Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 8187
Hei, jeg er en nybegynner innenfor kjemi og pyroteknikk, men jeg har kommet et lite stykke på vei. Min største utfordring er å skaffe diverse kjemikalier til en overkommelig pris.

Jeg var inne på apoteket i dag og spurte etter enkelte varer og prisene var en smule stive - noe jeg hadde regnet med etter en del skumming her på forumet.

H202 100ml 10% kostet 130kr
KNO3 90gram kostet 199kr

Etter å ha lest en del her på forumet, har jeg noen spørsmål. Det virker som dere finner det relativt enkelt å få tak i en del kjemikalier. En kar fant frem en side til meg, Keten.com.pl. Jeg lurte på om noen av dere kunne tenke dere å dele noen erfaringer basert på service, frakt, toll(problemer?), pris, kvalitet og leveringstid!

Er det eventuelt noen andre sider som dere kan anbefale? Jeg er veldig interessert i blant annet salpeter og diverse lunter.

Takker for svar!
Gammel tråd, men kan være relevant likevel.
Har hørt at polakkene er skeptiske til å sende farlige kjemikalier til Norge på grunn av konsekvensene det fikk for de som solgte til Behring Breivik. Du får sende dem en mail å høre.
Amatøren
Trådstarter
40 7
Hei.

Jeg har sett den gamle tråden, men jeg ville gjerne ha det litt mer oppdatert enn som så. Mye kan ha forandret seg siden.
Ingen erfaring, men politiet har full overvåkning på flere sider. Tror keten er èn av de.
Bestiller man fra noen av disse sidene havner man på en liste, noe som fører til at politiet spør hva du driver med.
Jeg, som mange andre, ble kontaktet av PST etter 22/7, fordi jeg hadde handlet på denne siden. Lurte på hva jeg skulle bruke kjemikalier til osv.

Forstår tiltaket godt, men det var en ganske ubehagelig opplevelse, ettersom det hadde med 22/7 å gjøre. Tenk litt på det, TS

Som Katalysator sier, så føres det en liste av tollvesenet, som de overgir til PST etter behov. Av alle som var på den listen, var det nok mange som bare var uskyldige hobby-pyroteknikere.
Sist endret av Pope; 12. november 2012 kl. 22:39.
ved salpater mener du KNO3/kalium nitrat eller NaNO3/natrium nitrat?
vist du mener natrium nitrat kan du lage dette ganske enkelt her i norge å få et ganske rent produkt rundt 98-99% noe som er mer en nok til pyro. det er ganske lett å lage du bare blander en mettet løsning av kalsium nitrat (aka kalksaltpeter fåes kjøpt på felleskjøpet for rundt 200kr for 40kg noe som burde holde ganske lenge )
og natrium karbonat (aka krystalsoda fåes kjøpt på de fleste dagligvare butiker og på biltema til rimelig pris).
det samme kan gjøres man kalium karbonat (som fåes kjøpt rimelig og lovelig på internet) for å lage kalium nitrat (aka saltpeter)

PM meg vist du trenger mer info om hvordan man gjør dette litt mer detaliert.
ikke begyn å bland dette uten at du vet hva du holder på med siden du sikkert kommer til å få et helt ubrukelig slut produkt.
Bestilte derfra for circa ett år siden, pakken kom ikke.
Anbefaler ikke.
Og han svarer aldri på mail.
Sist endret av Nick O' Teen; 12. november 2012 kl. 23:02.
Jeg tror han fortsatt selger varer til Norge, men det tar gjerne noen dager før han svarer. Skulle du være uheldig å få pakken stoppet og sjekket i tollen, vil du havne på en liste og mest sannsynlig bli oppringt av PST/Politiet. Var så heldig å erfare det selv
Riktignok har det mye å si hvor i landet du bor. I nordlige trakter vil du mest sannsynlig kun ta en prat med sherrifen i bygda og så forsette med sitt helt uten videre (det inntrykket jeg har fått av andre her på Freak), men om du bor i Oslo/Bærum og det er PST som slår på tråden så er det nok litt verre. Personlig oppmøte på PSTs hovedkontor i Nydalen og konfiskering av diverse kjemikalier og stoffer. Sistnevnte er egen erfaring og jeg har ikke turt å ta opp igjen hobbyen som ivrig amatørpyroteknikker siden det. De sa at det ville bli straffeforfulgt om de tok meg en gang til. Vil nødig bli anmeldt for den slags. Jeg våget ikke å si nei da de spurte om det var greit at de tok seg av kjemikaliene. Hva skulle jeg si liksom?

