Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 11309
Hei! Har et spørsmål på vegne av min fru.

Dette gjelder et jentekollektiv, hvor én av tre leietagere har flyttet ut. Utleier har leid ut det ledige rommet til en gutt, uten å si i fra eller spørre de to jentene som bor der om det går greit.

Hvordan er lovverket ang. dette? De opplever det som ubehaglig å måtte dele hybel med det motsatte kjønn, og det kom som et lite sjokk når vedkommende braste inn å annonserte at han skulle flytte inn.

Takker for svar!
Det er selvsagt ikke noe lovverk som sier at man ikke kan leie ut hybel til hvilket som helst kjønn. Hvis man har issues med å dele bad og kjøkken med spesielle grupper av mennesker så er det en selv som må tilpasse seg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Som entropi skriv: slikt lovverk finst ikkje. Det er avtalefridom på feltet. Står det i leigeavtalen at det kun er for jenter har du ei sak. Står det ingenting, har du ikkje ei sak, sånn grovt sett.
Med mindre det står i kontrakten det ikke skal være flere kjønn kan du ikke gjøre noe.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Med mindre det står i kontrakten det ikke skal være flere kjønn kan du ikke gjøre noe.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke skrive deg bort fra §1.8 i husleieloven. Forbud mot diskriminering.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Som entropi skriv: slikt lovverk finst ikkje. Det er avtalefridom på feltet. Står det i leigeavtalen at det kun er for jenter har du ei sak. Står det ingenting, har du ikkje ei sak, sånn grovt sett.
Vis hele sitatet...

Forbud mot diskriminering.


https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§1-8

Ingen avtalefrihet her.

Og §1.2 Ufravikelighet

https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§1-2
Sist endret av Dough; 2. juni 2019 kl. 23:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har forresten lang fartstid i kollektiv og har i den forbindelse hatt befatning med en anseelig mengde snålinger og sosiopater. De har vært jevnt fordelt på kjønnsspekteret.

Gi fyren en sjanse, det kan jo hende han er grei.
Uvaksinert 👍
I ett kollektiv eller mange andre situasjoner også så kan man ha en saklig grunn til å diskrimere kjønn. Det står nemlig "kan ikke regnes som saklig grunn" men har man en saklig grunn som feks kollektiv eller dele felles bad eller mange andre grunner så kan man velge kjønn.
Sitat av daffe Vis innlegg
I ett kollektiv eller mange andre situasjoner også så kan man ha en saklig grunn til å diskrimere kjønn. Det står nemlig "kan ikke regnes som saklig grunn" men har man en saklig grunn som feks kollektiv eller dele felles bad eller mange andre grunner så kan man velge kjønn.
Vis hele sitatet...
Atte det står hvor sa du?


«Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet.
Sitat av Tihi Vis innlegg
Hei! Har et spørsmål på vegne av min fru.

Dette gjelder et jentekollektiv, hvor én av tre leietagere har flyttet ut. Utleier har leid ut det ledige rommet til en gutt, uten å si i fra eller spørre de to jentene som bor der om det går greit.

Hvordan er lovverket ang. dette? De opplever det som ubehaglig å måtte dele hybel med det motsatte kjønn, og det kom som et lite sjokk når vedkommende braste inn å annonserte at han skulle flytte inn.

Takker for svar!
Vis hele sitatet...
Et bokollektiv der husverten bestemmer hvem som skal flytte inn, uten rådføring med de som allerede bor der, høres ut som en veldig dårlig idé.

Jeg ville funnet meg en annen plass å bo.
Sitat av Jenkki Vis innlegg
Et bokollektiv der husverten bestemmer hvem som skal flytte inn, uten rådføring med de som allerede bor der, høres ut som en veldig dårlig idé.

Jeg ville funnet meg en annen plass å bo.
Vis hele sitatet...
Hvis man har individuell kontrakt, noe man absolutt bør ha, så må selvsagt huseier få lov å finne en ny når en flytter. Det smarte er selvsagt å tilby seg å ta på seg den jobben så man har litt kontroll på hvem man bor sammen med. Har man helt spesielle krav for hvem man vil /kan bo med så bør man som et minimum formidle det til huseier før den nye personen faktisk har flyttet inn. De har vel sannsynligvis visst om en stund at den forrige jenta skal flytte?
Sist endret av *pi; 3. juni 2019 kl. 00:43.
Det er vel bare litt av risikoen man tar ved å flytte inn i et fellesskap. Jeg har selv bodd slik i ett år nå, og gikk dessverre bare godt overens med en av de andre. Det måtte jeg bare tåle. Er nok ikke mer å gjøre her enn å prøve få det til å funke, eller flytte ut hvis det ikke går.
Ekspert på påstander
Jeg syns at det er for mange jentekollektiv på leiemarkedet og støtter huseieren i den saken. La duden få en sjanse og se hvordan han er som roomie.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Er ikke du som ikke liker det da?

