Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 3650
Fraværssystemet på de fleste skoler i dag (slik jeg har forstått det) fungerer slik at dersom en elev er borte x antall timer en dag, blir disse loggført i fraværsprotokollen. Er eleven fraværende fire skoletimer eller mer vil det føres heldagsfravær.

Jeg mener at dette er et svakt system og ikke en nøyaktig fremstilling av fravær i videregående skoler.
For å illustrere problemet vil jeg komme med et eksempel:

Per og Kari går i samme klasse. På tirsdager består dagen av 8 skoletimer, mens på onsdager har de 3 fritimer og kun 5 skoletimer i løpet av dagen.
Per har av diverse årsaker vært hjemme fra skolen 4 tirsdager på rad, mens Kari har vært fraværende 4 onsdager på rad.
Når fraværet føres vil begge elevene bli ført opp for 4 enkeltdager, altså like mye fravær. Problemet her er at dette ikke viser det sanne fraværet. Summerer vi opp timene vil Per til sammen ha 32 timer fravær, mens Kari vil ha 20. Det er 12 timer forskjell på de to, men likevel fremstilles de som elever med like mye fravær.

Eksemplet er satt på spissen for å utdype poenget, men også i virkeligheten vil det utvikles en stor forskjell mellom det faktiske fraværet til elever i forhold til hva som er loggført. Med tanke på at fravær spiller en så viktig rolle for en person som skal ut i arbeidslivet syntes jeg systemet i dag vil være urettferdig for mange. Hadde fraværet kun blitt loggført som timer – eller antall timer ved siden av hver fraværsdag ville det gitt et mer nøyaktig bilde for eventuell arbeidsgiver.

Hva mener dere andre om denne saken? Og hvis jeg ikke er helt på trynet, hvorfor har ikke dette blitt forbedret?
I en arbeidsdag så har man normalt ikke kortere dager i forhold til ellers i uka.
Og er man først borte i fra skolen hele dagen, så burde dette førs som heldagsfravær, uavhenig om det kun er 1 time eller 7 timer den dagen (da man generelt ville vært borte resten av dagen uansett).

Men ser poenget ditt, og forstår problemet ditt.
Ulempen er bare at slike dager eksisterer ikke i arbeidslivet.
Altså, en hel skoledag defineres etter de timene du faktisk har de dagene. Har du bare fire timer på tirsdager, så er fire timer fravær en hel dag fravær.. Hadde du derimot hatt åtte timer på tirsdager, får du bare fire timer.


Dager omgjøres ikke til timer.
Med mindre du har fått nok av utdanningen din etter VGS så betyr fravær lite.
KRS: på vitnemålet føres uansett antall dager, og ikke antall timer på aktuell dag. Noe jeg tenker er problemstillingen til TS.
I forhold til fravær % i fag, så har du rett.

Cheeze: Nå går jo gjerne rundt halvparten av landets elever på yrkesfag, noe som betyr at en meget stor del av de går ut i lærlingtid etter VGS. Og da betyr fravær veldig mye.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Cheeze Vis innlegg
Med mindre du har fått nok av utdanningen din etter VGS så betyr fravær lite.
Vis hele sitatet...
Fravær har ikke betydd noe for meg etter VGS på noen måte faktisk, har hatt en plass mellom 5-10 jobber etter VGS og har aldri blitt bedt om å vise papirer på dette.

Jeg hadde vel 14 dager og 120ish timer fravær per år på VGS.
Har du litt ordning på hverdagen din, klarer du også å dokumentere alt fravær so ikke gjelder sykdom. Det hjelper fort på statistikken! les: kjøretimer, intervjuer, ferietur osv osv osv
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
KRS: på vitnemålet føres uansett antall dager, og ikke antall timer på aktuell dag. Noe jeg tenker er problemstillingen til TS.
I forhold til fravær % i fag, så har du rett.

