Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 4800
Siv Jensen går ut i vg idag å sier at etter dagens regler og til sammenlikning med F.eks. Mullah Krekar så ville Osama Bin laden fått bli i Norge om han dukket opp her. Og jeg må faktisk si at hun har et poeng.

Det er syv andre i norge med tilknytning til Taliban idag, er dette greit? Gir det feil inntrykk av norge når vi huser angivelige terrorister? Nå mener jeg at USA overdriver dette sterkt, og vi skal ikke dilte etter dem. Men tenk på andre land som har blitt rammet av terrorisme, spania F.eks. når togene eksploderte i madrid. Ikke noen god signaleffekt.

Nå sier de riktig nok at Osama ville blitt utvist siden han regnes som krigsforbryter. Men når det finnes vidoer av Krekar som fyrer av en AK47 i en terror leir og enda får bli så har jeg mine tvil.

Nå er jeg igrunn imot dødstraff, men hvis vi ikke kan utvise dem så må vi nå kunne sørge for at oppholdet er ikke er en ferie? Jeg mener statsspandert bolig å greier? Hva faen??



Så hva mener dere, er vi for snille i Norge?


Kilde - VG
Sist endret av murloc; 22. mai 2009 kl. 09:41.
Bra Tråd.

Vi er nok ikke for snille, men det skal tas grep når personer som er en trussel for rikets sikkerhet, oppholder seg i landet. I den forstand mener jeg at Mullah Krekar skal få bli i Norge, mens Osama Bin Laden ikke skal få slippe inn.
Nja. Nå er det vel lenge siden Bin Laden har gjort noe som er relatert til terrorisme. Tror nok ikke han hadde fått vært lenge her i Norge, da det er utlovt en dusør på 25,000,000 $ av FBI.
Sitat av Korka Vis innlegg
Nja. Nå er det vel lenge siden Bin Laden har gjort noe som er relatert til terrorisme. Tror nok ikke han hadde fått vært lenge her i Norge, da det er utlovt en dusør på 25,000,000 $ av FBI.
Vis hele sitatet...
Yup. Siv Jensen ville nok vært den første til å innkassere den.
Jeg syntes at krigsforbrytere burde bli kasta ut av landet, uansett hvor man kommer fra og hvordan situationen er der man kommer fra.
Når man er en krigsforbryter så er det noe stort, det er ikke noe smått som ett lite tyveri, det er store konsekvenser og det påvirker samfunnet.
Jeg syntes til og med at Krekar også burde bli sendt hjem.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Jeg tror ikke det er en god løsning og bare kaste alle krigsforbrytere ut, ihvertfall ikke til land der de ikke har et virkende rettssystem. Da er det bedre å ha de her i Norge å få de dømt for det de har gjort enn å sende de tilbake.
Nå tror jeg Osama hadde blitt kidnappet/bortført til USA fortere en svint om han ble funnet, er ikke mange i denne verdenen som unner han frihet!
Allesakerhartosider. Det vi kaller terrorister kaller andre frihetskjempere.
Dersom Osama hadde tatt turen til vårt kjære land så hadde vel interpool eller diverse andre organsisasjoner tatt affære regner jeg med.
Men jeg må rette litt på trådstarteren; det er mange flere enn 6-7 personer her i Norge som har tilknytting til Taliban på en eller annen måte.
Opprinnelig hadde ikke Taliban noe som helst med terror å gjøre heller.
Det var en opprørsgruppe som kjempet mot Sovjetiske okkupanter. Denne gruppen eller bevelgelsen om du vil hadde folkets støtte og ble sett på som helter.
Det var først etter at de tok over landet at de begynte å styre med en noe fundamentalistisk "jernhånd", men, etter som jeg vet hadde ikke Taliban noe å gjøre med terror før invasjonen i 2001.

USA støttet faktisk Taliban når de kjempet mot Sovjet.
Det er først etter invasjonen og etter at de begynte å angripe USA, og de alierte at de har fått dårlig omtale.

Dette syns jeg er interessant.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av Anders89 Vis innlegg
Allesakerhartosider. Det vi kaller terrorister kaller andre frihetskjempere.
Vis hele sitatet...
Verdens mest misbrukte setning.

Og ville Osama blitt sendt ut? Tvilsomt. Det er alt for lett å misbruke det norske systemet for å forhindre å bli deportert. Favoritten er "jeg blir drept om jeg blir sendt tilbake". Instant opphold!
Sitat av Marken Vis innlegg
Verdens mest misbrukte setning.

