Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 50727
Hei.

Jeg har lagt merke til at det er veldig mange som har spørsmål om NAV. Dette gjelder både tjenester og rettigheter. Jeg tenkte derfor at jeg skulle skrive litt om dette. Det aller beste er alltid og ta kontakt med ditt lokale NAV kontor for og få hjelp. Informasjonen finnes også på NAV's hjemmeside.

Jeg skal skrive om dagpenger. De andre tjenestene vet jeg litt for lite om.

Dagpenger er noe man får dersom man har hatt fast jobb og nå er permittert, fått sparken eller sluttet, man er altså arbeidsledig.

Hvor begynner jeg?

Aller først, registrer deg som jobbsøker på NAV.no. Du får ingenting før du er registrert som jobbsøker der, dette kalles også for og registrere seg som arbeidsledig. Dette er det første du får beskjed hos når du snakker med nav og er noe du like greit kan gjøre med en gang.

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du:

-Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent.
-Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 109 322 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 218 643 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene
-Er reell arbeidssøker.
-Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag.
Bor eller oppholder deg i landet.
-Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student.

Du kan også ha rett til dagpenger hvis du er:

-Permittert helt eller delvis
-Etablerer egen virksomhet
-Arbeidsløs grunnet konkurs
-EØS-borger med visse vilkår
-Nydimittert vernepliktig

Dette er sakset rett fra NAV.no og er veldig lettfattelige krav. Men spør gjerne i tråden hvis noe er usikkert.

Det første som skjer når du har snakket med NAV og har registrert deg der du skal er at du må stille på et informasjonsmøte. Dette er før du i det hele tatt får innvilget noe som helst. Her får du generell info om hva slags rettigheter du har og plikter du må oppfylle som arbeidsledig. Her får du også utlevert skjema som skal fylles ut, dette blir din "offisielle" søknad. Her får du også snakke med rådgiver.

Husk også at det er forskjell på om du har sluttet eller har måtte gå av andre årsaker. Du får karantene på 8 uker eller mer om du selv har bestemt deg for og slutte.

Det er en del ting som er viktig og huske på og ta med når du søker.

- Legitimasjon
- Sluttattest fra jobben din evt. oppsigelse
- lønns og trekkoppgave hvis du under spesielle omstendigheter mener info fra skattekontoret ikke stemmer.

Når blir pengene utbetalt og hva får jeg

Blir du oppsagt får du som regel den første utbetalingen etter 3-4 uker. Utbetalingen dekker tiden fra du registrerte deg som arbeidssøker. Størrelsen på utbetalingen avhenger av hvor mye du tjente i grunnlagsperioden. Omtrent 66% av månedslønnen du hadde fra før av. Har du akkurat tjent nok vil du få omtrent 6000 i mnd. Du får utbetalt penger hver 14. dag.

Som jeg nevnte tidligere så tar det lengere tid før du mottar utbetalinger hvis du selv bestemte deg for og slutte. Så ikke slutt i jobben og forvent at du uten videre får masse penger fra nav.

Hva skjer videre?

Når du har fått innvilget dagpenger må du levere meldekort til nav hver 14 dag. Det er viktig og huske på dette. Du får ikke utbetalt noe før meldekortet er levert, og er du får sen mister du retten til dagpenger uten forvarsel. Det aller enkleste er og levere meldekortet elektronisk på NAV.no.

DU kan fint jobbe i perioder når du mottar dagpenger, bare husk og melde ifra om dette på meldekortene, du mister ikke retten til dagpenger elv om du jobber litt. Har du jobb over en lengre periode bør du snakke med ditt lokale nav kontor.

Hvis du ikke vil motta dagpenger mer kan du enten bare slutte og sende meldekortene eller snakke med nav.

Nav vil muligens kontakte deg om du ikke får jobb etter ca 3 mnd. Da må du møte opp til et møte og diskutere situasjonen din. Jeg har inntrykk av at dette tilhører sjeldenhetene. Og ta det normalt går mye lengre tid. Du kan også bli bedt om og møte opp til diverse kurs som jobbsøkerkurs. Disse er normalt obligatoriske.

Normalt kan du motta dagpenger i et år før du må søke på nytt.

Jeg oppfyller ikke kravene, hva nå?

Mange som søker oppfyller ikke kravene til dagpenger. Du må da vurdere og søke om sosialstønad. Her kan du søke om støtte til husleie og livsopphold. Det kan du lese mer om her.

Noen bemerkninger

- Folkene på nav er generelt veldig hyggelige og hjelpsomme selv om det ofte blåses stor opp hver gang de gjør noe feil. Det hjelper ingenting og hisse seg opp på dem, de er bare mennesker og gjør feil de og.

- Ikke prøv og lure nav. Dette er meget straffbart og du kan miste retten til dagpenger.

- Vet du at du kommer til og trenge dagpenger eller annen hjelp fra nav, START SÅ SNART DU KAN. Det tar ofte litt tid før du får søknaden behandlet og utbetalt noe. Det er ingen vits og utsette besøket til nav.

- Vær ærlig når du snakker med rådgiverne. De har sett alle situasjoner og ikke noe er flaut. Jo mer de vet, jo mer kan de hjelpe.



Det var det jeg hadde og si om dagpenger fra nav. Håper det er til info for noen. Men som alltid er det beste og oppsøke nav selv.
Nyttig info, men 6000kr pr måned? synes det hørtes litt snøft ut...Når jeg var ferdig i militæret håvet jeg inn godt over 4.500,- kroner hver 14.dag i opp til ett halvt år om jeg ville. Så er du sikker på at det kan gå så lavt? ikke akuratt mange her i Norge som klarer å leve av 6000,- når du betaler husleie/strøm selv...da vil det jo alt i alt lønne seg nesten mer å ta sosialstønad med bostøtte etc for mange.
Jeg har ett par ting å si om nav. Jeg er 21 år å har vært fast arbeidstaker med stødig inntekt å skatte avdrag i 3 samenhengende år. Jeg har vært plaget med en vond rygg i 2 år nå men arbeidet jeg utførte var tungt så jeg har hele tiden tenkt at jeg bare måte bite i det. Så kom den dårlige nyheten, Jeg ble diagnosert med alvorlig scoliose i ryggen (skjev ryggrad)

noe som gjør tung belasting for ryggen veldig smertefull. Firma'et jeg jobbet i er ett veldig lite firma å avdelingen jeg jobbet på var vi bare 2 personer. Så dvs visst jeg ble sykemeldt ville arbeidskraften blitt halvert med 50%. Å pga permiteringer innenfor firma å div så kom vi fram til konklusjonen at jeg ikke ville klare å være i bransjen lengre med ryggen min. Men det vi gjorde var at jeg ble enig med sjefen om at jeg sa opp selv så det ville være en benefit for meg ved senere jobbsøking.