Cheeze: Nå går jo gjerne rundt halvparten av landets elever på yrkesfag, noe som betyr at en meget stor del av de går ut i lærlingtid etter VGS. Og da betyr fravær veldig mye.
Vis hele sitatet...
nesj, ingen av de tre plassene jeg fikk tilbud om lærlingeplass fra brydde seg noe om fraværet.
Hei, interesang problemstilling du fronter nå. jeg er elevrådsleder ved skolen min og naturligvis dukker det opp en fraverssak i ny og ne... Slik vi har det på skolen vår så går det på antall timer. Det vil si at er du borte 4 av 8 timer får du fortsatt kun 4 timer fravær. Dette er skoletimer men skal ved føring på vitnemål konverteres til 60 minutters klokketimer. Slik systemet er i dag så er det som du sier at kun en brøkdel av timene blir logget... Dette av forskjellige grunner som kan være for eksempel lav terskel blandt lærerenes sympati, det har innsett at fraværsføring ikke har noe virkning på eleven, eller at de rett og slett er for late. Det er også et problem i den norske skolen i dag at lærere kommer forseint til timer enn elevene. Dette går ut over hele gruppen og ikke enkeltpersonen som mister leksjonene sine.

Ta en titt på slik det skal være i denne pdf filen fra UDIR Spesiellt Punkt 3
http://www.fylkesmannen.no/Føring_vi...CdgfO.pdf.file
Da har du vært heldig.

De av lærlingplasser jeg har vært borti til nå, så har 4/5 spurt om fravær først.
Den siste kjente meg i fra før av, og da betydde ikke fraværet like mye.
Sant... På fredager har jeg kun én dobelttime på skolen, men hvis jeg da er borte den timen, får jeg heldagsfravær...
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
KRS: på vitnemålet føres uansett antall dager, og ikke antall timer på aktuell dag. Noe jeg tenker er problemstillingen til TS.
I forhold til fravær % i fag, så har du rett.
Vis hele sitatet...

Dette er ikke korrekt nok en gang ta en titt på Punkt 3 Det er dette som er rett praksis.

For grunnskole
http://www.fylkesmannen.no/Føring_vi...CdgfO.pdf.file

For Videregående:
http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-2...-012.html#3-47
Sist endret av thebigt; 26. mai 2011 kl. 22:09.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av Gobity Vis innlegg
Fraværssystemet på de fleste skoler i dag (slik jeg har forstått det) fungerer slik at dersom en elev er borte x antall timer en dag, blir disse loggført i fraværsprotokollen. Er eleven fraværende fire skoletimer eller mer vil det føres heldagsfravær.

Jeg mener at dette er et svakt system og ikke en nøyaktig fremstilling av fravær i videregående skoler.
For å illustrere problemet vil jeg komme med et eksempel:

Per og Kari går i samme klasse. På tirsdager består dagen av 8 skoletimer, mens på onsdager har de 3 fritimer og kun 5 skoletimer i løpet av dagen.
Per har av diverse årsaker vært hjemme fra skolen 4 tirsdager på rad, mens Kari har vært fraværende 4 onsdager på rad.
Når fraværet føres vil begge elevene bli ført opp for 4 enkeltdager, altså like mye fravær. Problemet her er at dette ikke viser det sanne fraværet. Summerer vi opp timene vil Per til sammen ha 32 timer fravær, mens Kari vil ha 20. Det er 12 timer forskjell på de to, men likevel fremstilles de som elever med like mye fravær.

Eksemplet er satt på spissen for å utdype poenget, men også i virkeligheten vil det utvikles en stor forskjell mellom det faktiske fraværet til elever i forhold til hva som er loggført. Med tanke på at fravær spiller en så viktig rolle for en person som skal ut i arbeidslivet syntes jeg systemet i dag vil være urettferdig for mange. Hadde fraværet kun blitt loggført som timer – eller antall timer ved siden av hver fraværsdag ville det gitt et mer nøyaktig bilde for eventuell arbeidsgiver.

Hva mener dere andre om denne saken? Og hvis jeg ikke er helt på trynet, hvorfor har ikke dette blitt forbedret?
Vis hele sitatet...
På den videregående skolen jeg går på så blir det bare satt timesfravær. Det er vi selv som må gå inn på skolearena, og gjøre det om til dagsfravær hvis vi vil. Jeg regnet egentlig med at det var sånn for de fleste skoler.
Sitat av thebigt Vis innlegg
Dette er ikke korrekt nok en gang ta en titt på Punkt 3 Det er dette som er rett praksis.
http://www.fylkesmannen.no/Føring_vi...CdgfO.pdf.file
Vis hele sitatet...
Forskjell på grunnskole og videregående skole.


