Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 7591
Utleieren til kjæresten min er en utenlandsk dame som det er veldig vanskelig å kommunisere med. Hun sjekket leiligheten idag, og alt var OK utenom en feil på badet, som ifølge infopanelet der inne er et ødelagt relé. Hun nekter derfor å betale tilbake før elektriker har fikset det, og alt dette skal betales ut av kjæresten min sitt depositum.

Jeg sjekket loven, og den sier at "Utleier har vedlikeholdsansvaret for den faste eiendommen. Vegger, tak og gulv, og alt som befinner seg på innsiden av disse, er å anse som del av den faste eiendommen."

Hvordan kan jeg gå frem her? Det er ganske kritisk at vi får tilbake dette depositumet.
Huseier må selv legge ut for alt, for å så komme med et eventuelt krav i etterkant. Depositumet skal utbetales først uansett
Trådstarter
37 5
Greit - men hvordan tvinger vi henne til å betale da? hun nekter jo.
Da blir det å henvise til loven, advokater og husleietvistutvalget. Gå hardt mot hardt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Står pengane på særskilt depositumskonto? I så fall går du til banken og krev dei utbetalt.

Om ikkje må du nesten sende rekning på det, og gå til inkasso.
Om dere har depositumskonto i bank i ditt navn (som dere burde ha), er det bare å begjære den oppgjort. Da er det opp til huseier å bevise ovenfor banken at noe skal trekkes.

Om dere bare har betalt inn til huseier, og ikke følgt loven, er det mye vanskeligere og det kommer til å ta tid. Vi har ikke small-claims court eller tilsvarende i Norge, men å klage saken inn til forliksrådet kan være et bra første steg. Om huseier nekter dette, blir det advokatmat; og det koster alle involverte penger og tid.
Med forbehold om at dere har depositumskonto:

Jeg har litt vanskeligheter med å se at banken tar stilling i en strid om depositum. Nå er det jo ingen selvfølge for en bankansatt at et ødelagt rele nødvendigvis faller på huseier som vedlikehold og ikke leietager som ødelagt inventar. Det er vel ikke engang å forvente at en bankansatt vet hva et rele er for noe merkelige greier.

1. Krev dokumentasjon fra elektriker via huseier på hva som gjøres og aller helst hvorfor, diagnose/årsak.
2. Vis til husleieloven og få utleier til å forstå hvem som dekker hva her.

Hvis dette ikke fører frem og det ikke er andre bakenforliggende årsaker til at releet ryker trenger ikke ett rele koste rare greiene. Du kan da vurdere å få ut resterende depositum hvis det virkelig er krise. Det er ingen snarveier her med mindre du er veldig heldig med banken.

Alterantivet er å føre saken gjennom HTU både før og etter ev utbetaling av deler av depositum. Er du ikke innenfor HTU's geografiske områder er det forliksrådet som gjelder. Dette må du regne med tar "uendelig" med tid nå i disse koronatider og du bør nok seriøst vurdere hvordan du kan løse det i mellomtiden.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Står pengane på særskilt depositumskonto? I så fall går du til banken og krev dei utbetalt.

Om ikkje må du nesten sende rekning på det, og gå til inkasso.
Vis hele sitatet...
Et krav som allerede er bestridt vil ikke gå til inkasso med mindre utleier snur og velger å utbetale. Et inkassobyrå vil aldri iverksette et krav som er omstridt.
Sist endret av Dough; 28. juni 2020 kl. 15:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
37 5
Det er ingen despsitum-konto, dessverre. Vi har fått huseier til å signere på at alt er OK utenom elektonikken, men loven sier at leietaker ikke har ansvar for slikt...

Takk for alle gode svar!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Amida Vis innlegg
Det er ingen despsitum-konto, dessverre. Vi har fått huseier til å signere på at alt er OK utenom elektonikken, men loven sier at leietaker ikke har ansvar for slikt...

Takk for alle gode svar!
Vis hele sitatet...
Lova seier ikkje det.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.
Vis hele sitatet...
For det første kan det fråvikast ved avtale. Delar av husleigelova kan ikkje fråvikast til ugunst for leigetakar, med vedlikehaldsplikta står partane friare med.

