Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  140 28166
Helt enig med Stagg!
Var ingenting med "hasj rus" og gjøre man var bare fjern på kjemikalier, Jeg anbefaler heller folk og kjøpe den ekte tingen og hvis du ikke kan røyke vanelig cannabis så burde du heller slutte.
Er det noen måte å se på hasjen om den er syntetisk? Jeg vil holde meg unna sånt drit for enhver pris og vil gjerne være klar over det om dealeren pluttselig en dag skulle sitte med syntetisk.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Detectable Vis innlegg
Er det noen måte å se på hasjen om den er syntetisk? Jeg vil holde meg unna sånt drit for enhver pris og vil gjerne være klar over det om dealeren pluttselig en dag skulle sitte med syntetisk.
Vis hele sitatet...
Syntetisk hasj er bare noe journalistene har funnet på, disse stoffene kommer i pulverform, dog det er noen som blander ut pulveret med urter som oregano o.l. og selger det som syntetisk pot.
Man ser og lukter stor forskjell på dette og ekte pot.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Syntetisk hasj er bare noe journalistene har funnet på, disse stoffene kommer i pulverform, dog det er noen som blander ut pulveret med urter som oregano o.l. og selger det som syntetisk pot.
Man ser og lukter stor forskjell på dette og ekte pot.
Vis hele sitatet...
Du skal ikke se bort ifra at folk sprayer dårlig hasj med dette "vidunder" middelet. Folk tilter veggimellom på "hasj" er vel noe som vil skje oftere framover.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av stagg Vis innlegg
Du skal ikke se bort ifra at folk sprayer dårlig hasj med dette "vidunder" middelet. Folk tilter veggimellom på "hasj" er vel noe som vil skje oftere framover.
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt mulig, men ettersom det bare vil legge seg på overflaten stiller jeg meg litt kritisk til denne metoden, folk brenner jo ofte hasjen før de blander det inn i tobakk så sluttresultatet er ikke mye bedre enn om man hadde mekket med den dårlige hasjen alene.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er selvsagt mulig, men ettersom det bare vil legge seg på overflaten stiller jeg meg litt kritisk til denne metoden, folk brenner jo ofte hasjen før de blander det inn i tobakk så sluttresultatet er ikke mye bedre enn om man hadde mekket med den dårlige hasjen alene.
Vis hele sitatet...
Med grønt er det da ikke så mye brenning hvertfall. Har selv hørt 'rykter' om noen som mistenker å ha fått potten sin blandet ut med noe syntetiske greier, for å piffe det opp.
Sitat av stagg Vis innlegg
Du skal ikke se bort ifra at folk sprayer dårlig hasj med dette "vidunder" middelet. Folk tilter veggimellom på "hasj" er vel noe som vil skje oftere framover.
Vis hele sitatet...
Det blir ikke sprayet på, det blir blandet inn i tørrsikt/planterester som igjen blir presset til plater.
Jeg har selv sett og røyket "hasj" laget av Humle og Cannabis(hannplante) tilsatt JWH-018. Det smakte faktisk ikke så ille i forhold til mye annen gatehasj på det Norske markedet, og kunne lett blitt solgt videre som standard hasj. Denne "hasjen" var laget kun som et eksperiment, og ikke for videresalg, bare så det er sagt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette er kjipe nyheter, jeg må innrømme at jeg ikke har mye kontakt med gatemarkedet fortiden så mine uttalelser kommer fra eldre erfaring. Jeg føler meg nesten litt gammel nå som jeg ikke kan relatere meg til det som dere forteller her.
Sitat av 1up! Vis innlegg
Det blir ikke sprayet på, det blir blandet inn i tørrsikt/planterester som igjen blir presset til plater.
Jeg har selv sett og røyket "hasj" laget av Humle og Cannabis(hannplante) tilsatt JWH-018. Det smakte faktisk ikke så ille i forhold til mye annen gatehasj på det Norske markedet, og kunne lett blitt solgt videre som standard hasj. Denne "hasjen" var laget kun som et eksperiment, og ikke for videresalg, bare så det er sagt.
Vis hele sitatet...
Håper for all del ikke at dette blir no ny trend blandt bakmenn som presser platene! :/ At div av disse JWH/AM stoffene nuh blir ulovlige er forsåvidt helt greit for min del, men det fører vell kun til at det kommer en haug av nye syntetiske cannabioder ):
Så lenge det fins etterspørsel & noen kan tjene store summer på disse sjid stoffene så kommer de alltids til å finnes..