Prøver ikke å skremme deg, men jeg vil bare minne deg om at det følger en liten risiko ved å bestille slikt fra utlandet Lykke til med hobbyen
Sist endret av PyroMartin; 13. november 2012 kl. 00:33.
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
ved salpater mener du KNO3/kalium nitrat eller NaNO3/natrium nitrat?
vist du mener natrium nitrat kan du lage dette ganske enkelt her i norge å få et ganske rent produkt rundt 98-99% noe som er mer en nok til pyro. det er ganske lett å lage du bare blander en mettet løsning av kalsium nitrat (aka kalksaltpeter fåes kjøpt på felleskjøpet for rundt 200kr for 40kg noe som burde holde ganske lenge )
og natrium karbonat (aka krystalsoda fåes kjøpt på de fleste dagligvare butiker og på biltema til rimelig pris).
det samme kan gjøres man kalium karbonat (som fåes kjøpt rimelig og lovelig på internet) for å lage kalium nitrat (aka saltpeter)

PM meg vist du trenger mer info om hvordan man gjør dette litt mer detaliert.
ikke begyn å bland dette uten at du vet hva du holder på med siden du sikkert kommer til å få et helt ubrukelig slut produkt.
Vis hele sitatet...
Vil bare si at det ikke er barebare å få kjøpt gjødsel hos felleskjøpet hvis du er privat kunde. Vet mange av butikkene har blitt veldig strenge når det gjelder salg av kunstgjødsel, mange krever at du har en gjødselsplan. Mange har også sluttet å selge gjødsel i små kvanta og til folk som betaler kontant.
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
ved salpater mener du KNO3/kalium nitrat eller NaNO3/natrium nitrat?
Vis hele sitatet...
Hva skulle vært poenget med å prøve å lage seg NaNO3 når man fint får tak i KNO3?


Sitat av PyroMartin
...men om du bor i Oslo/Bærum og det er PST som slår på tråden så er det nok litt verre. Personlig oppmøte på PSTs hovedkontor i Nydalen og konfiskering av diverse kjemikalier og stoffer. Sistnevnte er egen erfaring og jeg har ikke turt å ta opp igjen hobbyen som ivrig amatørpyroteknikker siden det. De sa at det ville bli straffeforfulgt om de tok meg en gang til. Vil nødig bli anmeldt for den slags. Jeg våget ikke å si nei da de spurte om det var greit at de tok seg av kjemikaliene. Hva skulle jeg si liksom?
Vis hele sitatet...
I Bergen var det oppmøte på politihuset, men fikk beholde alt.

TS: Cooperman435.co.uk shipper afaik til Norge, hør med han. Han selger oksidanter også, om du spørr pent.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Vil bare si at det ikke er barebare å få kjøpt gjødsel hos felleskjøpet hvis du er privat kunde. Vet mange av butikkene har blitt veldig strenge når det gjelder salg av kunstgjødsel, mange krever at du har en gjødselsplan. Mange har også sluttet å selge gjødsel i små kvanta og til folk som betaler kontant.
Vis hele sitatet...
da er det jo rart et jeg bare spaserte in på FK å spute om de hadde kalksaltpeter. de sa ja og var veldig hygelig så gikk vi ned på lagret å så kjøpte jeg en 40KG sekk med kalksaltpeter. har også kjøpt 1KG kalsium karbid der også. fikk kjøpe kalsium karbiden selv om jeg sa et jeg skulle bruke det til kjemi eksprimenter

