Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4862
Hei! I november så kjøpte jeg en ny iphone XS maks med telia mobil abbonement binding(12 måneder). Dette gjorde jeg da for min bror som ikke kunne gjøre dette da han har en del inkassoer og ting på rullebladet fra tidligere.

Jeg har ikke så mye kontakt med han til daglig da jeg er student og bor i en annen by og han bor her i hjembyen, men han har regelmessing sendt meg penger for regningen per måned som jeg har betalt og har gått greit. Dog har han ikke betalt hele telefonen innen Januar/Februar som han lovte han skulle.

Nå når jeg har kommet hjem for påskeferien finner jeg ut at han har mista jobben han hadde og gått tilbake til sine gamle synder(NAV, røyke og selge weed og det livet der).

Dette var jo en "reell" situasjon jeg kunne se for meg oppstå tilbake i November, men ettersom det virket som han viste positive tegn til forbedring, og han tryglet meg om å gjøre dette, tenkte jeg at "hvorfor ikke, han har jo forbedre seg", men neida, det ser ut til at han er på vei til sitt gamle.

Han har i tillegg lånt 1-2000 kroner av meg som han enda ikke har betalt tilbake.

Han sa at han skulle fikse pengene for regningen(pluss det han lånte av meg) senest idag, men det skjedde ikke.

Neste regning forfaller 28 april(fortsatt godt over en uke til da), og det er klart at om han ikke betaler, så må jeg betale det siden abonnementet og telefon står i mitt navn og jeg har ansvaret.

Men i lengden kan dette bli svært tungt for meg også da som sagt jeg er student foreløpig.

Spørsmålet er, hva kan jeg gjøre?
Joda, jeg kan si opp abonnementet på telia, betale gebyren også må jeg selvfølgelig betale resten av telefonen som gjenstår(kommer til å brenne i lommeboka, så må nok blant annet selge pcen min). Deretter, om jeg får mulighet så kan jeg jo ta telefonen fra han, selge den på finn, og praktisk talt ha betalt ned og får penga tilbake igjen på alt, siden den iphonen er dyr.

hva slags andre alternativer har jeg?
Sist endret av random512377; 19. april 2019 kl. 17:34.
Kan foreldrene deres baile deg ut?
I første omgang kan du jo kanskjeikke kjøpe telefoner til 5 siffer i ditt navn for noen andre med problematisk økonomi.. ellers så kan du vel alltids ta betalt i weed av bruttern.
Gjest
Trådstarter
Ja de kan og vil nok ha gjort det da de også til slutt har innsett og gitt han opp. Men jeg ønsker ikke dette da det egentlig til syvende og sist er mitt ansvar + at dem advarte meg mot å gjøre dette for han. Broren min spurte jo dem først men de sa nei siden til han

Sitat av fuckdapopo Vis innlegg
I første omgang kan du jo kanskjeikke kjøpe telefoner til 5 siffer i ditt navn for noen andre med problematisk økonomi.
Vis hele sitatet...
Jada, en sånn kommentar måtte komme og det forstår jeg godt. Jeg trodde han hadde forandret seg og blitt bedre, han lå så nærme ann til å få fagbrev. Pluss at jeg er en person som er for å gi folk ny sjanse, også er det jo min bror også.



Sitat av fuckdapopo Vis innlegg
ellers så kan du vel alltids ta betalt i weed av bruttern.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg røyker ikke :P
Sist endret av random512377; 19. april 2019 kl. 17:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Jada, en sånn kommentar måtte komme og det forstår jeg godt. Jeg trodde han hadde forandret seg og blitt bedre, han lå så nærme ann til å få fagbrev. Pluss at jeg er en person som er for å gi folk ny sjanse, også er det jo min bror også.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke noe galt med å gi folk en ny sjanse, noe jeg synes er en veldig fin ting å gjøre, men en må nesten se det slik at en må ha råd til å gi dette i gave og ha råd til å betale utgiftene på dette selv. Men det er lett å være snill og det er lett å være etterpåklok.