Heldagsfravær føres kun med antall dager, og ikke antall timer som ligger under de dagene (2 dager som har 3 + 6 timer, føres som 2 dager, og ikke 6(9) timer / 2 dager (6(9) timer))

Har man enkelt timer i tillegg, så vil dette også føres opp. Da i hele 60 minutter. Så 3 timer på 40 minutter, vil føres opp som 2 timer fravær på vitnemålet.
Man vil med andre ord ende opp med 2 dager og 2 timer fravær, istedet for 8 timer som utgjør 13 skoletimer, og er i realiteten 1 og 6/7 dager.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Forskjell på grunnskole og videregående skole.


Heldagsfravær føres kun med antall dager, og ikke antall timer som ligger under de dagene (2 dager som har 3 + 6 timer, føres som 2 dager, og ikke 6(9) timer / 2 dager (6(9) timer))

Har man enkelt timer i tillegg, så vil dette også føres opp. Da i hele 60 minutter. Så 3 timer på 40 minutter, vil føres opp som 2 timer fravær på vitnemålet.
Man vil med andre ord ende opp med 2 dager og 2 timer fravær, istedet for 8 timer som utgjør 13 skoletimer, og er i realiteten 1 og 6/7 dager.
Vis hele sitatet...
Sjekk posten en gang til har redigert den sikkert rett etter at du leste den og ble ferdig med innlegget ditt.
Sitat av thebigt Vis innlegg
Sjekk posten en gang til har redigert den sikkert rett etter at du leste den og ble ferdig med innlegget ditt.
Vis hele sitatet...
Ser fremdeles ikke hvor jeg tar feil her?
Jeg er enig, når det først skal føres fravær i skolen så burde alt blitt ført i timer. Det ville gitt den mest riktige fremstillingen i mine øyne. Nå synes jeg at fraværsføring i seg selv er noe toskeri, men det er vel en annen diskusjon.
Må bare få sagt hvor lite fravær og egentlig karakterer generelt har å så etter endt utdanning, kanskje videre på høgskoler o.l. har det noe å si men.
Jeg har vært på intervju i forsvaret, securitas, butikker og sykehuset. Fikk utrolig nok tilbud om læreplass alle fire stedene.
De spurte ikke i det hele tatt om noe som helst vitnemål, jeg har ikke betydelig mye fravær heller da og jeg har vel en gjennomsnittlig karakter på 2,5. Men de bryr seg om er REFERANSER, har du gode referanser kan skole dra til helvete og vitnemålet brenne.
Mange er skolelei og det skjønner de, men møter du opp på jobb på tiden og gjør en bra jobb så er det de dem ser på.
Gobity's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cheeze Vis innlegg
Med mindre du har fått nok av utdanningen din etter VGS så betyr fravær lite.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sagem Vis innlegg
Må bare få sagt hvor lite fravær og egentlig karakterer generelt har å så etter endt utdanning, kanskje videre på høgskoler o.l. har det noe å si men.
Jeg har vært på intervju i forsvaret, securitas, butikker og sykehuset. Fikk utrolig nok tilbud om læreplass alle fire stedene.
De spurte ikke i det hele tatt om noe som helst vitnemål, jeg har ikke betydelig mye fravær heller da og jeg har vel en gjennomsnittlig karakter på 2,5. Men de bryr seg om er REFERANSER, har du gode referanser kan skole dra til helvete og vitnemålet brenne.
Mange er skolelei og det skjønner de, men møter du opp på jobb på tiden og gjør en bra jobb så er det de dem ser på.
Vis hele sitatet...
Er langt i fra noen ekspert på dette emnet, men er noe jeg har stusset lenge på.
Jeg mener at når fravær først skal føres så skal det også føres på riktig måte av prinsipp, uavhengig av hva det betyr etter fullført skole.
Sist endret av Gobity; 26. mai 2011 kl. 22:46.
Redpilled alfahann
Sitat av Gobity Vis innlegg
Er langt i fra noen ekspert på dette emnet, men er noe jeg har stusset lenge på.
Jeg mener at når fravær først skal føres så skal det også føres på riktig måte av prinsipp, uavhengig av hva det betyr etter fullført skole.
Vis hele sitatet...
Jeg synes måten fraveret blir ført opp virker fornutig. Det som er viktig for en arbeidsgiver å vite er ikke hvor mange timer du har vært med på, men hvor ofte h*n kan forvente at du møter opp i en framtidig jobb.
Gobity's Avatar
Trådstarter
Sitat av bennnern Vis innlegg
Jeg synes måten fraveret blir ført opp virker fornutig. Det som er viktig for en arbeidsgiver å vite er ikke hvor mange timer du har vært med på, men hvor ofte h*n kan forvente at du møter opp i en framtidig jobb.
Vis hele sitatet...
Dette er også et godt synspunkt. Som jeg nevnte i førstepost ville det da kanskje være fornuftig med notering av dagsfravær i tillegg til oversikt over antall timer eleven har deltatt til sammen, da jeg fortsatt mener at dette bør vektlegges i større grad.
Redpilled alfahann
Sitat av Gobity Vis innlegg
Dette er også et godt synspunkt. Som jeg nevnte i førstepost ville det da kanskje være fornuftig med notering av dagsfravær i tillegg til oversikt over antall timer eleven har deltatt til sammen, da jeg fortsatt mener at dette bør vektlegges i større grad.
Vis hele sitatet...
Ja, det virker som en mye bedre løsning. Kan ikke si meg annet enn enig
Sitat av KnutA92 Vis innlegg
Sant... På fredager har jeg kun én dobelttime på skolen, men hvis jeg da er borte den timen, får jeg heldagsfravær...
Vis hele sitatet...
Sånn er det ikke her. Sjekka skolearena nå, og fikk timefravær sist fredag. Jeg har også bare en time.