så jeg har vertfall had en veldig hygelig handel hos FK

men dette kan vel variere fra butikk til butikk som de sier
Sist endret av CracklingPyro; 13. november 2012 kl. 10:56.
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
da er det jo rart et jeg bare spaserte in på FK å spute om de hadde kalksaltpeter. de sa ja og var veldig hygelig så gikk vi ned på lagret å så kjøpte jeg en 40KG sekk med kalksaltpeter. har også kjøpt 1KG kalsium karbid der også. fikk kjøpe kalsium karbiden selv om jeg sa et jeg skulle bruke det til kjemi eksprimenter

så jeg har vertfall had en veldig hygelig handel hos FK

men dette kan vel variere fra butikk til butikk som de sier
Vis hele sitatet...
jepp, det varierer VELDIG fra butikk til butikk
så da var vel jeg veldig heldig med dette da?
Jeg fikk pakken min fra keten, men det gikk lang tid, og de svarer sjeldent på mail. Jeg sendte mange purringer og fikk pakken til slutt.
Det er det keten er kjent for. Vanskelig å få tak i og sender pakker seint. Ofte kommer han med lite troverdige unnskyldninger..men jeg har ikke hørt om mange som aldri får pakkene sine, selv om folk ofte sier at de ikke fikk den fordi det tar så lang tid..

Hvis man tenker å ha noe klart til nyttår skulle man bestilt fra keten i mai.
Om jeg ikke husker feil har keten mistet så mange bestemødre og kusiner at han burde nærme seg familieløs.
Veldig bra pris, kvalitet og utvalg. Svarer litt sent på mail; og transporten er treg 2-3 mnd. Alt i alt fikk jeg det jeg forventet.
Nja, veldig bra pris er å ta litt hardt i. Likurg var veldig bra pris. Utvalget er det ingenting å si på. Kvaliteten vil jeg tro er god, uten at jeg har prøvd noe selv. Angående transporten så vil jeg tro at det tar 2-3 måneder om han sender med express. Er vel også flere her som ikke har fått pakkene sine.
Amatøren
Trådstarter
40 7
Takker for svar, folkens!

Ser ikke ut til at det blir noe handel på meg med det første hvis det er mye usikkerhet rundt ham.

Kalksalpeter, (CaNO3) hvordan vil det fungere som en erstatning for KNO3? 199kr for 20kg på Plantasjen, ingen vanskeligheter med å få kjøpt.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av krfjpe Vis innlegg
Kalksalpeter, (CaNO3) hvordan vil det fungere som en erstatning for KNO3? 199kr for 20kg på Plantasjen, ingen vanskeligheter med å få kjøpt.
Vis hele sitatet...
Fullstendig ubrukelig. Det finnes ingen fullgod erstatning for kaliumnitrat.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Fullstendig ubrukelig. Det finnes ingen fullgod erstatning for kaliumnitrat.
Vis hele sitatet...
OMG reager det med kalium karbonat så får du kalium nitrat reager det med natrium karbonat å få natrium nitrat.
kalsium nitrat kan brukes til mye
har foresten lagd mange gule stjerner med natrium nitrat jeg lagde med dette
funker fett å er veldig lyse
Har du oppskrift på dette, CracklingPyro? Føler for å oppgradere oppskriftsboka mi litt...
Det fungerer ikke. Overhode ikke. Men som jeg har sagt mange ganger, sjekk ut Cooperman435.co.uk
Mener du at man ikke kan lage kaliumnitrat av kaliumkarbonat og kalsiumnitrat? Jeg har nemlig gjort dette flere ganger selv, og har fått et veldig rent sluttprodukt
Joda, men da har det verdi i kjemi, ikke pyroteknikk. Kalsiiumnitrat har ingen verdi innen pyroteknikk. Du kan ikke blande det med noe, og få det til å si poff.

