Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 658
Har spørsmål om eventuelle bivirkninger og erfaringer med adhd medisiner.
Har brukt to adhd medisiner med navn:
- racemisk amfetamin 5mg
- attentin 5mg

Bruket ble første året kun brukt sporadisk, men har de siste årene blitt daglig. Føler meg psykisk avhengig litt som andre har med det å ta en kaffekopp.
Dose v inntak er som regel mellom 2,5mg - 7,5mg (0,5tablett - 1,5 tablett.
Jeg bruker det aldri som et rusmiddel i den forstand at jeg kombinerer det med alkohol og/eller tar flere piller samme dag. Dersom jeg eksempelvis tar 10mg+ (2+tabletter) opplever jeg ubehag i form av uro/angst og/eller en slags "opptur" og deretter en "nedtur".


På én side tenker jeg : "Det foreskrives som medisin og dosene tilsvarer også det en lege ville foreskrevet eller mindre enn dette"
På en annen side tenker jeg : "Det er jo ren amfetamin, og amfetamin er jo skadelig for kroppen".

Det jeg lurer konkret på er om noen har erfaringer med eksempelvis; dårlig søvn, økt uro, raskere aldring, hudproblemer, , behov for benzo, redusert apetitt eller andre ting. Har sett disse tingene listet opp som eventuelle bivirkninger, og blir usikker om mine problemer skyldes selvmedisineringen. Er i slutten av tjueårene og må begynne å tenke litt forebyggende på helse.
Er det slik at dosene jeg tar er "ubetydelige" eller utgjør det en legit helserisiko? Hvilke synspunkter og erfaringer har dere?


Kan nevnes at jeg spiser greit, kontortype hverdag, går turer og trener en intensiv lagidrett 3-4 ganger i uken + kamper i serie.
Er ikke bivirkningene du snakker om symptomer for adhd?
Som i at du kanskje ikke er medisinert riktig. Såvidt jeg har forstått kan det ta ganske lang tid å finne ut av medisinering. Nå vet ikke jeg hvor lenge du har gjort dette, og sporadisk bruk er vel noe av det man skal unngå, men kanskje vurdere å prøve annen medisin.
Sist endret av Majao Gibensis; 17. oktober 2022 kl. 21:17.
Jeg har brukt amfetamin i over 20 år og blir fortsatt ansett for å være oppegående og til tider kjekk, og de mengdene jeg har brukt har til tider vært enorme - men det kommer veldig an på innstillingen din og forutsetningene du har. Jeg f.eks opplever ikke de spesielt alvorlige psykosene og hallusinasjonene til tross av forbruket mitt, men sånt som opp eller nedturer og angst er nok heller vanlig.

Det anbefales egentlig ikke å bruke amfetamin som en prestasjonsfremmende da det også er en vasokonstriktor sånn at det øker belastning på hjertet - men i lave doser er sikkert ikke dette et spesielt stort problem.