Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 14154
Mennesker med et rus- eller alkoholproblem er syke mennesker. Hvorfor er ikke prisen det samme som på sykehusene? Jeg har en onkel som var på avrusning. Om jeg ikke husker helt feil kostet det 120 000 kroner. Det er jo ingen alkoholikere eller narkomane som har penger til dette. Eller har jeg misforstått nå? Er det slik at det koster så mye overalt?
Private institusjoner, ja.
Det er ca. samme priser på Vangseter og Mestringshusene. Jeg har vært innlagt på begge stedene .. Totalsum: 400k
Sist endret av Crisposjokolade; 1. april 2014 kl. 13:10.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Private institusjoner, ja.
Det er ca. samme priser på Vangseter og Mestringshusene. Jeg har vært innlagt på begge stedene .. Totalsum: 400k
Vis hele sitatet...
Det er helt sykt! Men det er institusjoner som eies av staten også? Som ikke koster så mye? Men der er det vel kjempelange ventelister kan jeg tenke meg.
Sitat av Endorfin Vis innlegg
Det er helt sykt! Men det er institusjoner som eies av staten også? Som ikke koster så mye? Men der er det vel kjempelange ventelister kan jeg tenke meg.
Vis hele sitatet...
Statens institusjoner er gratis, tror jeg... De burde nå ihvertfall være det, det er isåfall en del av et offentlig tilbud.
Dersom jeg skulle ta feil nå, er det idiotisk
Kanskje ikke de selv har det, men av erfaring; kanskje bror og søster har det? Vet ikke hvor ofte det skjer, men vet hvertfall at det skjer.
Offentlige er gratis, har aldri betalt en krone for avrusning, ikke noe jeg hadde gjort heller.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Offentlige er gratis, har aldri betalt en krone for avrusning, ikke noe jeg hadde gjort heller.
Vis hele sitatet...
nei det er ikke gratis.. det koster jo skattebetalerne penger
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
nei det er ikke gratis.. det koster jo skattebetalerne penger
Vis hele sitatet...
Det er da gratis for brukeren.

Om ikke noe som koster noe for noen kan defineres som gratis er det ikke mye som kan.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
nei det er ikke gratis.. det koster jo skattebetalerne penger
Vis hele sitatet...
Mente jo selvfølgelig for brukeren.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
nei det er ikke gratis.. det koster jo skattebetalerne penger
Vis hele sitatet...
Du skjønner vel at jeg ikke snakker om skattepenger her? Unødvendig.
En narkoman som blir sendt på avrusning uten å betale en krone selv = gratis
En vanlig skattebetaler som hører om narkoman på avrusning = "mine skattepenger"
Det er gratis. Man får til og med penger for det(AAP)!
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er da gratis for brukeren.

Om ikke noe som koster noe for noen kan defineres som gratis er det ikke mye som kan.
Vis hele sitatet...
Når man først er ute for å kverulerer så koster dette selvfølgelig også penger for brukeren, iallfall de som betaler skatt.
Sitat av Endorfin Vis innlegg
Det er helt sykt! Men det er institusjoner som eies av staten også? Som ikke koster så mye? Men der er det vel kjempelange ventelister kan jeg tenke meg.
Vis hele sitatet...
En annen negativ side er at de må bestemme om du er "syk nok" til å få behandling. Har selv en jeg kjenner som ikke kom inn, drikker mye vin hver dag og er sykemeldt, bla pga dette. Hun fikk avslag fordi det ikke var nok til avrusning.
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
En annen negativ side er at de må bestemme om du er "syk nok" til å få behandling. Har selv en jeg kjenner som ikke kom inn, drikker mye vin hver dag og er sykemeldt, bla pga dette. Hun fikk avslag fordi det ikke var nok til avrusning.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg har mer med prioritering. Tyngre rusmisbrukere. Hvor du står i livet. Hvor langt du har kommet i prosessen osv. Det skader ikke søke flere ganger. Det er som regel mange om beinet når det kommer til institusjoner. Spesielt de som blir dekt av staten/kommunen.
Å ikke minst alle som dropper avrusning selvom de har fått plass, så er bare å fortsette søke!
Evangeliesenteret: gratis
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Når man først er ute for å kverulerer så koster dette selvfølgelig også penger for brukeren, iallfall de som betaler skatt.
Vis hele sitatet...
Det tar far-fetched og latterlig til nye høyder.