Tror alle vet det er bedre å fortelle du sa opp fra den gamle jobben av personlige årsaker en å bli sparket. så det var slik vi gjorde det.. Jeg var på nav lokalet å forklarte hele situasjonen å hadde med meg lege erklæring og alt i samen. Å nå har det gått 2 måneder å jeg har fått totalt 386,- av nav. Jeg har like mye utgifter som den vanlige normann å nå har jeg snart brukt opp alle spare pengene jeg har bare får å overleve å kunne betale utgiftene så jeg ikke havner i inkasso problemer. Noen her som synes dette er rettferdig for meg? Denne måneden går det slutt på sparepengene mine.. å jeg aner ikke hva som skal skje nå. Er helt seriøst rett før jeg begynner å forberede meg får ett liv på gata. Si va dere vil om nav men de har iallefall sviktet meg KRAFTIG.
Sist endret av Eastvalley; 23. februar 2010 kl. 13:20. Grunn: Fordi
Sitat av Eastvalley Vis innlegg
Noen her som synes dette er rettferdig for meg? Denne måneden går det slutt på sparepengene mine.. å jeg aner ikke hva som skal skje nå. Er helt seriøst rett før jeg begynner å forberede meg får ett liv på gata. Si va dere vil om nav men de har iallefall sviktet meg KRAFTIG.
Vis hele sitatet...
Forventer du at NAV skal gi penger til folk som sier opp jobben sin...? Det korrekte hadde vel vært å kontakte en lege og få en erklæring på at du ikke kan jobbe, sykmelding og så videre. Hvis du har blitt sviktet av noen er det sjefen din som fikk deg til å si opp jobben din i stedet for å ta kontakt med NAV.
@Eastvalley
Hadde du blitt sparket fra jobben hadde du hatt helt andre rettigheter.
En annen ting med NAV er, de har IKKE opplysningsplikt. Så du må grave det fram av dem. Du har krav på penger som alle andre. Men du må bare finne det riktige sprøsmålet til dem.

Nav er noe dritt. Vet det selv pga. samboeren som har MS. Hun tok kontakt med advokat som hjelpte henne med hvilke krav hun hadde. og det var mange, feks. stønader, hjelpemidler og gratis bil. Dette sa ikke nav noe om når hun var i møte med dem ang. hjelp. Hun spurte tilogmed hva kan dere gjøre for meg. og svaret var ikke så mye. DU må vite hvilke krav du har, da får du nesten alt.
Sitat av Tothep Vis innlegg
@Eastvalley
Hadde du blitt sparket fra jobben hadde du hatt helt andre rettigheter.
En annen ting med NAV er, de har IKKE opplysningsplikt. Så du må grave det fram av dem. Du har krav på penger som alle andre. Men du må bare finne det riktige sprøsmålet til dem.

Nav er noe dritt. Vet det selv pga. samboeren som har MS. Hun tok kontakt med advokat som hjelpte henne med hvilke krav hun hadde. og det var mange, feks. stønader, hjelpemidler og gratis bil. Dette sa ikke nav noe om når hun var i møte med dem ang. hjelp. Hun spurte tilogmed hva kan dere gjøre for meg. og svaret var ikke så mye. DU må vite hvilke krav du har, da får du nesten alt.
Vis hele sitatet...
Men hva f*en skal jeg gjøre da jeg har prøvd utallige ganger å forklart dem situasjonen min..? Jeg er aktiv jobbsøker og har flere cv'er der ute en jeg har kontroll på snart?:Sn som han andre her sa, Forventer du at nav skal betale penger til noen som sier opp jobben sin? Jeg forventer nav skal prøve å forstå situasjonen å gjøre det de kan får å hjelpe! Selv om jeg kansje gikk feil fram med å si opp jobben før jeg snakket me nav vil det da si at jeg ikke er verdig å få hjelp? Jeg er ikke en snylter. jeg VIL jobbe! men situasjonen jeg står i nå så har jeg jo ikke mulighet til det å økonmien min raser ner rundt meg.. Jeg synes ihvertfall ikke det er rettferdigt. trodde nav har mål om å hjelpe personer..
Hvis du selv sier opp jobben din så får du 8 ukers karantene før du kan få dagpenger. Etter 8 uker så har du krav på dagpenger. Da tar det fortsatt noen uker før du faktisk får penger, siden du ikke får penger på forskudd.

Når du selv ikke følger de rutinene som finnes i forhold til sykdom og arbeidsrelaterte skader så kan du heller ikke regne med at systemet skal fungere smertefritt.

EDIT: Det er i slike tilfeller du tar kontakt med HMS-ansvarlige, tillitsvalgte eller fagforeninger, slik at du skal kunne stille spørsmål til noen andre enn sjefen din. Hadde har nemlig ikke lov til å si deg opp pga. at du har skadet ryggen din på jobben, så jeg skjønner godt at han gjorde deg en "tjeneste" i forhold til videre jobbsøking.
Sist endret av Mith; 23. februar 2010 kl. 13:46.
@Eastvalley
Det beste er å kontakte en advokat. Det koster litt, men du har mye igjen for det.
Etter den reformen nav har gjennomgått i det siste er det nesten umulig for en vanlig person å forholde seg til regelverket. DU SELV MÅ VITE HVA DU HAR KRAV PÅ, hvis du ikke stiller de rette spm. så trenger ikke nav å gjøre en dritt. Det er også store forskjeller på hvilken kommune du bor i. Nav har vel plikt til å assistere deg i å finne en jobb som passer deg og din skade. Men du må spørre på rett måte. (sålenge du har legeerklering på dine skade) Det kan hende du må i medisinsk rehab. før du får hjelp til å søke jobb igjen.