Hadde ikke vært veldig begeistret for at dama skulle dele leilighet med fremmede menn.

Hadde hørt med utleier og forklart situasjonen. Er vel mitt for seint nå siden han allerede har en kontrakt. Det er derfor det er viktig å snakke med utleier om ting og ikke bare tro at alt er i orden. Han blåser jo egentlig i hvem som bor der så lenge han får penger.

Si fra at neste gang kan de kanskje fikse en leietaker selv.
Uvaksinert 👍
Sitat av Dough Vis innlegg
Atte det står hvor sa du?


«Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet.
Vis hele sitatet...
Har du ikke lest teksten i linken du la ut?

"Forbud mot diskriminering.


https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§1-8"
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Evt kan resten av jentene si de leverer oppsigelse om han nye blir værende. Om han blir, flytter de ut. Om han reiser kan de skaffe en ny leietaker.

Viss det er så ille for dem da. Antakeligvis går det bra, men er jo ikke det du lurer på.


Evt ring gstejuristen å be de sjekke lovverket om det er noe de kan gjøre. Kan hende i et kollektiv de har noe mer de skal ha sagt siden de deler bad og kjøkken. Hadde prøvd å sjekke litt regler om de virkelig vil ha han ut. Om reglene ikke er på deres side, kan dere true med oppsigelser å se hva han gjør.
Sitat av iamaddict Vis innlegg
Evt kan resten av jentene si de leverer oppsigelse om han nye blir værende. Om han blir, flytter de ut. Om han reiser kan de skaffe en ny leietaker.
Vis hele sitatet...
Men stakkars fyr, da! Skal de prøve å få ham kastet ut av leiligheten sin? Nei da får de heller bare flytte altså, sånn kan man ikke holde på.
Uvaksinert 👍
Siden ingen tydeligvis leser linker som legges ut og undersøker litt hva ordteksten betyr, klippet fra Aftenposten https://www.aftenposten.no/bolig/i/j...n-vare-ulovlig

"Unntak ved saklig grunn

I husleieloven paragraf 1-8 kan man lese at «ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, etnisitet, religion, livssyn, nedsatt funksjonsevne, seksuell kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk».

Edona Maksutaj i Likestillings- og diskrimingeringsombundet (LDO) forklarer at det finnes flere unntak for de ulike diskrimineringsgrunnlagene.

— Dersom leietakeren skal dele bad og kjøkken med utleier eller leietakere som allerede bor i boligen, så anses det som et personlig forhold. Man kan da velge ut fra kjønn, sier Maksutaj.

Hun påpeker at det samme vil gjelde ved framleie av bolig. I slike tilfeller heter det seg at man har saklig grunn for forskjellsbehandling."
Uvaksinert 👍
Siden ingen tydeligvis leser linker som legges ut og undersøker litt hva ordteksten betyr, klippet fra Aftenposten https://www.aftenposten.no/bolig/i/j...n-vare-ulovlig

"Unntak ved saklig grunn

I husleieloven paragraf 1-8 kan man lese at «ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, etnisitet, religion, livssyn, nedsatt funksjonsevne, seksuell kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk».

Edona Maksutaj i Likestillings- og diskrimingeringsombundet (LDO) forklarer at det finnes flere unntak for de ulike diskrimineringsgrunnlagene.

— Dersom leietakeren skal dele bad og kjøkken med utleier eller leietakere som allerede bor i boligen, så anses det som et personlig forhold. Man kan da velge ut fra kjønn, sier Maksutaj.

Hun påpeker at det samme vil gjelde ved framleie av bolig. I slike tilfeller heter det seg at man har saklig grunn for forskjellsbehandling."
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av iamaddict Vis innlegg
Evt kan resten av jentene si de leverer oppsigelse om han nye blir værende. Om han blir, flytter de ut. Om han reiser kan de skaffe en ny leietaker.
Vis hele sitatet...
Dette vil ikke fungere fordi huseieren ikke har lov til å si opp kontrakten med han som allerede har flyttet inn på bakgrunn av at de andre truer med å si opp. Som utleier må man ha en svært god grunn til å si opp en leietaker, man kan ikke gjøre det bare fordi man har lyst.
Sitat av daffe Vis innlegg
Siden ingen tydeligvis leser linker som legges ut og undersøker litt hva ordteksten betyr, klippet fra Aftenposten https://www.aftenposten.no/bolig/i/j...n-vare-ulovlig

"Unntak ved saklig grunn

I husleieloven paragraf 1-8 kan man lese at «ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, etnisitet, religion, livssyn, nedsatt funksjonsevne, seksuell kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk».