Når det er så er det vel mulig å selge telefonen? Er det noe som holder seg i verdi så er det jo Apple produkter.
Jeg hadde vært redd for hvilke kostnader som plutselig kan påløpe et mobilabonnement. Betalingstjenester, ringe til utlandet, databruk, osv, osv. Så hvis du lar han beholde telefonen få han til å bytte til et kontantkort han registrerer på seg selv.
Gjest
Trådstarter
Alt av ekstra data kostnader osv som har kommet i tillegg har han også betalt. Nå har han sagt at pengene skal komme senest mandag eller tirsdag. Så vi får se.

Problemet han sitt har alltid vært at han er et barn inne i hodet sitt. Han feilprioriterer og bruker pengene sine helt feil etter min mening. Jeg syns det er slitsomt at jeg hele tiden må påminne han på at regningene har kommet osv. Han bruker f.eks mye penger på weed, spise middag ute osv osv.
Han har jo også kjøpt en bil til 20 000kr som han kjøpte med sine egne penger for noen måneder tilbake som han sa forrige måned at han skulle selge slik at han kunne gi meg penger til å betale ned mobilen med engang.
Sist endret av random512377; 19. april 2019 kl. 19:38.
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Alt av ekstra data kostnader osv som har kommet i tillegg har han også betalt.
Vis hele sitatet...
Det er jo bra, men det er fortsatt en risiko tenker jeg.
Tenker at ettersom det er broren din, så får du ta lærdom av det og finne en måte å få ordnet det på. Men ikke ødelegg forholdet til broren din for 10-12000,- kr. Sett opp i mot 50-60 år fremover er det ikke verdt det.
Sitat av giroud2 Vis innlegg

Nei, jeg røyker ikke :P
Vis hele sitatet...
Selg det videre til meg

Eg forstår deg veldig godt, at du hjulpet han når han trengte det, dessverre eg også er dumsnill - det er en sykdom. Vanskelig det..
Sist endret av FurDieNacht; 20. april 2019 kl. 10:04. Grunn: -
off.. Folk skønner ikke at man ikke ødelegger for kun selg selv
Gjest
Trådstarter
Nei sant det.. Han sa pengene skulle komme på mandag, nå sier han imorgen eller fredag.. Stakkars fyr as, syns bare synd på han egentlig
Du kan faktisk gjøre noe som heter privatinkasso. Det vil si at du skriver en kontrakt hvor det står at han skylder deg penger for den og den telefonen. Og at han skal betale kostnadene for det og det(Man spesifiserer etter situasjonen) og så signerer du og han..

Utegår betalingen og han ikke betaler leverer du kontrakten til namsmannen som da sender han en betalingsoppfordring hvor han får 2 eller 3 uker på å betale eller avtale en nedbetalingsplan, betaler han ikke dette får han et inkassokrav med en måned frist ellernoe, viss det går til inkasso får du automatisk pengene han skylder fra namsmannen og de krever inn pengene fra ham..

Det er så og si sånn hvilket som helst inkassoselskap opererer, bare for private istedenfor! Ganske enkelt egentlig! Og en fin løsning for å sikre deg, og slippe å kjefte å tyne på ham!

Trenger du hjelp med dette kan jeg hjelpe deg, send en pm isåfall!
Sist endret av Lunar; 25. april 2019 kl. 02:34.
Sitat av Poppee Vis innlegg
Tenker at ettersom det er broren din, så får du ta lærdom av det og finne en måte å få ordnet det på. Men ikke ødelegg forholdet til broren din for 10-12000,- kr. Sett opp i mot 50-60 år fremover er det ikke verdt det.
Vis hele sitatet...
Enig her, hvem vet - kanskje bare det at TS er litt involvert i livet til broren sin er det som holder han unna et ordentlig tungt liv.

At han sliter litt med regninger og sånn er ikke så uvanlig, men så fikk jeg ikke helt med meg hvor gammel han var - men virker litt som om det er lillebroren din siden han bor i hjemby mens du har flyttet for å studere.

Litt kjipt at han roter det til når du voucher for han og går god for han, men samtidig så har han i det minste holdt seg unna helt banale ting som SMS-lån og forbrukslån han har klart å lure til seg ved å oppgi uriktig info e.l

Har jo lest om helt sinnsyke historier hvor folk med 20 000 netto i mnd tar opp forbrukslån fordi de har maxet alle kredittkortene sine, også ender de opp med å ta sms-lån for å nedbetale alle disse igjen.