De tenker på en ting. Hvordan kan vi holde utbetalingene på det laveste.
Du er bare et stykke papir for dem.. triste saker.
Sist endret av Tothep; 23. februar 2010 kl. 13:59.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Forventer du at NAV skal gi penger til folk som sier opp jobben sin...? Det korrekte hadde vel vært å kontakte en lege og få en erklæring på at du ikke kan jobbe, sykmelding og så videre. Hvis du har blitt sviktet av noen er det sjefen din som fikk deg til å si opp jobben din i stedet for å ta kontakt med NAV.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis du selv sier opp jobben din så får du 8 ukers karantene før du kan få dagpenger. Etter 8 uker så har du krav på dagpenger. Da tar det fortsatt noen uker før du faktisk får penger, siden du ikke får penger på forskudd.

Når du selv ikke følger de rutinene som finnes i forhold til sykdom og arbeidsrelaterte skader så kan du heller ikke regne med at systemet skal fungere smertefritt.

EDIT: Det er i slike tilfeller du tar kontakt med HMS-ansvarlige, tillitsvalgte eller fagforeninger, slik at du skal kunne stille spørsmål til noen andre enn sjefen din. Hadde har nemlig ikke lov til å si deg opp pga. at du har skadet ryggen din på jobben, så jeg skjønner godt at han gjorde deg en "tjeneste" i forhold til videre jobbsøking.
Vis hele sitatet...
Sitat av Eastvalley Vis innlegg
Men hva f*en skal jeg gjøre da jeg har prøvd utallige ganger å forklart dem situasjonen min..? Jeg er aktiv jobbsøker og har flere cv'er der ute en jeg har kontroll på snart?:Sn som han andre her sa, Forventer du at nav skal betale penger til noen som sier opp jobben sin? Jeg forventer nav skal prøve å forstå situasjonen å gjøre det de kan får å hjelpe! Selv om jeg kansje gikk feil fram med å si opp jobben før jeg snakket me nav vil det da si at jeg ikke er verdig å få hjelp? Jeg er ikke en snylter. jeg VIL jobbe! men situasjonen jeg står i nå så har jeg jo ikke mulighet til det å økonmien min raser ner rundt meg.. Jeg synes ihvertfall ikke det er rettferdigt. trodde nav har mål om å hjelpe personer..
Vis hele sitatet...

Jeg kan bare bekrefte mye av det som er blitt sagt, men siden du er i den situsjonen du er i, kan du prøve og ta med regningene dine til nav og spørre hvem du skal snakke med, trekke en kø lapp å håpe på hjelp.
I en situsjon der man blir arbeids ufør skal man aldri si opp jobben. Da står du så å si på egene ben. Selv om jeg har gjort alt slik nav har bedt meg om, har jeg holdt på i ca 6 år med å krangle med nav. Og jeg er ikke fredig enda. Du må undersøke hva som gjelder for deg i din situasjon. Det kan også hende at du må snakke med sosial kontoret, som også er en del av nav. For det kan hende at du får hjelp til regninger. Det eneste jeg kan si sikkert om nav, er at ingenting går av seg selv. Stå på.
Sist endret av Veggen; 23. februar 2010 kl. 14:05.
Heeeelt enig.. stå på .. kjenner til den NAV holdningen.... Mye av problemet er når de slo sammen trygd, sosial og aetat til Nav.. Vanskelig å vite hvor en skal gå eller si.. skjønner at stolthet betyr mye.. Mitt råd,, Gå eller ring ditt Nav kontor og be om å få snakke med en sosial kurrator og si hvorfor.. betal alt du kan slik at kontoene dine står i null( ellers får du bare beskjed om å komme tilbake senere).. Uansett om det er til regninger eller overførsel til dame, foreldre, etc.. da kan du hvertfall få nød-penger, kanskje få dekket noen regninger.. Du får hvertfall ballen til å rulle.. Og det beste av alt,, du har ikke gjort noe som strider imot loven..
Klem Trude
Takker får støtte folkens.. Jeg kjemper videre
Det er jo bare å gå på sosialstønad den tiden etter man har sagt opp selv og venter på at karantenen for dagpenger er over. Ser ikke problemet med det når det blir fort 10000 i mnd.
Sitat av Eastvalley Vis innlegg
Jeg har ett par ting å si om nav. Jeg er 21 år å har vært fast arbeidstaker med stødig inntekt å skatte avdrag i 3 samenhengende år. Jeg har vært plaget med en vond rygg i 2 år nå men arbeidet jeg utførte var tungt så jeg har hele tiden tenkt at jeg bare måte bite i det. Så kom den dårlige nyheten, Jeg ble diagnosert med alvorlig scoliose i ryggen (skjev ryggrad)

noe som gjør tung belasting for ryggen veldig smertefull. Firma'et jeg jobbet i er ett veldig lite firma å avdelingen jeg jobbet på var vi bare 2 personer. Så dvs visst jeg ble sykemeldt ville arbeidskraften blitt halvert med 50%. Å pga permiteringer innenfor firma å div så kom vi fram til konklusjonen at jeg ikke ville klare å være i bransjen lengre med ryggen min. Men det vi gjorde var at jeg ble enig med sjefen om at jeg sa opp selv så det ville være en benefit for meg ved senere jobbsøking.

