Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 818
Hei!
Kort fortalt
Prosjektet går ut på å lage et trafikklys!

Langt fortalt:
Veien der jeg bor er ganske skummel. dette ønsker jeg å gjøre noe med.

Det jeg vil gjøre er:
Lage et trafikklys som varsler personen i bunn om at noen er på vei ned (og motsatt)
i bunnen av bakken samt toppen vil det være en sensor og en farget lampe (drevet av solcelle). lampe nede skrus på når noen passerer sensoren oppe (og motsatt).

Jeg ønsker ikke å måtte strekke kabel (ca 150 m)
Noen som vet en måte å løse dette på?
Det jeg trenger hjelp til er sensor samt transmitter.

Har ikke sett dette i Norge før (Heller ingen åpenbare plasser på nettet)
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sånne systemer bruker ved veiarbeid ?
Trådstarter
63 6
Dette er da kun for kontroll av 2 enheter
Sånn typisk sensor som brukes på utelys hjemme hos folk? Kvit duppedings som går opp i ei lykt?

Ser for meg en sensor som er kobla til ei lykt som står vedsiden av sensoren som lyser sterkt nok til å se lyset fra ene enden til den andre. Du må da ha to stolper med lykt og sensor ellers må du nok bruke noe kabel, hvorfor bruke solcelle? Det blir vel bare dyrt hvis denne veien er rett utenfor huset ditt?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av vitaralt Vis innlegg
Dette er da kun for kontroll av 2 enheter
Vis hele sitatet...
Hva mener du?
Trådstarter
63 6
Sensor 1 står like ved huset ja

Sensor 2 skal stå ca 150 -200 meter unna (veldig mye kabel)

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hva mener du?
Vis hele sitatet...
Slike systemer kontrollerer vel gjerne en hel veil i slengen regner jeg med

Koster også deretter:=)
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det jeg mener er sånne små mobile lys som buker ved veiarbeid.. Når det bruker bare ei fil...
Det er jo ett sånt system du vil ha?
Eller har jeg misforstått?
Trådstarter
63 6
Hele trikset er at sensor oppe skal styre lykt nede.
Sensor nede skal styre lykt i toppen av bakken.

Paneler samt batteri er lett å få tak i.

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Det jeg mener er sånne små mobile lys som buker ved veiarbeid.. Når det bruker bare ei fil...
Det er jo ett sånt system du vil ha?
Eller har jeg misforstått?
Vis hele sitatet...
Helt samme prinsipp
Jeg trodde du mente fast installasjon.
Logikken her blir vanskelig.

Hva om noen går forbi lys nummer to kort tid etter at noen gikk forbi lys nummer en. Da vil jo lysene slå seg av?
Trådstarter
63 6
Sensoren må ha en viss tid som den sender på signalet til mottaker.
Dette er som regel normalt på utelys.
Hva mener du? Gjennomsnittstid på å gå avstanden du tenker på? Hva med sykler, løpende eller eldre personer?

Morsom ide, men eg er skeptisk til sikkerhetsaspektet med den. Feilmarginen er stor, og dersom lyset svikter er det en risiko for at bilistene "lærer" seg til den uvanen at det ikke er noen i bakken, og at de dermed blir mindre forsiktige/aktsomme. Sjeldent en god ide på mørke kvelder med dårlig sikt.

Så blir spørsmålet, hvilket regelverk faller lyset inn under?
Trådstarter
63 6
Regner da gjennomsnitt på å gå ned.
Det er kun 3 husstander på plassen.(ingen sykkel)

Dette er på en privat vei så aner ikke regelverk rundt dette

Når vinteren kommer igjen vil veien bli livsfarlig for bilister samt gående da hellingen i bakken gjør det umulig å stoppe.
Problemet, slik eg ser det, så skaper den kun falsk trygghet. Hva med den dagen en bil mister veigrepet OG det er noe i bakken, mens lyset viste at det ikke er noen der pga feil?
Trådstarter
63 6
Ser problemet
men uten denne løsningen vil det være større risiko for at noe går galt (nesten kollisjoner flere ganger i året)
Hvordan kan det være større risiko uten? Uten en slik løsning så vil bilister måtte kjøre som om det var folk der, og dermed kjøre etter forhold og være aktsomme. Ser ikke hvordan det kan være en større risiko
http://www.omniinstruments.com.au/pr...pro.id266.html
Dette er den enkleste måten du kan gå for slik jeg ser det. Finn en vanlig fotocelle og sett opp. Disse radioene programeres opp med vanlige nodeadresser, hvor du setter inn hva som skal skje i radio 2 når radio 1 har inngang, og omvendt

Du kan derfor sette opp fotocellen til å holde inngangen i x antall sekunder. Finnes noen elpro radioer som er litt mindre også, om du heller vil bruke dette.

Når det kommer til et økonomisk ståsted ville jeg uansett gått for 150 meter med pfsp 3x1,5/1,5 kabel. Dette vil koste deg ca 2000,- +mva hvis du får en god pris hos en elektriker.

Dette er uansett mye billigere og mer driftssikkert en en radio, og batteridrift.
Sist endret av Rellativ; 9. juli 2012 kl. 22:24.
Trådstarter
63 6
Sitat av Rellativ Vis innlegg
http://www.omniinstruments.com.au/pr...pro.id266.html
Dette er den enkleste måten du kan gå for slik jeg ser det. Finn en vanlig fotocelle og sett opp. Disse radioene programeres opp med vanlige nodeadresser, hvor du setter inn hva som skal skje i radio 2 når radio 1 har inngang, og omvendt

Du kan derfor sette opp fotocellen til å holde inngangen i x antall sekunder. Finnes noen elpro radioer som er litt mindre også, om du heller vil bruke dette.

Når det kommer til et økonomisk ståsted ville jeg uansett gått for 150 meter med pfsp 3x1,5/1,5 kabel. Dette vil koste deg ca 2000,- +mva hvis du får en god pris hos en elektriker.

Dette er uansett mye billigere og mer driftssikkert en en radio, og batteridrift.
Vis hele sitatet...
Takker for veldig gode tips.
Jeg ønsker ikke å strekke kabel.
Fant noen som selger ca det som kan brukes.
http://www.homesecuritystore.com/c-6...ay-alarms.aspx
Prisklassen er også veldig fin.
Problemene med dette systemet er at jeg ikke finner lykter til det:/
Du bør iallefall finne et system hvor du kan programere hendelsene selv. Med å variere tid osv.
Når det kommer til lys hadde det enkleste vært å bruke et vanlig rødmalt lys eller noe, som blir slått på av det systemet du linker til. Det er jo da avhengig at det finnes noen utganger på det systemet som kan brukes til slikt.