Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4211
Anonym bruker
"Enig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har skrevet om dette tidligere på forumet, men nå skjer det ting som får det til å haste litt.
Jeg ble stoppet i midten av juni i kontroll og måtte ta spyttest som slo ut på thc. Dagen før dette hadde jeg tatt en xanor og røkt hasj. Jeg følte meg opplagt og våken da jeg satt meg bak rattet utpå dagen kl 13.

De tok meg med for å ta blodprøve, og politiet syns ikke jeg virket ruspåvirket og sa at jeg kunne kjøre som vanlig i påvente av svar på blodprøvene.

Nå har det tatt nesten fem måneder før jeg nå ble innkalt til avhør, og blodprøvesvarene viste at jeg hadde sammenlagt thc og xanor rett over 0,5 i promille.
Jeg samtykket ikke til førerkortbeslag.
De tok lappen etter avhøret, og nå er jeg kaldt inn til tingretten om en drøy uke.

Burde jeg ha en advokat? Er det noen her som har vært borti noe lignende og har erfaring med at advokat kan hjelpe i en sånn sak? Det er dyrt med advokat, men jeg er villig til å betale en advokat hvis det gir økt sjanse for minst mulig straff. Jeg håper nå på 6 måneder uten lappen, men vet at man må regne med 12 mnd + ved promille over 0,5 og at jeg da må ta lappen på nytt.
Jeg er svært avhengig av lappen for å komme på jobb, og jobben er svært viktig for helsa mi. Tar de hensyn til disse tingene her, eller er jeg fucked uansett?

Jeg driver og skriver litt med en advokat nå, men er usikker på å «ansatte» han i denne saken da jeg ikke aner om det vil utgjøre noen forskjell.

Om noen har erfaringer på godt og vondt så setter jeg stor pris på å få høre dem
Har ikke vært i akkurat en sånn sak, men har vært i retten både med og uten advokat.
Det har lært meg å ALLTID ha med advokat til retten. Dette fordi det er en fordel å ha med seg en kjentmann uansett. Spesielt en som kan snakke språket og argumentere for deg.
Det er klart at til syvende og sist så handler det også litt om din egen egenskap til å representere deg selv på en god måte også. Og du vil naturligvis få en straff og alt som hører med, men la oss si at du mister lappen i to år før du kan ta teoriprøven og kjøre opp på nytt og blir oppgitt for det.....da viser du bare at du ikke har forstått noe som helst.
Og for å være ærlig....det er kjipt å miste lappen. Men, hvis lappen er VELDIG viktig for deg så er det veldig lite smart å dytte i deg noe som helst av ulovlige rusmidler.
Det viktigste spørsmålet å stille i retten er om retten kan redegjøre for omgjøringsformlen benyttet for å regne om til promille, om dette er målt i form av harpiks, eller aktiv metabolitt.
Anonym bruker
"Enig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takker for svar.
Tenker jeg betaler en advokat for å hjelpe meg.
Jeg er inneforstått med at jeg har gjort noe straffbart og vil få en straff for det. Jeg vil bare gjøre mitt ytterste for at denne straffen kan bli en bot og beslagleggelse av førerkortet for 6 måneder da jeg er veldig avhengig av bilen for helsas skyld. Jeg kan kanskje foreslå hyppige urinprøver for å bevise min edruelighet fremover, vet ikke om det kan spille inn på saken? Og også dette med at politiet lot meg kjøre videre og at det har tatt så lang tid å få svar på blodprøven.. jeg har virkelig vanskelig for å forstå at min tilstand den aktuelle dagen faktisk tilsier at jeg var beruset tillignet 0,5 i promille. Jeg hadde sovet godt, tatt meg en god luftetur på morgenen, og kjørte noen få hundre meter kl 13. da var det ca 14 timer siden jeg hadde tatt noen trekk av en joint og ca 16-18 timer siden jeg hadde tatt en xanor.
Om jeg sover dårlig en natt så setter jeg meg ikke bak rattet. Jeg kjører kun når jeg er våken og opplagt. Jeg forstår ikke hvordan de kan regne min tilstand på det tidspunktet til å tilsi at jeg var påvirket… men jeg skal høre angående omgjøringsformeelen de har brukt
Anonym bruker
"Gul Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ta kontakt med elden advokatfirma kanskje? Xanoren kommer du ikke unna, men mulig de vil ta den for å bestride promillen av thc’en?
Jeg hadde tatt med advokat.