Og ville Osama blitt sendt ut? Tvilsomt. Det er alt for lett å misbruke det norske systemet for å forhindre å bli deportert. Favoritten er "jeg blir drept om jeg blir sendt tilbake". Instant opphold!
Vis hele sitatet...
Det er ikke riktig så enkelt. Norge har sendt ut tusenvis av folk som selv mener de blir drept hvis de blir sendt tilbake, både russere, irakere, somailere og folk fra Kongo. Norge undersøker forholdene i hjemlandet og vurderer ut fra dette. Når det gjelder Krekar har Norge et stort moralsk problem i og med at irakiske myndigheter selv har sagt at de vil henrette ham og/eller torturere ham.
Sist endret av DonTomaso; 22. mai 2009 kl. 11:58.
kjedelig streiting
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er ikke riktig så enkelt. Norge har sendt ut tusenvis av folk som selv mener de blir drept hvis de blir sendt tilbake, både russere, irakere, somailere og folk fra Kongo. Norge undersøker forholdene i hjemlandet og vurderer ut fra dette. Når det gjelder Krekar har Norge et stort moralsk problem i og med at irakiske myndigheter selv har sagt at de vil henrette ham og/eller torturere ham.
Vis hele sitatet...
De har vel ikke akkurat sagt de vil henrette/torturere han? De har vel heller sagt at de kommer til å straffeforfølge han så langt de kan. Hvis vi kan få en garanti på at han kommer til å få en rettferdig rettsak, så mener jeg vi bør sende han ut. Samme om han risikerer dødstraff eller ikke. Man høster det man sår. Det er også litt frekt om vi skal begynne å bestemme hvilke straffer andre land skal ha, så lenge personene får en rettferdig sak.

Istedet for å tenke på at krekar dør, bør vi heller tenke på de 2-3 andre potensielle innvandrerne som dør pga alle ressursene krekar bruker.

Disse taliban folka vi har i Norge har heller ikke en dritt å gjøre her!
Nei. USA ville kommet for å hente ham. De planla jo for en del år tilbake siden å "kidnappe" Mulla Krekar, men de trakk planene tilbake fordi de var redd norsk politi skulle komme imellom og "ødelegge" for dem om jeg husker riktig.
Godt spørsmål! Tipper uansett at ladden ligger død og begravet i en sammenrast hule ett sted. De teppebomba jo hver en fjellknaus. Med en slik dusør og en slikt apparat etter seg, hadde han blitt funnet. Lydklipp ol er bare et spill organisasjonen driver med for å lage en illusjon om at lederen fortsatt lever.

Men jeg håper jeg tar feil. Jeg skulle veldig gjærne sett ham fanget og stilt for retten. Slik det er nå kan man ikke annet enn å lure på om og hvor/når det smeller neste gang.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvis vi kan få en garanti på at han kommer til å få en rettferdig rettsak, så mener jeg vi bør sende han ut.
Vis hele sitatet...
Som DonTomaso sa, Tortur og Henrettelse er den rettferdige straffen der.
Håper de finner han en gang, å at han blir stilt for retten.
Samme når det gjelder kreket. Håper noen sender han dit han hører hjemme. Hvorfor skal vi bruke skattepengene våres på at han skal bo gratis i Norge?..

Å hvis Osama noen gang hadde kommet til Norge, så tror jeg ikke det hadde tatt så lang tid før det hadde vært en dusørjeger som var 25,000,000 $ rikere!
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Som DonTomaso sa, Tortur og Henrettelse er den rettferdige straffen der.
Vis hele sitatet...
Dette har vel DonTomaso aldri sagt.

Det er forøvrig ikke opp til oss om han er skyldig eller ikke, eller snakke om rettferd, men forsikre oss om at han får en verdig behandling. Den norske stat skal _ikke_ synke ned på det nivået hvor vi bevisst utsetter andre for torturerer eller henrettelser.

Men slike saker er svært kompliserte, det er mange instanser og globale forpliktelser som spiller inn.
Sitat av Mushy Vis innlegg
Dette har vel DonTomaso aldri sagt.

Det er forøvrig ikke opp til oss om han er skyldig eller ikke, eller snakke om rettferd, men forsikre oss om at han får en verdig behandling. Den norske stat skal _ikke_ synke ned på det nivået hvor vi bevisst utsetter andre for torturerer eller henrettelser.

Men slike saker er svært kompliserte, det er mange instanser og globale forpliktelser som spiller inn.
Vis hele sitatet...
Okay kanskje feil ord å bruke sagt, hendviste er kanskje ett bedre ord.
Jeg mener absolut ikke at det er rettferdig at noen skal tortureres uansett hva de har gjort.
kjedelig streiting
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Som DonTomaso sa, Tortur og Henrettelse er den rettferdige straffen der.
Vis hele sitatet...
Tar jeg ikke helt feil, fikk da Saddam en ganske rettferdig rettsak. Vi må selvfølgelig få garantier for en rettferdig rettsak. Dog så har ikke Norge en dritt rett til å blande seg inn i hvordan straffenivået i Irak skal være. Blir han henrettet er det en risiko han burde vist om før han forbrøt seg.

