Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4734
Jeg kom nylig over den beste dokumentaren jeg har sett hittil angående marihuana, The Culture High. Den tar for seg den politiske historien bak forbudet, feilaktige påstander og løgner om planten, legemiddel-industriens frykt, fordelene ved legalisering, og litt om dens medisinske attributter.

Det startet som et Kickstarter-prosjekt i 2012.
Her er IMDB-link.

The makers of the critically acclaimed 'The Union:The Business Behind Getting High', bring you the profound exploration of one of the most prolific wars of our time. 'The Culture High' is the riveting story that tears into the very fiber of modern day marijuana prohibition to reveal the truth behind the arguments and motives governing both those who support and oppose the existing marijuana laws.
Vis hele sitatet...
Hva synes dere andre om denne dokumentaren (kan det kalles dokumentar når den er biased)? Personlig så synes jeg de har gjort en sinnsykt bra jobb med å få troverdige kilder, og jeg synes de oppsummerer alt veldig bra.

Men jeg må spørre, er det noen som er kritiske til denne dokumentaren? Den er jo helt åpenbart veldig pro legalisering. Etter å ha sett den så fikk jeg lyst til å poste på facebook for å spre den til alle bekjente som er kritiske til stoffet uten å vite stort annet enn at det er ulovlig, men det er jo fortsatt tabu å stå inne for legalisering her i Norge, så før jeg drister meg til å ta et offisielt standpunkt så vil jeg gjerne høre hva dere som er kritiske til filmen har å si. Er det noe av det som blir sagt som er bullshit? Eller er det viktig informasjon som er utelatt?
Sist endret av simchris; 3. januar 2015 kl. 15:53.
Nå har jeg ikke sett dokumentaren (enda) men det er ikke den jeg skal uttale meg om. Vil bare fortelle deg at du bør tenke deg godt om før du poster legaliseringslinker av rusmidler på sosiale medier. Har lagt merke til at noen folk jeg har truffet eller sett på drugs dokumentarer har fått et enormt godt forhold til spesielt rusmidler som marihuana og psykedelika. Det er fordi når du får stor nok interesse for et rusmiddel søker du deg inn på alle slags linker å lærer deg mye om stoffet. De fleste nye dokumentasjonene om disse to stoffene vil gi deg flere positive sider enn negative. Dette kan gjøre deg litt blind og du har veldig lyst til å dele alle disse gode dokumentasjonene med andre folk, slik at de ikke skal dømme folk som benytter seg av det.

Greia er at veldig mange folk holder seg unna slike rusmidler og er heller ikke interessert i å lære om det heller. De står kun på en ting å det er: "disse stoffene skal man ikke røre". Derfor vil du kanskje (utifra åssen folk ser på deg nå) få mange folk til å tro at du er det stereotypiske hasjhue. Hvis mange folk tror sånt om deg kan dette faktisk gi deg problemer med å skaffe jobb.

Hold helder dine synspunkt rundt marihuana blant de du vet ikke blafrer rundt om det til hele byen.
Vil understreke viktigheten i Aurora Borealis' innlegg, vær veldig forsiktig med å spre dine positive tanker om cannabis på sosiale medier. Vanlige skattebetalere som bare har erfaring med legitime rusmidler som tobakk og alkohol frykter alt som går under benevnelsen narkotika. Det spiller fint lite om all verdens dokumentarer og nyere forskning viser til at cannabis er et tryggere alternativ enn alkohol, vi er blitt innprentet med siden tidlig ungdomsskoleår at narkotika er farlig.

Dersom du går ut i sosiale medier og forherliger narkotika kan du sette deg selv i større problemer enn du er klar over, spesielt om du bor på en mindre plass hvor lovmakten har generelt lite å fylle arbeidsdagen med. Vær forsiktig!

Forøvrig har jeg heller ikke sett The culture high enda, men har akkurat lasta den ned og gleder meg til å se den. Takk for tipset.
Tusen takk for reflekterte svar! Jeg tar tipsene til meg og dropper facebook Hadde uansett vært interessant å høre hva dere synes om dokumentaren når dere har sett den
Sist endret av simchris; 3. januar 2015 kl. 21:03.
En god dokumentar, og etter å ha sett den skjønner jeg ikke at du i det hele tatt tenkte tanken på å annonsere i sosiale medier at du er tilhenger av cannabis. Husk at i mindre politidistrikt i Norge er faktisk "the war on drugs" den største prioriteringen.