Har kun erfaring fra ett par 2-3+ ganger med noe som viste seg og være "syntetisk pot", var mest sannsynlig ei urteblanding som bare var mikset med no ala JWH/AM...Men de få gangene ga meg i hvert fall avsmak på disse stoffene..Makan til tankekjør, umulig og holde en saklig samtale gående, + at den hodepinen jeg opplevde i ettertid var værre enn noen migrene annfall jeg noensinne har hatt

Tommel opp til den gode gamle bønna! Evt noen gode hjemmedyrkede urter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dette er kjipe nyheter, jeg må innrømme at jeg ikke har mye kontakt med gatemarkedet fortiden så mine uttalelser kommer fra eldre erfaring. Jeg føler meg nesten litt gammel nå som jeg ikke kan relatere meg til det som dere forteller her.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med gatemarkedet? For det eksisterer vel så si bare i Oslo? Ellers i landet har vel de fleste faste personer de forholder seg til.

Regner med du har en fast person du har forholdt deg til over tid, som samtidig lever varene du forventer.
Sitat av stagg Vis innlegg
Hva mener du med gatemarkedet? For det eksisterer vel så si bare i Oslo? Ellers i landet har vel de fleste faste personer de forholder seg til.

Regner med du har en fast person du har forholdt deg til over tid, som samtidig lever varene du forventer.
Vis hele sitatet...
Eller så har man grønne fingre og lager varene sine selv
Noe jeg også sku gjort hvis jeg hadde hatt plass til det for øyeblikket

Angående gatemarked så finns nokk det i fler byer enn kun Oslo, gjelder bare å vite hvor man ska lete/se etter..
Egentlig veldig skeptisk til denne syntetiske hasjen, har selv testet den og har selv laget en batch med "fake weed". Funker jo greit, men føler på kroppen at det ikke er noe jeg vil trø i meg i lengere tid.
Disse stoffene er jo så og si "uprøvde" og det er ingen som vet hvilken langtidseffekt de kan ha.
Liker dårlig at griske dealere buffer ut den kjipe tørrocken med AM og JWH og selger det vidre uten at noen vet hva de faktisk får i seg.
Da går fint ann å tilsette JWH i den berømte marrok driten som selges her til lands ved hjelp av etanol/aceton. Prosessen har jeg ingen aning om.
Jeg røkte en del JWH-18, det er ikke særlig likt LSD rus. Kan vel si det er ganske likt rusen av vanlig hasj, bortsett ifra 2 store forsjeller; MYE sterkere rus generelt og jeg har aldri fått "munchy effekt" av syntetisk hasj - Halusinasjoner av syntetisk hasj er bare tull.
Sitat av Shikarilive Vis innlegg
Halusinasjoner av syntetisk hasj er bare tull.
Vis hele sitatet...
Nok et offer for terminologien "syntetisk hasj"...
Du har tydeligvis ikke prøvd alle, så å uttale seg slik er bare tull.
Det finnes sikkert hundre stoffer som går innenfor denne kategorien, alle med varierende effekter, doser og varighet.
Har selv opplevd visuals på AM-2201 som fint kan måle seg med de fra cubensis sopp, 2c-e eller mdma.
Sist endret av Bothrops; 6. desember 2011 kl. 12:21.
Har ikke fått noe halliser her ivertfall, har testet AM-2201, AM-1220, AM-2233, JWH 018, JWH 019, JWH 122, JWH 210 og JWH 250.
Og prøve alle forskjellige "kryssinger" av disse ilag. Feks AM-2201 + JWH 122 + JWH 210 som ble en rus jeg ikke likte så alt for mye, ble sendt 1\2 sekunn bak meg selv så var veldig krevende å gjøre ting. Men aldri fått noen visuals.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Så lenge cannabis forblir ulovlig vil det være etterspørsel for lovlige alternativer. Det hjelper ikke å krampaktig forby disse, da det hele tiden vil komme nye alternativ. Den eneste løsningen er legalisering av cannabis. Syntetiske cannabinoider har en rekke uheldige bivirkninger i mye større grad enn ren cannabis.
Det er viktig å ta i betraktning at disse syntetiske stoffene er helt nye og det er gjort veldig liten forskning på langtidsvirkinger. Det er ikke lurt å bruke seg selv som forskningsobjekt fir sånne stoffer, men det får være opp til hver enkelt. Legaliser "the real deal", så slipper folk å ty til laboratoriedilldall eller utblandet cannabis. Jeg vet at legaliseringsspørsmålet er i grenseland til OT i noens øyne, men det er sentralt for problemstillingen ved de syntetiske stoffene. Tviler på at de er særlig populære i Nederland for å si det sånn.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10024602