Hva om andre land skulle begynne å nekte å utlevere Norske kriminelle, da de syntes Norge hadde så lave straffer?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Tar jeg ikke helt feil, fikk da Saddam en ganske rettferdig rettsak. Vi må selvfølgelig få garantier for en rettferdig rettsak. Dog så har ikke Norge en dritt rett til å blande seg inn i hvordan straffenivået i Irak skal være. Blir han henrettet er det en risiko han burde vist om før han forbrøt seg.

Hva om andre land skulle begynne å nekte å utlevere Norske kriminelle, da de syntes Norge hadde så lave straffer?
Vis hele sitatet...
Å hevde at Saddam fekk ei rettferdig sak er vel pissprat. Han hadde gjort mykje gale, men eg ser ikkje på ei rettsak gjennomført av eit regime som styrta Saddam som spesielt rettferdig. Han burde vore send til den internasjonale straffedomstolen i Haag - og fått ei handsaming der.

Eg er imot dødsstraff for alle typar forbrytelsar, uansett. Ein stat som utleverer personer som risikerer dødsstraff er i mine auge minst like ille som ein som henrettar sjølv - utleveringa blir å toe sine hender.

Forøvrig er vi forplikta av menneskerettserklæringa til å ikkje ha dødsstraff, eller å utlever personer som risikerer dødsstraff.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Tar jeg ikke helt feil, fikk da Saddam en ganske rettferdig rettsak. Vi må selvfølgelig få garantier for en rettferdig rettsak. Dog så har ikke Norge en dritt rett til å blande seg inn i hvordan straffenivået i Irak skal være. Blir han henrettet er det en risiko han burde vist om før han forbrøt seg.

Hva om andre land skulle begynne å nekte å utlevere Norske kriminelle, da de syntes Norge hadde så lave straffer?
Vis hele sitatet...
Jeg husker ikke navnet på lederen i Romania før de henrettet han etter sovjets fall. "Rettferdig" rettsak med mange likheter til Saddams rettsak. En marionettregjering med svakt rettsystem som kun vil få fyren av dage fortest mulig er ikke en "rettferdig" rettsak.

Og jo, vi bør reservere oss mot å sende fanger til land de har dødsstraff i.
kjedelig streiting
Sitat av pinnsvinet Vis innlegg
Og jo, vi bør reservere oss mot å sende fanger til land de har dødsstraff i.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Så lenge ett land har ett demokrati, har ikke vi en dritt med å overprøve deres straffer.

Har en person feks i USA gjort en ting han kan henrettes for, har han brutt en lov folket har bestemt de skal ha, og han har får en straff folket har bestemt de skal ha.

Jeg liker ikke dødstraff jeg heller, dog så er ikke det ikke opp til oss å bestemme andre land sine lover. Er det Nord Korea vi snakker om, så er saken dog litt annerledes.
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
Å hevde at Saddam fekk ei rettferdig sak er vel pissprat. Han hadde gjort mykje gale, men eg ser ikkje på ei rettsak gjennomført av eit regime som styrta Saddam som spesielt rettferdig. Han burde vore send til den internasjonale straffedomstolen i Haag - og fått ei handsaming der.
Vis hele sitatet...
Har du noe som støtter deg opp der? Annet enn hvem som utførte rettsaken?

Eg er imot dødsstraff for alle typar forbrytelsar, uansett. Ein stat som utleverer personer som risikerer dødsstraff er i mine auge minst like ille som ein som henrettar sjølv - utleveringa blir å toe sine hender.

Forøvrig er vi forplikta av menneskerettserklæringa til å ikkje ha dødsstraff, eller å utlever personer som risikerer dødsstraff.
Vis hele sitatet...
Jeg er selv imot dødstraff. Dog så ser jeg ikke hvordan vi skal ha rett til å bestemme hvilke lover andre demokratiske land skal ha. Hva om USA nekta og utlevere en Norsk forbryter til Norge, ettersom dem synes straffenivået vårt er for lavt og håner offeret?

