form for beskyttelse?

Eller i Thailand hvor det ihvertfall er litt struktur på det, og jentene sitter sammen i barer, gogo barer og bordeller? Hvor de har andre medmennesker som er i samme situasjon som seg selv de kan prate med? I Thailand er det heller ingen bakmenn, og pengene jentene tjener går 100% til dem selv.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Her antar eg at du påstår alternativet er valdtekt. Det tviler eg på at er spesielt realistisk, og det hadde vore interessant om du kan underbygge den ressonementet litt.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mente ikke voldtekt. Det jeg mente var at når det er ulovlig, får vi ett enda mer usynlig marked hvor det er enda vanskeligere å vite hva som foregår. Når det er ulovlig må jo alt skje "underground". Hvis det hadde vært lovlig, og i åpne bordeller ville ikke dette vært noe problem.
Sist endret av Tøysekoppen; 9. mars 2014 kl. 21:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prostitusjon i Thailand. Er endel korrupsjon i bildet der politiet må bestikkes osv.
Må si jeg synes det er ganske snodig å ha en lov som sier det er forbudt å selge sex. Hvis jeg har hatt lyst til å utføre sexuelle tjenester for folk mot penger er vel det en sak for meg mellom meg og den andre personen. Skal staten bestemme over hva jeg gjør med min egen kropp? Hvis jeg har lyst til å kutte av meg alle fingrene så kan jeg gjøre det, det er jeg som bestemmer over min kropp, ikke staten. Greit nok at folk er blitt blendet av forbudspolitikken der det meste skal forbys, men akkurat dette blir å ta det for langt. Er det for å beskytte kvinner? Er det ikke slik at forbud åpner for andre, gjerne kriminelle til å utnytte forbud for å tjene penger. Kom gjerne med motargumenter, mulig jeg har oversett noen viktige elementer her.

Eller er det slik at det er forbudt å kjøpe men lov og selge? Ihvertfall blir det praksis mye det samme.
Sist endret av søtmann50; 9. mars 2014 kl. 22:09.
Sitat av søtmann50 Vis innlegg
Må si jeg synes det er ganske snodig å ha en lov som sier det er forbudt å selge sex. Hvis jeg har hatt lyst til å utføre sexuelle tjenester for folk mot penger er vel det en sak for meg mellom meg og den andre personen. Skal staten bestemme over hva jeg gjør med min egen kropp? Hvis jeg har lyst til å kutte av meg alle fingrene så kan jeg gjøre det, det er jeg som bestemmer over min kropp, ikke staten. Greit nok at folk er blitt blendet av forbudspolitikken der det meste skal forbys, men akkurat dette blir å ta det for langt. Er det for å beskytte kvinner? Er det ikke slik at forbud åpner for andre, gjerne kriminelle til å utnytte forbud for å tjene penger. Kom gjerne med motargumenter, mulig jeg har oversett noen viktige elementer her.

Eller er det slik at det er forbudt å kjøpe men lov og selge? Ihvertfall blir det praksis mye det samme.
Vis hele sitatet...
Som du selv tar høyde for i slutten av innlegget ditt, er det bare sexkjøp som er forbudt. Det er fremdeles tillatt å selge sex. Det vil si at du kan fremdeles gjøre som du vil med din kropp, men sexhandel med en potensielt ufrivillig part blir hindret av loven.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Hva legger du i menneskelige, utemmelige innstinkter? Det er faktisk mulig å ikke kjøpe sex uten å gå bananas. Jeg kan ha en lang dry spell uten å voldta eller i det hele tatt tenke på å kjøpe sex.

