Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1862
Heisann! Jeg er en hobbyfotograf som har brukt litt vel mye tid på photoshop, og gudene vet hva, og kjenner meg litt lei. Skal nordover hjem i ferien på fjellet, og har tenkt å ta et "Walking away from explosions" bilde sammen med de eventuelle venner som faktisk tør. Det jeg lurer på her, er om noen av dere har lagd bensinbomber for dette visual effects målet? Eventuelle tips til selve bomben? Det jeg har planlagt til nå, er å grave en halv meter dyp grøft, fylle en femliterskanne halvfull med bensin, og antenne den med 9volts batteri/ståltråd, og være ca femten meter unna grøften når bensinen antenner, med kameramann enda lenger bak, for å heller zoome inn, for å få det til å virke nærmere. Jeg har søkt mye rundt på nettet, og funnet ufattelig lite om sånne bensinbomber, så kom jeg på at norsk freakforum finnes. Så vi kan si jeg registrerte meg på siden kun for dette. Med deres hjelp kan dette bli amazingly stilig!
Hvis du planlegger å antenne bensinkanna direkte, vil nok bli skuffet. Bensin eksloderer ikke med fantastiske flammer hvis det ikke spres utover i små dråper som så antennes. Jeg er ikke engang sikker på om du får fyr på det i det hele tatt med et 9 V batteri, og hvis du gjør det, vil det nok komme en liten flammekule før mesteparten av bensinen brenner opp stille og rolig.

Filmindustrien pleier å løse problemet ved å feste flere sylindriske bensinbeholdere til en liten ladning eksplosiver som sprer bensin ut i lufta der dampen antenner og skaper heftige flammer. Jeg skjønner at dette kan bli problematisk som privatperson, så det nest beste er muligens en såkalt creamora. For å lage dette trenger du svartkrutt, men det er ihvertfall lettere å få tak i for mannen i gata enn C4 og fenghetter.
Har lagd et par bensinbomber før. Fant ut at jeg hadde en film liggende på pcen av den minste, da med 2L bensin og 10g flash powder for å spre og antenne bensinen.

Link til Youtube-film av "bomben" (beklager for litt dårlig lydkvalitet)

Har også noen bilder av denne rett før action:

http://s22.postimg.org/ql91vwoql/IMG_1324.jpg

http://s11.postimg.org/92iijler3/IMG_1328.jpg

http://s23.postimg.org/z3qb5n5if/IMG_1326.jpg

Som du ser så bruker jeg her en "kinaputt" som jeg har lagt inni posen med bensin. Denne kinaputten består av 10g flash powder, som er en god del kraftigere en svartkrutt. Kinaputten er der for å spre bensinen slik at det hele blir litt mer spektakulert å se på. Jeg må nok dessverre skuffe deg med å si at hvis du ikke bruker et slik ladning så blir det hele et veldig tamt syn i forhold.

Hvis du klarer å få tak i litt svartkrutt (kanskje en behjelpelig freak som bor i nærheten kan hjelpe til med opprigging). Kan du også legge svartkrutt i bunn av et plast-/metall-/papprør og deretter legge en pose med bensin over.

Til slutt kommer litt eyecandy av en litt større ladning som jeg dessverre ikke fikk film av. Ladningen er på 15L + booster. Bildene er tatt med Canon EOS 5D mark 2:

Bildene ble vist litt store for bildeopplastningsprogrammet, men jeg skal prøve å finne et annet program så kommer jeg tilbake med lit godsaker.
Trådstarter
2 0
Skjønner skjønner. Jeg trenger noe å virkelig spre bensinen med. Svartkrutt er mulig jeg klarer å ordne, men hvis ikke må jeg bli kreativ igjen. Jeg ser i hvert fall godt hva dere mener, og denne boosteren er nå min hovedutfordring å få til, mens jeg fortsatt klarer å gjøre spredningen såpass kontrollert at den ikke fyker på de stakkars jævlene som blir tatt bilde av. Vindretning og vinkel på grøft burde ta mye av den. Jeg ser også på videoen din, at du den største biten av bensin fortsatt antennes rimelig langt nede, så dette må kunne optimaliseres. Takk begge to, jeg har nå et mye klarere bilde av hva som må til!
kjedelig streiting
Hvis du ikke absolutt må ha bensin-flammekulen, og klarer å skaffe en del svartkrutt, er jo en creamora et alternativ. Ikke alt for vanskelig å lage, og du vil vel kanskje få en mer kontrollert flammekule. Finnes også en guide et sted her på forumet.
Sist endret av legalize_it; 20. juni 2013 kl. 22:49.
Jeg tror at du ville fått en mer kontrollert og høyere flammekule hvis du tetter et stålrør i den ene enden, legger "kinaputten" i bånn, og fyller opp med bensin over. Jeg tror ikke du vil trenge noe særlig mer enn 2 liter for å få en skikkelig flammekule, Husk å bruke kraftig nok "kinaputt" for å få spredt bensinen skikkelig! Utover dette ville jeg nok hatt en ekstern anteningskilde til bensinen, da jeg ikke tror den vil antenne av "kinaputten" alene.

Alternativt kan du jo koke opp olje, og tilsette litt vann (hold avstand!). Har gjort dette mange ganger selv, du trenger ikke mer enn 3-4 dl ojle for å få en flammekule på 4-5 meter, hvis du gjør det riktig. Lykke til!
Sitat av Rugh Vis innlegg
Alternativt kan du jo koke opp olje, og tilsette litt vann (hold avstand!). Har gjort dette mange ganger selv, du trenger ikke mer enn 3-4 dl ojle for å få en flammekule på 4-5 meter, hvis du gjør det riktig. Lykke til!
Vis hele sitatet...
^ this

Det funker veldig bra, men for all del! VÆR FORSIKTIG. Ta hensyn til vind og slikt, slik at ikke kompisen din blir skadet.

Ser uansett for meg at det vil funke bedre å fotografere det for seg selv, og så bare photoshoppe det sammen. Slike ting er farlige.
Hva med en sagflisbombe? Den kan jo gi ganske heftige ildkuler uten ting som spruter...