Du legger det jo frem som du er verdens mest ansvarlige sjåfør. Venter minst 12 timer fra siste xanor og joint før du kjører. Går en luftetur for å riste ut siste rest av rus. Kjører bare når du har sovet som et barn. Går bra detta.

Jeg innbiller meg at når en streit dommer hører ordet xanor så smeller han så hardt med hammeren at biltilsynet hører lyden. Blir gøy med en oppdatering.
Sist endret av Astro Man; 13. november 2023 kl. 16:55.
Førstkommende torsdag skal Høyesterett behandle en sak om lovligheten av de forskriftsfastsatte grensene for THC i blodet. Flere domstoler har utsatt slike saker i påvente av uttalelsen fra Høyesterett. Kan jo hende utfallet av denne kan hjelpe deg, selvom jeg dessverre tviler på at uttalelsen kommer i år.

https://www.domstol.no/no/hoyesteret...81221STR-HRET/
Anonym bruker
"Enig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg hadde tatt med advokat.

Du legger det jo frem som du er verdens mest ansvarlige sjåfør. Venter minst 12 timer fra siste xanor og joint før du kjører. Går en luftetur for å riste ut siste rest av rus. Kjører bare når du har sovet som et barn. Går bra detta.

Jeg innbiller meg at når en streit dommer hører ordet xanor så smeller han så hardt med hammeren at biltilsynet hører lyden. Blir gøy med en oppdatering.
Vis hele sitatet...


Joda, kan se den at jeg fremstiller det bedre enn det er. Jeg skjønner at det ikke er greit å røyke hasj og ta xanor når man skal kjøre dagen etter, men jeg syns likevel at en og en halv månedslønn brutto, tap av førerkort i 1 år eller mer og måtte ta ny førerprøve er vel strengt når det faktisk hadde gått en natt og en del timer og jeg var såpass pigg, det jeg mener er at jeg setter meg ikke bak rattet om jeg ikke tror at jeg er en egnet nok sjåfør, som for eksempel hvis jeg ikke får sove en natt og er veldig trøtt. Jeg anså meg selv som såpass våken og opplagt da jeg satt meg bak rattet at det var svært vanskelig å forstå at jeg hadde kjørt ruspåvirket tilsvarende litt over 0,5 i promille. Men at det skal få konsekvenser når man kjører ruspåvirket er absolutt riktig, men jeg syns dette er vel strengt…

Noen som vet om noen advokater som er spesielt flinke i slike saker? Jeg har sett det har vært skrevet om en tidligere, men jeg har glemt navnet…
Blodprøven bestemmer, og det er ingen nåde. Sorry kompis.
Anonym bruker
"Enig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har snakket med en advokat som sier at hun ikke kan utgjøre noen forskjell mtp straff. Jeg skal i retten neste uke og det begynner å haste. Kan virkelig ikke noen advokat være til hjelp i en slik sak? Jeg har vært i kontakt med advokater som kan ta saken, men ikke møte i retten. Har det mye å si om advokaten kan være fysisk tilstede eller ikke?
Det går en sak for Høyesterett akkurat nå om grenseverdien for THC under bilkjøring, typ i dag.

Sjefen for Tingretten i Oslo sier de vil sende tilbake alle saker som ligner fram til dom i denne saken foreligger, se:
https://rett24.no/articles/ber-polit...tt-har-avgjort

Det kan være noe en advokat kan prosedere på i din sak. Det kan være advokaten får utsatt saken din til Høyesterett har avklart forholdet, og det kan bare gå i din favør. Spill dette inn for advokaten din og be om en vurdering av om dette kan være en farbar vei.

Dette gjør kanskje ikke at du får lappen tilbake raskere, men med tanke på straff kan det være helt avgjørende.

https://www.nrk.no/osloogviken/_prom...dig-1.16561515

For så vidt god artikkel fra nrk også.
Sist endret av noiapingvinen; 16. november 2023 kl. 11:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Enig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg regner med at jurist og dommer i tingretten er klar over dette? Jeg har skrevet noen notater jeg skal ta med i retten og har blant annet skrevet ned dette med at det vurderes å endre grensene som omgjør thc til promille.
Burde jeg ha en advokat med på laget?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg regner med at jurist og dommer i tingretten er klar over dette? Jeg har skrevet noen notater jeg skal ta med i retten og har blant annet skrevet ned dette med at det vurderes å endre grensene som omgjør thc til promille.
Burde jeg ha en advokat med på laget?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Jeg ville hatt med meg en advokat.
Anonym bruker
"Enig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har hyret en advokat, men advokaten kan ikke bli med fysisk i retten. Har ikke fått så mye svar enda - da blir det vel muligens via teams i retten? Noen med erfaring?
Anonym bruker
"Enig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg finner ingen advokat som har tid… noen med tips om advokat på Sørlandet som kan hjelpe? Det begynner å haste og jeg er villig til å betale det det måtte koste av egen lomme
Om det er tatt blodprøve, og du hadde substanser i blodet ditt, som er utregnet til promille, hjelper ikke noe advokat. De har alle beviser på deg, og du taper saken uansett. Du ender nå opp med å bruke masse penger, og sannsynligvis saksomkostninger, og ikke minst tid på bare tull.