Jeg tror faktisk kvinnene som selger sex har det bedre i Norge enn i Thailand, men du vil vel kalle meg naiv. Hvis det er noen som lever under degraderende forhold, så må det vel være de prostituerte i Thailand. Du mener alt blir bedre av å regulere salget, vel – slik er det i Nederland, som tilfeldigvis også er et av landene i verden med mest human trafficking (http://news.bbc.co.uk/1/hi/6497799.stm)
Sist endret av Olympic; 9. mars 2014 kl. 22:35.
Var faktisk på samme bod på lørdag! De spurte meg om det samme, men samtalen varte ganske kort da jeg sa jeg var mot abort
Sitat av fatfro Vis innlegg
Var faktisk på samme bod på lørdag! De spurte meg om det samme, men samtalen varte ganske kort da jeg sa jeg var mot abort
Vis hele sitatet...
Hva vil de egentlig? Hvis alle som er uenige blir jagd vekk, mener jeg. Blir de som er enige bedt om å signere på et eller annet? Hva gjør de når de finner noen som er helt enige?
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg fant noe mer interessant statistikk til deg. I Nederland har 60% av prostituerte kvinner blitt utsatt for fysisk vold, 70% blitt truet verbalt om fysisk vold, 40% blitt utsatt for seksuell vold og 40% har blitt tvunget til prostitusjon av bekjente.

Kilde: Farley, Melissa. “Bad for the Body, Bad for the Heart”: Prostitution Harms Women Even if Legalized or Decriminalized. 2004

Som man ser er det problemer med et legalisert og regulert marked. Ved en eventuell legalisering vil markedet bli større, det vil bli bedre grobunn for human trafficking og flere kvinner vil bli skadet.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hva vil de egentlig? Hvis alle som er uenige blir jagd vekk, mener jeg. Blir de som er enige bedt om å signere på et eller annet? Hva gjør de når de finner noen som er helt enige?
Vis hele sitatet...
Så langt kom jeg jo aldri men jeg syns ikke det så ut som noe annet enn en informasjonstand som likte dårlig at folk syns annerledes enn dem.
Olympic: Nederland, Norge og Thailand er forskjellige samfunn og en lik lov vil ikke få samme konsekvenser grunnet kulturelle forskjeller. Du kan bruke det som et utgangspunkt til en tankegang, men du kan ikke basere alt på det.


Kan også nevne at etter et kjapt søk på google etter Melissa Farley virker ikke den studien spesielt troverdig.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av strikkball Vis innlegg
Olympic: Nederland, Norge og Thailand er forskjellige samfunn og en lik lov vil ikke få samme konsekvenser grunnet kulturelle forskjeller. Du kan bruke det som et utgangspunkt til en tankegang, men du kan ikke basere alt på det.


Kan også nevne at etter et kjapt søk på google etter Melissa Farley virker ikke den studien spesielt troverdig.
Vis hele sitatet...
Det var en indirekte kilde, hun hadde referert til Ine Vanwesenbeeck (phd fra University of Amsterdam) sin bok Prostitutes well-being and risk fra 1994. Den kunne jeg ikke lese. Glemte å informere om det.

Det er forskjellige samfunn, og du har rett i at man ikke kan basere alt på det. Nederland og Norge er derimot ganske sammenlignbare i mine øyne.
Sist endret av Olympic; 9. mars 2014 kl. 23:32.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Som du selv tar høyde for i slutten av innlegget ditt, er det bare sexkjøp som er forbudt. Det er fremdeles tillatt å selge sex. Det vil si at du kan fremdeles gjøre som du vil med din kropp, men sexhandel med en potensielt ufrivillig part blir hindret av loven.
Vis hele sitatet...
Hva i all verden er poenget med å selge noe som ikke er lov å kjøpe da? Det blir god buisness vet jeg. Ser du ikke hvor tåpelig dette blir?

Sitat av Olympic Vis innlegg
Jeg fant noe mer interessant statistikk til deg. I Nederland har 60% av prostituerte kvinner blitt utsatt for fysisk vold, 70% blitt truet verbalt om fysisk vold, 40% blitt utsatt for seksuell vold og 40% har blitt tvunget til prostitusjon av bekjente.