Etter min erfaring er fraværssystemet veldig sløvt. Har veldig mye å si hvilken lærer man har i faget. Noen lærere skriver aldri opp fravær, mens andre er helt nazi på det. Dette gjør at det blir hull i dagene.

Husk å sjekk skolearena før du skriver egenmeldig, for å sjekke om du faktisk har fått fravær, ellers driter du på draget. Fikk merkelig nok kun 4 dager i fjor, når jeg er helt sikker på at det var godt over 10 dager. Skrev aldri egenmelding.
I år har jeg vært borte over 30 dager, men har kun 22 på papiret
Sist endret av Månemann; 27. mai 2011 kl. 00:02.
har 67 dager i fravær i det siste halvåret, har levert legeerklæring. (går på u skolen)
hvordan konsekvenser kan dette få?
Siden vi har mange forskjellige lærere som setter fravær må vi selv ordne opp i at det blir dagsfravær. Vi kan enkelt si til vår kontaktlærer at den og den dagen var man borte hele dagen, uansett om man hadde 4 eller 8 timer den dagen. Noe sånt som du beskriver det. Har ingen problemer med ordningen
Sist endret av mo3; 27. mai 2011 kl. 00:45.
Sitat av trulsern Vis innlegg
har 67 dager i fravær i det siste halvåret, har levert legeerklæring. (går på u skolen)
hvordan konsekvenser kan dette få?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er noe problem så lenge du har bevis fra lege. Om det blir store problemer senere kan du kanskje søke om å komme inn på vgs med særskilt grunnlag.

Hadde selv 40 dager i tiendeklasse, og kom inn på studiespesialisering uten problemer.
Så lenge det er plass på linjen slipper de deg inn uansett.
Sist endret av Månemann; 27. mai 2011 kl. 00:54.
Sitat av Månemann Vis innlegg
Etter min erfaring er fraværssystemet veldig sløvt. Har veldig mye å si hvilken lærer man har i faget. Noen lærere skriver aldri opp fravær, mens andre er helt nazi på det. Dette gjør at det blir hull i dagene.
Vis hele sitatet...
Anbefaler å ikke klage på det til noen på skolen, hvis det skal samkjøres ender man opp med å innstramninger.