Det blir også for dumt om vi skal bli en slags frihavn for alle typer forbrytere pga det der.
Neutral Good
Mith's Avatar
Haha, den var fin. Du forsøker ikke gjemme dobbeltmoralen din engang. Selvfølgelig skal vi bekjempe dødsstraff i alle land. Om det er USA eller Nord Korea spiller da ingen rolle. Og jo, det er faktisk opp til oss å forandre andre land. Selv om vi ikke er USA og kan forandre de med vold så kan vi fordømme og boikotte.
kjedelig streiting
Sitat av Mith Vis innlegg
Haha, den var fin. Du forsøker ikke gjemme dobbeltmoralen din engang. Selvfølgelig skal vi bekjempe dødsstraff i alle land. Om det er USA eller Nord Korea spiller da ingen rolle. Og jo, det er faktisk opp til oss å forandre andre land. Selv om vi ikke er USA og kan forandre de med vold så kan vi fordømme og boikotte.
Vis hele sitatet...
Hvilken dobbeltmoral? At jeg ser forskjell på et diktatur som Nord Korea og ett demokratisk land som USA? Men for en del av dere røde er vel Nord Korea et drømmeland.

Kan du forklare meg hvilken rett vi har til å bestemme hvilke lover ett land som USA skal ha?

Hvis en person dreper mora di og rømmer til et annet land, er det da greit at den personen slipper unna fordi landet han har rømt til ikke liker Norges lover?

Eller om USA invaderer oss, for å forandre våre lover?

Grunnen til at vi har ett demokrati er vel at inbyggerne i ett land skal få bestemme, å ikke alle mulige andre nasjoners innbyggere?
Sist endret av legalize_it; 22. mai 2009 kl. 15:49.
Selv om dødstraffen er demokratisk valgt så er INGEN mennesker egnet til å bestemme om et menneske skal leve eller dø.
Skulle Osama Bin Laden komme til Norge ville han nok kjapt bli tatt i vareteksfengsling på et sikkert område og bli der og avente en domstol. Jeg er ganske sikker på at hvis Bin Laden blir tatt så blir han stilt for Haag-domstolen. En av grunnene til at utlevering av kriminelle er vanskelig er at Menneskerettighetene spiller inn og det er jeg 100% enig i.

Her kan dere lese mer om Verdenserklæringen om Menneskerettighetene.

Hvis vi tar en titt på artikkel 2 så står det:
"Enhver har krav på alle de rettigheter og friheter som er nevnt i denne erklæring, uten forskjell av noen art, f. eks. på grunn av rase, farge, kjønn, språk, religion, politisk eller annen oppfatning, nasjonal eller sosial opprinnelse, eiendom, fødsel eller annet forhold. Det skal heller ikke gjøres noen forskjell på grunn av den politiske, rettslige eller internasjonale stilling som innehas av det land eller det område en person hører til, enten landet er uavhengig, står under tilsyn, er ikke-selvstyrende, eller på annen måte har begrenset suverenitet."

Og i neste artikkel 3:
"Enhver har rett til liv, frihet, og personlig sikkerhet."

Og artikkel 5:
"Ingen må utsettes for tortur eller grusomhet, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff."

Og artikkel 10:
"Enhver har krav på under full likestilling å få sin sak rettferdig og offentlig behandlet av en uavhengig og upartisk domstol når hans rettigheter og plikter skal fastsettes, og når en straffeanklage mot ham skal avgjøres."

Og artikkel 30:
"Intet i denne erklæring skal tolkes slik at det gir noen stat, gruppe eller person rett til å ta del i noen virksomhet eller foreta noen handling som tar sikte på å ødelegge noen av de rettigheter og friheter som er nevnt i Erklæringen"
Sitat av Synderen Vis innlegg
Jeg tror ikke det er en god løsning og bare kaste alle krigsforbrytere ut, ihvertfall ikke til land der de ikke har et virkende rettssystem. Da er det bedre å ha de her i Norge å få de dømt for det de har gjort enn å sende de tilbake.
Vis hele sitatet...
norge skal bruke tid og penger på slike folk fra andre land?? da kan de vel ratt ordne opp selv?
kjedelig streiting
Sitat av Clr Vis innlegg
Selv om dødstraffen er demokratisk valgt så er INGEN mennesker egnet til å bestemme om et menneske skal leve eller dø.
Vis hele sitatet...
Nei du har rett i det. Dog så har vi ingen rett til å heve oss over demokratisk valgte lover i andre land. Vi kan dog presse landa politisk, og vise avsky.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg er selv imot dødstraff. Dog så ser jeg ikke hvordan vi skal ha rett til å bestemme hvilke lover andre demokratiske land skal ha. Hva om USA nekta og utlevere en Norsk forbryter til Norge, ettersom dem synes straffenivået vårt er for lavt og håner offeret?
Vis hele sitatet...
Det har USA full frihet til å gjere, ettersom det AFAIK ikkje foreligger ein utleveringsavtale.