For det andre står det at leigetakar plikter å vedlikehalde dørlåser, kraner...elektriske kontakter og brytere. Det må fort tolkast som at leigar har ansvar for dagleg vedlikehald av det elektriske anlegget.

Eg ville ikkje gått ut veldig bastant med at dette ikkje er ditt ansvar...
Trådstarter
37 5
Enig der, men dette er ikke en kontakt eller en bryter -- det er en datamaksin som styrer varmen i rommet. Huseier mener at leietaker har "ødelagt" dette reléet, og at hun derfor må betale for det...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Amida Vis innlegg
Enig der, men dette er ikke en kontakt eller en bryter -- det er en datamaksin som styrer varmen i rommet. Huseier mener at leietaker har "ødelagt" dette reléet, og at hun derfor må betale for det...
Vis hele sitatet...
Meir eller mindre fullstendig analogt med ein brytar, med andre ord.

Lovverket har ikkje ei uttømmande liste, og det står eksplisitt at det ikkje er det. Spørsmålet er då om det kan seiast å vere utstyr som tilhøyrer utleigar. Eg har ikkje eit godt svar, men eg ville i utgangspunktet ikkje vore spesielt sikker på at det ikkje er ditt ansvar...
Kan du ikke ta en gratis konsultasjon time/tlf hos en advokat? Mange tilbyr dette. Om du ikke har en sak får du fort klar beskjed om dette.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Kan du ikke ta en gratis konsultasjon time/tlf hos en advokat? Mange tilbyr dette. Om du ikke har en sak får du fort klar beskjed om dette.
Vis hele sitatet...
Det må da være begrenset hva et relé kan koste for at det er verdt å fekte med tomme advokattrussler. Hva med å tygge litt godt på kamelen, kalle en spade for en spade og heller bruke den timen på elektriker å bli ferdig med spetakkelet.

For fremtiden bør depositum inn på depositumskonto. HTU er ikke særlig begeistret for utleiere som tar depositum utenom regelverket og en sånn depositumssak der vil nesten garantert føre frem.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det må da være begrenset hva et relé kan koste for at det er verdt å fekte med tomme advokattrussler. Hva med å tygge litt godt på kamelen, kalle en spade for en spade og heller bruke den timen på elektriker å bli ferdig med spetakkelet.

For fremtiden bør depositum inn på depositumskonto. HTU er ikke særlig begeistret for utleiere som tar depositum utenom regelverket og en sånn depositumssak der vil nesten garantert føre frem.
Vis hele sitatet...
Hvorfor siterer du meg og snakker du om kostnader

Det er bare en gratis konsultasjon for å få svar på det han lurer på kjapt, effektivt og med rimelig sikkerhet. Ett bedre alternativ enn å spørre om spesifikke ting som tydligvis er vanskelig å få noe klart svar på her. Jeg har aldri påstått at noen skal "fekte med tomme advokattrusler".

Det handler om å få klarhet i spørsmålet hans om hvem sitt ansvar det er å erstatte elektronikken han snakker om, ikke å "tygge litt på kamelen og kalle en spade for en spade". Aner ikke hvorfor du vrir på hele forslaget mitt og lirer av deg møl som hinter til at samboeren hans bare skal betale uten å vite om det er hennes ansvar en gang.

Så du mener at en elektriker koster det samme som en gratis konsultasjon? Leste du idet hele tatt posten du siterte? Om du mener at hun skal betale kan du ikke heller komme med kilder på at ansvaret ligger hos henne?
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hvorfor siterer du meg og snakker du om kostnader

Det er bare en gratis konsultasjon for å få svar på det han lurer på kjapt, effektivt og med rimelig sikkerhet. Ett bedre alternativ enn å spørre om spesifikke ting som tydligvis er vanskelig å få noe klart svar på her. Jeg har aldri påstått at noen skal "fekte med tomme advokattrusler".

Det handler om å få klarhet i spørsmålet hans om hvem sitt ansvar det er å erstatte elektronikken han snakker om, ikke å "tygge litt på kamelen og kalle en spade for en spade". Aner ikke hvorfor du vrir på hele forslaget mitt og lirer av deg møl som hinter til at samboeren hans bare skal betale uten å vite om det er hennes ansvar en gang.