Kilde: Farley, Melissa. “Bad for the Body, Bad for the Heart”: Prostitution Harms Women Even if Legalized or Decriminalized. 2004

Som man ser er det problemer med et legalisert og regulert marked. Ved en eventuell legalisering vil markedet bli større, det vil bli bedre grobunn for human trafficking og flere kvinner vil bli skadet.
Vis hele sitatet...
Ja, og jeg tror ikke statistikken er noe penere i land hvor sexkjøp er ulovlig. Jeg tror heller den er enda dystrere..
Sist endret av Tøysekoppen; 9. mars 2014 kl. 23:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tøysekoppen Vis innlegg
Hva i all verden er poenget med å selge noe som ikke er lov å kjøpe da? Det blir god buisness vet jeg. Ser du ikke hvor tåpelig dette blir?
Vis hele sitatet...
Fordi de skal ikke bli straffet for å selge, de selger fordi de ikke har mye annet valg og fordi det finnes et marked.
Sitat av Tøysekoppen Vis innlegg
Hva i all verden er poenget med å selge noe som ikke er lov å kjøpe da? Det blir god buisness vet jeg. Ser du ikke hvor tåpelig dette blir?
Vis hele sitatet...
Tanken bak er vel at all sexhandel generelt er uønsket, på grunn av dens ukontrollerbare natur, og at et forbud mot sexkjøp vil ramme nettopp sexhandel, likevel uten å begrense retten til å bestemme over egen kropp. Ganske smart, spør du meg. Markedet ditt blir mindre, og du har mindre sjanse for å bli rik på det, men du kan fremdeles selge deg så mye du bare orker.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Var faktisk på samme bod på lørdag! De spurte meg om det samme, men samtalen varte ganske kort da jeg sa jeg var mot abort
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen som er direkte for abort. Spørsmålet om man er for eller mot fri abort handler om noe helt annet.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Hva legger du i menneskelige, utemmelige innstinkter? Det er faktisk mulig å ikke kjøpe sex uten å gå bananas. Jeg kan ha en lang dry spell uten å voldta eller i det hele tatt tenke på å kjøpe sex.

Jeg tror faktisk kvinnene som selger sex har det bedre i Norge enn i Thailand, men du vil vel kalle meg naiv. Hvis det er noen som lever under degraderende forhold, så må det vel være de prostituerte i Thailand. Du mener alt blir bedre av å regulere salget, vel – slik er det i Nederland, som tilfeldigvis også er et av landene i verden med mest human trafficking (http://news.bbc.co.uk/1/hi/6497799.stm)
Vis hele sitatet...
Folk er forskjellig. For noen er det mulig, for andre er det ikke mulig. Menn søker sex med sexarbeidere pga ensomhet, lyst, makt, seksuelle fantasier eller at de ikke klarer å få seg noe på normalt hvis. Det er tusen forskjellige grunner. En ting er sikkert, at noen politikere skriver ned på ett papir at det er "fyfy" å ha en spesiel form for sex, vil ikke forandre noe som helst.


Når det kommer til Thailand. Jeg bodde ett år der nede når jeg gikk andre året vgs. Jeg har også vært i Thailand over 20 ganger etterpå for å besøke thai venner eller bare for å dra på ferie. Jeg snakker og skriver thai. Jeg har ganske god innsikt i hva som skjer der nede. Kona til pappa er forresten også fra Thailand. (Tidligere bardame/hotelansatt). Jeg kunne sikkert skrevet 100 sider om sexindustrien der nede.

Det morsomme er at Thai jenter syns det er sykt lættis med falang som prater flytende thai. Å sjansen for at de vil bli kjent med deg og åpner seg for deg er veldig stor. De ser ikke på deg som en vandrende minibank da, kan du språket får du respekt.

