Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1561
ElectroGeek™
I dag kom jeg over en eldre salutt jeg lagde for 2 år siden i en boks gjemt bort på hobbyrommet.. Etter å ha lett frem en e-match og det trådløse tennesystemet tapet jeg salutten til en stein i en plastpose med litt krutt for å sikkert tent lunta. Hele posen og steinen senket jeg ned i sjøen på rundt en halvmeters dyp og fyrte av. Kruttet tente men ikke salutten. Etter å ha latt den ligge i 10 minutter dro jeg den på land og lot den ligge nye 10 minutter.

Deretter fjernet jeg den fra steinen, kuttet den i to (helt i to) men holdt delene sammen, teipet så dette til en trebit med to runder vanlig tynn teip en finner på alle kontorer, og kastet den i en tønne det ble brent trevirke i.. Etter rundt 15 sekunder med nada i den rødglødende tønna, smalt salutten så det holdt, like høyt som de smalt da de var nye for 2 år siden og jeg testa dem for en luftbombe det aldri ble noe av (thanks ABB..)..

Hva pokker skjedde? Er virkelig flash kraftig nok til at det kan plasseres i to halvdeler av et papprør som bare holdes intill hverandre av en tynn teipbit (som etter 15 sekunder i en rødglødende branntønne trolig var brent bort uansett) og få en salutt? Det er jo tilsvarende å ha flash i en bruskork og legge en annen oppå uten mer vissvass og få en kraftig salutt..

Jeg har gått rundt og lurt på hva som skjedde i hele dag, og skriver tråd her i håp om at noen vet om det finnes forhold som gjør at flash (vanlig perc/GD alu 7/3, 3g) oppfører seg slik..

Thankies.
Sitat av DIYElectroGeek Vis innlegg
Er virkelig flash kraftig nok til at det kan plasseres i to halvdeler av et papprør som bare holdes intill hverandre av en tynn teipbit og få en salutt?
Thankies.
Vis hele sitatet...
Ja, dette kan være tilstrekkelig for at man skal få en eksplosjon fremfor den sedvanlige hissige deflageringen du kanskje forventet.
GD er et veldig fint alupulver slik at du får en uniform og fin blanding som antenner fort, i tillegg fungerer vekten av flashen på samme måte som casingen om det er store nok mengder.
Og den mengden trenger ikke å være spesielt stor når det gjelder perkloratflash med GD.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Sitat av DIYElectroGeek Vis innlegg
I dag kom jeg over en eldre salutt jeg lagde for 2 år siden i en boks gjemt bort på hobbyrommet.. Etter å ha lett frem en e-match og det trådløse tennesystemet tapet jeg salutten til en stein i en plastpose med litt krutt for å sikkert tent lunta. Hele posen og steinen senket jeg ned i sjøen på rundt en halvmeters dyp og fyrte av. Kruttet tente men ikke salutten. Etter å ha latt den ligge i 10 minutter dro jeg den på land og lot den ligge nye 10 minutter.

Deretter fjernet jeg den fra steinen, kuttet den i to (helt i to) men holdt delene sammen, teipet så dette til en trebit med to runder vanlig tynn teip en finner på alle kontorer, og kastet den i en tønne det ble brent trevirke i.. Etter rundt 15 sekunder med nada i den rødglødende tønna, smalt salutten så det holdt, like høyt som de smalt da de var nye for 2 år siden og jeg testa dem for en luftbombe det aldri ble noe av (thanks ABB..)..

Hva pokker skjedde? Er virkelig flash kraftig nok til at det kan plasseres i to halvdeler av et papprør som bare holdes intill hverandre av en tynn teipbit (som etter 15 sekunder i en rødglødende branntønne trolig var brent bort uansett) og få en salutt? Det er jo tilsvarende å ha flash i en bruskork og legge en annen oppå uten mer vissvass og få en kraftig salutt..

Jeg har gått rundt og lurt på hva som skjedde i hele dag, og skriver tråd her i håp om at noen vet om det finnes forhold som gjør at flash (vanlig perc/GD alu 7/3, 3g) oppfører seg slik..

Thankies.
Vis hele sitatet...
Vist du ser litt på denne http://www.youtube.com/watch?v=Gylk5N2c1to videoen jeg lagde så ser du at det skal veldig litte til for at KCIO4/AL skal gå av. Det er derfor du aldri burde å ha denne typen flash i for eksempel et syltetøy glass fordi det vil smelle nesten like kraftig uten lokke på som med det på
Sist endret av CracklingPyro; 26. mai 2013 kl. 10:39.
Videoen til CracklingPyro taler vel for seg selv. Har man store nok mengder flash vil det smelle uten inneslutting (med god nok flash er denne mengden langt under 1g).

BTW CracklingPyro: Fin video, må si du har nok lunte.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Videoen til CracklingPyro taler vel for seg selv. Har man store nok mengder flash vil det smelle uten inneslutting (med god nok flash er denne mengden langt under 1g).

BTW CracklingPyro: Fin video, må si du har nok lunte.
Vis hele sitatet...
hehe takk
btw det er sirka 300meter
Sist endret av CracklingPyro; 26. mai 2013 kl. 19:03.
ElectroGeek™
Trådstarter
Japp.. Forventa en mer hissig deflagrasjon enn eksplosjonen jeg fikk.. Leksa er lært, neste gang lar jeg salutten ligge på havets bunn til den går i oppløsning om den ikke går av som følger..