Tror alle vet det er bedre å fortelle du sa opp fra den gamle jobben av personlige årsaker en å bli sparket. så det var slik vi gjorde det.. Jeg var på nav lokalet å forklarte hele situasjonen å hadde med meg lege erklæring og alt i samen. Å nå har det gått 2 måneder å jeg har fått totalt 386,- av nav. Jeg har like mye utgifter som den vanlige normann å nå har jeg snart brukt opp alle spare pengene jeg har bare får å overleve å kunne betale utgiftene så jeg ikke havner i inkasso problemer. Noen her som synes dette er rettferdig for meg? Denne måneden går det slutt på sparepengene mine.. å jeg aner ikke hva som skal skje nå. Er helt seriøst rett før jeg begynner å forberede meg får ett liv på gata. Si va dere vil om nav men de har iallefall sviktet meg KRAFTIG.
Vis hele sitatet...
Du skulle sykemeldt deg og fått legen din til å anbefale attføring.
Sjefen din lurte deg.
Hei. Har ett spørsmål. Kanskje ikke helt relevant men hvertfall... Jeg fikk sparken å gikk å sykemeldte meg ut oppsigelsestiden. Oppsigelsestiden går ut idag (26/02) og sykemeldingen går ut 28/02.

Moren min ber meg ringe legen å be om utvidet sykemelding siden jeg ikke har fått ordna meg noe nytt ennå. Er det faktisk mulig? Jeg har mine tvil.. Hvilken arbeidsgiver skal jeg liksom levere den sykemeldinga til?

Eller er det faktisk mulig å utvide en sykemelding selvom oppsigelsestiden har gått ut
Sitat av jassågitt Vis innlegg
Hei. Har ett spørsmål. Kanskje ikke helt relevant men hvertfall... Jeg fikk sparken å gikk å sykemeldte meg ut oppsigelsestiden. Oppsigelsestiden går ut idag (26/02) og sykemeldingen går ut 28/02.

Moren min ber meg ringe legen å be om utvidet sykemelding siden jeg ikke har fått ordna meg noe nytt ennå. Er det faktisk mulig? Jeg har mine tvil.. Hvilken arbeidsgiver skal jeg liksom levere den sykemeldinga til?

Eller er det faktisk mulig å utvide en sykemelding selvom oppsigelsestiden har gått ut
Vis hele sitatet...
Hvor lenge har du vært sykemeldt?

Det er noe som heter Krav om sykepenger − midlertidig
ute av inntektsgivende arbeid.

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+hel...skilte+grupper
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Ønsker bare og si noe kort om sosialstønad. Dere som får veldig lite dagpenger pr. mnd. Jeg tror det er mulig og få sosialstønad i tillegg til dagpenger. Du vil da få det "resterende" beløpet du trenger for og klare deg.

Poenget med dagpenger er jo at du skal slippe og gå på nettopp sosialen. For du får ikke sosialhjelp med mindre du har brukt alle sparepenger, feriepenger osv. Dette er kansje ikke like relevant som 18 åring som knapt har jobbet noe. Men tenkt deg at du er 35 og mister jobben, da blir det plutselig mye mindre spennende med sosialen.
Jeg var i ett langt møte med nav idag. Å som mesteparten av dere allerede har bekreftet så har jeg blitt lurt av sjefen min.. Det var helt ærlig min egen feil. Jeg skulle vært mer grundig og sjekket opp hva muligheter jeg hadde å hvordan det ville bli med nav ettersom jeg sa opp selv. Damen jeg snakket med idag var hyggelig, det virket som hun satt seg inn i situasjonen min å forstod det å ble rett å slett selv fortvilt.. Nå ble jeg lovet en utbetaling på tirsdag.

ENDELIG! hehe så det hjalp på humøret litt for og si det sånn. å Det kommer til og hjelpe meg med neste måneds avdrag. Men nå skal jeg gå over fra sykepenger til noen som heter "Arbeidsavklarings penger". Ifølge henne skulle det lønne seg mer for meg. Å en annen ting jeg fant ut var at de hadde ikke lønnsoppgaven min for 2009! det året jeg tjente mest på.. Dette har og spilt en stor rolle i hvor mye penger jeg skal få utbetalt med tanke på at de kun har tatt min gjennomsnitts inntekt fra 06 - 08 :S så nå blir det spennende å se hvordan det går vidåre!
Spørsmål ... Jeg fikk et valg, slutte selv i en heltidsjobb eller bli sparket ...
Så jeg valgte å slutte, men så har jeg i tilleg en delltidsjobb på 50% jeg hadde i over 6 år no.
Hat jeg rett til dagpenger da eller kommer de til å si at jeg må klare meg på min deltidsjobben jeg har altid hatt ?
Sitat av TausMørk Vis innlegg
Spørsmål ... Jeg fikk et valg, slutte selv i en heltidsjobb eller bli sparket ...
Så jeg valgte å slutte, men så har jeg i tilleg en delltidsjobb på 50% jeg hadde i over 6 år no.
Hat jeg rett til dagpenger da eller kommer de til å si at jeg må klare meg på min deltidsjobben jeg har altid hatt ?
Vis hele sitatet...
Finner du svaret her?
▼ ... flere år senere ... ▼
Husk at selv om du er oppsagt, så har du ikke automatisk rett på dagpenger etter bare noen dager. Det hele er avhengig av HVORDAN du ble oppsagt. Hvis du ble oppsagt fordi du f.eks. gjorde underslag, så får du 8 ukers karantere siden du selv er skyld i at du fikk sparken. Får du sparken fordi arbeidsgiver må gjøre omskjæringer så har du rett på dagpenger bare etter noen dager! Vær obs på dette!

Jeg er nå i en prosess hvor jeg er blitt oppsagt hvor jeg SELV er skyld i oppsigelsen. Ifølge Folketrygdens §4-10 så må jeg derfor vente 8 uker.


Jeg har fått innvilget dagpenge søknad og har nå ventet 2 uker og karantenen min er ferdig 5. februar. Vil jeg få penger dagen etter at meldekortet er sendt den 5. februar? Og får jeg penger for ALLE 8 karantene-ukene? Kan noen svare på det?

Er helt håpløst å finne noe om akkurat dette på nav.no
Står ingenting der, har lett..
Sitat av Enus Vis innlegg
Husk at selv om du er oppsagt, så har du ikke automatisk rett på dagpenger etter bare noen dager. Det hele er avhengig av HVORDAN du ble oppsagt. Hvis du ble oppsagt fordi du f.eks. gjorde underslag, så får du 8 ukers karantere siden du selv er skyld i at du fikk sparken. Får du sparken fordi arbeidsgiver må gjøre omskjæringer så har du rett på dagpenger bare etter noen dager! Vær obs på dette!