Realiteten er at de aller fleste jentene der nede gjør dette helt frivillig. De liker det kanskje ikke 100%, men de gjør det fortsatt frivillig. De fleste jentene der nede gjør det rett og slett fordi de syns det er bedre enn å jobbe på en risåker eller i en fabrikk 10 timer i stekende varme. Å jobbe som sexarbeider er også veldig mye bedre betalt enn feks risåker, fabrikk eller hotell.

En hotellansatt tjener ca 3000kr i måneden, eller 130kr dagen. 6 dager på, en dag fri. Jeg har mange venner der nede som jobber på hotell, og det er ikke noe problem med å klare seg på 3000kr i måneden. Hvis du er sexarbeider, er ung og har litt utseende. Kan du tjene 15.000-20.000kr når du legger sammen sexarbeid, tips, ladydrinks og grunnlønn i baren. Det tilsvarer 150-200k her hjemme i Norge med tanke på at alt der nede er 10 ganger billigere.

Jeg har tilogmed vært hjemme på besøk hos noen av disse bardamene. Det var en bar som ikke var langt unna skolen jeg gikk på hvor jeg var en god del. Det endte med at jeg ble veldig god venn med alle jentene i baren, jeg har faktisk alle på facebook og jeg snakker med de innimellom. Uansett da. Disse var vanlige bardamer. De bodde i fine leiligheter med air-con, store TV'er, mat i overflod, rett ved havet.

Men selvfølglig, alt der nede er jo ikke paradis. De hadde jo lenge ett stort problem med barnesexhandel. Men dette har blitt mye bedre nå. Å hvis du blir tatt der nede for å ha sex med ett barn, eller for å drive hallikvirksomhet med barn. Da skal jeg love deg at du kommer til å angre på at du ble født. Du får ikke en celle for deg selv da med flisbelagt bad.
Overskrift som lover noe interessant, men ikke sier hva; etterfulgt av artikkel full av elementære logiske feil, som avsluttes med påstand om at noen nå har blitt gjennomskuet/avslørt.. la meg gjette; trådstarter jobber normalt i dagbladet?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Tøysekoppen Vis innlegg
Jeg er ofte på Carl Johan, og jeg får med meg hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Hva ser du på Karl Johan, annet enn trafficking-ofre? Hva har sexslaver å gjøre med disse utopiske bordellene du forespeiler? Og hva er meningen med all denne anekdotiske bevisførselen om dine venner i Thailand? Dette bygger ikke opp under dine tidligere argument og fører ingen vei.
Sist endret av Mullah; 10. mars 2014 kl. 11:07.
Trafficking er også et stort problem i land med lovlig prostitusjon som Nederland. Så lovlig prostitusjon er desverre ingen løsning på problemene.
Sitat av Tøysekoppen Vis innlegg
Heisann freaks.

Uansett, jeg har gjennomskuet rødstrømpene. Selv om verken abort eller sexkjøp er spesielt fine ting å gjøre. Så er det en liten detalj som skiller disse konseptene. Abort er til fordel for kvinnene, sexkjøp er til fordel for menn. Så rødstrømpene driter i om de tar livet av ett par babyer og at noen horer må lide under forbudet. For det eneste de tenker på er makt. På alle plan. Spesielt ovenfor menn.
Vis hele sitatet...
Sammendraget ditt er genialt. Jeg er helt enig. Kvinnene er kun opptatt av makt. Og pendelen har gått altfor langt. Kvinner sitter med all makt og samfunnet er bygd opp til fordel for kvinner. Vi menn blir sittende med skjegget i postkassa, hatten i hånda og må egentlig bare godta ting slik som de er. Det finnes ingen spesielt stor interessegruppe for menn. Det synes jeg er veldig synd. Kvinner feirer kvinnedagen for full musikk og mannedagen en eller annen gang i november? er det ingen som tenker på.
Heldigvis så tror jeg at de fleste kvinner ikke er feminister av rang og at det bare gjelder et fåtall. Kvinner skal opp og frem og menn skuffes bort.