Slutt å kjøre med rusmidler i blodet. Det er faktisk ikke værre enn det. Hilsen en som fikk ett familiemedlem drept i trafikken av en annen ruset sjåfør som "skulle bare".
Du er tatt, det som kan muligens hjelpe deg litt er å oppføre deg ydmykende i retten. Er dette første gang, er du ellers en alright dude som tilbringer samfunnet verdier? Eller er du den typiske hasjnissen med narkohund, som lever på livets harde skole?

Straff vil du få, men retten har flere ganger visst nåde mot folk som bidrar til samfunnet vs belastende kjentfolk. 0.5 i promille er grensen for førekortbeslag, 0.2 til 0,5 er bøter. Din promille var heldigvis ikke mye, men innenfor en beslag
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er bortkasta skattekroner å kjøre saken din for retten nå, like før det foreligger en dom fra høyesterett som kan endre rettspraksis i slike saker som din.
Du burde kreve at saken din utsettes til dommen fra høyesterett foreligger. Dette kan du kreve uten advokat.
Anonym bruker
"Enig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Snusboks: kondolerer med familiemedlemmet ditt som ble drept i trafikken. Virkelig leit å høre!
Ja, jeg får prøve å være så ydmyk jeg kan i retten.
Jeg går på jobb og gjør pliktene mine. Jeg hadde en periode for 15 år siden da jeg var dum og ble tatt for ruskjøring. Hadde tatt masse tabletter med rød trekant. Utilgivelig handling, jeg fikk en fortjent straff. Dette er 15 år siden, vil det likevel påvirke denne saken?

Jeg er rusfri i dag, men har hatt noen sprekker opp igjennom. Denne gangen var jeg så dum at jeg satt meg bak rattet dagen etter. Var virkelig ikke klar over at jeg fortsatt kunne være påvirket, men blodprøvene sier jo sitt.
Jeg vil egentlig bare bli ferdig med dette og møte i retten og få en straff jeg kan forholde meg til. Men det vil altså lønne seg å utsette det? Eller evt omgjøre det at jeg ikke samtykket til førerkortbeslag til at jeg samtykker?
Hei, det som jeg alltid gjør og anbefaler alle å gjøre er å ringe til 2-3 forskjellige advokater dersom du ikke allerede har en fast advokat du bruker og liker. Spør om en vurdering av saken din. Det gjør de alltid gratis og tar max 5-10 minutter. Da forklarer du situasjonen og du vil finne ut om de kan hjelpe deg med saken eller om det ikke er vits.

Det beste er å finne seg en fast advokat som kan følge deg gjennom livet. Lag en avtale med advokaten at de fakturerer deg selv om du ringer. Da blir du tatt mer seriøst og får bedre hjelp.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Snusboks: kondolerer med familiemedlemmet ditt som ble drept i trafikken. Virkelig leit å høre!
Ja, jeg får prøve å være så ydmyk jeg kan i retten.
Jeg går på jobb og gjør pliktene mine. Jeg hadde en periode for 15 år siden da jeg var dum og ble tatt for ruskjøring. Hadde tatt masse tabletter med rød trekant. Utilgivelig handling, jeg fikk en fortjent straff. Dette er 15 år siden, vil det likevel påvirke denne saken?