Så du mener at en elektriker koster det samme som en gratis konsultasjon? Leste du idet hele tatt posten du siterte? Om du mener at hun skal betale kan du ikke heller komme med kilder på at ansvaret ligger hos henne?
Vis hele sitatet...
WooooW.. lite eller tomt for kaffe?

Greit , jeg svarte riktignok før jeg så "gratis"... Det forandrer egentlig ingenting.
Dette er en helt typisk problematikk du kan få like mange forskjellige svar som antall advokater du spør. Det hjelper jo fint lite om huseier kommer med sitt svar fra sin advokat sant? En advokatuttalselse vil aldri utbetale noe depositum. Det er en avklaring i HTU sonm gjør det. Mitt svar er basert på trådens kjerne, at dette er akutt. Da har jeg svart at med forbehold om at dette er småpenger å regne sett i sammenheng av et større depositum som typisk er 3 månedsleier kan det være lurt å få ut resterende depositum og heller krangle om et relë i etterkant. Thats it. Så må du forklare meg hvordan en advokatuttalelse (gratis eller betalt spiller ingen kasserolle) skal få noe fortgang i ting her.
Crimea River
Alec's Avatar
Kan anbefale å bli medlem i https://www.leieboerforeningen.no/.
Hvis man betaler et par hundrelapper eller hva det er med kort, så kan du ringe dem allerede i morgen for å få juridisk rådgivning.

En bekjent av meg fikk god hjelp derfra når utleier holdt tilbake depositumet fordi de mente at vedkommende hadde flere bilder og spikerhull i veggen enn hva de hadde når de bodde der, og det var unormalt og derfor unormal slitasje. De krevde derfor at hele leiligheten måtte pusses opp.
Vi fikk kommentar fra Leieboerforeningen og utleier svarte med at de skulle ta kontakt med Huseiernes Landsforbund. Det tok ca en uke så kom depositumet i sin helhet til leietakerens konto
Sitat av Dough Vis innlegg
WooooW.. lite eller tomt for kaffe?
Vis hele sitatet...
Nei
Drikker du morgenkaffe'n din før du svarer?

Sitat av Dough Vis innlegg
Greit , jeg svarte riktignok før jeg så "gratis"... Det forandrer egentlig ingenting.
Vis hele sitatet...
Jo
Det finnes også rettsgebyrer som uansett må betales om de velger å lage sak før de veit om det er noe å lage sak av. Da skader det ikke å ha forhørt seg flere steder enn her på freak først.

Sitat av Husleietvistutvalget
Gebyr for klage

Behandling i Husleietvistutvalget (HTU) koster 1 rettsgebyr (1R = kr 1 172,-) hvis utleier fremsetter klagen, og 0,2 rettsgebyr (0,2 R = kr 234,-) hvis leieren fremsetter klagen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dough Vis innlegg
Dette er en helt typisk problematikk du kan få like mange forskjellige svar som antall advokater du spør.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på dette utsagnet? Tror du virkelig at det er helt tilfeldig hva en advokat kommer til å svare her?

Sitat av Dough Vis innlegg
Det hjelper jo fint lite om huseier kommer med sitt svar fra sin advokat sant?
Vis hele sitatet...
Nå snakker du om en evt sak igjen? Det er ingen grunn til at huseier skal svare på en gratis konsultasjon.

Sitat av Dough Vis innlegg
En advokatuttalselse vil aldri utbetale noe depositum.
Vis hele sitatet...
Har det aldri gjort det? Så om leietager får noe håndfast å vise til utleier(lover eller tidligere dommer f.eks) er det 100% sikkert at det vil bli sak og krav om å beholde deler av depositum likevel?