At broren din forstår at det å selge bilen for å betale ned gjeld og regninger er en utvei er jo positivt. Han er nok bare litt treg i utviklingen, ikke nødvendigvis fordi han mangler intelligens, men bare liker å nyte livet litt for godt.

Noe jeg syns du bør/må er å oppfordre han til å la den bilen stå mest mulig. Hvis han sliter med pengeproblemer, selger ulovlige ting og går på NAV så må du nesten få han til å trappe ned på bilkjøring.

Eneste som virkelig kan rote til livet hans nå er at han blir arrestert tilfeldigvis i en kontroll på våren som politiet elsker - som fører til pissings hver uke, miste lappen, få inndratt bilen, miste gleden til å engang søke etter jobb fordi han må deale med langvarig politisak og møte opp jevnlig for å bevise edruelighet

Nå overdriver jeg kanskje litt, men har selv kjørt gjennom 3 kontroller siden påsken begynte - fra høsten gjennom hele vinteren så jeg ikke èn.

Sitat av Lunar Vis innlegg
Du kan faktisk gjøre noe som heter privatinkasso. Det vil si at du skriver en kontrakt hvor det står at han skylder deg penger for den og den telefonen. Og at han skal betale kostnadene for det og det(Man spesifiserer etter situasjonen) og så signerer du og han..

Utegår betalingen og han ikke betaler leverer du kontrakten til namsmannen som da sender han en betalingsoppfordring hvor han får 2 eller 3 uker på å betale eller avtale en nedbetalingsplan, betaler han ikke dette får han et inkassokrav med en måned frist ellernoe, viss det går til inkasso får du automatisk pengene han skylder fra namsmannen og de krever inn pengene fra ham..

Det er så og si sånn hvilket som helst inkassoselskap opererer, bare for private istedenfor! Ganske enkelt egentlig! Og en fin løsning for å sikre deg, og slippe å kjefte å tyne på ham!

Trenger du hjelp med dette kan jeg hjelpe deg, send en pm isåfall!
Vis hele sitatet...
Blande inn inkassoselskap mot broren sin er litt stivt, for noen usle tusenlapper mot en person han vet sliter litt for tiden.

Forstår tankegangen din, men tror ikke mange ønsker at namsmannen eller noen av de ekle inkasso-selskapene som hiver på 600-800 i gebyrer og salær skal få en grunn til å plage broren hans. Og disse bare stiger og stiger, til broren hans kanskje bare gir opp og lar det gå til helvete

Sitat av giroud2 Vis innlegg
Nei sant det.. Han sa pengene skulle komme på mandag, nå sier han imorgen eller fredag.. Stakkars fyr as, syns bare synd på han egentlig
Vis hele sitatet...
Ja, jeg føler også samme som deg - det virker jo som om han prøver ihvertfall. Selvom det med jobben gikk litt skeis så prøvde/prøver han ihvertfall.

Er jo voksne mennesker med familie og barn, hus og hjem som roter det til mye verre enn han kun pga grådighet og lånt penger over evne for å kjøpe seg ting de egentlig ikke har råd til, og reiser på ferier som ikke samsvarer med inntekten bare så de kan vise seg fram til bekjente. Vi bare ser dem veldig sjelden, fordi de liker å opprettholde en fasade.

Kort sagt, så er "løsningen" for broren din veldig enkel. Klippe håret, få seg en jobb han blir nogenlunde glad i, få en lønn eller to på konto så er problemene hans løst, i stor grad. Og etter noen måneder kan han sikkert skaffe seg abonnement/forsikringer m.m under eget navn, og livet er tilbake på rett spor.

Mens noen mennesker kan jobbe i 20 år og betale ned 5000 i mnd på kredittkortgjeld, og fortsatt skylde hundrevis av tusen fordi de har rota det til skikkelig.