Jeg er rusfri i dag, men har hatt noen sprekker opp igjennom. Denne gangen var jeg så dum at jeg satt meg bak rattet dagen etter. Var virkelig ikke klar over at jeg fortsatt kunne være påvirket, men blodprøvene sier jo sitt.
Jeg vil egentlig bare bli ferdig med dette og møte i retten og få en straff jeg kan forholde meg til. Men det vil altså lønne seg å utsette det? Eller evt omgjøre det at jeg ikke samtykket til førerkortbeslag til at jeg samtykker?
Vis hele sitatet...
Det at du er dømt tidligere for ruskjøring tror jeg kan påvirke ja selv om det er en gammel dom. Første gang slipper man letter men skjer det gang nr 2 blir man straffet hardere fikk jeg beskjed om av kriminalomsorgen.
Anonym bruker
"Enig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har lest at det gjelder om man ble tatt for 5 år siden eller nyligere, 10 år siden eller nyligere hvis man blir tatt med 1,2 i promille eller
Mer…?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har lest at det gjelder om man ble tatt for 5 år siden eller nyligere, 10 år siden eller nyligere hvis man blir tatt med 1,2 i promille eller
Mer…?
Vis hele sitatet...
Det er jeg usikker på, fikk ikke noe info om tid var relevant da det ble snakk om. Om du har lest det fra en pålitelig kilde er det vell riktig.
Sist endret av NokErNok; 18. november 2023 kl. 16:31.
Søvnløs alkis loker!
9 0
Andreas Wahl fra folkeopplysningen snakket jo med en som hadde peiling på dette med THC i blodet å kjøre bil å mente det var like farlig som å kjøre bil i mørket (som også øker riskiko noe for å kjøre på mennesker, men ikke som fyllekjøring!).
Anonym bruker
"Enig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Trur bare jeg møtet opp i retten til uka uten advokat… de jeg har kontaktet har tatt på seg andre oppdrag i mellomtiden da jeg har vært usikker på hva jeg skulle gjøre. Jeg har skrevet noen notater jeg skal ta med. Det var et forvirrende avhør med en uerfaren og fersk politimann, litt feilinfo osv. dette går på helsa løs, jeg vil bare få det overstått og en straff å forholde meg til.
Jeg kan vel spørre i retten om dette med svar fra høyesterett, at jeg ikke har fått advokat pga misforståelser ( han som avhørte meg sa at han skulle kontakte juristen i saken så jeg kunne stille han spørsmål, tenkte å vente med å evt skaffe advokat før jeh hadde snakka med jurist, tida gikk og hørt ikke noe, så jeg kontaktet han som avhørte meg igjen som sa at jurist ikke kom til å kontakte meg, det måtte gå via advokat. Og da hadde de tre advokatene jeg har skrvevet med tatt på seg andre oppdrag i mellomtiden). Kommer til å si at jeg møter ikke her i retten i troa om at jeg ikke skal få noen straff, men 6 mnd uten lappen burde vel være ok straff i forhold til alt jeg har hørt og lest hittil… om jeg får strengere straff kan jeg jo evt anke og skaffe meg en advokat og vente til svar fra høyesterett angående grenseverdier på thc…

Hva tror dere om dette? Er jeg skikkelig fucked anyways?
Det er som regel best med advokat uansett hva det gjelder. Hadde en kompis som forsvarte seg selv, helt annet lovbrudd, men han hadde hatt godt av en advokat. Når det kommer til din sak så er det promillen det er utregnet til som blir avgjørende, men det er alltid mulighet for variert straffeutmåling og det er her advokaten kommer inn i bildet. Straff får du uansett, og at du har blitt tatt for det samme tidligere vil nok prege straffen din, uansett hvor lenge det er siden. Bor du i en veldig liten by/bygd er det nok enda verre, må si jeg ikke vet om det varierer på promillesaker, men siden det er narko i tillegg så er det oftere hardere straff på bygda. En kompis ble tatt med ett hekto keef der jeg kommer fra og fikk 3 ukers fotlenke(egentlig fengsel), mens en i Oslo fikk samfunnsstraff for 4 hekto, «masse» spenn og smslogger som beviste pushing over lang tid(begge er førstegangs dømt)