Jeg er nå i en prosess hvor jeg er blitt oppsagt hvor jeg SELV er skyld i oppsigelsen. Ifølge Folketrygdens §4-10 så må jeg derfor vente 8 uker.


Jeg har fått innvilget dagpenge søknad og har nå ventet 2 uker og karantenen min er ferdig 5. februar. Vil jeg få penger dagen etter at meldekortet er sendt den 5. februar? Og får jeg penger for ALLE 8 karantene-ukene? Kan noen svare på det?

Er helt håpløst å finne noe om akkurat dette på nav.no
Står ingenting der, har lett..
Vis hele sitatet...
Poenget med karantene er at du IKKE får en krone for de 8 ukene...
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Poenget med karantene er at du IKKE får en krone for de 8 ukene...
Vis hele sitatet...
Men da lurer jeg på; Når karantenen er ferdig den 5. februar, når vil jeg få penger på kontoen? Dagen etterpå eller etter neste meldekort (14 dager)


Det burde jo da hete 10 ukers karantene, for jeg får jo ikke penger før etter 10 uker.. Om jeg har rett....?
Sitat av Enus Vis innlegg
Det burde jo da hete 10 ukers karantene, for jeg får jo ikke penger før etter 10 uker.. Om jeg har rett....?
Vis hele sitatet...
8 ukers karantene da du blir utestengt fra dagpenger i 8 uker. Siden de utbetales etterskuddsvis får du ikke penger for uke 9-10 før to uker etter karantenen er over.
Sist endret av norboost; 27. desember 2013 kl. 21:51.
Har vært igjennom dette selv, du får ingenting de 8 første ukene og du må sende meldekort for de 8 ukene pluss de neste to før du får for 14 dager. Dette vel og merke hvis du er registrert som arbeidssøker og har hatt inntekt som tilfredsstiller kravene.
Sitat av woff Vis innlegg
Har vært igjennom dette selv, du får ingenting de 8 første ukene og du må sende meldekort for de 8 ukene pluss de neste to før du får for 14 dager. Dette vel og merke hvis du er registrert som arbeidssøker og har hatt inntekt som tilfredsstiller kravene.
Vis hele sitatet...
Fy faen.. Var dette jeg fryktet.
Hva er alternativet mitt for å få penger i mellomtiden mens jeg venter disse 8 ukene? Finnes det en annen type stønad jeg kan søke om? Isåfall, hva heter den?

Har jo både husleie, regninger og betalingsavtaler å overholde. Hvis ikke så er jeg ganske fucked.
Holder jo på å søke jobb men det er vanskelig å få jobb her jeg bor så er nesten avhengig av å få hjelp fra nav.
Som tidligere nevnt i tråden kan du jo søke om økonomisk stønad (sosialhjelp) for å klare deg. NAV skal også kunne benyttes til å gi deg økonomisk rådgiving hvis du er i økonomiske problemer.. https://www.nav.no/Sosiale+tjenester...sosialhjelp%29
Hvis du selv har forårsaket din egen oppsigelse vil du fort finne ut at det ikke er like lett å få ny jobb. jeg har holdt på med å søke jobb i snart tre år nå uten napp....
Du får fort problemer med å få økonomisk hjelp hvis du har verdier (hus / bil / penger..).
Sist endret av woff; 27. desember 2013 kl. 22:15.
Sitat av Enus Vis innlegg
Fy faen.. Var dette jeg fryktet.
Hva er alternativet mitt for å få penger i mellomtiden mens jeg venter disse 8 ukene? Finnes det en annen type stønad jeg kan søke om? Isåfall, hva heter den?

Har jo både husleie, regninger og betalingsavtaler å overholde. Hvis ikke så er jeg ganske fucked.
Holder jo på å søke jobb men det er vanskelig å få jobb her jeg bor så er nesten avhengig av å få hjelp fra nav.
Vis hele sitatet...
Sosialstønad. Du har krav på boutgifter og livsopphold etter gjeldende satser.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Sosialstønad. Du har krav på boutgifter og livsopphold etter gjeldende satser.
Vis hele sitatet...
Dette kan også være et "lån". Etter 01.11.2013, ble det innført at man kan ikke lenger motta passiv stønad. Det vil si at man enten må ut i tiltak eller betale tilbake mottat stønad når økonomien tilsier det.
Det var ihvertfall beskjeden jeg fikk. Det finnes selfølgelig litt skjønn, men hovedregelen skal være sånn.
Jeg får penger gjennom nav på invalid stønad, jeg får 3610,- annen hver uke. Har en mnd sats på rundt 8000,- per mnd. Har en leilighet der jeg betaler 6800 + strøm. Det resultere med at jeg sitt igjen 400,- etter leien er betalt.

Har søkt om bostøtte på husbanken, fikk den innvilget på rundt 2500,- mnd. I den forstand er jeg reddet. Jeg lever også på sosialsøknader, det meste på 1mnd i bare sosial har vært: 12560,- på 1 mnd.

12560 +
2500 +
3610 +
3610 = 22280,- Dette har jeg klart å skrape sammen i bare Desmeber mnd.

Har en liten ess i armen, har en samboer også, hun jobber å får stipend så vi har en god økonomi.
PS: Aldri lurt nav på noen helst måter, har alltid sagt/skrevet opp riktige opplysninger, til og med om min samboer

Systemet fungere bra, om du bare vil stå på
Sist endret av statnav; 27. desember 2013 kl. 22:54.
Sitat av Antonymus Vis innlegg
Dette kan også være et "lån". Etter 01.11.2013, ble det innført at man kan ikke lenger motta passiv stønad. Det vil si at man enten må ut i tiltak eller betale tilbake mottat stønad når økonomien tilsier det.
Det var ihvertfall beskjeden jeg fikk. Det finnes selfølgelig litt skjønn, men hovedregelen skal være sånn.
Vis hele sitatet...
Er disse "tiltakene" jeg ikke liker. Sist gang jeg fikk Individ stønad/Økonomisk stønad i 2010 ble jeg sendt på et såkalt Kickoff kurs hvor jeg skulle lære å skrive jobbsøknad sammen med mange andre. Jeg har vært i arbeid i 3 sammenhengende år så noe sånt orker jeg ikke.