Hva synes dere om dette?

Personlig synes jeg det er greit å forby syntetisk hasj, da jeg har sett folk freake totalt ut på dette. Og det virker ikke helt trygt i forhold til vanlig cannabis.
Jeg er 100% imot et hvert forslag for å innskrenke frihet, hvorfor skal en liten gruppe mennesker få bestemme over alle menneskene i Norge?

Derfor synes jeg dette er ett forferdelig forslag.
Så du tror at om syntetisk hasj blir forbudt så vil ikke folk lenger ha dårlige opplevelser ved det?
Hva om man istedenefor å skape masse blest om det ved å gjøre det ulovlig heller gir ut god informasjon om det?
Sist endret av Klokkemaster; 21. desember 2011 kl. 12:39.
Sitat av PurpleMozell Vis innlegg
Jeg er 100% imot et hvert forslag for å innskrenke frihet, hvorfor skal en liten gruppe mennesker få bestemme over alle menneskene i Norge?

Derfor synes jeg dette er ett forferdelig forslag.
Vis hele sitatet...
Syns du heller vi skal ha anarki?
Sitat av Glenni Vis innlegg
Syns du heller vi skal ha anarki?
Vis hele sitatet...
Så absolutt.
Sitat av PurpleMozell Vis innlegg
Så absolutt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor vil du ha anarki? Uten et styresystem hadde ikke landet fungert.
Det er veldig stor forskjell på å ikke ville skape ett stort svart market rundt ett stoff og ville ha ett samfunn uten lover og regler.
Sist endret av Klokkemaster; 21. desember 2011 kl. 12:44.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Hvorfor vil du ha anarki? Uten et styresystem hadde ikke landet fungert.
Vis hele sitatet...

Man trenger ikke en sentralmakt for å at et land skal gå rundt, firmaer og mennesker vil tilby tjenester som mennesker trenger.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Hvorfor vil du ha anarki? Uten et styresystem hadde ikke landet fungert.
Vis hele sitatet...
Anarkistene er nok uenig med deg der, er jeg redd
Sitat av PurpleMozell Vis innlegg
Man trenger ikke en sentralmakt for å at et land skal gå rundt, firmaer og mennesker vil tilby tjenester som mennesker trenger.
Vis hele sitatet...
Jepp, samtidig som at kriminalitet, krig og undertrykkelse blir avskaffet på dagen.

Anarkisme er en tanke å leke med, om man bare neglisjerer menneskets natur og et par tusen år med historie.

Stiller man derimot krav til et snev av realisme forblir det bare en fantasi.

Til topic, jeg klarer virkelig ikke å bry meg om lovligheten personlig. Norge sin avgiftspolitikk vedrørende rus er rimelig krystallklar. Å ta 50 kr til statskassen for hver boks snus uten noen form for dokumentasjon på samfunnskostnadene gir en liten pekepinn om hvordan eventuell avgiftspolitikk ved legalt narkotika hadde vært.