Edona Maksutaj i Likestillings- og diskrimingeringsombundet (LDO) forklarer at det finnes flere unntak for de ulike diskrimineringsgrunnlagene.

— Dersom leietakeren skal dele bad og kjøkken med utleier eller leietakere som allerede bor i boligen, så anses det som et personlig forhold. Man kan da velge ut fra kjønn, sier Maksutaj.

Hun påpeker at det samme vil gjelde ved framleie av bolig. I slike tilfeller heter det seg at man har saklig grunn for forskjellsbehandling."
Vis hele sitatet...
Dette handler om hva huseier har lov å velge ut fra. Ts spør om det er lovverk som hindrer ham i å leie ut til en av motsatt kjønn enn de som bor der. Det er det ikke.
Sitat av daffe Vis innlegg
— Dersom leietakeren skal dele bad og kjøkken med utleier eller leietakere som allerede bor i boligen, så anses det som et personlig forhold. Man kan da velge ut fra kjønn, sier Maksutaj.
Vis hele sitatet...
Dette er litt off-topic, men jeg spør allikevel. Jeg kan på sett og viss skjønne at man ikke vil dele bad med motsatte kjønn, det er greit nok. Men kjøkken? Det høres litt vel prippent ut, med mindre det er no her jeg overser?
Husker faktisk det samme skjedde i guttekollektivet. Vi var 3 dudes, så flyttet han ene ut og det kom en jente inn. Å FY FAEN så dritt.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Dette er litt off-topic, men jeg spør allikevel. Jeg kan på sett og viss skjønne at man ikke vil dele bad med motsatte kjønn, det er greit nok. Men kjøkken? Det høres litt vel prippent ut, med mindre det er no her jeg overser?
Vis hele sitatet...
Jeg skjonner ikke hvorfor man ikke kan dele bad heller, om det er det er slik type bare en person kan bruke av gangen.
å ha en "kvinne bare" felleskap er bare mulig på grunn av at deltakende folk tolererer det, teknisk er det ikke lovlig på grunn av antidiskrimineringslover.

og landlord er king.. han kan hente inn jenter og gutter..
Sitat av daffe Vis innlegg
Siden ingen tydeligvis leser linker som legges ut og undersøker litt hva ordteksten betyr
Vis hele sitatet...
Regner med de fleste her leser det som legges ut, men problemet her var jo om han hadde lov eller ikke.

Etter å ha lest det du legger ut så er det jo tydelig at utleier har lov til å leie ut til begge kjønn.
Skjønner ikke problemet.. med mindre han sprader naken rundt og tar helikopteret i ny og ne.. dere sover jo ikke i samme seng eller dusjer sammen.. gi han en sjangse
Da jeg bodde i et kollektiv mens jeg studerte for noen år siden, så var en av beboerne "tillitsvalgt", og fungerte som en talsperson for oss som bodde i kollektivet. Denne personen forhørte utleier seg alltid med når nye leietakere skulle flytte inn, slik at vi kunne få inn personer vi trodde passet inn i kollektivet. Det fungerte greit.

Kanskje foreslå noe lignende for din utleier også, til senere anledninger?
Trådstarter
Beklager for sent svar.

Jeg personlig har ingen problemer med at det flytter en mann inn, som noen ovenfor antydet. Ser at det ikke er stort som lar seg gjøre, så da får de vel bare slå seg til ro med det. Var vistnok kun et korttids utleie, så anbefalte de å ta kontakt med huseier å si fra at de selv ønsker å velge ny leietaker neste gang.

Takk for svar!
Altså, det finnes større problemer i verden. I min mening er dette for barnslig. Det å bo i hybel er en fin lære periode fra vask til det økonomiske.

Du kan ikke kalle det jentekollektiv kun fordi det var såppas tilfeldig at det var kun jenter der første året.
Står det ingenting om det i leie kontrakt så har du ingenting å si.

Mitt forslag til dette er. Finn venninner å flytte inn med, det finnes mange leiligheter til leie.
Flytt ut og finn et kollektiv kun for jenter eller voks opp, fokuser på skolen og ikke den stakkars gutten.. Gi folk en sjanse
Sist endret av Centext; 6. juni 2019 kl. 14:08.