Du foreslår altså at han skal gå rett til husleietvistutvalget samtidig som du mener saken er en bagatell

HTU har uttalt seg om rådføring om sak allerede. Så her blir det enten eller fremfor å rådføre seg før man gjør det vanskeligere enn nødvendig for seg selv og må gå igjennom masse arbeid og taper både ansikt og penger
Kontakt HTU
Du kan kontakte HTU uansett hvor i Norge du bor. Her finner du kontaktinformasjon til de tre HTU-kontorene. Som offentlig og nøytral domstol kan HTU gi informasjon og hjelp i forbindelse med vår saksbehandling (f.eks. hjelp til å skrive ned din klage eller tilsvar), samt generell informasjon om husleieloven o.l. HTU kan derimot ikke gi svar på om du har en god sak og råd om hva du bør gjøre, slik en advokat kan.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dough Vis innlegg
Mitt svar er basert på trådens kjerne, at dette er akutt.
Vis hele sitatet...
Akutt og kritisk betyr to helt forskjellige ting. Hvordan er trådens kjerne at dette er akutt? Penger er kritisk for alle i forskjellig grad. Han har ikke sagt at de har noe som må betales innen en frist, eller at de ender på gata uten mat, da kunne man hevdet at det var akutt.

Sitat av Dough Vis innlegg
Da har jeg svart at med forbehold om at dette er småpenger å regne sett i sammenheng av et større depositum som typisk er 3 månedsleier kan det være lurt å få ut resterende depositum og heller krangle om et relë i etterkant.
Vis hele sitatet...
Så du mener at det er bedre å late som de akseptere at deler av depositumet blir brukt på nytt relé. For så å starte kampen i etterkant? Hvordan tror du det stiller seg i HTU?

Sitat av Dough Vis innlegg
Thats it. Så må du forklare meg hvordan en advokatuttalelse (gratis eller betalt spiller ingen kasserolle) skal få noe fortgang i ting her.
Vis hele sitatet...
Da har jeg forklart det.
Om du mener de skal late som de aksepterer dette for å muligens få tilbake noe av pengene fort på grunn av at det er akutt skjønner jeg ikke hvordan "gratis eller betalt spiller ingen kasserolle". Men kasseroller fungerer fint til å få kokt vekk ting i kålen.
Sist endret av knert1; 29. juni 2020 kl. 12:28.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Så du mener at det er bedre å late som de akseptere at deler av depositumet blir brukt på nytt relé. For så å starte kampen i etterkant? Hvordan tror du det stiller seg i HTU?
Vis hele sitatet...
De trenger ikke late som noe som helst. De kan la rele` delen av depositumet stå omstridt. Hvis, H-V-I-S det da virkelig haster med å få ut depositum.

Jeg tror ikke det vil forandre noe særlig i forhold til HTU. HTU forstår at folk trenger og ønsker depositumet sitt. HTU foråndsdømmer også partene på hvem som har orden på sysakene sine. Her kommer utleier svært dårlig ut med et klart brudd på lovverket med å ta depositumet selv og ikke på depositumskonto som § 3-5. Depositum

Jeg velger å se bort fra resten av det noe støyete innlegget å la det stå ubesvart.
Sist endret av Dough; 29. juni 2020 kl. 12:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Amida Vis innlegg
Det er ingen despsitum-konto, dessverre.
Vis hele sitatet...
Da har dere ikke betalt depositum, men sannsynligvis en såkalt
"forskuddsleie". I slike tilfeller pleier denne summen å kunne trekkes
fra siste månede(r)s leie, avhengig av summen dere betalte.

Regner med dere har dokumentasjon på at dette beløpet er
innbetalt, samt kopi av husleiekontrakten. Sier den noe særskilt
om depositum eller forskuddsleie? Utgjør "depositumet" f.eks.
dobbel eller tredobbel månedsleie?

For fremtidige leieforhold er det essensielt at dere husker å
sørge for at depositum blir satt inn på en konto som krever
begges signatur for å utbetales. Hvis beløpet skal betales
inn på en konto som huseier disponerer alene, må dere sørge
for å få skriftlig avtalt at dette beløpet trekkes fra husleien
når leieforholdet sies opp.

Det er dessverre ikke uvanlig at utleiere unnlater å orientere
uerfarne leietakere om gjeldende praksis, nettopp for å kunne
sitte igjen med en ekstra slant.
Sitat av Dough Vis innlegg
De trenger ikke late som noe som helst. De kan la rele` delen av depositumet stå omstridt. Hvis, H-V-I-S det da virkelig haster med å få ut depositum.