Om vi legaliserer vil man ikke lenger risikere forelegg om man blir tatt, men det svarte markedet vil nok utklasse det legale i form av pris. Må huske at narkosalg foregår skattefritt og effektivt av dedikerte arbeidere med utelukkende provisjonsbasert lønn.
Sitat av Falcorn Vis innlegg
Så du tror at om syntetisk hasj blir forbudt så vil ikke folk lenger ha dårlige opplevelser ved det?
Hva om man istedenefor å skape masse blest om det ved å gjøre det ulovlig heller gir ut god informasjon om det?
Vis hele sitatet...
Hvilken informasjon?
Sist endret av ImnotEmo.; 21. desember 2011 kl. 14:07.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Hvilken informasjon?
Vis hele sitatet...
Det siktes vel til god objektiv informasjon om bruk og faremomentene ved langtidsbruk etc.

Problemet er at disse syntetiske cannabinoidene ikke har noe lang fartstid, de er relativt nylig oppdaget og vi vet derfor lite til ingenting om.
Vi har rett å slett ikke god informasjon om de å gi.

Endel yngre brukere ser ut til å anta at disse stoffene faktisk er ganske harmløse, rett å slett fordi de ikke er ulovlig.
Det er en hjerteskjærende idiotisk holdning å ha, som vi også finner blandt de som tror muskattnøtt og løsemiddelsniffing er lite skadelig pga den juridiske statusen disse tingene har.

Edit: Ser nå at du stillte et retorisk spørsmål, ikke alltid like enkelt å skille på sånt på nettet.
Sist endret av Dodecha; 26. desember 2011 kl. 15:37.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det siktes vel til god objektiv informasjon om bruk og faremomentene ved langtidsbruk etc.

Problemet er at disse syntetiske cannabinoidene ikke har noe lang fartstid, de er relativt nylig oppdaget og vi vet derfor lite til ingenting om.
Vi har rett å slett ikke god informasjon om de å gi.

Endel yngre brukere ser ut til å anta at disse stoffene faktisk er ganske harmløse, rett å slett fordi de ikke er ulovlig.
Det er en hjerteskjærende idiotisk holdning å ha, som vi også finner blandt de som tror muskattnøtt og løsemiddelsniffing er lite skadelig pga den juridiske statusen disse tingene har.
Vis hele sitatet...
Var det jeg siktet til. Det ligger heller lite informasjon/forskning rundt disse stoffene. Derfor er det vanskelig å gi informasjon.

Er ikke tilhenger av legal highs.
Om man bare kunne la folk få dyrke til seg selv så kunne man se bort fra denne idiotien. Man slipper også å ha kontakt med ukurrante miljøer. Man vet hva man får i seg. Tipper jeg har fått i meg en fair share med drit gjennom de ymse tredjehåndsbønnene jeg har røyka opp i gjennom åra.
Sitat av G-Erik-L Vis innlegg
Om man bare kunne la folk få dyrke til seg selv så kunne man se bort fra denne idiotien. Man slipper også å ha kontakt med ukurrante miljøer. Man vet hva man får i seg. Tipper jeg har fått i meg en fair share med drit gjennom de ymse tredjehåndsbønnene jeg har røyka opp i gjennom åra.
Vis hele sitatet...
Kan da vel fint dyrke selv. Så lenge du holder kortene tett til brystet så ser jeg ikke noe problem med det.
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Kan da vel fint dyrke selv. Så lenge du holder kortene tett til brystet så ser jeg ikke noe problem med det.
Vis hele sitatet...
Jeg føler ikke at du fokuserer på det som blir sagt.
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Kan da vel fint dyrke selv. Så lenge du holder kortene tett til brystet så ser jeg ikke noe problem med det.
Vis hele sitatet...
Ja, men det er forjævlig at man skal føle seg som en forbryter når man dyrker en plante fra naturen man har KRAV på å benytte som man vil.
Bare det prinsippet å måtte velge laboratoriecannabinoider fordi naturens egen er forbudt er sykt. Sykt.
Og når disse syntetiske stoffene havner på markedet tar ikke myndighetene hintet og legaliserer cannabis, men forbyr disse stoffene i tillegg.
Produksjonen av disse stoffene er en reaksjon på forbudet. Jo fler av de som forbys, jo flere alternativer vil folk finne frem til.
Like greit å legalisere med en gang, så er problemet ute av verden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av HerpmasterDerp Vis innlegg
Ja, men det er forjævlig at man skal føle seg som en forbryter når man dyrker en plante fra naturen man har KRAV på å benytte som man vil.
Vis hele sitatet...
Kva slags krav, og kvifor er det relevant at den er naturleg? Gjeld det same argumentet kokain og heroin, som begge kjem frå planter?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det siktes vel til god objektiv informasjon om bruk og faremomentene ved langtidsbruk etc.