Jeg er også forberedt på at det blir veldig vanskelig for meg å få jobb ettersom jeg aldri fullførte utdanningen min og ikke kan bruke min tidligere arbeidsgiver som referanse.

Bostøtte hos Husbanken? Bør jeg søke der også?
Sist endret av Enus; 27. desember 2013 kl. 23:07.
Sitat av Enus Vis innlegg

Bostøtte hos Husbanken? Bør jeg søke der også?
Vis hele sitatet...
Ja absolutt, du går innom din nærmeste rådhus å henter en søknad. Om du får den innvilget er en annen sak
Sitat av statnav Vis innlegg
Ja absolutt, du går innom din nærmeste rådhus å henter en søknad. Om du får den innvilget er en annen sak
Vis hele sitatet...
Takk for tipset! Hadde aldri tenkt på det om du ikke hadde nevnt det.


Problemet er bare at jeg må finne meg en hybel/leilighet, og for å få det må jeg ha penger. Og bostøtte fra Husbanken får jeg ikke om jeg ikke allerede BOR i en hybel/leilighet. Nå bor jeg hjemme, enn så lenge...
Sitat av Enus Vis innlegg
Takk for tipset! Hadde aldri tenkt på det om du ikke hadde nevnt det.


Problemet er bare at jeg må finne meg en hybel/leilighet, og for å få det må jeg ha penger. Og bostøtte fra Husbanken får jeg ikke om jeg ikke allerede BOR i en hybel/leilighet. Nå bor jeg hjemme, enn så lenge...
Vis hele sitatet...
Problemet er jo det.. Jeg fikk så si alle sosialsøknader avslått når jeg bodde hjemme, jeg flyttet ut å har klart å mase til meg ganske mye penger

Edit: Du vil sikkert få tilbud om kurs eller jobbe gjennom nav, hvis du avslår det så avslår dem sosialen. Du er nødt å godta den.
Sist endret av statnav; 27. desember 2013 kl. 23:23.
Sitat av Enus Vis innlegg
Er disse "tiltakene" jeg ikke liker. Sist gang jeg fikk Individ stønad/Økonomisk stønad i 2010 ble jeg sendt på et såkalt Kickoff kurs hvor jeg skulle lære å skrive jobbsøknad sammen med mange andre. Jeg har vært i arbeid i 3 sammenhengende år så noe sånt orker jeg ikke.

Jeg er også forberedt på at det blir veldig vanskelig for meg å få jobb ettersom jeg aldri fullførte utdanningen min og ikke kan bruke min tidligere arbeidsgiver som referanse.

Bostøtte hos Husbanken? Bør jeg søke der også?
Vis hele sitatet...
Ja det må du. Du må også vise litt vilje ovenfor NAV, eller komme med gode legepapirer hvist de faktisk skal gjøre annet enn å presse deg ut i tiltak og annet dritt.

Inngå en tiltaksplan som er ganske simpel, du skal abonnere på jobbmail, søke på jobber og føre jobblogg som skal deles med saksbehandler. Vis at du har en visjon for fremtiden, så vil saksbehandleren behandle deg helt annerledes enn hvist du kommer og bare vil ha penger for å leve, eller klage for at du faktisk får penger for å leve men det er for lite.

Har du ikke viljen må du vise til legepapirer, ellers er det faktisk bare latskap i NAV sine øyne.
Sitat av statnav Vis innlegg
Problemet er jo det.. Jeg fikk så si alle sosialsøknader avslått når jeg bodde hjemme, jeg flyttet ut å har klart å mase til meg ganske mye penger

Edit: Du vil sikkert få tilbud om kurs eller jobbe gjennom nav, hvis du avslår det så avslår dem sosialen. Du er nødt å godta den.
Vis hele sitatet...
Er klar over at jeg må delta på disse aktivitenene dems. Får se om jeg greier å få de til å fikse meg truckfører-kurs eller noe.

Forresten; http://www.husbanken.no/bostotte/eks...ruppe-2-andre/
Når dagpengene begynner å utbetales vil jeg ha en brutto-inntekt på 250.000 kr i året. Så jeg kvalifiserer ikke til bostøtte hos husbanken, ifølge den tabellen hvertfall.
Sist endret av Enus; 27. desember 2013 kl. 23:26.
Sitat av Enus Vis innlegg
Takk for tipset! Hadde aldri tenkt på det om du ikke hadde nevnt det.


Problemet er bare at jeg må finne meg en hybel/leilighet, og for å få det må jeg ha penger. Og bostøtte fra Husbanken får jeg ikke om jeg ikke allerede BOR i en hybel/leilighet. Nå bor jeg hjemme, enn så lenge...
Vis hele sitatet...
Så lenge du bor hjemme får du ikke mer enn noen hundringser pr mnd.
Du må ta steget å flytte, og gå til NAV og husbanken etterpå.
Sitat av Antonymus Vis innlegg
Så lenge du bor hjemme får du ikke mer enn noen hundringser pr mnd.
Du må ta steget å flytte, og gå til NAV og husbanken etterpå.
Vis hele sitatet...
Han kan jobbe gjennom nav på samme opplegg som meg, der vil han i det minste få 3610,- hver 14 dag
Om han bor hjemme eller bor for seg selv
Sist endret av statnav; 27. desember 2013 kl. 23:28.
Sitat av statnav Vis innlegg
Han kan jobbe gjennom nav på samme opplegg som meg, der vil han i det minste få 3610,- hver 14 dag
Om han bor hjemme eller bor for seg selv
Vis hele sitatet...
3610x2=7220,-

Det er virkelig månedslønnen man higer og suger etter? Uansett om man man bor hjemme hos mamma og pappa eller hos mamma eller pappa?
Litt vanskelig situasjon. Er HELT blakk. Har regninger på 6000,- i måneden å betale. Hvis jeg skal flytte ut må jeg betale 5000-10.000 kr + depositum x2 for en hybel her jeg bor, og i tillegg må jeg ha penger til mat.