Det er forøvrig ikkje poenget. Tingen er at eit forbod mot dødsstraff effektivt sett blir uthula om det er heilt ok å sende folk ut av landet. Det er vår rett, og plikt, til å demonstrere mot dødsstraff. Ein måte å gjere det på er å nekte å utlevere personer som risikerer det.

Vi bestemmer ikkje kva lover andre land skal ha, men vi bestemmer kva lover som skal gjelde for personer i Noreg!
kjedelig streiting
Vi bestemmer ikkje kva lover andre land skal ha, men vi bestemmer kva lover som skal gjelde for personer i Noreg!
Vis hele sitatet...
Så da er det helt greit å fungere som ett friland for all slags mulig pakk som klarer å rømme fra dødstraffen sin?
"Kampen mot terrorisme"..jeg kjenner stank av galge bare jeg hører uttrykket. Osama Bin Laden er mer enn velkommen til å bo her for min del. Kan ikke huske vi støtte på noen form for "problemer" med Krekar.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Så da er det helt greit å fungere som ett friland for all slags mulig pakk som klarer å rømme fra dødstraffen sin?
Vis hele sitatet...
Vel....Ja.
kjedelig streiting
Sitat av Mushy Vis innlegg
Vel....Ja.
Vis hele sitatet...
Der er jeg helt uenig med deg. Kan du begrunne hvorfor din mening? Hvordan hadde du følt det om en av dine nære ble drept, og morderen deretter dro til en slik frihavn og levde ett fint liv der resten av livet?
Sist endret av legalize_it; 22. mai 2009 kl. 16:17.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Så da er det helt greit å fungere som ett friland for all slags mulig pakk som klarer å rømme fra dødstraffen sin?
Vis hele sitatet...
Jeg ville i hvertfall ikke vært statsborger i et land som er medskyldige i utlevering av et menneske som blir dømt til døden og motsiger de fleste menneskerettighetene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Så da er det helt greit å fungere som ett friland for all slags mulig pakk som klarer å rømme fra dødstraffen sin?
Vis hele sitatet...
Ja. Personer som har begått krigsforbrytelser e.l. bør jo av prinsipielle grunnar utlevarast til den internasjonale straffedomstolen i Haag tho.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Der er jeg helt uenig med deg. Kan du begrunne hvorfor din mening? Hvordan hadde du følt det om en av dine nære ble drept, og morderen deretter dro til en slik frihavn og levde ett fint liv der resten av livet?
Vis hele sitatet...
Rull inn. Det er ikkje snakk om fritak fra straff, og det er ingen ting i vegen for å stille personar til ansvar i Noreg. Å nekte å utlevere til mogeleg dødsstraff vil ikkje sei at vi ikkje kan straffeforfølge ting i Noreg.
Sist endret av vidarlo; 22. mai 2009 kl. 16:19.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja. Personer som har begått krigsforbrytelser e.l. bør jo av prinsipielle grunnar utlevarast til den internasjonale straffedomstolen i Haag tho.
Vis hele sitatet...
Ja, for den virker jo høyst effektiv. Vi trenger ikke å spole lengere tilbake enn israel-palestina konflikten for å finne eksempler.
Sist endret av Jersey Schultz; 22. mai 2009 kl. 16:21.
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja. Personer som har begått krigsforbrytelser e.l. bør jo av prinsipielle grunnar utlevarast til den internasjonale straffedomstolen i Haag tho.
Vis hele sitatet...
Der er jeg enig. Men hvor ofte skjer det?

Rull inn. Det er ikkje snakk om fritak fra straff, og det er ingen ting i vegen for å stille personar til ansvar i Noreg. Å nekte å utlevere til mogeleg dødsstraff vil ikkje sei at vi ikkje kan straffeforfølge ting i Noreg.
Vis hele sitatet...
Hvordan går det med Krekar på fengsel...., nei jeg mener sosialleigliheten mans på Grønland da? Eller de Talibanfolka som er i Norge?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Ja, for den virker jo høyst effektiv. Vi trenger ikke å spole lengere tilbake enn israel-palestina konflikten for å finne eksempler.
Vis hele sitatet...
Uhm. Der var jo problemet at Israel ikkje ville utlevere nokon til den domstolen.

Kva var poenget ditt igjen? Det er jo NETTOPP for å legitimere den at vi bør utlevere...

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Der er jeg enig. Men hvor ofte skjer det?
Vis hele sitatet...
Alt for skjelden, fordi marionettregime som Irak vel å nytte eigne domstoler som ikkje er spesielt truverdige.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hvordan går det med Krekar på fengsel...., nei jeg mener sosialleigliheten mans på Grønland da? Eller de Talibanfolka som er i Norge?
Vis hele sitatet...
Det er ikkje litt påfallande at vi ikkje har nok på han til å få idømt han fengsel, men han utgjer ein fare for Noreg? Eg finn det som ein ...sær kombinasjon.
Sist endret av vidarlo; 22. mai 2009 kl. 16:58.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Uhm. Der var jo problemet at Israel ikkje ville utlevere nokon til den domstolen.