Crackligpyro: Hvorfor vil noen lage NaNO3 av KNO3?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Du kan alltids produsere kaliumnitrat av kalsiumnitrat og kaliumkarbonat, men om du satser på brukbare kvanta innen rimelige tidsrammer utgår det som reelt alternativ etter min mening. Er du litt uheldig/unøyaktig ender du dessuten fort opp med litt kalsiumnitratrester i kaliumnitraten, noe som vil forpurre det hele gjennom å være håpløst hygroskopisk.

Natriumnitrat er forøvrig også hygroskopisk, så til pyro ser jeg ingen reell grunn til å bruke det.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Du kan alltids produsere kaliumnitrat av kalsiumnitrat og kaliumkarbonat, men om du satser på brukbare kvanta innen rimelige tidsrammer utgår det som reelt alternativ etter min mening. Er du litt uheldig/unøyaktig ender du dessuten fort opp med litt kalsiumnitratrester i kaliumnitraten, noe som vil forpurre det hele gjennom å være håpløst hygroskopisk.
Vis hele sitatet...
Tja, hvis man har 40 kg-sekker kan man alltids ta noen skikkelige tønner og konstruere en gedigen filtertrakt og kjøre stor skala. Det hadde sikkert vært et interessant prosjekt i seg sjøl. Hvis man får kalsiumurenheter i produktet kan man felle det ut av ei løsning ved å boble CO2 gjennom, og filtrere vekk kalsiumkarbonatet.

Sitat av Nygaard Vis innlegg
Natriumnitrat er forøvrig også hygroskopisk, så til pyro ser jeg ingen reell grunn til å bruke det.
Vis hele sitatet...
Det finner jo noen bruksområder, f.eks. gule stjerner som nevnt over. Men det er ikke ei erstatning for kaliumnitrat.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Ualminnelig praktisk og lettvint, med andre ord.

Natriumnitrat i stjerner er litt.. tjah. Du har jo Shimizus gule (der det inngår 7% natriumnitrat), men ellers er det litt tynt med stjerner der nitratets hygroskopiske natur ikke er til bry. By all means, jeg skal ikke stå på barrikadene og proklamere dets ubrukelighet, men at det er et av de mindre nyttige stoffene man kan erverve til pyrobruk vil jeg likevel hevde.
får å si det sånn jeg har laget flere kilo natrium nitrat og kalium nitrat med denne metoden
å sinken tør jeg spøre hvorfor dette ikke skulle funke?

så jeg slenger ut en sånn passe bra oppskrif her å nå siden så mange lurer på dette



lag en mettet løsning 236gram kalsium nitrat i vann og en mettet løsning av 138gram kalium karbonat i vann.
etter du har gjort det heller du kalsium nitrat løsningen i kalium karbonat løsningen. da får du kalsium karbonat som ikke er løselig i vann og kalium nitrat som er løselig i vann som gjør separasjonen lett bare filtrere kalsium karbonaten vekk med et kafefliter. å så koke ned kalium nitrat løsningen og skrape ut den tøre KNO3en. fra kaserollen og knus i vei dette burde gi deg rundt 200gram KNO3

eneste problemet jeg har støt på er at når du blander de to løsingene kan kalsium kabonaten klompe deg til en litt sånn gele aktig masse. men dette løser jeg med å enten røre det bort eller vist ikke du klarer å røre det bort tar jeg mer vann i og rører kraftig