Jeg synes det forøvrig var litt søtt når elever jeg aldri noensinne hadde møtt kun endte opp med 40-50% fravær i mine fag. Endte vel opp med å rote bort rundt halvparten av annmerkningene jeg satt også.. noe som egentlig fungerte jævli bra, fordi elevene visste (fordi jeg fortalte det) at jo mindre irritert jeg var på slutten av timen, jo større var sjansen for at jeg glemte å føre dem inn i skolearena

... er usikker på om det er bra eller ikke at jeg ikke jobber som lærer mer
Per og Kari går i samme klasse. På tirsdager består dagen av 8 skoletimer, mens på onsdager har de 3 fritimer og kun 5 skoletimer i løpet av dagen.
Per har av diverse årsaker vært hjemme fra skolen 4 tirsdager på rad, mens Kari har vært fraværende 4 onsdager på rad.
Når fraværet føres vil begge elevene bli ført opp for 4 enkeltdager, altså like mye fravær. Problemet her er at dette ikke viser det sanne fraværet. Summerer vi opp timene vil Per til sammen ha 32 timer fravær, mens Kari vil ha 20. Det er 12 timer forskjell på de to, men likevel fremstilles de som elever med like mye fravær.
Vis hele sitatet...
Dette virker i grunnen ganske logisk. Det virker som at systemet er satt opp slik at du vil få en hel dag fravær dersom du er borte mer enn 50% av dagen slik det skal gjøres med fravær på enkelttimer (er du fraværende mer enn 22 1/2 minutt eller 50% av timen om du vil, så skal det føres fravær for hele timen). På den onsdagen du snakker om der det er 3 studietimer og 5 undervisningstimer burde man jo egentlig fått en hel dag fravær etter 2,5 timers fravær, men skolen har vel av praktiske grunner (det er ikke spesielt uvanlig å forsove seg type 2-3 timer på en god dag i senga) satt 4 timer som fast regel.

Selv om det ikke skal føres fravær for disse timene er det lagt opp til at de 3 studietimene som du kaller fritimer skal brukes til arbeid av lekser og slikt. Flere skoler jeg vet om har satt av et par lærere til leksehjelp i disse timene slik at elevene kan få hjelp med disse dersom de ønsker det.
yess har allerede søkt særskilt (1byggoganlegg-2elektrofag-3helseåsoslialfag) hva tror dere det er størst skjanse for at jeg kommerinn på ? :P
Sitat av trulsern Vis innlegg
yess har allerede søkt særskilt (1byggoganlegg-2elektrofag-3helseåsoslialfag) hva tror dere det er størst skjanse for at jeg kommerinn på ? :P
Vis hele sitatet...
Umulig å si uten å vite hva slags skole du har søkt på. varierer jo veldig :P
Superlurker
merulz's Avatar
Du vil vel helst ha heldagsfravær uansett?
Når du skal søke jobb, hva liker en potensiell arbeidsgiver best? En som er syk hele dagen, eller en som forsvinner et par timer midt på dagen?
Sitat av trulsern Vis innlegg
har 67 dager i fravær i det siste halvåret, har levert legeerklæring. (går på u skolen)
hvordan konsekvenser kan dette få?
Vis hele sitatet...
Ingen form for problemer. Så fremt du ikke skal gå på en privatskole til neste år. Da kan du få problemer.

Men du burde prøve å fokusere på skolen (litt seint nå da), slik at du får en lettere VGS hverdag =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ingen form for problemer. Så fremt du ikke skal gå på en privatskole til neste år. Da kan du få problemer.

Men du burde prøve å fokusere på skolen (litt seint nå da), slik at du får en lettere VGS hverdag =)
Vis hele sitatet...
Jeg har gått på privatskole både vg1 og vg2, med en haug av fravær. Kom inn på førsteinntaket fra us og til vg1, og fra vg1 til vg2.
Derfor bruken av ordet "kan".
Enkelte privatskoler har samme form for inntak som offentlige, andre private har litt mer nøye inntak.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Derfor bruken av ordet "kan".
Enkelte privatskoler har samme form for inntak som offentlige, andre private har litt mer nøye inntak.
Vis hele sitatet...
Hehe, hadde ikke lest ordentlig jeg da beklager det.