Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5189
Hei. Har så og si null peiling på gaming PC, men vil nå overraske min sønn med en liten oppgradering. Aller helst ville jeg kjøpt ny, men etter litt søk så vurderer jeg brukt på Finn. Har sett på en til 7000,-, men er ikke sikker på om verdien matcher specs. Den ser slik ut; Hovedkort: ASUS H310M-PLUS TUF GAMING =NY=
CPU: INTEL i3 9350KF =NY=
RAM: DDR4 16GB =NY=
Skjermkort: Nvidia GeForce GTX 970 4GB
SSD M.2: 240GB =NY=
HDD: 3TB
POWER: 500W =NY=
Kabinett: Corsair CARBIDE 175R RGB =NY=
OS: Windows 10 PRO.

Eller denne til 9000,-
ASUS
Core i5- 9400F 2.9/4.1 GHz 6- Core, B360, GTX 1661 ti 6GB, 16Gb RAM, 1240GB SSD Windows 10.

Matcher pris specs?
Sist endret av Nullpeiling; 20. august 2020 kl. 16:15.
Den du lista først der hadde ikke jeg betalt 7k for. Kanskje toppen 5.
Den til 9 tusen er mer verdt penga i mine øyne, men du kan prøve å se på komplett. De lager egne gaming pcer.
https://www.komplett.no/category/103...06%C2%A7383211
Jeg handler utelukkende fra komplett om jeg handler ny pc, generelt pc deler.

Hvilken prisklasse tenker du? Hvordan type spill går det i?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Den du lista først der hadde ikke jeg betalt 7k for. Kanskje toppen 5.
Den til 9 tusen er mer verdt penga i mine øyne, men du kan prøve å se på komplett. De lager egne gaming pcer.
https://www.komplett.no/category/103...06%C2%A7383211
Jeg handler utelukkende fra komplett om jeg handler ny pc, generelt pc deler.

Hvilken prisklasse tenker du? Hvordan type spill går det i?
Vis hele sitatet...
Okey, tenkte jeg skulle legge meg på mellom 7-9000,-. Kanskje litt lavt, men skjerm og annet kommer utenom, så vil ikke bruke for mye. Det går vel mest i warzone og fortnite. Den du lenker til regner jeg med er god nok til dette? Likte prisen,hehe
Sist endret av Nullpeiling; 20. august 2020 kl. 16:36.
Jeg lenka ikke til en spesifikk pc, men der ser du et bredt utvalg i forskjellige prisklasser. Synes komplett sine pcer står i stil med pris/specs i forhold til f. eks elkjøp osv.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg lenka ikke til en spesifikk pc, men der ser du et bredt utvalg i forskjellige prisklasser. Synes komplett sine pcer står i stil med pris/specs i forhold til f. eks elkjøp osv.
Vis hele sitatet...
Aha, men ble litt opphengt i den som dukket opp. Snakket med en fyr, som påsto at fortnite Krever mye av en PC . Er det sant? Min sønn har en ASUS predator 17 bærbar nå, men klager på lag og lav FPS.. kjører andre spill greit, men som sagt, jeg har ikke peiling.
Sist endret av Nullpeiling; 20. august 2020 kl. 16:55.
Det er også mulig å kjøpe pc i deler om du kan bygge selv (det er ikke så vanskelig som man tror)
https://www.komplett.no/category/103...-i-deler-intel
Jeg kjører fortnite på full grafikk og jeg oppgraderte pcen min for 3 år siden og da kosta det meg 10k. Det er nok billigere den dag i dag
Sist endret av NokErNok; 20. august 2020 kl. 16:55.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Det er også mulig å kjøpe pc i deler om du kan bygge selv (det er ikke så vanskelig som man tror)
https://www.komplett.no/category/103...-i-deler-intel
Jeg kjører fortnite på full grafikk og jeg oppgraderte pcen min for 3 år siden og da kosta det meg 10k. Det er nok billigere den dag i dag
Vis hele sitatet...
Skal prøve å sette meg litt inn i dette, å se om en gammel stut kan lære noe nytt
Er ikke så vanskelig som det høres ut som, det følger med instrukser når man kjøper pc i deler, eller bare et hovedkort også tror jeg.
Ellers kan man se på utube osv.
Eller så er det flinke folk her inne på det meste innen pc å teknologi.
Denne har han nå. https://www.elkjop.no/product/gaming...bar-gaming-pc#
Er den virkelig så utdatert at fortnite ikke skal fungere noe særlig på den.
usj, aldri kjøp en gaytop :/
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
usj, aldri kjøp en gaytop :/
Vis hele sitatet...
Lol, why? Min sønn sier også det...