Jeg prøvde å få gjort om kvinne og mannedagen til "likestillingsdagen". Dette kunne vært interessant for da kunne et team av menn og kvinner møtt opp og diskutert hva som er likestilling og hva som er riktig for BEGGE kjønn og ikke bare kvinnen. Dette kunne vært bra, men saken jeg hadde inne for likestillingsombudet på dette falt ikke i god jord.
Sitat av Saape Vis innlegg
Trafficking er også et stort problem i land med lovlig prostitusjon som Nederland. Så lovlig prostitusjon er desverre ingen løsning på problemene.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke så dreven på pros and cons i denne debatten som gjerne skulle likt. Men hva er tanken bak et forbud som ikke utgjør noen nevneverdig forskjell om det eksisterer eller ikke?
Kjøperen får sin straff, og mennesker som blir utnyttet fortsetter å bli det.

Jeg kan ikke fra mitt beskjedne syn se noe som helst poeng med forbudet, da de som lider i bransjen fremdeles lider. Det er vel traffickingen som vi skal til livs? Ikke bøtelegge grisete mannfolk bare fordi flertallet synes det er en ugrei ting å kjøpe sex?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Tøysekoppen Vis innlegg
Jeg har aldri sagt at sexkjøp er kult. Det jeg sier derimot er at det er håpløst å forby det.
Man kan ikke temme menneskelige instinkter med paragrafer. Jeg håper virkelig ikke at du er så naiv.
Vis hele sitatet...
Så vi skal tillate mord også? Det ligger i menneskelig natur og av og til ville drepe, og vi kan jo ikke være så naive at vi tror vi kan temme det menneskelige instinktet med paragrafer?


Sitat av Tøysekoppen Vis innlegg
Så siden vi vet at det ikke går, da er det jo bare en måte å gjøre det på? Gjøre det lovlig, få jentene inn i bordeller hvor de ihvertfall har litt beskyttelse og trygghet. Burde ikke være så vanskelig å forstå.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet vi at det ikke går? Klart et forbud minsker omfanget av noe. Legalisering øker det. Norge ønsker å holde sex-salg og kjøp på et minimum, derfor er det ulovlig. Bordeller er forresten ikke en magisk greie som beskytter jenter mot trafficking og vold min venn.


Sitat av Tøysekoppen Vis innlegg
Jeg er ofte på Carl Johan, og jeg får med meg hva som skjer. Jeg har også vært en del i Thailand å sett sexindustrien der. Så, hvor tror du kvinnene har det best? I Norge hvor det er ulovlig, hvor de må rave rundt i gatene på kalde vinterdager, uten noe form for beskyttelse?

Eller i Thailand hvor det ihvertfall er litt struktur på det, og jentene sitter sammen i barer, gogo barer og bordeller? Hvor de har andre medmennesker som er i samme situasjon som seg selv de kan prate med? I Thailand er det heller ingen bakmenn, og pengene jentene tjener går 100% til dem selv.
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg det er du som er naiv. Tror du virkelig at alle jenter i Thailand er selvstendige næringsdrivende? At det ikke forekommer vold? Jeg tror så gjerne du har vært mye i Thailand. Men det gjør deg til en like liten ekspert på sex-kjøp i Thailand som at det å bo i Norge gjør deg til en ekspert på det her.