Hele poenget er at det i alle praktiske øyemed er å anse som gratis, skattebetaler eller ikke.

Ta å google f.eks "gratis helsetjeneste" og se hva resten av Norge definerer som gratis for brukeren, ikke forsøple freak med meningsløse semantikk-diskusjoner.
Hvis noen som leser denne tråden tenker på å søke behandling, så vil jeg anbefale tyrili stiftelsen Har selv vært der, og det er grunnen til at jeg fremdeles er i live..
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Ta å google f.eks "gratis helsetjeneste" og se hva resten av Norge definerer som gratis for brukeren, ikke forsøple freak med meningsløse semantikk-diskusjoner.
Vis hele sitatet...
Brukerbetaling heter det når man må betale for offentlige tjenester direkte. Så gratis helsetjenester finnes selvfølgelig ikke, men det finnes offentlige tilbud uten brukerbetaling, selv om det svært ofte er egenandeler på helsetjenester. Det er med andre ord ingen diskusjon, det er bare konstatering av fakta.

Grunnen til at det er viktig å kunne de riktige ordene er at et google søk på "gratis helsetjenste" og "brukerbetaling i helsevesenet" gir jævlig forskjellige treff, så hvis man faktisk skal lære noe av å google så må man google de riktige ordene og vite hva de betyr, for det er ærlig talt jævlig uinteressant hva resten av Norge definerer som "gratis" hvis man vil ha fakta på bordet.
Sist endret av Mith; 10. april 2014 kl. 07:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kunne vært 10mill uten at jeg hadde brydd meg. Selvforskyldt uansett!
Sitat av Inge90 Vis innlegg
Kunne vært 10mill uten at jeg hadde brydd meg. Selvforskyldt uansett!
Vis hele sitatet...
uff, sånne som deg ødelegger hele debatten. Du forenkler et stort problem så mye at man ender med feil konklusjon. I hvilken måte er det selvforskyld og i hvilken grad? Ja, det er ingen som tvinger i deg rusen - men om du har hatt det så jævelig at det var den eneste mulige løsningen du så for å flykte fra problemene, er det virkelig så veldig selvforskyldt lenger?

Og det eneste du gjør her er å peke finger? Hva hjelper det å stå å peke finger å si hvem sin skyld det er at man har slike problemer? Jeg ser ihvertfall ikke at man løser noe som helst med det. Man får mye mer ut av en mer løsningsorientert debatt enn om man bare skal bruke tid og ressurser på å skylde på hverandre.
Sitat av Inge90 Vis innlegg
Kunne vært 10mill uten at jeg hadde brydd meg. Selvforskyldt uansett!
Vis hele sitatet...
Har du tenkt over hvor mange sykdommer, skader og lidelser i dag som er selvforskyldt?

Skal røykere måtte betale for sin egen behandling av lungekreft? Skal personer som utvikler diabetes type 2 betale for sin egen behandling? Hva med personer som løper og skader seg i skogen? De hadde jo ikke skadet seg om de ikke hadde vært ute å løpt?

Vi lever i en velferdsstat, og da tar vi vare på våre medmennesker. Uavhengig om det de har blitt utsatt for er selvforskyldt eller ei.
Sitat av Mith Vis innlegg
Brukerbetaling heter det når man må betale for offentlige tjenester direkte. Så gratis helsetjenester finnes selvfølgelig ikke, men det finnes offentlige tilbud uten brukerbetaling, selv om det svært ofte er egenandeler på helsetjenester. Det er med andre ord ingen diskusjon, det er bare konstatering av fakta.