Eller hva med denne til 4500,-?
Hovedkort - MSI Z77A - GD55 Prosessor - Intel® Core™ i5-2500 Processor 6M Cache, up to 3.70 GHZ Skjermkort - Radeon R9 280X 3GB Ram - CORSAIR Dominator PLATINUM 8 GB (2x4GB) DDR3 ✅CL9✅ PC3-17000 2133MH SSD - 500 GB Samsung 850 PSU - 430W + 80W Thermaltake Smart Kabinett - Deepcool Matrexx 55 ( Ny ) Windows 10 pro
Sist endret av Nullpeiling; 20. august 2020 kl. 17:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nullpeiling Vis innlegg
Lol, why? Min sønn sier også det...
Vis hele sitatet...
Fordi at i en laptop må det gjøres kompromisser mtp strømforbruk, varme og plass.
Men slik jeg ser det så er den brukte PCen du nevner i det første innlegget desktop versjonen av den bærbare du linker til. Ganske lik maskinvare bare i laptop og desktop versjoner.

En i3 CPU funker greit til gaming men de kan bli litt i det svakeste laget spesielt om det kjører en del samtidig på maskinen.
Jeg ville forsøkt å finne noe med minimum i5 (av nyere dato) og gjerne et hakk bedre skjermkort.
Sist endret av random105675; 20. august 2020 kl. 17:27.
I prisrommet 7-9 tusen kan du bygge en fin ny gaming PC. Å bygge PC første gang er veldig lærerikt og du trenger ikke stort mer enn en stjerneskrutrekker for å sette den sammen. Når man har bygget den selv kan man legge mere penger i kvalitetskomponenter og det er langt enklere å oppgradere den i fremtiden. Strømforsyningen for eksempel kan han fint ha i 10 år selv om han ønsker å oppgradere skjermkort hvert tredje år for å det kvasseste.

Her er ett eksempel på en maskin til 8K: https://classic.prisjakt.no/list.php?l=646133&view=c

Det er utrolige mengder med valg en kan ta når en bygger selv. Maskinen over kan man enkelt oppgradere prosessor og skjermkort i fremtiden om en skulle ønske det. Jeg har valgt M-ATX kabinett og hovedkort som gir en mere kompakt maskin uten å innskrenke nevneverdig på oppgraderingsmuligheter i fremtiden. Her er alle kabinettene han kan velge i, så kan vi endre innmaten til å passe. Han kan også velge noe helt stilrent uten lys eller at alle komponentene skal ha RGB lys han kan velge farge og mønster på.
Sist endret av Fekillix; 20. august 2020 kl. 17:32.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
I prisrommet 7-9 tusen kan du bygge en fin ny gaming PC. Å bygge PC første gang er veldig lærerikt og du trenger ikke stort mer enn en stjerneskrutrekker for å sette den sammen. Når man har bygget den selv kan man legge mere penger i kvalitetskomponenter og det er langt enklere å oppgradere den i fremtiden. Strømforsyningen for eksempel kan han fint ha i 10 år selv om han ønsker å oppgradere skjermkort hvert tredje år for å det kvasseste.

Her er ett eksempel på en maskin til 8K: https://classic.prisjakt.no/list.php?l=646133&view=c

Det er utrolige mengder med valg en kan ta når en bygger selv. Maskinen over kan man enkelt oppgradere prosessor og skjermkort i fremtiden om en skulle ønske det. Jeg har valgt M-ATX kabinett og hovedkort som gir en mere kompakt maskin uten å innskrenke nevneverdig på oppgraderingsmuligheter i fremtiden. Her er alle kabinettene han kan velge i, så kan vi endre innmaten til å passe. Han kan også velge noe helt stilrent uten lys eller at alle komponentene skal ha RGB lys han kan velge farge og mønster på.
Vis hele sitatet...
Jepp, tror det er en god ide å bygge selv, så lærer vi litt begge to, spesielt han, pluss litt anderledes kvalitetstid. Mulighetene for oppgradering i fremtiden er også et stort pluss. Skal sette meg ned ikveld å se om vi finner utav det, han tar det raskere enn meg.
Spørsmålet ditt til meg er besvart men om sønnen din er unge så er han enig med en på 30 :P
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Spørsmålet ditt til meg er besvart men om sønnen din er unge så er han enig med en på 30 :P
Vis hele sitatet...
Haha nei, er vel heller jeg som er enig med han.
men du, jeg bygde ny pc for litt siden med nytt kabinett, psu altså alt. tatt 3-4 øl og 04:24 på natten var den ferdig og startet på 1 trykk - 2 trykk hvor ingenting skjedde da jeg ikke hadde skrudd på PSUen -.- hehe.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
men du, jeg bygde ny pc for litt siden med nytt kabinett, psu altså alt. tatt 3-4 øl og 04:24 på natten var den ferdig og startet på 1 trykk - 2 trykk hvor ingenting skjedde da jeg ikke hadde skrudd på PSUen -.- hehe.
Vis hele sitatet...
Hehe.

Takker alle for svar. Nå er vi på rett spor. En som syntes det var veldig grei løsning her
Sitat av Nullpeiling Vis innlegg
Hehe.