Jeg tror ikke det vil forandre noe særlig i forhold til HTU. HTU forstår at folk trenger og ønsker depositumet sitt. HTU foråndsdømmer også partene på hvem som har orden på sysakene sine. Her kommer utleier svært dårlig ut med et klart brudd på lovverket med å ta depositumet selv og ikke på depositumskonto som § 3-5. Depositum

Jeg velger å se bort fra resten av det noe støyete innlegget å la det stå ubesvart.
Vis hele sitatet...
Nå betyr fortsatt ikke kritisk det samme som akutt. Og er heller ikke synonymt med at noe haster. Du velger å ikke svare på det, men det er tydelig at du fortsatt ikke forstår hva det betyr, eller har noen interesse av å forstå definisjonen på ordene du bruker kontra ordene TS bruker. Kall meg kverrulant for det blir jeg når folk argumenterer blindt og lar alle motargumenter gå seg hus forbi sånn at man kan tillate seg selv å gjenta seg atter en gang.

Du tror at det ikke forandrer noe særlig i forhold til HTU å godta å få tilbake deler av depositumet, men har du noen grunn til å tro? Har du mye erfaring med akkurat dette, er du en form for jurist som har mye peiling? Er vi i kirka, eller på et diskusjonsforum?
Kanskje du har rett, men har vi noen grunn til å stole på det? Har du noen grunn til å råde de til å faktisk gå rett til sak fremfor å rådføre seg med en advokat først? Skulle de gått til sak hos HTU ville det likevel være en fordel med en advokat. Men litt for seint å angre seg når advokaten påpeker at de fører en tapt sak som de må betale for...

Du svarer ikke på hvorfor advokater nødvendigvis vil svare helt forskjellig på dette spørsmålet under en konsultasjon. Dette er bare støy, men Igjen, har du noe som gir påstanden din tyngde? Ett argument, en erfaring, en sak? Noe som helst? Eller er det bare synsing?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Lova seier ikkje det.


For det første kan det fråvikast ved avtale. Delar av husleigelova kan ikkje fråvikast til ugunst for leigetakar, med vedlikehaldsplikta står partane friare med.

For det andre står det at leigetakar plikter å vedlikehalde dørlåser, kraner...elektriske kontakter og brytere. Det må fort tolkast som at leigar har ansvar for dagleg vedlikehald av det elektriske anlegget.

Eg ville ikkje gått ut veldig bastant med at dette ikkje er ditt ansvar...
Vis hele sitatet...

Jeg vil være helt kategorisk å si at et relè ikke er leiers ansvar. Et rele slår inn og ut ved behov og bryter en krets. Det er ikke snakk om at et rele trenger vedlikehold. Enten virker mekanikken eller så virker den ikke. Over tid vil mange oppleve at et rele ryker. Ingenting leietaker gjør eller ikke gjør kan påvirke livsløpet - med mindre det er åpenbar hærverk.

Leier må bytte en sikring eller lyspære. Fikse et støpsel om godstolen tar knekken på støpselet. Men leietaker skal ikke og er ikke ansvarlig for å bytte sprø ledninger som er så gamle at isolasjonen sprekker, eller skifte ut sikringsskap om det ikke duger lengre. Og et rele som vil ryke over tid er nok heller ikke leietakers ansvar.

Jeg er bare en vanlig mann, men her føler jeg meg likevel skråsikker på at utleier ikke kan trekke kostnadene for et rele fra depositum.
Sist endret av _abc_; 29. juni 2020 kl. 13:47.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg vil være helt kategorisk å si at et relè ikke er leiers ansvar. Et rele slår inn og ut ved behov og bryter en krets. Det er ikke snakk om at et rele trenger vedlikehold. Enten virker mekanikken eller så virker den ikke. Over tid vil mange oppleve at et rele ryker. Ingenting leietaker gjør eller ikke gjør kan påvirke livsløpet - med mindre det er åpenbar hærverk.

[...]