Kva var poenget ditt igjen? Det er jo NETTOPP for å legitimere den at vi bør utlevere...
Vis hele sitatet...
Hvis den skal fungere kan den ikke ha mindre makt enn den norske domstol vel?Og de får lov til å hente inn de siktede med tvang.
Den har selvfølgelig nok makt til å ramme israel, spørsmpl er om de ville det. og det ville de tydligvis ikke (ikke overraskende)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Den har selvfølgelig nok makt til å ramme israel, spørsmpl er om de ville det. og det ville de tydligvis ikke (ikke overraskende)
Vis hele sitatet...
Det kan ein, om ein er villig til å invadere israel for å arrestere dei.

Om dei kjem til Noreg, og Haag har utstedt arrestordre er vi pålagt å utlevere dei.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det kan ein, om ein er villig til å invadere israel for å arrestere dei.

Om dei kjem til Noreg, og Haag har utstedt arrestordre er vi pålagt å utlevere dei.
Vis hele sitatet...
Men blir det gjort?Nei!Hvorfor?...du vet dette vel like godt som meg.
Ministry of Love
sptz's Avatar
En stat er suveren, dvs at et annet land ikke kan legge seg opp i deres indre anliggende. Untakket er om det kan bevises så grove brudd på menneskerettighetene at FNs sikkerhetsråd går til sanksjoner. I et slikt tilfelle kunne man hentet ut krigsforbrytere og stilt dem for retten i Haag. Så lenge det ikke er fattet noe vettak i sikkerhetsrådet vil krigsforbrytere være et "indre anliggende". Dermed er det opp til staten selv og utlevere forbryterene.

Det skal også sies at krigsforbryterdomstolen er en meget ny domstol. Det har tidligere vært opprettet ad-hoc domstoler for å forfølge krigsforbrytere i Rwanda og tidligere Jugoslavia. Denne nye domstolen har vært prøvd alt for lite til å kunne dømmes nord og ned... Jeg finner forøvrig denne prosessen med overnasjonale domstoler meget interessant.
Sitat av sptz Vis innlegg
En stat er suveren, dvs at et annet land ikke kan legge seg opp i deres indre anliggende. Untakket er om det kan bevises så grove brudd på menneskerettighetene at FNs sikkerhetsråd går til sanksjoner. I et slikt tilfelle kunne man hentet ut krigsforbrytere og stilt dem for retten i Haag. Så lenge det ikke er fattet noe vettak i sikkerhetsrådet vil krigsforbrytere være et "indre anliggende". Dermed er det opp til staten selv og utlevere forbryterene.

Det skal også sies at krigsforbryterdomstolen er en meget ny domstol. Det har tidligere vært opprettet ad-hoc domstoler for å forfølge krigsforbrytere i Rwanda og tidligere Jugoslavia. Denne nye domstolen har vært prøvd alt for lite til å kunne dømmes nord og ned... Jeg finner forøvrig denne prosessen med overnasjonale domstoler meget interessant.
Vis hele sitatet...
Jeg også. Jeg vet om en del mennesker jeg skulle sittet i court-rommet og hørt seg forklare seg..
en ting jeg synes er litt skremende. Er hvor mange her som mener at det er retferdig at et menneske blir sendt til bake til et land der de vill bli drept og eller torturert. Er ikke et menneske liv like mye verdt uanset hvor man skal vere fra?
og nei jeg støter på ingen måte terrorister eller noen som er medvirkende til det. Men jeg mener uanset ikke en person bør dø for det.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Så da er det helt greit å fungere som ett friland for all slags mulig pakk som klarer å rømme fra dødstraffen sin?
Vis hele sitatet...
Ja, faktisk, så lenge de er glad og fornøyd med å sitte i fengsel i Norge istedefor dødsstraff. Vi rettsforfølger selvfølgelig lovbrudd, men vi har en plikt til å ikke sende folk til sin sikre død. Du sier du er imot dødsstraff, men det er jo praktisk talt det du vil gi dem med å sende dem til land som definitivt vil ta livet av personen.

Vi har kansje ikke rett til å overprøve deres straffer, men vi har rett til å nekte å gå med på dem så lenge det vil føre til dødsstraff. That simple.