Problemet er at disse syntetiske cannabinoidene ikke har noe lang fartstid, de er relativt nylig oppdaget og vi vet derfor lite til ingenting om.
Vi har rett å slett ikke god informasjon om de å gi.

Endel yngre brukere ser ut til å anta at disse stoffene faktisk er ganske harmløse, rett å slett fordi de ikke er ulovlig.
Det er en hjerteskjærende idiotisk holdning å ha, som vi også finner blandt de som tror muskattnøtt og løsemiddelsniffing er lite skadelig pga den juridiske statusen disse tingene har.
Vis hele sitatet...
Hele artikkelen det er linket til er jo full av feil.

9 personer i Sverige døde av såkalte "nätdroger" som er en fellesbenevnelse av rusmidler som kan kjøpes på nett. I tillegg døde de ikke av syntetiske cannabinoider. Det er som å være redd for at ungdom skal dø av metanolforgiftning mens de drikker etanol; frykten er bygget på feil premisser. Sier på ingen måte at syntetiske cannabinoider er trygge, de har sine reelle farer, men artikkelen er bare svada fra ende til annen.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva slags krav, og kvifor er det relevant at den er naturleg?
Vis hele sitatet...
Jeg vet at mange vil sette staten til å være barnepasser for folket, det er jeg uening i. Som jordboere er vi gitt naturen og alt den byr på i fødselsgave. Dette er vår unkrenkelige rett, og ingen skal kunne ta på seg autoritet til å nekte oss dette. Å utnevne noen til å bestemme hva man får lov til å putte i seg er absurd i mine øyne. Alkohol er giftig og skadelig for oss, men av en eller annen grunn får vi lov til å drikke det. Altså forbyr man ikke stoffer fordi de er giftige, men av politiske årsaker.

Slike forbud er en indikasjon på at en gruppe mennesker har fått for mye makt over andre. I oppegående sivilisasjoner finner vi ikke dette. Det vi derimot finner er mindre misbruk av psykoaktive stoffer fordi folk generelt ikke assosierer det med noe ulovlig eller noe man bør skamme seg over.
Mayaene, De Amerikanske Indianerene og Aboroginerene er eksempler på dette. Hos disse folkeslagene blir rusmidler stort sett brukt i ritualer og andre spesielle anledninger.
Man kan undres over hvorfor de vanligvis har respekt for rusmidler, og at rusmisbruker fenomenet er nærmest ikke-eksisterende.
Derfor mener jeg planter som cannabis blir tilegnet egenskaper som skapes av samfunnet.
Sist endret av HerpmasterDerp; 26. desember 2011 kl. 04:43.
Sitat av HerpmasterDerp Vis innlegg
Jeg vet at mange vil sette staten til å være barnepasser for folket, det er jeg uening i. Som jordboere er vi gitt naturen og alt den byr på i fødselsgave. Dette er vår unkrenkelige rett, og ingen skal kunne ta på seg autoritet til å nekte oss dette. Å utnevne noen til å bestemme hva man får lov til å putte i seg er absurd i mine øyne. Alkohol er giftig og skadelig for oss, men av en eller annen grunn får vi lov til å drikke det. Altså forbyr man ikke stoffer fordi de er giftige, men av politiske årsaker.
Vis hele sitatet...
At all omgang med mange rusmidler ("narkotika") skal møtes med samfunnets sterkeste reaksjonsform er jeg enig i at er svært uhensiktsmessig. Men i motsetning til deg har jeg tatt dette standpunktet av pragmatiske årsaker.