Jeg er bare en vanlig mann, men her føler jeg meg likevel skråsikker på at utleier ikke kan trekke kostnadene for et rele fra depositum.
Vis hele sitatet...
For det første kan eg forsåvidt nok elektro til at eg veit korleis eit rele fungerer, og nok til å sjå at det er meir eller mindre fullstendig analogt med ein brytar (pun intended).

Innvendingene dine gjeld absolutt ting som stikkontakter, termostater og brytarar. Dei fungerer stortsett prikkfritt, men innimellom ryk dei, utan at det nødvendigvis kan påvisast ei klar ytre årsak. T.d. har eg sett termostater for varmekabler slutte å fungere - utan ei åpenbar årsak.

Eg synst det er spennande at du skråsikkert kan avvise det, utan å komme med ein einaste referanse eller kjeldetilvising. Du har tidlegare gjort det samme, i ein tråd om vikeplikt. Nada referanser, du slår kategorisk fast at slik er det, utan rom for tvil.

Eg har for det første vist til kjelder, og for det andre uttrykt ein viss tvil om saksforholdet. Så eg er oppriktig nysjerrig på korleis du kan slå det fast så kategorisk.
Sitat av knert1 Vis innlegg

Du tror at det ikke forandrer noe særlig i forhold til HTU å godta å få tilbake deler av depositumet, men har du noen grunn til å tro? Har du mye erfaring med akkurat dette, er du en form for jurist som har mye peiling? Er vi i kirka, eller på et diskusjonsforum?
Kanskje du har rett, men har vi noen grunn til å stole på det? Har du noen grunn til å råde de til å faktisk gå rett til sak fremfor å rådføre seg med en advokat først? Skulle de gått til sak hos HTU ville det likevel være en fordel med en advokat. Men litt for seint å angre seg når advokaten påpeker at de fører en tapt sak som de må betale for...

Du svarer ikke på hvorfor advokater nødvendigvis vil svare helt forskjellig på dette spørsmålet under en konsultasjon. Dette er bare støy, men Igjen, har du noe som gir påstanden din tyngde? Ett argument, en erfaring, en sak? Noe som helst? Eller er det bare synsing?
Vis hele sitatet...
HTU er jo der for at utleiere og leietagere skal slippe å styre nettopp med advokater for mindre sivilrettslige saker som dette jo er. HTU har en strømlinjeformet behandling av akkurat sånne type saker. Du kan bruke Husleietvistutvalget (HTU) uten å bruke advokat eller annen hjelp. Har du spørsmål, finner du mange svar på våre hjemmesider. En dom i HTU er rettskraftig. Leiers utgift har du selv påpekt den nette sum av NOK to-hundre-tretti-fire 234,- som igjen vil bli dekt av utleier hvis leier når frem. Dette må jo være en grei deal for en potensiell rettskraftig dom. Som vil gjøre det svært ubehagelig for utleier å unnlate å betale selv uten depositumskonto.
Nei du trenger på ingen måte advokat i HTU med mindre det er en svært komplisert og avgjørende sak. Utvalget som behandler saken i HTU vil bestå av 3 personer. En nøytral part fra HTU, en representant fra leieboerforeningen og en fra huseiernes landsforening. Dette for å sikre en balansert avgjørelse. Og ja, been there. Enstemmig avgjørelse, selv huseiernes landsforbund gikk i mot eget medlem i sak om depositum.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det første kan eg forsåvidt nok elektro til at eg veit korleis eit rele fungerer, og nok til å sjå at det er meir eller mindre fullstendig analogt med ein brytar (pun intended).

Innvendingene dine gjeld absolutt ting som stikkontakter, termostater og brytarar. Dei fungerer stortsett prikkfritt, men innimellom ryk dei, utan at det nødvendigvis kan påvisast ei klar ytre årsak. T.d. har eg sett termostater for varmekabler slutte å fungere - utan ei åpenbar årsak.

Eg synst det er spennande at du skråsikkert kan avvise det, utan å komme med ein einaste referanse eller kjeldetilvising. Du har tidlegare gjort det samme, i ein tråd om vikeplikt. Nada referanser, du slår kategorisk fast at slik er det, utan rom for tvil.