Går man etter cannabisbrukere blir sakene raskt oppklart, noe som gjør seg på statistikker. I tillegg får betjentene sprita opp arbeidsdagen sin ved å slå inn døra i leiligheten din for 5 gram grønt!

Det er jo bare å se på Nattpatruljen på MAX, jeg er glad jeg ikke bor i f.eks Arendal.
Sist endret av Onkel Leif; 4. januar 2015 kl. 04:13. Grunn: Omformulering og skrivefeil
Hvordan spiller man av den da? Det står jo bare "watchlist, watch later og share" ?
Sitat av Onkel Leif Vis innlegg
*snip*
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg fikk lyst til å gå ut å ta et offisielt standpunkt er jo fordi om jeg ikke gjør det, hvordan kan jeg forvente at det skal skje noe? Det kan imidlertid kanskje være lurere å gå litt mer diskrét frem enn det jeg først tenkte

Jeg vet at politiet i Norge går mye etter det, men jeg er ikke redd for å havne i noe søkelys fra politiets side, jeg røyker ca én gang i måneden og gjør en anledning ut av det. Om politiet skulle holdt øye med meg så måtte de ha brukt veldig mye ressurser for å få busta meg med maks 2 gram
Jeg har sett den og synes ikke "The culture high" var noen særlig bra dokumentar. Den er alt for lang, og er fullstendig ensidig for legalisering. Det gir ikke troverdighet og framstår som propaganda.

Det blir enda mer fjollete når de har plassert hip-hop-artister foran kamera for å snakke seriøst om de "medisinske fordelene med cannabis", kom an liksom.

Hvis noen skal ta ideen om medisinsk cannabis seriøst, spesielt i Norge, må det komme fra kvalifisert helsepersonell. IKKE Snoop Dog.

Nei, The culture high er ikke egnet til å få norske legaliseringsmotstandere til å snu. Problemet er at her i Norge må man være pinlig nøyaktig og saklig til det kjedelige. Man må erkjenne at cannabis kan være skadelig, og ikke er noe vidundermiddel selv om det er et flott rusmiddel. Men fortsatt et RUSmiddel. Alternativt ville jeg kanskje anbefale disse to dokumentarene, som, selv om de er for legalisering, har en litt mer balansert framstilling:


The Union- the business behind getting high

Weed, special CNN report by Sanjay Gupta

Det er viktig å huske at vi er i Norge, og denne debatten må tas på en annen måte her enn i USA. I Norge er cannabis fortsatt mye mer tabu enn i USA, og man må derfor gå forsiktig fram. Man må begynne der folk er, og i Norge er det fortsatt barnepikementalitet som rår.

Derfor må legaliseringsargumenter her på berget handle om å begrense unges tilgang, å få STRENG statlig kontroll gjennom regulering, å tilby hjelp framfor straff etc.

"Medisinsk" marijuana som man har i USA, hvor alle som har litt vondt i ryggen få superskunk på resept er ikke gangbar politikk i Norge. Alle ser at det bare er "sniklegalisering". Det er noen få lidelser som kraftig ms og kreft som kan ha reell medisinsk nytte av cannabis, og de må selvsagt få bedre tilgang.

Og vær så snill alle sammen, ikke kjeft og sleng dritt til "forbudstilhengerne" om hvor dumme og slemme de er, ikke kall dem forbudstilhengere engang. Det eneste man oppnår med det er å grave skyttergraver og skape murer mellom dem du vil ha over på din side. Hvis du framstår som usympatisk overfor dem du vil overbevise, hvor sannsynlig er det at de lar deg overbevise dem?
Dette er din instruksjonsbok.
Våre eksperter vil vise deg alt du trenger å vite.
Du kan tjene tusenvis av kroner på en time.
Du kan tjene millioner i løpet av en uke.
I dette programmet så vil du få vite hemmelighetene om hvordan du skal tjene penger i denne globale industrien verdt tre trillioner norske kroner.
(min oversettelse)