Det er ingen selvfølge at vi som mennesker skal ha rett til å bruke alt i naturen så mye vi vil. Vi har alle et ansvar for oss selv, hverandre og de som kommer etter oss at de skal ha like (eller bedre) muligheter som oss: Stor grad av frihet, og lik frihet for alle.

Dermed er det rom for at vi innfører formelle eller uformelle regler på ulike plan som hindrer at vi bruker naturen og hverandre på en måte som ødelegger samfunnet. Hvis stor grad av frihet for individet nå (f.eks ingen straff for narkotikabruk) fører til at samfunnet får problemer og situasjonen ikke blir bærekraftig, vil dette kunne føre til mindre frihet (f.eks økonomisk) for andre/samfunnet som en helhet. Nå er det jo ikke slik at fravær av straff øker rusmiddelbruk, dette var kun et eksempel. Reaksjonsformene må selvfølgelig kunne begrunnes teoretisk og praktisk, og må stå i stil til alvorlighetsgraden av handlingene.

Nå viser det seg at de fleste handlinger som kun går utover en selv direkte (prostitusjon, bruk av rusmidler etc) lar seg i svært liten, - eller ingen - grad, forhindre av straffeloven. Årsakene til dette er mange: folks rettsoppfatning, individers krav til (det de mener er) frihet, kultur, tradisjon, og andre grunner som jeg ikke har kompetanse til å utbrodere. Uansett om rusbruk/misbruk skader samfunnet så fungerer ikke straffeloven etter hensikten i å senke disse negative eksternalitetene.Hovedpoenget er at det ikke finnes empirisk belegg for å straffe folk for å bruke rusmidler. Men det har lite for seg å blindt skrike "PERSONLIG FRIHET, SKADER INGEN ANDRE" osv. i alle saker hvor samfunnet vurderer inngripen. Alle saker må vurderes individuelt, selv om man kan bruke andre saker for sammenlikning.
Så du sier at vi kan ikke generalisere, men se på individuelle tilfeller. Likevel skal vi generalisere med "besittelse av narkotika" som vil ramme alle uansett hvorfor de bruker det?
Det er nettopp dette som er problemet med en slik lov: det vil fungere som en absolutt uten gråsoner. Det gir ikke rom for rekreasjonell, medisinsk eller religiøs bruk av rusmidler. Derimot er du forbryter og rusmisbruker om du røyker 0.1 gram i en joint en gang i måneden. Lovverket kjemmer alle under samme kam.
Å innskrenke personlig frihet til fordel for det noen vil kalle "samfunnets beste"(etter deres objektive sannhet og definisjon så klart) vil alltid overkjøre alle demografiske grupper på denne måten.
Misbruk av rusmidler vil forekomme uansett hva loven sier om det.

Når du mener at alle saker skal vurderes individuelt, hvem skal da stå i posisjon til å gi noen "lisens" til å bruke cannabis f.eks? Det blir som i jobbintervjuer, og trynefaktoren vil være avgjørende pga menneskets iboende ego og mangel på objektiv vurdering.

