Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3043
hei jeg skal lage litt kull til svartkrutt så det jeg lurte på var hvilket tre jeg burde bruke som jeg kan finne her i skogen her i nord norge

takker for svar
selje finnes vel overalt i Norge, det skal bli supert svartkrutt av det.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
selje finnes vel overalt i Norge, det skal bli supert svartkrutt av det.
Vis hele sitatet...
det var jo bra og hør trode det samme men var litt usikker btw vist jeg skal lage kull trenger jeg å tørke treveket før jeg kullifiserer det (vist det er noe som heter det :S)
Sist endret av CracklingPyro; 7. februar 2013 kl. 22:05.
Du trenger ikke tørke, men selje inneholder ofte mer vann enn andre tretyper så det kan ta litt lenger tid enn med andre tretyper siden alt vannet må fordampe.
Furu skal skal vell også funke bra? det vokser vell nesten overalt i norge såvidt jeg vet.

Men piltre skal vistnokk være det beste/mest brukte, det vokser sikkert ikke så alt for mye i norge men det finnes en god del i danmark
Er det ikke mye bedre og bestille selv?
Er nok bare en fordel om det er mindre fuktig, nå på vinteren er bra å ta ut trevirke adskillig mindre fukt enn på våren når sevja spruter.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
ja da får jeg bare ta fram øksa eller et eller annet spregstoff å felle noen seljer
Nå har det seg sånn at du har spurt om nesten det samme før, så jeg får vel nesten gjenta meg selv.
Her

Så bruker du Googletranslate, og så spørr du din mor/far/onkel/tante/bror/læreren om hvilke trær man har i nærheten.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Furu er good shit til gnistregn. Hassel skal være bra saker til hurtigkrutt. Pil er vel det mest "tradisjonelle". Selje skal også være bra. Løvtrekull til hurtig krutt, bartrær til gnister i stjerner. Sånn røffly. Men det er ikke så kjempeviktig. Selv har jeg brukt grillkull til det aller meste med kurante resultater.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Som Nygaard sier er furu fint til stjerner, og til kjapt og godt krutt ser jeg ingen har nevnt or.
Or er vel ikke så sjeldent og gir fantastisk krutt til lift og break o.l.