Jeg får kanskje maks 6000-7000 kr på individ stønad. Regnestykket går ikke helt opp.
Januar-Februar måned kommer til å bli et helvette.
Sist endret av Enus; 27. desember 2013 kl. 23:39.
Sitat av Enus Vis innlegg
Litt vanskelig situasjon. Er HELT blakk. Har regninger på 6000,- i måneden å betale. Hvis jeg skal flytte ut må jeg betale 5000-10.000 kr + depositum x2 for en hybel her jeg bor, og i tillegg må jeg ha penger til mat.

Jeg får kanskje maks 6000-7000 kr på individ stønad. Regnestykket går ikke helt opp.
Vis hele sitatet...
Selve problemet er flyttingen i seg selv. Du må snakke med den eventuelle nye husverten om han godtar en bekreftelse fra NAV om at de dekker depositumet.
Er den økonomiske situasjon så, så dekker NAV det med opptil 2 mnd husleie, eller opptil 10.000,-. En bekreftelse sendes til husvert.

Er du TOTALT blakk, kan du få nødpenger, men bare dersom du bor for deg selv. Du får ikke penger til røyk, snus, alkohol osv.


En annen ting er at regnestykket går skjeldent opp hvist man belager seg på NAV.
Ta tak i problemene og løs det du kan på egenhånd, og bruk NAV til det som ikke går i rundt.
Sist endret av Antonymus; 27. desember 2013 kl. 23:46.
Får gå på nav etter nyttår og si jeg er kastet ut hjemmefra og må bo på gaten om de ikke fikser meg noe på dagen. Så lenge de dekker husleien + depositum + gir meg minst 7000 i måneden klarer jeg meg. Har en regning på 5000 i januar som må betales, hvis ikke sier kreditor opp avtalen med meg og jeg får et 100.000 kroners-krav fallende i fanget på meg.
Sitat av Enus Vis innlegg
Får gå på nav etter nyttår og si jeg er kastet ut hjemmefra og må bo på gaten om de ikke fikser meg noe på dagen. Så lenge de dekker husleien + depositum + gir meg minst 7000 i måneden klarer jeg meg. Har en regning på 5000 i januar som må betales, hvis ikke sier kreditor opp avtalen med meg og jeg får et 100.000 kroners-krav fallende i fanget på meg.
Vis hele sitatet...
Hvordan forventninger har du egentlig til NAV?
De er ikke der for å være reservemamma eller pappa. De er der kun for å hjelpe deg ut i jobb, som hovedgren. I mellomtiden skal de sørge for at du har mat på bordet, ikke betale gjelden din.

Lykke til med NAV, tror virkelig du trengere realitycheck.
Sitat av Antonymus Vis innlegg
Hvordan forventninger har du egentlig til NAV?
De er ikke der for å være reservemamma eller pappa. De er der kun for å hjelpe deg ut i jobb, som hovedgren. I mellomtiden skal de sørge for at du har mat på bordet, ikke betale gjelden din.

Lykke til med NAV, tror virkelig du trengere realitycheck.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du misforstår. Jeg vil mye heller ha en jobb enn å snylte på Nav. Men problemet er at hvis de ikke hjelper meg med bosted i tillegg til at jeg får betalt gjelden, vil NAV risikere å bruke MYE mer utgifter på meg de kommende årene ettersom jeg får et krav på 100.000 kr som blir misligholdt. Det er til alles beste at de faktisk hjelper med å betale både gjelden min og skaffer meg plass å bo.

Det høres kanskje rart ut i dine ører, men det er faktisk til det beste for NAV om de vil spare penger.
Sitat av Enus Vis innlegg
Jeg tror du misforstår. Jeg vil mye heller ha en jobb enn å snylte på Nav. Men problemet er at hvis de ikke hjelper meg med bosted i tillegg til at jeg får betalt gjelden, vil NAV risikere å bruke MYE mer utgifter på meg de kommende årene ettersom jeg får et krav på 100.000 kr som blir misligholdt. Det er til alles beste at de faktisk hjelper med å betale både gjelden min og skaffer meg plass å bo.

Det høres kanskje rart ut i dine ører, men det er faktisk til det beste for NAV om de vil spare penger.
Vis hele sitatet...
Ha meg unskyldt, men her tror jeg det er du som misforstår. Har du økonomiske probleblemer, er det https://www.nav.no/Sosiale+tjenester...%C3%A5dgivning
du skal rådgive deg med.

De betaler ikke gjelden din, men hjelper deg med utsettelser og rådgivning.
DU må faktisk ta kontakt med kreditorene og forklare stuasjonen, og det hjelper faktisk hvist du har tatt kontakt med NAV sine rådgivere først, så du kan henvise til en saksbehandler.
Tramp ned til ditt NAV-kontor og snakk med en gjeldsrådgiver. Det er faktisk noe NAV setter stor pris på.
Sitat av Antonymus Vis innlegg
Ha meg unskyldt, men her tror jeg det er du som misforstår. Har du økonomiske probleblemer, er det https://www.nav.no/Sosiale+tjenester...%C3%A5dgivning
du skal rådgive deg med.