Eg har for det første vist til kjelder, og for det andre uttrykt ein viss tvil om saksforholdet. Så eg er oppriktig nysjerrig på korleis du kan slå det fast så kategorisk.
Vis hele sitatet...
Det er bra du fører statistikk vidarlo. I den tråden du viser til mener jeg at jeg modererte meg til slutt da jeg vel tolket bildet feil eller noe. Husker ikke, og det er uansett ikke viktig. Du henter vel bare fram den saken slik at du virkelig får banket inn ditt skjulte argument om jeg er en tulling som bare prater vås? Ja det er jo bra du får brukt tiden godt i sommervært.

Nei jeg har ikke noen kilder, og skrev jeg ikke noe om nettopp det innledningsvis? Det er som jeg sier min tolkning av reglene og hvordan et rele virker. Problemet for ts er jo uansett av større art her, iom at det ikke er brukt egen konto for depositum. Worst case så kan det bli en lang kamp å få igjen pengene.

Det første jeg ville gjort var å be utleier få noe tilbud på bytte av rele. Så ville jeg vurdert om det var greit å dekke kostnadene kun for fortgang i saken - eller forsøkt å komme til en enighet om å dele på kostnaden. Uten en form for avtale med utleier hadde jeg krevd 100% av depositum tilbake - alt annet ville jeg tatt til forliksrådet eller HTU så hadde jeg latt de vurdere saken.

Som leietaker har jeg fått huseier til å skaffe nytt kjøleskap når det som stod i leiligheten sluttet å virke, og jeg leide møblert. Samme skjedde i en annen bolig, en liten kjellerhybel, også møblert. Da knelte vaskemaskinen. Huseier skaffet ny brukt og det var aldri snakk om at jeg skulle dekke kostnader. Har heller aldri hørt om leietakere som har måtte dekke ting som rele eller liknende. Her var rele til varmtvann. Uten rele ingen varmtvann. Ingen leier bolig uten varmtvann. Og personlig tviler jeg på om noen vil si det går på leietaker. Men foliksråd eller htu vil jo kunne avgjøre saken.
Sist endret av _abc_; 29. juni 2020 kl. 14:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dough: hvorfor skriver du "Nei trenger på ingen måte advokat i HTU"? Har aldri sagt at man må ha advokat i HTU. Jeg snakker om å ha en konsultasjon før man går til det skrittet. Noe du aldri har noe å tape på, eller er du uenig i dette? Det med å få alle kostnader dekket er noe du spesifikt må kreve, og ikke en selvfølge at den vinnende part får. Det står på HTU sine egne nettsider.

Det er fortsatt ingen argumenter her som taler imot at det kan være lurt å forhøre seg med en advokat først, eller noe som støtter påstanden din om at de vil svare helt forskjellig. Om man er livredd for at en gratis konsultasjon plutselig skal koste masse penger kan de benytte seg av listen HTU har lagt ut med nyttige adresser hvor man kan få fri rettshjelp.

Selv om du hevder at du gikk til sak og vant lett er dette en sak med en del tvil og usikkerhet rundt hvem som har ansvar for reléet. Da koster det ikke så mye å snakke med noen som har peiling først, gjør det vel? Er jo dette jeg har argumentert for hele veien.
Den paragrafen om vedlikehold på eiers regning er hvertfall ikke det samme om leier herper noe. Så da blir kjernen i konflikten om denne skaden kan oppstå av seg selv eller om den må være påført.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Den paragrafen om vedlikehold på eiers regning er hvertfall ikke det samme om leier herper noe. Så da blir kjernen i konflikten om denne skaden kan oppstå av seg selv eller om den må være påført.
Vis hele sitatet...
Ja det høres riktig ut. Men et rele, er det i det hele tatt mulig å herpe et rele? Det må vel fysisk demonteres eller knuses for å kutte?

Håper andre som leser tråden noterer seg dette med depositumskonto. Det er mye lettere for en utleier som har fått depositum rett å handen cash å forsøke seg på å tvinge kostnader på leietakeren ved flytting om pengene ikke står på depsoitumkonto.
dette utstyret som er ødelagt som omtales som et relè, er dette egentlig en thermostat? til f.eks gulvvarme eller lignende?