Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2757
Henta meg pc i deler idag og sitter og setter den i sammen.
Jeg har Asus TUF b360-pro gaming hovedkort

Jeg har plass til 2 stykk m.2 ssd på det og har kjøpt samsung 970 evo plus 250gb og 500gb

Det står det at den ene støtter opp til 16gb/s og den andre til 32 gb/s.

Jeg har tenkt den på 250gb til Windows og 500gb til spill.

Hvem skal jeg plasser hvor? hvem trenger den raskeste plassen?

Tar gjerne imot raske svar da jeg sitter med det atm
970 Evo Plus er vel rundt 3500/3300 MB/s i read/write og vil dermed ikke ha så mye og si hvilken du velger. Instinkt er vel plassere systemdisken på den kjappere, men skal i praksis ikke ha så mye å si.
Trådstarter
14 0
Sitat av Brekker Vis innlegg
970 Evo Plus er vel rundt 3500/3300 MB/s i read/write og vil dermed ikke ha så mye og si hvilken du velger. Instinkt er vel plassere systemdisken på den kjappere, men skal i praksis ikke ha så mye å si.
Vis hele sitatet...
altså at jeg har for dårlig hovedkort egentlig?

så sette den på 250gb til windows på den raske?
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg er litt nysgjerrig. Hvor står det at disse to portene støtter hhv. 32 og 16 gbps? Det lukter litt fishy.

Når du ser på kortet, så er det som du sier lagt opp to M.2-porter. Den øverste er listet som SATA / PCIe 3.0 x2, mens den nederste er listet som PCIe 3.0 x4. Nå er det en stund siden sist jeg dillet med akkurat dette her, men så vidt jeg vet vil PCIe 3.0 x4 makse ut på ~4 gbps, som skal være mer enn nok til å utnytte én av SSD-ene du har kjøpt.

Det jeg stusser på er at de refererer til "PCIe 3.0 x2". Dette betyr normalt sett at den kan bruke 2 lanes, noe jeg aldri før har hørt om. Antallet lanes pleier å gå opp i 4, så du starter med x1, og går deretter til x4, x8 og x16. Typisk ser du på en dobling av hastighet for hvert steg. Hvis dette stemmer, så skal da den øverste M.2-porten makse ut på ~2,95 gbps. Nå gjør jeg bare utregningen her; jeg har som sagt aldri hørt om noen PCIe-enheter som faktisk bruker 2 lanes i stedet for 1 eller 4. Det er ikke unormalt at hovedkort har porter som er fysisk større enn båndbredden skulle tilsi. Dette hovedkortet har jo for eksempel 2 stk x16-porter (GPU-slots), men det er kun den øverste som faktisk er x16, den nederste er bare en x4. Du kan med andre ord putte en GPU der, men den vil ikke yte i nærheten så bra som i den øverste porten.

Om noen har input på hva det er som foregår her, så vil jeg veldig gjerne vite hva det er de mener når de skriver x2.

Men teknobabbel til side, jeg ville plugget 500 GB-en i den nederste porten og 250 GB-en i den øverste. Hvis tallene mine ovenfor stemmer, så vil du helt fint klare å utnytte den nederste porten, men på den øverste vil det ikke være 100% optimal lesehastighet. Som Brekker påpeker vil du i praksis ikke merke det uansett - men resonementet mitt er at innlasting av OS gjøres én gang ved oppstart, mens innlasting av spilldata skjer hele tiden. Derfor ville jeg puttet spill på den raskeste porten.
Trådstarter
14 0
Sitat av Moff Vis innlegg
Jeg er litt nysgjerrig. Hvor står det at disse to portene støtter hhv. 32 og 16 gbps? Det lukter litt fishy.