Grunnen til at det er viktig å kunne de riktige ordene er at et google søk på "gratis helsetjenste" og "brukerbetaling i helsevesenet" gir jævlig forskjellige treff, så hvis man faktisk skal lære noe av å google så må man google de riktige ordene og vite hva de betyr, for det er ærlig talt jævlig uinteressant hva resten av Norge definerer som "gratis" hvis man vil ha fakta på bordet.
Vis hele sitatet...
Jasså, det er ikke gratis, men "uten brukerbetaling"?

.....Definisjonen av gratis ihht http://no.thefreedictionary.com/gratis :

gratis complimentary, free, gratis, gratuitous ('gɾɑːtɪs)
adjektiv
som en ikke trenger betale for
Vis hele sitatet...
Du bruker med andre ord definisjonen på ordet gratis for å forklare hvorfor jeg driter meg ut ved å omtale avrusning som gratis?

Sitat av etse Vis innlegg
uff, sånne som deg ødelegger hele debatten. Du forenkler et stort problem så mye at man ender med feil konklusjon. I hvilken måte er det selvforskyld og i hvilken grad? Ja, det er ingen som tvinger i deg rusen - men om du har hatt det så jævelig at det var den eneste mulige løsningen du så for å flykte fra problemene, er det virkelig så veldig selvforskyldt lenger?

Og det eneste du gjør her er å peke finger? Hva hjelper det å stå å peke finger å si hvem sin skyld det er at man har slike problemer? Jeg ser ihvertfall ikke at man løser noe som helst med det. Man får mye mer ut av en mer løsningsorientert debatt enn om man bare skal bruke tid og ressurser på å skylde på hverandre.
Vis hele sitatet...
Jeg er selvfølgelig enig i at ovenstående innlegg var meningsløst og lite konstruktivt.

Men det er i mine øyne en ganske relevant diskusjon som de fleste ikke tør ta i med ildtang: Hvor selvforskyldt er egentlig narkomani?

Det er selvsagt ikke et bevisst valg, slik Inge90 gir uttrykk for. Men det er i mine øyne like tåpelig å sidestille narkomani med eksempelvis kreft. Det kan vi vel enes om?

Å få en bedre forståelse for mekanismer og årsaker til at folk blir narkomane tror jeg hadde vært i alles interesse, men så fort en avviker fra "narkomane er offer for en sykdom" så forsvinner sakligheten veldig fort og en blir flamet av moralens voktere.
Sist endret av Tøffetom; 10. april 2014 kl. 16:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Du bruker med andre ord definisjonen på ordet gratis for å forklare hvorfor jeg driter meg ut ved å omtale avrusning som gratis?
Vis hele sitatet...
Det er du som drar opp google og definisjoner, jeg sier bare at det er ingenting som heter gratis helsevesen, så kan du mene hva du vil om det for min del. Jeg betaler nok i skatt til å bry meg om hvor pengene går og jeg klarer å forholde meg til relativt enkle begreper som skattefinansiert og brukerbetalt uten å gå av skaftet når noen påpeker at svært lite er gratis. Du får også som sagt mye bedre søkeresultater om du faktisk bruker de rette ordene, noe trådstarter helt åpenbart er ute etter.
Sist endret av Mith; 10. april 2014 kl. 17:35.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg er selvfølgelig enig i at ovenstående innlegg var meningsløst og lite konstruktivt.

Men det er i mine øyne en ganske relevant diskusjon som de fleste ikke tør ta i med ildtang: Hvor selvforskyldt er egentlig narkomani?

Det er selvsagt ikke et bevisst valg, slik Inge90 gir uttrykk for. Men det er i mine øyne like tåpelig å sidestille narkomani med eksempelvis kreft. Det kan vi vel enes om?