Og jeg ser ikke forskjellen på dødsstraff i noe land, det være seg Amerika eller Nord Korea. Saken er den samme. Personen vil dø hvis han blir sendt dit, drept av regjeringen, demokratisk valgt eller ikke.

Og å prøve seg på "men dere røde elsker jo Nord-Korea" er et halvtvilsomt forsøk på personangrep, der du antar at alle som ikke er enig med deg er "rød" og elsker Nord Korea. Ikke at det er noe galt å ha et annet politisk standpunkt(selv om du fikk det til å virke sånn), men for faen, bare fordi et land kaller seg for kommunistisk betyr ikke at alle som ikke er blå kommer til å hoppe rett på kuken til lederen i det landet. Sorry, "røde" er like disponible til å mislike diktaturstater som "blå". Men en del av dere blå tenker vel at Nord Korea er et drømmeland.

Usa er hakket over deg på stigen over dumskap. Selv de innser at å invadere et (vestlig) land fordi de ikke liker at folk kan komme hit istedefor å dø, men sitte i fengsel er dumskap. De respekterer at vi har et annet syn på menneskeverd, men er uenig. Derfor er det greit vi ikke har noen formell utleveringsavtale, selv om i de fleste tilfeller vil du faktisk kunne bli utlevert. Hvis du risikerer dødstraff derimot, kommer du ikke til å bli utlevert. Dette respekterer amerikanske styresmakter at er vårt standpunkt når det kommer til dødsstraff. Du gjør ikke. Derfor tapte du mot dem i denne uoffisielle målingen av mennesklig intelligens.

Troller du, eller er du faktisk seriøs?
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Bare som en liten kommentar til USA og dødstraff så er det et mirakel av dobbeltmoral at de er imot abort for livets del, men helt åpen for og ta et liv som straff, tilogmed tenåringer!

Dette er egentlig enormt vanskelig. Kan vi egentlig straffeforfølge noen i norsk rettsvesen for noe de gjorde i et annet land? Og hvis vi ikke kan det så har vi ikke noe valg annet en å la dem gå fri her? For jeg er også imot utlevering på grunnlag av at jeg mener det igrunn ikke er gode argumenter for det. Men hva skal man gjøre da? For jeg synes det sender HELT feil signaler til de som er rammet av terror at de får gå fri her i Norge.

En annen ting jeg tenker på dog, er at taliban synes det er helt greit å steine kvinner som har blitt voldtatt. De er altså for dødsstraff selv. Er det feil å dømme dem etter regler de selv åpenbart mener er greie og forsvarer med hva som helst? Nei som sagt vanskelig etisk sak.

Norge lettet jo GLATT på dødsstraff regler etter andre verdenskrig så raskt vi selv fikk føle på kroppen hvordan ting var. Jeg lurer på hvordan folks meninger hadde vært om oslo plaza ble bombet. Selv vet jeg ikke sikkert om jeg hadde holdt like fast på mine holdninger mot dødsstraff.
kjedelig streiting
Sitat av pinnsvinet Vis innlegg
Ja, faktisk, så lenge de er glad og fornøyd med å sitte i fengsel i Norge istedefor dødsstraff. Vi rettsforfølger selvfølgelig lovbrudd, men vi har en plikt til å ikke sende folk til sin sikre død. Du sier du er imot dødsstraff, men det er jo praktisk talt det du vil gi dem med å sende dem til land som definitivt vil ta livet av personen.

Vi har kansje ikke rett til å overprøve deres straffer, men vi har rett til å nekte å gå med på dem så lenge det vil føre til dødsstraff. That simple.

Og jeg ser ikke forskjellen på dødsstraff i noe land, det være seg Amerika eller Nord Korea. Saken er den samme. Personen vil dø hvis han blir sendt dit, drept av regjeringen, demokratisk valgt eller ikke.

Og å prøve seg på "men dere røde elsker jo Nord-Korea" er et halvtvilsomt forsøk på personangrep, der du antar at alle som ikke er enig med deg er "rød" og elsker Nord Korea. Ikke at det er noe galt å ha et annet politisk standpunkt(selv om du fikk det til å virke sånn), men for faen, bare fordi et land kaller seg for kommunistisk betyr ikke at alle som ikke er blå kommer til å hoppe rett på kuken til lederen i det landet. Sorry, "røde" er like disponible til å mislike diktaturstater som "blå". Men en del av dere blå tenker vel at Nord Korea er et drømmeland.