Broren din er bare på en liten oppdagelsesreise tror jeg
Sist endret av Oslobaronen; 25. april 2019 kl. 09:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gjest
Trådstarter
Sitat av Lunar Vis innlegg
Du kan faktisk gjøre noe som heter privatinkasso. Det vil si at du skriver en kontrakt hvor det står at han skylder deg penger for den og den telefonen. Og at han skal betale kostnadene for det og det(Man spesifiserer etter situasjonen) og så signerer du og han..

Utegår betalingen og han ikke betaler leverer du kontrakten til namsmannen som da sender han en betalingsoppfordring hvor han får 2 eller 3 uker på å betale eller avtale en nedbetalingsplan, betaler han ikke dette får han et inkassokrav med en måned frist ellernoe, viss det går til inkasso får du automatisk pengene han skylder fra namsmannen og de krever inn pengene fra ham..

Det er så og si sånn hvilket som helst inkassoselskap opererer, bare for private istedenfor! Ganske enkelt egentlig! Og en fin løsning for å sikre deg, og slippe å kjefte å tyne på ham!

Trenger du hjelp med dette kan jeg hjelpe deg, send en pm isåfall!
Vis hele sitatet...
Takk for svar, dette visste jeg ikke! Men nei, så langt er jeg ikke villig til å gå. I værstefall så selger jeg pcen min, så sier jeg opp abbonementet og betaler ned den og mobilen med pcen og pengene jeg har igjen. Pluss at jeg er ferdig med utdanningen i sommer og begynner å jobbe så fort som mulig. Men at dette er aller siste sjanse han får fra meg, er det absolutt ingen tvil om.

Til Oslobaronen: Du sier at han er på en oppdagelsesreise, da tror jeg du mener at han lever i sin egen "YOLO verden"? dette har han gjort i mange år, men en dag må han vel vokne opp? For eksempel så kjører han jo bil uten lappen..

Enkel fakta om broren min:
- 25 år
- har inkasso gjeld på rundt 400.000kr(snylta staten osv)
- han har også snylta kompiser før osv.
- Rus problemer
- Trøblete barndom

Men for en 2-3 år tilbake så fikk han rundhjuling av folk og havna i noen problemer som "gjorde" at han etterhvert lærte av feil og forbedret seg. Han begynte deretter å jobbe, og etter planen skulle han få fagbrevet i sommer(ufff så nærme han kom, men nok engang roter han det til på streken).

Det som svir enda mer å se på, er at han har hatt noen kompiser som har vært på enda større villspor enn han, og blitt tvangsinnlagt osv. Nå har en av dem en fullført master-grad i økonomi, blitt CEO-funder av eget firma osv.. Utrolig hvor fort ting kan snu om man faktisk bare vil. Vi aner faktisk ikke hvor heldige vi er som får bo i dette landet
Sist endret av random512377; 25. april 2019 kl. 10:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Takk for svar, dette visste jeg ikke! Men nei, så langt er jeg ikke villig til å gå. I værstefall så selger jeg pcen min, så sier jeg opp abbonementet og betaler ned den og mobilen med pcen og pengene jeg har igjen. Pluss at jeg er ferdig med utdanningen i sommer og begynner å jobbe så fort som mulig. Men at dette er aller siste sjanse han får fra meg, er det absolutt ingen tvil om.

Enkel fakta om broren min:
- 25 år
- har inkasso gjeld på rundt 400.000kr(snylta staten osv)
- han har også snylta kompiser før osv.
- Rus problemer
- Trøblete barndom

Men for en 2-3 år tilbake så fikk han rundhjuling av folk og havna i noen problemer som "gjorde" at han etterhvert lærte av feil og forbedret seg. Han begynte deretter å jobbe, og etter planen skulle han få fagbrevet i sommer(ufff så nærme han kom, men nok engang roter han det til på streken)
Vis hele sitatet...
Ånei, 400k i inkassogjeld til staten er ikke hyggelig nei

Det gjør saken litt annerledes, da må han jo sette igang med å skaffe seg stabil inntekt asap før det går ut av kontroll

Uff, det du skrev om fagbrev ser man litt for ofte. Så mange som er sååååå nære også skjer det noe som hindrer dem.