Sitat av Tøysekoppen Vis innlegg
Nei, jeg mente ikke voldtekt. Det jeg mente var at når det er ulovlig, får vi ett enda mer usynlig marked hvor det er enda vanskeligere å vite hva som foregår. Når det er ulovlig må jo alt skje "underground". Hvis det hadde vært lovlig, og i åpne bordeller ville ikke dette vært noe problem.
Vis hele sitatet...
Igjen, bordeller er ikke magiske.
Sitat av søtmann50 Vis innlegg
Må si jeg synes det er ganske snodig å ha en lov som sier det er forbudt å selge sex. Hvis jeg har hatt lyst til å utføre sexuelle tjenester for folk mot penger er vel det en sak for meg mellom meg og den andre personen. Skal staten bestemme over hva jeg gjør med min egen kropp?.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo slik at ikke alle kvinner selger sex frivillig. Noe som vil si at mannen som kjøper blir en overgriper.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Her antar eg at du påstår alternativet er valdtekt. Det tviler eg på at er spesielt realistisk, og det hadde vore interessant om du kan underbygge den ressonementet litt.
Vis hele sitatet...
Det kan godt skje voldtekter på prostituerte. Man vet aldri hvordan mennesker man kommer borti. Jeg har hørt om flere tilfeller hvor den som har kjøpt sex har vært sadistisk. Eller tatt med seg den prostituerte til flere menn. Så jo, voldtekt er realistisk selv om de betaler for sexen.
Sist endret av Endorfin; 3. april 2014 kl. 14:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sexkjøpslovens forkjempere mener denne magiske loven kan med ett pennnestrøk rette opp i både umoral og annen kriminalitet. Voldtekt er ulovlig, trafficking er ulovlig, vold (mot horer, kvinner, menn og alle) er ulovlig men sexkjøpsloven sier ingen ting om dette. Det eneste forbudet sier noe om er ett statement om at å kjøpe sex er galt.

Selv om man kan være enig i at prostitusjon er galt, og kjøper konseptet med å banke inn denne holdningen ved lov, da bør vel også det å selge sex være ulovlig? Men man sier jo at man skal få lov til å selge sex, det er kjøpet som er feil. Ikke minst så sier man at denne loven forbyr og forhindrer annen kriminialitet.

Men de tingene som man visstnok bekjemper med sexkjøpsloven er jo allerede ulovlig, hvis en lov er nok til å få folk til å slutte med noe så skal vi ikke trenge noe mer. Forby tobakk! Forby alkohol! Forby å bli feit! Hvem som helst kan jo se at dette ikke henger på greip.

Faktum er at denne loven gjør ingen ting for offerene innen sexhandelsbransjen, de var like mye offere før som nå. Samtidig er det en lov som er sterkt krenkende og hemmende for de sexarbeiderne som ikke var offere. Nå er det ulovlig å leie en leilighet hvis du selger sex i den. Selv om det er din faste bopel. Du kan ikke selge sex på ett hotell, uten at hotellet blir straffet. Eneste denne loven gjør er å tvinge den delen av sexindustrien vi vil til livs lenger under jorda, samtidig som vi gjør livet vanskeligere for de andre.

Det hele koker ned til at noen vil drive moralistisk imprenting gjennom lovverket, men da må man være ærlig om det. Hvis man synes at ikke skal få lov til å leie ut kroppen vår på den eller den måten, så må man argumentere for det. Jeg har lov til å selge nytelse i form av massasje, kokekunst eller musikk, men ikke sex. Hvis det er dette samfunnet vil begrense gjennom lov, så må vi diskutere om det er noe som bør reguleres gjennom lovgivning.

Og, som en liten saksopplysning: Det virker som om mange både her og ellers i den offentlige debatten kun snakker om de stakkars kvinnene (som ikke greier å bestemme over sin egen kropp), men det er tross alt ganske jevn fordeling mellom kjønnene som sexarbeidere. Spesielt blandt unge aldersgrupper er det til og med en viss overrepresentasjon av gutter. Det er trist å se på selverklærte beskyttere av kvinnene gå i samme fella de har beskylt så mange for: å konstant sette kvinnen i offerrollen, uavhengig om det er relevant eller ikke.
Sitat av Tøysekoppen Vis innlegg
Å kjøpe sex er kanskje ikke helt stuerent, og det er heller ikke den mest sjarmerende siden ved menneskeheten. Men det må være lovlig, fordi alternativet er mye mye værre. Hadde det vært lovlig ville kvinnene vært inne på trygge bordeller hvor det feks kunne vært sikkerhetspersonell som hadde passet på kvinnene tilfelle noen er voldelige osv. De ville også hatt muligheten for å teste seg for skjønnsykdommer. Bordeller kunne også har regler om at kondom MÅ brukes.