Usa er hakket over deg på stigen over dumskap. Selv de innser at å invadere et (vestlig) land fordi de ikke liker at folk kan komme hit istedefor å dø, men sitte i fengsel er dumskap. De respekterer at vi har et annet syn på menneskeverd, men er uenig. Derfor er det greit vi ikke har noen formell utleveringsavtale, selv om i de fleste tilfeller vil du faktisk kunne bli utlevert. Hvis du risikerer dødstraff derimot, kommer du ikke til å bli utlevert. Dette respekterer amerikanske styresmakter at er vårt standpunkt når det kommer til dødsstraff. Du gjør ikke. Derfor tapte du mot dem i denne uoffisielle målingen av mennesklig intelligens.

Troller du, eller er du faktisk seriøs?
Vis hele sitatet...
Ser du ikke forskjell på en stat som Nord Korea som henretter folk hvis dem ikke ber til kim jong il to ganger hver dag, og USA som henretter folk etter at en jury av vanlige folk har bestemt det så har du ett problem.

Norge har heller ikke noe med å redde disse folka fra en straff de har valgt selv.

Hvis du ikke skjønte det, mente jeg ikke det med en invasjon helt seriøst. Så jeg tror ikke du skal snakke om intelligens.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ser du ikke forskjell på en stat som Nord Korea som henretter folk hvis dem ikke ber til kim jong il to ganger hver dag, og USA som henretter folk etter at en jury av vanlige folk har bestemt det så har du ett problem.
Vis hele sitatet...
Så vi skal ha ein standard for USA og ein standard for Nord-Korea? Justismord er justismord uansett kor det skjer, om det er i Nord-Korea eller USA. Henrettelse er henrettelse uansett om det er i nord-korea eller USA.

Tvert imot er det meir kritikkverdig at eit demokrati utfører henrettelser enn at ein totalitær stat gjer det i mine auge.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Norge har heller ikke noe med å redde disse folka fra en straff de har valgt selv.
Vis hele sitatet...
http://4.bp.blogspot.com/_J9PlRvGGXS8/SfATZNSxv7I/AAAAAAAAAac/MAcyjAo8LJk/s400/the-3-monkeys.jpg
Hear no evil, see no evil, speak no evil...

Så vi skal altså sittje i vårt vesle hjørne av verda og ignorere alt utanfor vår eiga stuedør? Eg meiner vi bør påverke der vi kan, og det å nekte å utlevere folk som risikerer dødsstraff er ein slik måte å påverke på.
kjedelig streiting
Sitat av slashdot Vis innlegg
Så vi skal ha ein standard for USA og ein standard for Nord-Korea? Justismord er justismord uansett kor det skjer, om det er i Nord-Korea eller USA. Henrettelse er henrettelse uansett om det er i nord-korea eller USA.

Tvert imot er det meir kritikkverdig at eit demokrati utfører henrettelser enn at ein totalitær stat gjer det i mine auge.
Vis hele sitatet...
Så du ser ikke forskjellen på å bli straffet for å håne en statsleder, og det å drepe en person? Altså du mangler evnen til å se hvor alvorlig forskjellige forbrytelser er. Da blir det litt vanskelig å diskutere slike ting med deg...

Og ja justismord er justismord samme hvor det skjer, og derfor bør vi avskaffe dødstraff. Dog så kan ikke vi bestemme for befolkninga i USA at dødstraffen skal avskaffes. Det må de selv få bestemme. Heldigvis så ser det ut som fler og fler av dem skjønner det.

Så vi skal altså sittje i vårt vesle hjørne av verda og ignorere alt utanfor vår eiga stuedør? Eg meiner vi bør påverke der vi kan, og det å nekte å utlevere folk som risikerer dødsstraff er ein slik måte å påverke på.
Vis hele sitatet...
Ja vi bør prøve å påvirke dem, dog så har vi ikke noe med å blande oss opp i deres justispolitikk som netopp har blitt stemt frem av velgerne dems.
Sist endret av vidarlo; 22. mai 2009 kl. 21:02. Grunn: fjerna personangrep
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ja vi bør prøve å påvirke dem, dog så har vi ikke noe med å blande oss opp i deres justispolitikk som netopp har blitt stemt frem av velgerne dems.
Vis hele sitatet...
Så vi skal altså ikkje prøve å påverke om vi har mogelegheit? Skal vi blindt godta ting fordi folk vil det? Kva om eit fleirtal i Irak støtter steining av valdtekne kvinner? Skal vi blindt godta det, og utlevere personer til det?

Skal vi late vere å protestere når vi er ueinige, fordi det ikkje er Noreg det er snakk om?

La oss protestere når vi kan!

Og som eg har sagt før i denne debatten: vi kan påverke opinionen internt i USA ved å sei at vi nekter å utlevere nokon som risikerer dødsstraff, på prinsipielt grunnlag. Vi treng trass alt ikkje bidra til det vi meiner er feil.
Sist endret av vidarlo; 22. mai 2009 kl. 21:04.