De betaler ikke gjelden din, men hjelper deg med utsettelser og rådgivning.
DU må faktisk ta kontakt med kreditorene og forklare stuasjonen, og det hjelper faktisk hvist du har tatt kontakt med NAV sine rådgivere først, så du kan henvise til en saksbehandler.
Tramp ned til ditt NAV-kontor og snakk med en gjeldsrådgiver. Det er faktisk noe NAV setter stor pris på.
Vis hele sitatet...
Hehe. Du kjenner nok ikke situasjonen min. Nav kan ikke gjøre noe med min gjeld, heller ikke med min gjeldsavtale som jeg SELV har ordnet. Kreditor var så snill og ga meg en siste sjans til å gjøre opp for meg, så de ga meg en nedbetalingsplan på 5000 i måneden. Jeg trenger ikke gjeldsrådgiver da jeg har gjelden min under full kontroll. Det jeg trenger er penger fra NAV i januar-februar slik at jeg ikke misligholder avtalen med kreditor og i tillegg får meg tak over hodet.
Sist endret av Enus; 28. desember 2013 kl. 01:01.
Sitat av Enus Vis innlegg
Hehe. Du kjenner nok ikke situasjonen min. Nav kan ikke gjøre noe med min gjeld, heller ikke med min gjeldsavtale som jeg SELV har ordnet. Kreditor var så snill og ga meg en siste sjans til å gjøre opp for meg, så de ga meg en nedbetalingsplan på 5000 i måneden. Jeg trenger ikke gjeldsrådgiver da jeg har gjelden min under full kontroll. Det jeg trenger er penger fra NAV i januar-februar slik at jeg ikke misligholder avtalen med kreditor og i tillegg får meg tak over hodet.
Vis hele sitatet...
Lykke til da.
Sitat av Enus Vis innlegg
Jeg tror du misforstår. Jeg vil mye heller ha en jobb enn å snylte på Nav. Men problemet er at hvis de ikke hjelper meg med bosted i tillegg til at jeg får betalt gjelden, vil NAV risikere å bruke MYE mer utgifter på meg de kommende årene ettersom jeg får et krav på 100.000 kr som blir misligholdt. Det er til alles beste at de faktisk hjelper med å betale både gjelden min og skaffer meg plass å bo.

Det høres kanskje rart ut i dine ører, men det er faktisk til det beste for NAV om de vil spare penger.
Vis hele sitatet...
Siden du etter det jeg forstår per nå ikke har rett på ytelser fra folketrygden, er det sosialhjelp som gjelder. Sosialhjelpen skal sikre et forsvarlig livsopphold, ikke gjøre deg i stand til å betjene gjeld, kjøpe hus eller lignende. For enslige er det en veiledende sats på 5600 kroner i måneden, men det skal uansett gjøres en individuell vurdering. I tillegg kan du søke om å få dekket husleie innen varierende grenser, samt få depositumsgaranti.


Dersom du har problemer med å betjene gjeld, kan NAV eller kommunen tilby økonomisk rådgivning. Du kan også få hjelp til å ta kontakt med kreditorer for å forklare situasjon og å sette opp en nedbetalingsplan. Du skal riktignok argumentere godt dersom du skal overbevise NAV om å ta gjelden din, for det gjør de som hovedregel ikke.


Edit: Ser dette innlegget ble satt på vent i overkant lenge.
Sist endret av Blåskimmelost; 28. desember 2013 kl. 01:02.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Siden du etter det jeg forstår per nå ikke har rett på ytelser fra folketrygden, er det sosialhjelp som gjelder. Sosialhjelpen skal sikre et forsvarlig livsopphold, ikke gjøre deg i stand til å betjene gjeld, kjøpe hus eller lignende. For enslige er det en veiledende sats på 5600 kroner i måneden, men det skal uansett gjøres en individuell vurdering. I tillegg kan du søke om å få dekket husleie innen varierende grenser, samt få depositumsgaranti.

Edit: Ser dette innlegget ble satt på vent i overkant lenge.

Dersom du har problemer med å betjene gjeld, kan NAV eller kommunen tilby økonomisk rådgivning. Du kan også få hjelp til å ta kontakt med kreditorer for å forklare situasjon og å sette opp en nedbetalingsplan. Du skal riktignok argumentere godt dersom du skal overbevise NAV om å ta gjelden din, for det gjør de som hovedregel ikke.
Vis hele sitatet...

Igjen, gjeldsrådgivning vil ikke hjelpe meg i det hele tatt. Om de vil eller ikke, så vil staten norge og NAV tjene på å betale de to første avdragene på gjelden (10.000) + husleie + depositum i de to første månedene.

Dere kan si hva dere vil, men om jeg misligholder avtalen min så vil NAV ihvertfall få mye med meg å gjøre. Jeg vil fortest i jobb jeg, ikke sitte hjemme blakk med en karantene på 8 uker.


Dette ble veldig i detalj og veldig offtopic følte jeg. Har fått vite det jeg trenger og vite, og det er at jeg må vente i 8 uker før jeg får dagpengene. Får søke om Økonomisk stønad i og få de til å dekke husleie og depositum for meg.

Sitat av Antonymus Vis innlegg
Lykke til da.
Vis hele sitatet...
Takk.
Sist endret av Enus; 28. desember 2013 kl. 01:06.
Jeg måtte si opp jobben min pga helsa min. Sjefen på jobb sa jeg kunne velge si opp på dagen og få dagpenger med en gang pga det var så ille. Åssen går jeg fram da? Skal melde meg opp som jobbsøker imorra da det er nede nå etter kl 23 står det
Sist endret av disneyman; 28. desember 2013 kl. 01:27.
Sitat av Enus Vis innlegg
Igjen, gjeldsrådgivning vil ikke hjelpe meg i det hele tatt. Om de vil eller ikke, så vil staten norge og NAV tjene på å betale de to første avdragene på gjelden (10.000) + husleie + depositum i de to første månedene.

Dere kan si hva dere vil, men om jeg misligholder avtalen min så vil NAV ihvertfall få mye med meg å gjøre. Jeg vil fortest i jobb jeg, ikke sitte hjemme blakk med en karantene på 8 uker

Dette ble veldig i detalj og veldig offtopic følte jeg. Har fått vite det jeg trenger og vite, og det er at jeg må vente i 8 uker før jeg får dagpengene. Får søke om Økonomisk stønad i og få de til å dekke husleie og depositum for meg.



Takk.
Vis hele sitatet...
Det er fremdeles DITT problem, ikke NAV sitt.
NAV er ikke en bank som casher ut for de som har mer gjeld enn de kan betjene, men de skal sørge for at de som har økonomiske problemer får hjelp.

Sitat av disneyman Vis innlegg
Jeg måtte si opp jobben min pga helsa min. Sjefen på jobb sa jeg kunne velge si opp på dagen og få dagpenger med en gang pga det var så ille. Åssen går jeg fram da? Skal melde meg opp som jobbsøker imorra da det er nede nå etter kl 23 står det
Vis hele sitatet...
Sykemelding.

Ellers må sjefen din si DEG opp på rimelige grunnlag, ikke for at du sliter på jobben.