vist det er noen som lurer på noe PM meg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Uh, etter mye om og men tror jeg at jeg plukker opp pyroteknikk igjen, selv om jeg aldri har fått kommet forbi svartkrutt. :P Etter noen mislykkede forsøk på å lage kaliumnitrat, har noen peiling på hvor jeg kan kjøpe inn kjemikalier? Skulle gjerne hatt noe mere svovel, aluminium, kno3 og litt mer, men skal ikke ha så mye og vil heller ikke ha pst på nakken.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vel! da har optimistiske jeg bestilt litt fra keten, selv om jeg ble oppfordret til å ligge unna han.. allerede etter jeg hadde sendt pengene kom følelsen av at jeg skulle ha hørt på vedkommende men jeg fortsatte likevel..
han svarte opp til flere ganger for dagen på epost jeg sendte om spørsmål osv, men med en gang jeg sendte pengene var det slutt på den servicen.. akkurat dette hadde jeg blitt fortalt tidligere at med en gang han fikk pengene på konto ble han stille.. har bare gått 2 dager uten svar så vi får se!
Ikke mas på han, en i hans slekt ligger for døden.
Lykke til, fikk aldri min pakke :/
Hadde keten solgt plutonium ville han fått klager fordi det var halvert før kunden fikk det. Jeg hadde mast, hver dag om jeg måtte. Samme hvilke unnskyldninger han har bør butikken komme først.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Nick O' Teen Vis innlegg
Ikke mas på han, en i hans slekt ligger for døden.
Lykke til, fikk aldri min pakke :/
Vis hele sitatet...
Jeg skal også begynne med nettsvindel, og når folk blir krasse, skal jeg vinne sympati hos mine ofre og si at min mor ligger for døden...
Sist endret av Up; 9. januar 2013 kl. 02:26.
Må si at jeg er mektig imponert!
jeg sendte en epost til Keten om pakken var sendt, men han svarte ikke på to dager..
Jeg fikk kompisen min til å sende en epost angående en pris hos han, da svarte han med en gang.. kompisen min ba han da svare meg, og han svarte på 5 minutter.
jeg hadde allerede sendt flere epost om at det var det jeg fryktet at han skulle slutte å svare etter jeg sendte penger og at pakken ikke ble sendt.
Men etter at kompisen min hadde sendt han epost, svarte han som normalt og beklagde seg. rett etterpå så fikk jeg et bilde av fraktbrevet til pakken min som bekrefter at pakken faktisk ble sendt til avtalt tid!
Sitat av ThaChick Vis innlegg
Må si at jeg er mektig imponert!
jeg sendte en epost til Keten om pakken var sendt, men han svarte ikke på to dager..
Jeg fikk kompisen min til å sende en epost angående en pris hos han, da svarte han med en gang.. kompisen min ba han da svare meg, og han svarte på 5 minutter.
jeg hadde allerede sendt flere epost om at det var det jeg fryktet at han skulle slutte å svare etter jeg sendte penger og at pakken ikke ble sendt.
Men etter at kompisen min hadde sendt han epost, svarte han som normalt og beklagde seg. rett etterpå så fikk jeg et bilde av fraktbrevet til pakken min som bekrefter at pakken faktisk ble sendt til avtalt tid!
Vis hele sitatet...
Hold oss oppdatert om hvordan det går
▼ ... over en uke senere ... ▼
Gikk supert det! Tross alt jeg har hørt om å ligge unna han så sendte han dagen etter bestilling ;-) pakken er i boks og jeg er storfornøyd med resultatet! ;-)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som vet om han fortsatt er aktiv?

Skal muligens ta en kjøretur til Polen om ikke så lenge og tenker at det da er mulig å stikke innom for en handel.
Tenker å sende ham en mail, men får gjerne et kjappere svar her
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Noen som vet om han fortsatt er aktiv?

Skal muligens ta en kjøretur til Polen om ikke så lenge og tenker at det da er mulig å stikke innom for en handel.
Tenker å sende ham en mail, men får gjerne et kjappere svar her
Vis hele sitatet...
Jada han er meget aktiv, men han er skeptisk til å sende til norge. "Norway is....baaaaaad, shipping to Sweden its much easier" sier han. Men personal pickup eller hente i sverige er kjempefint
Min erfaring med keten er ganske god, bestilte en god del ting derfra, to ordre totalt. Begge pakkene kom samme uke jeg bestilte. Jeg måtte stå frem som vitne i rettsaken mot Lukasz Mikus som driver Keten, da den polske stat skulle straffeforfulge han etter press fra Norge. Det kostet meg hele 23 kroner for bussen hjem fra stasjonen!

Jeg er også ganske sikker på at den dårlige erfaringen andre har hatt med Keten har mye med hans egen rettsak å gjøre, han satt i arrest i over 6 uker to ganger på rad. Han holder enda på med rettsaken mot han.