Når det er snakk om rusmidler som ødelegger samfunnet, så har vi et større problem med fyllakjøring og vold i fylla enn cannabisrelatert problematikk.
Sitat av HerpmasterDerp Vis innlegg
Så du sier at vi kan ikke generalisere, men se på individuelle tilfeller. Likevel skal vi generalisere med "besittelse av narkotika" som vil ramme alle uansett hvorfor de bruker det?
Det er nettopp dette som er problemet med en slik lov: det vil fungere som en absolutt uten gråsoner. Det gir ikke rom for rekreasjonell, medisinsk eller religiøs bruk av rusmidler. Derimot er du forbryter og rusmisbruker om du røyker 0.1 gram i en joint en gang i måneden. Lovverket kjemmer alle under samme kam.
.
Vis hele sitatet...
Jeg har da på ingen måte sagt at jeg vil generalisere alle som er i besittelse av narkotika. Det er jo nettop det som er et av problemene med forbudet: All bruk er per dags dato indikasjon for intervensjon. Uten forbudet ville indikasjonen for (eventuell) inngripen ha vært misbruk. Og en inngripen ville ha ivaretatt alle menneskerettigheter og hatt fokus på frivillighet. Det er som regel lite vits i å tvinge folk til hjelp.


Sitat av HerpmasterDerp Vis innlegg
Å innskrenke personlig frihet til fordel for det noen vil kalle "samfunnets beste"(etter deres objektive sannhet og definisjon så klart) vil alltid overkjøre alle demografiske grupper på denne måten.
Misbruk av rusmidler vil forekomme uansett hva loven sier om det.
Vis hele sitatet...
Når staten/samfunnet fungerer relativt optimalt, er det ikke bare det "noen vil kalle samfunnets beste" som danner grunnlaget for lover. En skal ha et ganske forvridd sannhet og definisjon for å mene f.eks at 300 % økning i trafikkulykker er til samfunnets beste. Av og til kan inngripen være nødvendig for å sikre frihet, f.eks skatter for å sikre kollektive goder, omfordeling av inntekt for å sikre likere frihetsgrunnlag for alle, avgifter på rusmidler for å redusere negative eksternaliteter osvosvosv.

At misbruk av rusmidler vil forekomme uansett hva som står i loven er jo enda et pragmatisk argument mot forbud. Dette er et godt argument, som kontrasterer sterkt med "jeg burde få lov til å putte i meg hva jeg vil og gjøre hva jeg vil med alt som finnes i naturen". Det er også et argument som treffer selv om en er i debatt med en sterkt konservativ person. Det gjelder å formulere seg slik at alle kan skjønne hvofor du har rett.

Sitat av HerpmasterDerp Vis innlegg
Når du mener at alle saker skal vurderes individuelt, hvem skal da stå i posisjon til å gi noen "lisens" til å bruke cannabis f.eks? Det blir som i jobbintervjuer, og trynefaktoren vil være avgjørende pga menneskets iboende ego og mangel på objektiv vurdering.

Når det er snakk om rusmidler som ødelegger samfunnet, så har vi et større problem med fyllakjøring og vold i fylla enn cannabisrelatert problematikk.
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg formulerte meg dårlig. Med at alle saker skal vurderes individuelt mente jeg: Alle inngripende lover som vurderes å vedtas, må vurderes på individuelt plan, uansett om vi har en "hoved-regel" som sier at inngripende lover i liknende saker ikke fungerer hensiktsmessig. Det finnes unntak til enhver regel.

Ja, alkohol er et stort samfunnsproblem, men det betyr ikke at skadevirkningene til cannabis skal overses.

Jeg er helt enig i standpunktet ditt om personlig frihet og stuff. Jeg vil nok kalle meg liberal i slike spørsmål, men dette er på grunn av en pragmatisk tilnærming. Og nettop derfor betyr dette at jeg er åpen for at man ikke alltid skal skrive "personlig frihet" uten å sette seg inn i enkeltsaker. Når det kommer til narkotikapolitikken er det ikke noe problem å se at den er mislykket....
Sist endret av Vargas; 27. desember 2011 kl. 01:45.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av kuritos Vis innlegg
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7863369

¨Bachs frykter at det bare er et spørsmål om tid før syntetisk hasj tar liv også i Norge.¨

¨Mange beskriver atferden til personer som er ruset på disse stoffene som LSD-lignende, spesielt på grunn av hallusinering.¨

Aldri prøvd dette selv, men etter hva jeg har lest er vel syntetisk cannabis ganske langt unna en LSD-rus ? :P
Vis hele sitatet...
Ja, nå er det sånn at man må ta konsekvensen av egen handling.