Tror det er pilla du spiste som fucker det mest for deg, en kompis fikk nettopp saken sin henlagt, stoppa på moped(lol), hadde ikke røyka den dagen, men han røyker mellom 3-5g om dagen. Han ble bare skikkelig sinna i avhøret, og nekta for at cannabis og alkohol kunne sammenlignes. Ikke vet jeg hvordan han fikk det til, men den ble henlagt. Legen hadde sagt han ikke virket ruset, med hensyn på saken i høyesterett.
Sist endret av Bønneteppe; 18. november 2023 kl. 18:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Trur bare jeg møtet opp i retten til uka uten advokat… de jeg har kontaktet har tatt på seg andre oppdrag i mellomtiden da jeg har vært usikker på hva jeg skulle gjøre. Jeg har skrevet noen notater jeg skal ta med. Det var et forvirrende avhør med en uerfaren og fersk politimann, litt feilinfo osv. dette går på helsa løs, jeg vil bare få det overstått og en straff å forholde meg til.
Jeg kan vel spørre i retten om dette med svar fra høyesterett, at jeg ikke har fått advokat pga misforståelser ( han som avhørte meg sa at han skulle kontakte juristen i saken så jeg kunne stille han spørsmål, tenkte å vente med å evt skaffe advokat før jeh hadde snakka med jurist, tida gikk og hørt ikke noe, så jeg kontaktet han som avhørte meg igjen som sa at jurist ikke kom til å kontakte meg, det måtte gå via advokat. Og da hadde de tre advokatene jeg har skrvevet med tatt på seg andre oppdrag i mellomtiden). Kommer til å si at jeg møter ikke her i retten i troa om at jeg ikke skal få noen straff, men 6 mnd uten lappen burde vel være ok straff i forhold til alt jeg har hørt og lest hittil… om jeg får strengere straff kan jeg jo evt anke og skaffe meg en advokat og vente til svar fra høyesterett angående grenseverdier på thc…

Hva tror dere om dette? Er jeg skikkelig fucked anyways?
Vis hele sitatet...
Det er vel målingene av thc som skal vurderes. Den xanoren tror jeg fakker deg. To rusmidler på en gang høres også mye verre ut.

Men hvorfor spør du oss gjentatte ganger samme spørsmålene i flere tråder? Du har fått alle svar du kan nå. Ta en xanor og slapp av.
https://www.nrk.no/norge/hoyesterett...men-1.16629732

Etter at Høyesterett i juli bestemte seg for å ta saken, har domstoler og politidistrikt i hele landet bestemt seg for å avvente behandlingen av lignende saker som hennes. Det viser en kartlegging NRK har gjort.
Gjelder kanskje ikke når det også er alprazolam.
Anonym bruker
"Enig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg skjønner at jeg får en straff, spørsmålet er bare om det på noen måte er mulig å få førerkortbeslag for 6 mnd og ikke et år. Sånn jeg husker det så utgjorde thc va 0,27 i promille og xanoren 0,26, noe rundt der. Har snakket med en advokat, så nå får jeg bare se hvordan det går i slutten av uken.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg skjønner at jeg får en straff, spørsmålet er bare om det på noen måte er mulig å få førerkortbeslag for 6 mnd og ikke et år. Sånn jeg husker det så utgjorde thc va 0,27 i promille og xanoren 0,26, noe rundt der. Har snakket med en advokat, så nå får jeg bare se hvordan det går i slutten av uken.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg skulle egentlig ha mistet førerkortet for alltid (5 år) og sone i jailern, men fikk ned straffen til ett år uten lappen og ingen soning. Begrunnelsen var psykisk sykdom, advokaten og psykiateren min argumenterte for at jeg ikke hadde kontroll eller visste hva jeg holdt på med.

Jeg tror kanskje det blir vanskelig i din situasjon. Da må man i hvert fall ha en diagnose på papiret og en behandler som kan møte opp i retten sammen med deg.
Anonym bruker
"Enig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Da har jeg vært i retten, ha. som avhørte meg sa at jeg kunne stille spørsmål til juristen i saken før rettsmøtet og stille hen spørsmål og jeg avventet med å hyre advokat til jeg hadde snakket mwd juristen. Tiden gikk og jeg hørte aldri noe. Jeg kontaktet han som avhørte meg igjen som sa at juristen ikke kom til å kontakte meg likevel. I mellomtiden hadde de advokatene jeg snakket med tatt på seg andre oppdrag så jeg kom i retten uten advokat. Jeg forklarte hvor viktig lappen er for helsa mi, men det flere ikke frem. Så nå går saken videre til politiet igjen. Jeg merker at det tar på psyken denne uvissheten og prosessen. Andre som veit hvor lang tid sånt kan ta? Skulle gjerne bare hatt noe å forholde meg til. Det er vel liten vits i å snakke mer med advokater osv nå?
Er førerkortet så viktig for deg, burde du holdt deg langt unna rusmidler i det hele tatt. Just sayin'...
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er førerkortet så viktig for deg, burde du holdt deg langt unna rusmidler i det hele tatt. Just sayin'...
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i, men det er uansett en ganske urimelig praksis med å ta fra folk førerkortet. Med benzo som har lang halveringstid vil man også akkumulere verdier i blodet ettervært men det er fortsatt lovlig å kjøre på.