Når du ser på kortet, så er det som du sier lagt opp to M.2-porter. Den øverste er listet som SATA / PCIe 3.0 x2, mens den nederste er listet som PCIe 3.0 x4. Nå er det en stund siden sist jeg dillet med akkurat dette her, men så vidt jeg vet vil PCIe 3.0 x4 makse ut på ~4 gbps, som skal være mer enn nok til å utnytte én av SSD-ene du har kjøpt.

Det jeg stusser på er at de refererer til "PCIe 3.0 x2". Dette betyr normalt sett at den kan bruke 2 lanes, noe jeg aldri før har hørt om. Antallet lanes pleier å gå opp i 4, så du starter med x1, og går deretter til x4, x8 og x16. Typisk ser du på en dobling av hastighet for hvert steg. Hvis dette stemmer, så skal da den øverste M.2-porten makse ut på ~2,95 gbps. Nå gjør jeg bare utregningen her; jeg har som sagt aldri hørt om noen PCIe-enheter som faktisk bruker 2 lanes i stedet for 1 eller 4. Det er ikke unormalt at hovedkort har porter som er fysisk større enn båndbredden skulle tilsi. Dette hovedkortet har jo for eksempel 2 stk x16-porter (GPU-slots), men det er kun den øverste som faktisk er x16, den nederste er bare en x4. Du kan med andre ord putte en GPU der, men den vil ikke yte i nærheten så bra som i den øverste porten.

Om noen har input på hva det er som foregår her, så vil jeg veldig gjerne vite hva det er de mener når de skriver x2.

Men teknobabbel til side, jeg ville plugget 500 GB-en i den nederste porten og 250 GB-en i den øverste. Hvis tallene mine ovenfor stemmer, så vil du helt fint klare å utnytte den nederste porten, men på den øverste vil det ikke være 100% optimal lesehastighet. Som Brekker påpeker vil du i praksis ikke merke det uansett - men resonementet mitt er at innlasting av OS gjøres én gang ved oppstart, mens innlasting av spilldata skjer hele tiden. Derfor ville jeg puttet spill på den raskeste porten.
Vis hele sitatet...

takker for fine svar, men ikke blitt klokere da dere 2 har sagt forskjellig:P Tar imot flere tips
Sitat av Holix Vis innlegg
takker for fine svar, men ikke blitt klokere da dere 2 har sagt forskjellig:P Tar imot flere tips
Vis hele sitatet...

Nja, vi sa mye av det samme, dog han utdypte en god del. Grunnen til at vi sa to forskjellige ting var vel at jeg prioriterte å ha den "kjappeste" på boot-disken, for både kjappere oppstart og bedre windows-opplevelse. Iallefall i teorien(tviler sterkt på at du merker forskjell.)

Han ville ha den kjappeste med spill-disken, noe jeg forsåvidt ikke er uenig i heller, er bare forskjell i meninger. Poenget er uansett at det vil være i beste fall, minimal forskjell.

Sitat av Moff Vis innlegg

Det jeg stusser på er at de refererer til "PCIe 3.0 x2". Dette betyr normalt sett at den kan bruke 2 lanes, noe jeg aldri før har hørt om. Antallet lanes pleier å gå opp i 4, så du starter med x1, og går deretter til x4, x8 og x16. Typisk ser du på en dobling av hastighet for hvert steg. Hvis dette stemmer, så skal da den øverste M.2-porten makse ut på ~2,95 gbps. Nå gjør jeg bare utregningen her; jeg har som sagt aldri hørt om noen PCIe-enheter som faktisk bruker 2 lanes i stedet for 1 eller 4. Det er ikke unormalt at hovedkort har porter som er fysisk større enn båndbredden skulle tilsi. .
Vis hele sitatet...
Stemmer at det går opp i x1, x4, x8 og x16, men afaik så er det vel PCIe-spor, og når du bruker et kort via den sokkelen så har du i verdier av 4. Derimot med m.2 sokkelen så er du ikke begrensa av det og du kan f.eks ha 2 lanes. Er iallefall slik jeg har forstått det, men mulig jeg har misforstått