Med et fagbrev i hånden stiller man så mye sterkere enn uten
Sist endret av Oslobaronen; 25. april 2019 kl. 10:53. Grunn: la til ekstra setning
Gjest
Trådstarter
Sitat av Oslobaronen Vis innlegg
Ånei, 400k i inkassogjeld til staten er ikke hyggelig nei

Det gjør saken litt annerledes, da må han jo sette igang med å skaffe seg stabil inntekt asap før det går ut av kontroll

Uff, det du skrev om fagbrev ser man litt for ofte. Så mange som er sååååå nære også skjer det noe som hindrer dem.

Med et fagbrev i hånden stiller man så mye sterkere enn uten
Vis hele sitatet...
Tingen er at du kan gi han en lønn på 10.000kr om dagen, og han klarer allikevel å havne i gjeld. Han har null kontroll på penger
▼ ... over en uke senere ... ▼
Gjest
Trådstarter
Ok. Og da ser det ut til at det har blitt slik jeg så for meg en god stund tilbake, han nekter å ta telefonen, og prøver å skjule seg og gidder ikke betale for regningene(som blir sendt til meg).

Så slik jeg ser det så er det 2 muligheter:


1. Logge inn på telia med bruker og passord(jeg har dette) også sperre abbonementet helt, også får jeg betale gebyr og den pakka der, derretter
må jeg ta turen til hjembyen min(5 timer med buss) enten nå til helga eller neste, og konfrontere han med dette. Jeg tenker da at jeg tar mobilen fra han eller bilen som han eier. Nekter han, så får jeg gi han litt rundhjuling.

2. Dette er også et alternativ(og kanskje det enkleste?) At jeg drar til politiet og melder mobilen frastjålet. Slikt sett så er det jo jeg som er eier av mobilen og abonnementet da det var jeg som kjøpte mobilen på telia-kiosken og regningene kommer til min mail og betalingene kommer fra kontoen min. Eneste forskjellen her at om man søker på nummeret så kommer navnet han sitt opp(fordi jeg endret dette inne på telia sine sider, men dette kan jeg jo fint bytte til mitt navn igjen)

Jeg må si at alternativ 1 frister mest(dra og gi han en skikkelig lærepenge, for han lærer aldri)

Men hvordan fungerer alternativ 2? Jeg vet sånn ca. hvor han oppholder seg(han er hjemme maks 1 gang i uken, ellers er han hos ei veninne). Er det slik at politiet vil dra der og ta mobilen fra han? Hvordan fungerer det med forsikring? Har jeg som student som bor i en annen by en slags form forsikring som kan dette? Om ikke, er det mulig å kjøpe forsikring først, og deretter kjøre alternativ 2?

Takker for svar.

(Sukk, akkurat dette jeg trengte nå under eksamenstider.. )
Sist endret av random512377; 6. mai 2019 kl. 21:28.
Hvorfor har du ikke sperret abonnementet ?? Det er jo bare gjøre med en gang. Også skjønner jeg ikke helt den greia med at det er synd i bror din. Han hørest jo ut som et egoistisk brødhaud. Virker som at folk her er enige om at du ikke skal ødelegge forholdet pga av dette. Men det er jo han som gir faen. Ville kuttet kontakten inntil du får igjen, det kommer til å ta lang tid. Men det er bror din som kommer til å tenke «ødela jeg virkelig forholdet til bror min pga noen tusenlapper?» Den svir.
Gjest
Trådstarter
Sitat av feitsomfaen Vis innlegg
Hvorfor har du ikke sperret abonnementet ?? Det er jo bare gjøre med en gang.
Vis hele sitatet...
Pga da får jeg ikke gjennomført alternativ 2? Men ja, jeg gjør det veldig snart, kan fint vente litt til.

Sitat av feitsomfaen Vis innlegg
Også skjønner jeg ikke helt den greia med at det er synd i bror din. Han hørest jo ut som et egoistisk brødhaud.
Vis hele sitatet...
Nei det gjør ikke jeg heller. Han er en egoistisk dritt sekk ja.