Å få en bedre forståelse for mekanismer og årsaker til at folk blir narkomane tror jeg hadde vært i alles interesse, men så fort en avviker fra "narkomane er offer for en sykdom" så forsvinner sakligheten veldig fort og en blir flamet av moralens voktere.
Vis hele sitatet...
Det er helt klart rom for å diskutere hvor vidt det er selvforskyldt, så lenge man gjør det på en konstruktiv måte. Mye av problemet med innlegget jeg siterte var meningene og holdningene som lå implisitt i det som ble sagt. Det hele var bare et innlegg som handlet om å peke finger - og glødet av "better than though"-holdning. Dette synes jeg er direkte ødeleggende for noe som er en utrolig viktig debatt i dagens samfunn.

Angående å likestille det med kreft vil jeg si både og. Jeg ønsker å likestille behandlingen - da jeg synes den er like viktig, men det var ikke poenget ditt her. Angående i hvor stor grad det er selvforskyldt så spørs det f.eks. i hvor stor grad kreften er selvforskyldt. Har du røyket mye og fikk lungekreft? Da vil jeg si den er like mye selvforskyldt som en person som er narkoman. Men samtidig mener jeg også at begge burde ha rett til behandling.

Å diskutere mekanismer og årsaker som fører til et rusproblem er selvfølgelig viktig - da dette kan hjelpe oss i å drive med pravantive tiltak. Og det beste er jo å sørge for at folk aldri kommer så langt at de får et rusproblem. Men i stede for å si "Det er din egen skyld" kan man da heller stille spørsmålet "Hva hendte i ditt liv som gjorde at du ønsket å ruse deg? Og hva var årsaken til at dette eskalerte til et problem?"
Trådstarter
Sitat av Inge90 Vis innlegg
Kunne vært 10mill uten at jeg hadde brydd meg. Selvforskyldt uansett!
Vis hele sitatet...
Dette var bare en veldig unødvendig kommentar. Folk som er enten narkomane eller alkoholikere er syke mennesker, og de trenger hjelp. I de aller fleste tilfeller ligger det en historie bak hvorfor de har blitt det. Det kan være mange forskjellige grunner til hvorfor man begynner med narkotika. Men ofte er det for å rømme fra problemene sine, slik som "este" over her har skrevet. Ofte er det mennesker som ikke har hatt et enkelt liv.

Jeg har gått på turning i 10 år. Jeg har nå fått en håndleddsskade, og sliter veldig med den. Skaden har vært der i over 7 år nå, og jeg vet ikke hvordan jeg skal få den bort. Dette er forsovet selvforskyldt det også. Man må jo regne med å få en eller flere skader om man driver aktivt med idrett. Mener du at jeg ikke har rett på behandling på lik linje som alle andre?

Eller hva med de som spiser for mye, og får diabetes?

Eller de som kjører over fartsgrensen og havner i en bilulykke?

Lista er lang!
Sist endret av Endorfin; 10. april 2014 kl. 23:04.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er du som drar opp google og definisjoner, jeg sier bare at det er ingenting som heter gratis helsevesen, så kan du mene hva du vil om det for min del. Jeg betaler nok i skatt til å bry meg om hvor pengene går og jeg klarer å forholde meg til relativt enkle begreper som skattefinansiert og brukerbetalt uten å gå av skaftet når noen påpeker at svært lite er gratis. Du får også som sagt mye bedre søkeresultater om du faktisk bruker de rette ordene, noe trådstarter helt åpenbart er ute etter.
Vis hele sitatet...
Har jeg på noen måte omtalt helsevesenet som gratis?

Nei, jeg har omtalt en tjeneste som gratis for brukeren.

En trenger overhodet ikke å ha betalt skatt for å motta tjenesten, ergo er den ikke avhengig av en eventuell innbetaling til statskassen. Dette gjør at tjenesten mottas uten betaling, hvilket pr definisjon er gratis.
Kanskje lage en egen tråd der man diskuterer gratis helsevesen. Denne sporet vel litt av for å si det mildt.
Jeg tror at et raskt tilgjengelig hjelpeapparat for folk med rusproblemer kunne spart Norge mange millioner i året. Så at mine skattepenger går til det ser jeg på som en investering.

Bare vi nå kunne hatt noe å sette avgifter på for å finansiere dette. Lurer på hva det kunne vært..