Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1602
Vedr. klage på eksamenskarakter i våren 2011.
Hei! Jeg har bestemt meg for å klage på min skriftlige eksamenskarakter. Dette kommer ikke bare av det faktum at jeg mener min måloppnåelse i faget (tysk), gir grunnlag for en høyere karakter, men også at jeg mener at den første oppgaven (oppgave 1) i eksamenheftet var misvisende.

Dette er informasjonen jeg har funnet ang. klage på eksamen:

"Man kan klage på både den faglige vurderingen og på formelle feil. Du kan ikke be om skriftlig begrunnelse for eksamenskarakteren, men du kan kreve å få utlevert besvarelsen din. Ved klager på den faglige vurderingen så er det også slik at klagenemnda kun vurderer om karakteren er åpenbart urimelig satt. Det er altså ikke slik at besvarelsen vurderes på nytt på helt fritt grunnlag".

Det jeg da lurer på er hvordan skal jeg formulere en klage basert på både det faktum at jeg mener min måloppnåelse i faget (tysk), gir grunnlag for en høyere karakter, men også at jeg mener den ene oppgaven i eksamenheftet var misvisende? Jeg kan også legge fram argumenter som:

1. Jeg har tidligere har fått bedre karakterer både på prøver og tentamener.
2. Jeg har tidligere og nylig fått bedre karakter på standpunkt.
3. Eksamen var misvisende og jeg klarte derfor ikke å gjennomføre oppgave 1 på rett måte.

Hadde vært kjempe fint med svar
Punkt nummer 1 og 2 kan du bare glemme. At du pleier å få en bedre karakter skal ikke påvirke eksamenskarakteren din på noen måte.
Var det andre en deg som ikke forsto oppgave 1 riktig? Hvis du var den eneste så har du nok en litt dårlig sak. Hvis det derimot var flere som ikke skjønte oppgaven har du en mulighet.
Samme som personen over; eksamen skal gi en rettferdig sentral rettet, anonym vurdering, og dine standpunktskarakterer har ingenting å si. Vet ikke hvor sterk sak du har, med mindre denne Oppgave 1 var så misvisende at alle ble fintet ut av det
Trådstarter
43 7
Teksten til oppgave 1 lå sann til at jeg ikke fant den... jeg trodde da at den lilletekstbiten ved siden av oppgaven var tekstvedlegget.
det er jo rett og slett din feil at du ikke fikk med deg tekstvedlegget, ikke eksamensfolka sin skyld det. hadde lignende feil på en mattetentamen selv, hvor jeg trodde at del 1 bare var ett ark (den besto av to ark). så jeg koste meg og hadde god tid, helt til jeg skulle levere og det gikk opp for meg at jeg bare hadde besvart halve del 1. Det var også slik at det lå vanskelig til, men det var bare min skyld at jeg ikke bladde gjennom hele oppgavesettet først for å se ordentlig etter, ingen andre sin.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mathias123 Vis innlegg
Teksten til oppgave 1 lå sann til at jeg ikke fant den... jeg trodde da at den lilletekstbiten ved siden av oppgaven var tekstvedlegget.
Vis hele sitatet...
Da er det antakeleg du som ikkje har brukt det tilrådde kvarteret til å lese gjennom oppgåvesettet, og stille spørsmål om noko var uklart. Oppgåvesetta er ikkje veldig lange, og sunn fornuft tilseier at du bør lese heile.
Hei, nå har det seg slikt at når eg hadde Norsk skriftlig eksamen, fekk me bare tid til og få passorde til nettsida så me fekk oppgåva på og begynne, me fekk ikkje tid til og lese og studere oppgåvene før me begynte.


Oppgåvene var ganske vansklige i år, mange i klassen gjekk ned med mist 2-3 karektere
Sist endret av Marzzh; 26. juni 2011 kl. 23:16.
Trådstarter
43 7
men som sagt, vi hadde en streng sensor og noen strøk! Jeg fikk personlig 3'er og derfor lurer jeg bare på om jeg skal klage. Det er nok ikke noe å gjøre med den 1 oppgaven! Er det noen som har erfaring med å klage? Tips, hva ville dere gjort?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg ville innsett att jeg faktisk ikke fikk mer enn det jeg fikk..!
Trådstarter
43 7
hmm men snakket med 2 lærere og de kom til at de jeg skrev var mellom 4 og 5, oppgave 1 skal vell ikke trekke så mye ned?
Har en kamerat som strøk på en eksamen på videregående.
Han har en mor som er lærer. Hun så på oppgaven han hadde skrevet, og konkluderte med at han hadde skrevet slik at han hadde dekket læringsmålene for faget. Hun leverte et formelt brev til skolen, de løftet karakteren til en ståkarakter.
Så det jeg mener du burde gjøre:
- Be om å få besvarelsen din.
- Få noen til å evaluere den.
- Be den personen hjelpe deg å skrive et brev til skolen.
Sist endret av Snuspus; 27. juni 2011 kl. 01:11.
Trodde klage på eksamenskarakter var kun fag, dato, "jeg klager"-ish og signatur? Slik er praksis der jeg bor. Får ferdigutfylt ark av ledelsen vi kan fylle ut. Vil det i det hele tatt hjelpe å skrive et langt brev?
Hvis det er samme som på høyskoler, så har du krav på en muntlig begrunnelse (møte med sensor). Dette kommer etter du har sendt inn en klage. Etter dette møtet, kan du legge inn en reevaluering og en ny sensor til å vurdere oppgaven din.
Det er ikke det samme som på høyskoler, du har ingen krav på muntlig begrunnelse.

Klage på eksamen på videregående skjer skriftlig. Du kan legge ved en begrunnelse for hvorfor du mener karakteren er feil, men karakteren settes utelukkende på grunnlag av den innleverte oppgaven. Måloppnåelsen din i faget reflekteres via standpunktkarakteren.
At du mangler en oppgave vil som det er sagt kun kunne brukes hvis dette er gjennomgående blant de du tok eksamen sammen med. Om du er den eneste som misforsto vil det forklares med at du ikke har fulgt med...