Nei. Dette er vervingskampanje til narkotikahandel, men en dokumentar som burde få oss til å spørre oss selv hva vi holder på med når vi lar de kriminelle beholde kontrollen over ett marked verdt over tre trillioner kroner årlig. For ikke å glemme all elendigheten og volden som er skapt og "pleies" av forbudet. Big money - big suffering! How to Make Money Selling Drugs.
@caperno: Wtf? Hvordan du klarer tolke det dit hen er et mysterium for meg.
Jeg ser jo nå at jeg har skrevet "Nei. Dette er vervingskampanje til narkotikahandel". Ordet "ingen" skulle vært der ett sted. Men det var jo åpenbart, så det var kanskje noe annet du tenkte på?
Sitat av caperno Vis innlegg
Dette er din instruksjonsbok.
Våre eksperter vil vise deg alt du trenger å vite.
Du kan tjene tusenvis av kroner på en time.
Du kan tjene millioner i løpet av en uke.
I dette programmet så vil du få vite hemmelighetene om hvordan du skal tjene penger i denne globale industrien verdt tre trillioner norske kroner. (min oversettelse)
Vis hele sitatet...
Vel, det jeg siterer deg på får "Dette er vervingskampanje til narkotikahandel" til å høres riktig ut.
Sist endret av simchris; 5. januar 2015 kl. 20:39.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Onkel Leif Vis innlegg
Vil understreke viktigheten i Aurora Borealis' innlegg, vær veldig forsiktig med å spre dine positive tanker om cannabis på sosiale medier. Vanlige skattebetalere som bare har erfaring med legitime rusmidler som tobakk og alkohol frykter alt som går under benevnelsen narkotika. Det spiller fint lite om all verdens dokumentarer og nyere forskning viser til at cannabis er et tryggere alternativ enn alkohol, vi er blitt innprentet med siden tidlig ungdomsskoleår at narkotika er farlig.

Dersom du går ut i sosiale medier og forherliger narkotika kan du sette deg selv i større problemer enn du er klar over, spesielt om du bor på en mindre plass hvor lovmakten har generelt lite å fylle arbeidsdagen med. Vær forsiktig
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette som er så skremmende med denne legaliseringsdebatten! Ytringsfriheten er så begrenset i denne debatten, sammenlignet med mange andre debatter om andre temaer. Dersom man er for legalisering, og uttrykker vår mening enten i sosial medier eller i andre offentlige rom, risikerer man å bli stemplet og stigmatisert, og i verste fall mistenkt for å være narkoman! Enkelte vil også kanskje til og med risikere å miste jobb eller status dersom de offentliggjør seg selv som pro legalisering! Det er skremmende å tenke på, og det viser hvordan debatten ikke får spilles fritt, og dermed heller ikke på et rettferdig grunnlag! Det er en tydelig skjevhet i hele debatten, som må ordnes opp i før debatten tas til et mer seriøst nivå.

Faktisk så har denne debatten visse fellestrekk med Nord-Koreas politikk; Dersom du har meninger som ikke følger lovverket og politikken, vil du bli straffet. Dette er det samme som å si at man kan ha en debatt, man da må alle i Norges land være enig om å stille seg opp for at lovverket som regulerer cannabis pr dags dato også skal være gjeldene for fremtiden (og hva er da poenget med å ha en debatt???)

Mange som stiller seg bak forslaget om å bevare cannabis som ulovlig, har ofte argumenter basert på gamle antakelser som for lengst har blitt motbevist av nyere forskning og empiri. Min personlige mening at argumentene på kontra-siden av legaliseringsdebatten har generelt sett mye svakere grunnlag, sammenlignet med pro-legaliseringsargumentene. Disse argumentene bygger ikke på erfaringer og observasjoner fra verden slik den er, men er formulert slik at det det tydelig kommer frem hvordan flere av argumentene på kontra-siden først og fremst henger igjen i det konservative _prinsippet_ om å holde på lovverket slik det er i dag (Til tross for at lovverket i dag representerer en håndheving som både fungerer dårlig, og som ikke kommer NOEN til gode!)
Hostinger.no
72 3
Og tro at legalisering er sunt er helt feil, alt som er skrevet på nettet om det er bare positive ting. Som alt annet har det bivirkninger og det skader kroppen samt.
Sitat av Ullyy Vis innlegg
Og tro at legalisering er sunt er helt feil, alt som er skrevet på nettet om det er bare positive ting. Som alt annet har det bivirkninger og det skader kroppen samt.
Vis hele sitatet...
Det finnes de som bare bruker cannabis av og til. Misbruk vil nok potensielt skade kroppen, men det gjelder jo alt annet også (sukker, kalorier, alkohol og overdreven bruk av såpe når du vasker underlivet).