Takker alle for svar. Nå er vi på rett spor. En som syntes det var veldig grei løsning her
Vis hele sitatet...
Bygge pc, og dele et par pils med sønnen, det kaller jeg kvalitetstid!
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Bygge pc, og dele et par pils med sønnen, det kaller jeg kvalitetstid!
Vis hele sitatet...
Nja, tror vi sløyfer pilsen
Set ut som vi endte opp med denne til 10k. Men en kompis av meg var ikke helt sikker på om den var verdt det (han var litt usikker på grafikk kortet). Er dritt lei av å leite nå, så om noen kloke hoder kunne bekrefte om det blir et bra/dumt kjøp, hadde det vært knall!

Kabinett: Chieftec Scorpion II Gaming
DDR4-RAM: 16GB PNY XLR8 3000MHz CL16
Prosessor: AMD Ryzen 5 2600 3.9GHz
CPU-kjøler: AMD Wraith Stealth Cooler
Grafikkort: ASUS DUAL RX580 4GB OC
Hovedkort: ASUS PRIME A320M-K
SSD: 480GB Kingston A400 SSD
Strømforsyning: 550W Corsair CV550
Operativsystem: Windows 10 Pro x64

Eller denne. også 10k.
Kabinett rgb
AMD Ryzen 5 3600XT 6 x 3.8 GHz/4.5 GHz
Nvidia Geforce GTX 1660 Super 6G
16GB 2666Mhz DDR4
480GB SSD
Windows 10 Pro
Sist endret av Nullpeiling; 25. august 2020 kl. 15:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den første maskinen (Komplett ferdigbygget?) har billig strømforsyning, legg heller i 300-400 mere i en kvalitetsenhet. Den har også et veldig basic hovedkort med færre oppgraderingsmuligheter og porter enn et vanlig hovedkort. Om dere trenger Wifi er det også lurt å gå for et hovedkort med Wifi innebygget. Skjermkortet er nok litt billig til å være i en maskin til 10K. Dere betaler også mye for Windows lisensen, mulig å piratkopiere eller kjøpe en OEM nøkkel til 150 spenn.

Den andre maskinen er kvassere, men den har tregere RAM, Ryzen elsker raskt minne. Kan ikke si noe om hovedkort eller strømforsyning, ikke på listen. Om dere vil ha maks pris/ytelse vurder maskinen jeg lenket tidligere: https://classic.prisjakt.no/list.php?l=646133&view=c

Prosessoren kan byttes ut med forrige generasjon 2600 eller dere kan kjøpe en brukt. Skjermkortet kan også kjøpes brukt om en skal maksimere FPS/krone.
Ja den første er ferdigbygget. Den siste har ASUS prime A320M-K hovedkort og shark gaming bloodpump 500w. Denne kommer også med win pro. Hva om jeg bytter ut ram med kingston hyperx fury 2x16gb 3000mhz ram på denne?
Sist endret av Nullpeiling; 25. august 2020 kl. 17:07.
Det er bedre om du bytter RAM, sjekk også gjerne kompitabilitetslisten til hovedkortet for å garantere at du får kjørt de med full fart. Synes fortsatt at hovedkortet er enkelt (færre porter og ekspansjonsspor, ikke mulig å oppgradere RAM f.eks.). Strømforsyningen på maskin 2 høres enda værre ut.
Da går jeg for ditt forslag, men ville hatt litt mer lagringsplass. Noen innvendinger mot å bytte til denne? https://www.komplett.no/product/1135...tb-nvme-m2-ssd
Komplett er veldig flinke til å annbefale maskiner også. Er verdt et forsøk å høre med de om de kan sette opp en dele liste for å bygge den selv.
Å skru maskinen sammen skal dere nok få til helt fint. Det står enkelt forklart i brukermanualen til hovedkortet. Delene passer kun der de skal, så du får ikke til å montere de feil.

Pappa points for å gå grundig tilverks med å skaffe gamingmaskin til junior!! Lykke til!
Sitat av tipot Vis innlegg
Komplett er veldig flinke til å annbefale maskiner også. Er verdt et forsøk å høre med de om de kan sette opp en dele liste for å bygge den selv.
Å skru maskinen sammen skal dere nok få til helt fint. Det står enkelt forklart i brukermanualen til hovedkortet. Delene passer kun der de skal, så du får ikke til å montere de feil.

Pappa points for å gå grundig tilverks med å skaffe gamingmaskin til junior!! Lykke til!
Vis hele sitatet...
Takker for det! Bestiller komponentene imorgen, så hører jeg med komplett om de har noen innvendinger først. Vil at han skal ha mest og best for budsjettet, har merket meg at det er mye dårlige greier der ute, noe er nesten på grense til svindel . Så folk som ikke har så mye peiling inkludert meg selv, kan gå på en skikkelig blemme og i fare for å sitte igjen med en maskin som nesten ikke er brukende til dagens spill og som har dårlige muligheter for oppgraderinger i fremtiden. Er nok ikke bare guttungen som er spent her