Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2000
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Heisann!

Jeg har planer om å skaffe meg en ssd, slik at jeg kan starte systemet mitt raskere, men jeg har ikke råd til en svær som dekker alt jeg installer med pacman.

Hvis /dev/sda1 er /
Og /dev/sda2 er /home

Hvordan kan jeg installere programmer til /home?
https://www.archlinux.org/pacman/pacman.conf.5.html

RootDir er valget du leter etter
Sist endret av liasis; 11. januar 2015 kl. 18:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hvorfor vil du installere ting i home? Det er jo hjemmeområde, i så fall burde det være programmer som er utelukkende for 1 bruker.

I debian (Vet ikke hvordan det er i arch) så installeres programmer ofte i /opt, hva med å mounte denne pathen på disken du ønsker å bruke?
Sist endret av etse; 11. januar 2015 kl. 18:15.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
hvorfor vil du installere ting i home? Det er jo hjemmeområde, i så fall burde det være programmer som er utelukkende for 1 bruker.

I debian (Vet ikke hvordan det er i arch) så installeres programmer ofte i /opt, hva med å mounte denne pathen på disken du ønsker å bruke?
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke vil være plass til alle programmene mine på SSD'en, men vil gjerne ha operativsystemet der, men at det er akkuratt /home er ikke så nøye, bare det ikke blir på SSD'en
Da ville jeg laget en egen partisjon på den andre disken for programmer, og mountet pathen hvor programmene installeres på denne partisjonen. (altså RootDir i pacman, som moridin påpeker over her).