Sitat av feitsomfaen Vis innlegg
Virker som at folk her er enige om at du ikke skal ødelegge forholdet pga av dette. Men det er jo han som gir faen.
Vis hele sitatet...
Helt riktig og 100% enig med deg her.


Sitat av feitsomfaen Vis innlegg
Ville kuttet kontakten inntil du får igjen, det kommer til å ta lang tid. Men det er bror din som kommer til å tenke «ødela jeg virkelig forholdet til bror min pga noen tusenlapper?
Vis hele sitatet...
Han kommer nok ikke til å angre, dette er livsstilen hans, og han har tapt masse barndomsvenner pga han har gjort dette tidligere mot dem. Fyren har 0 sympati og hjerte. Penger og svindel har alltid vært livvstilen hans, og det ser ut til at han har "gått tilbake" til denne livsstilen igjen.


Men tilbake til spørsmålet, hvilket alternativ er best? Lar alternativ 2 seg gjøre hvis jeg har reiseforsikring?
Sist endret av random512377; 6. mai 2019 kl. 23:08.
Forsikringssvindel og anmelde broren din? Torr du vet svaret på det selv.

Det med svindel kommer an på forsikringen din, og hva en eventuell reiseforsikring dekker må du nesten vite selv. Hvis du har dekning kan det være en løsning å melde den stjålet, men er nok best å unngå, og for guds skyld ikke send politiet på broren din. Ta heller å ordne opp selv.

Hva med å bare avbestille abonnementet også ordne opp med ham etter eksamen. Kan forøvrig virke som om han forstår knyttnever bedre enn verbal kommunikasjon.
Gjest
Trådstarter
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Forsikringssvindel og anmelde broren din? Torr du vet svaret på det selv.
Vis hele sitatet...
Forstod ikke dette helt.

Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Hvis du har dekning kan det være en løsning å melde den stjålet
Vis hele sitatet...
Dekning? Dette forstod jeg heller ikke helt

Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Hva med å bare avbestille abonnementet også ordne opp med ham etter eksamen. Kan forøvrig virke som om han forstår knyttnever bedre enn verbal kommunikasjon.
Vis hele sitatet...
Det er mulig det hadde hjulpet å gitt han en knytt neve i trynet, men det hadde bare skapt drama i hjemmet og familien(de har nok av andre ting å tenke på), I tillegg til dette så hadde han "lånt" penger av andre for å betale igjen mobilen min, så med andre ord, andre folk som er idiot som meg får gjennomgå igjen, som igjen betyr at han ikke lærer av feilene(jeg vil at han en eller annen gang skal lære)

Men når det er sagt, så skal jeg sende han SMS og be han pent ringe meg slik at vi kommer frem til en grei løsning, og jeg er villig til å hjelpe han slik at vi kan gjøre det enklest mulig for han(at han gir meg telefonen, jeg selger telefonen og dekker resterende beløp) men svarer han eller ringer han ikke, er det dessverre bare en ting å gjøre.
Sist endret av random512377; 6. mai 2019 kl. 23:25.
Med det første mener jeg at det er en dårlig idé.

Dekning betyr at du er forsikret mot en hendelse. Noen reiseforsikringer gjelder bare i utlandet. Da har du ikke dekning for tap av mobil i Norge feks. Sjekk hva din forsikring dekker før du melder noe inn.

Ikke gå til politiet.
Hvor mange er dere i søskenflokken?
Gjest
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvor mange er dere i søskenflokken?
Vis hele sitatet...
3. Jeg er 26, han er 25(15 i hodet i sitt) og minstemann er 17

Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Med det første mener jeg at det er en dårlig idé.

Dekning betyr at du er forsikret mot en hendelse. Noen reiseforsikringer gjelder bare i utlandet. Da har du ikke dekning for tap av mobil i Norge feks. Sjekk hva din forsikring dekker før du melder noe inn.

Ikke gå til politiet.
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått det etter og ha forhørt meg med noen kompiser, så gjelder reiser forsikringen så lenge du er "ute", så hvis mobilen blir "stjålet" ute, så telles det som reiseforsikring.

Dette står også her: https://www.europeiske.no/privat/rei...larsforsikring
Sist endret av random512377; 7. mai 2019 kl. 11:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.