Men, siden det er ulovlig, er det ironisk nok helt fritt frem. Å det er til syvende og sist kvinnene som må lide for dette. Akkurat som hvis abort hadde vært ulovlig.
.
Vis hele sitatet...

Hvis det hadde blitt offentlige bordeller. Tror du de da ville "ansatt" de narkomane? Det tror ikke jeg. Og de fleste som er prostituerte er det for å få penger til narkotika. Hvis man da hadde utelukket de som trenger penger til narkotika, ville de likevel vært prostituerte ute i gatene. Da kan vi også risikere at prisene til de ute i gatene vil synke, noe som bare vil gjøre dette verre.
http://s.telegraph.co.uk/graphics/pr...e-to-paradise/
Skal vi høre på luksuseskorter, eller ofre? Vi kan ikke sitte her og se på hva som skjer i andre land og tro at Norge på magisk vis er annerledes.
Vel om du liker det eller ej, Norge er annerledes. Dette er grunnet kultur, histore, religion m.m
Du kan sammenligne Norge med Sverige og Danmark i de fleste tilfeller. Men å sammenligne Norge med Tyskland, Hellas, Thailand, Kina, Rusland etc blir som regel veldig feil og missvisende.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Vel om du liker det eller ej, Norge er annerledes. Dette er grunnet kultur, histore, religion m.m
Du kan sammenligne Norge med Sverige og Danmark i de fleste tilfeller. Men å sammenligne Norge med Tyskland, Hellas, Thailand, Kina, Rusland etc blir som regel veldig feil og missvisende.
Vis hele sitatet...
http://acrath.org.au/wp-content/uplo...rafficking.pdf
Skal vi avvise alt av data fordi det ikke kommer fra Sverige og Danmark? Tyskland er veldig, veldig likt Norge. Selv i Danmark er det enormt mye ulovlig prostitusjon, og rundt 75% av prostituerte er ikke originalt fra Danmark. Jeg har til gode å se noe annet enn spekulasjoner om hva sexkjøpsloven har gjort i Norge, og i utlandet gjør legalisering alt mye verre. Hva skal vi så gjøre?
Sitat av bernadotte Vis innlegg
http://s.telegraph.co.uk/graphics/pr...e-to-paradise/
Skal vi høre på luksuseskorter, eller ofre? Vi kan ikke sitte her og se på hva som skjer i andre land og tro at Norge på magisk vis er annerledes.
Vis hele sitatet...
Kult. Jeg antar du ikke har lest denne artikkelen? Den var faktisk interessant, balansert og særdeles lite moraliserende. Anbefales.

Most are in a similar situation to Suzi: her family has no idea what she’s doing and she has no desire to have an official record of her years in prostitution. “This work is not for a long time,” she says. “Very soon I will stop.” Once she’s saved up enough money, she plans to get a job in a hotel or a restaurant. Kristina Marlen, a tantric dominatrix in Berlin and a spokeswoman for Germany’s Trade Association for Erotic and Sexual Services, agrees. “A lot of people just do it for a short period in their lives. They don’t want to have in their CV, ‘I was a whore from 2007 to 2009’.”
Vis hele sitatet...
De er ikke ofre. Veldig mange av dem er kvinner som går inn i det med åpne øyne fordi det er beste muligheten de har til å gjøre noe ut av livet. Penger åpner nemlig muligheter. Du kan gjerne synes virkeligheten suger og gjøre det du kan for å forbedre den, men å late som å kjempe for å fjerne minst dårlige muligheten disse damene har er å gjøre dem en tjeneste er bare uærlig.