Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 8592
Noen som kjenner til importreglene for beef jerky? Tenker å bestille opptill 1 kg fra ebay, men er usikker på reglene for dette. Må jeg betale mye i tollen? Og er det i det hele tatt lov å bestille tørket kjøtt på nettet til Norge?
Veit ikke hva som er lov men har kjøpt en del av det før fra Russland og det kom rett fram. Men prøvde å holde meg under 350,- pr ordre.
Dette var enkelt å google.

https://www.mattilsynet.no/mat_og_va...import_av_mat/

Jeg tenkte bestille Jack Links, blir vel herfra:

https://www.jerky-house.com/Norge

Fortsatt latterlig mye billigere enn butikk
Sist endret av Dough; 9. september 2019 kl. 23:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Huuuuuuujedamej for noen priser. Men det ser godt ut.
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg tenkte bestille Jack Links, blir vel herfra:

https://www.jerky-house.com/Norge

Fortsatt latterlig mye billigere enn butikk
Vis hele sitatet...
Billigere enn i butikk ja, men fremdeles en veldig høy pris i forhold til vanlige kjøttpriser (selv når man trekker fra vekta som kjøttet mister når det tørkes).

Så her er det nok mye å spare på å bare kjøpe kjøtt og marinade ingredienser og tørke og lage det selv.
. Du lager ikke Jack Links hjemme med det første...
67 kroner for 75gram Jack Links hos proteinfabrikken. Så er vel ikke «latterlig mye billigere» å kjøpe fra utlandet...
Sitat av Stone1 Vis innlegg
67 kroner for 75gram Jack Links hos proteinfabrikken. Så er vel ikke «latterlig mye billigere» å kjøpe fra utlandet...
Vis hele sitatet...
Nei jeg var litt rask der og så på 25g. Skyt meg.
Sitat av Dough Vis innlegg
. Du lager ikke Jack Links hjemme med det første...
Vis hele sitatet...
Hva er det som er så spesielt med den? En fordel med å lage hjemme er jo å kunne variere ingrediensene i marinaden til å få nøyaktig den smaken man liker best.
Sitat av JRF Vis innlegg
Hva er det som er så spesielt med den? En fordel med å lage hjemme er jo å kunne variere ingrediensene i marinaden til å få nøyaktig den smaken man liker best.
Vis hele sitatet...
Mer konsistensen enn smaken som er spesielt. Det er ikke tørr tyggegummi, det går faktisk an å spise.
Sitat av Dough Vis innlegg
Mer konsistensen enn smaken som er spesielt. Det er ikke tørr tyggegummi, det går faktisk an å spise.
Vis hele sitatet...
Da er den vel bare tørket i kortere tid regner jeg med. Og det er da ihvertfall ikke noe problem å få til hjemme. Men mindre tørking vil også gi kortere holdbarhet (holdbarheten var i utgangspunktet hele poenget med å lage jerky for de amerikanske settlers)
Jack links er vel også ganske overpriset i forhold til volum uansett hvor du kjøper det, er flere leverandører av beef jerky som selger større kvanta for billigere penge.
Har selv tenkt tanken men har ikke helt visst lovligheten rundt det.
Problemet med jerkyhouse er at de sender fra utlandet, men minimum ordre er 500kr. Med toll og moms blir det fort dyrt (synes prisene i utgangspunktet er bra til å være for beef jerky). Ikke kan en juge på pskkeverdien heller for det er DHL som er leverandør og de vet å kreve inn det de kan.