Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5742
Da godtfolk, er tiden inne for å sette min plan om et nødaggregat ute i live.

Planen er å ha et bryterpanel som lar meg styre to kontraktorer som i sin tur velger mellom nettstrøm eller aggregatstrøm. Koblingsskjema vist under.

http://img140.imageshack.us/img140/839/skjemaiv3.png

Slik dette vises nå, ligger nettstrømmen inn på belastningen. Kontaktor 1 har fått en puls ved hjelp av "Trykkbryter 1," og er nå i lukket stilling. Grunnen til at jeg ønsker å bruke et ”holdekretsprinsipp” er fordi jeg vil at ting skal slå ut og manuelt må legges inn igjen om strømmen skulle blinke til. Jeg ønsker nemlig ikke at mine servere/kjøleskap/frysere febrilsk skal koble inn og ut hele tiden.

Spørsmålet er rett og slett om noen elektro-dudes kan ta en titt på skjemaet mitt og fortelle meg om dette er etter boken. Selv finner jeg ingen feil ved dette oppsettet. (Med mindre en kontaktor brenner seg. Da kan ting bli interessant…)

(Og husk nå; velgeren jeg har er en skikkelig ”Kraus & Naimer” –kambryter, som fysisk ikke lar meg kjøre begge samtidig. Jeg fant bare ikke ut hvordan man tegnet inn en slik i Crocodile Technology.)
Slik du har tegnet dette opp vil ikke kontaktoren din holde. jeg vet ikke hvor mye peiling du har på slike styringer, eller om du var klar over at det ikke kommer til å holde. Men jeg kan tegne opp et skjema i et program jeg har, og legge inn her, bare gi meg 10 minutter.
Forresten så går jeg Vg2 automasjon.
Simulasjonen i Crocodile Technology fungerte utmerket. Kontaktoren holdt.

Men ja, *vente i spenning.*
Jeg ser du får holdt ja.. la ikke merke til den du hadde lagt fra A2, og til L1. Er ikke slik vi er lært opp til å gjøre det. men jeg legger iallefall ut mitt forslag, så kan du se om det blir lettere å koble etter. straks ferdig.

Da er jeg ferdig. Jeg lagde et skjema for hovedstrømmen, og et for styrestrømmen.

Hovedstrøm:
http://www.bildr.no/view/307804

Styrestrøm:
http://bildr.no/view/307814


F1 er tilførselen fra nettspenning.
F2 er tilførselen fra nødaggregatet.
K1 er kontaktoren som styrer kjøring av nettspenning
K2 er kontaktoren som styrer kjøring av nødaggregat.
S0 er stopp av kjøring av nettspenning(bare nødvendig hvis du vil ha det)
S3 er stopp for kjøring av aggregat(bare nødvendig hvis du vil ha det)
S1 er start for kjøring av nettspenningen
S4 er start for kjøring av aggregat
S2 er velgeren. jeg tegnet denne NO på ene, og NC på andre, siden dette er virkemåten. Jeg vet ikke hvilken bryter du kommer til å bruke der, men det vet du sikkert selv. hvis ikke kan jeg sikkert hjelpe å finne en passende bryter.

Det tror jeg er all informasjonen du trenger ut fra teningene, hvis det er noe annet du lurer på, er det bare til å spørre.
Sist endret av Rellativ; 20. desember 2008 kl. 02:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, jeg skal se hva jeg får til. Passende bryter er vel ikke noe problem, det er bare å bygge en Kraus & Naimer til formålet.

Noen flere innspill anyone?
Hvis dette skal være til en datamaskin eller noe slikt så må du ha PSU (batteri pakke), siden aggregatet bruker et par sekunder på å starte opp.
Det vil funke akkurat som du mener.

Men det er jo ikke akkurat optimalt ved strømbrudd at utstyret mister strømmen, du må starte opp aggregatet vri over en bryter og så legge inn kontaktoren. I kombinasjon med en UPS kan jo dette bli et fungerende system, men det forutsetter at du er hjemme når det skulle skje noe, for å legge inn aggregatet før UPS går tom for strøm.
Det er jo ikke noe problem å få kontaktoren til aggregatet til å slå inn hvis du mister nettspenning. Problemet blir egentlig å få startet aggregatet når det blir nødvendig. Jeg er ikke inne på hvordan agregat virker, men det skal ikke være noe problem å få det til heller.
Ja, et aggregat med snorstart forutsetter at noen er hjemme når strømmen går. http://itpro.no/supportforum/style_images/ip.boardpr1196137130/folder_post_icons/icon4.gif

Nei, dette er bare for å drive et par kjøleskap og en server, så jeg invisterer ikke i noe autorstartfunksjon. De er grisedyre. http://itpro.no/supportforum/style_emoticons/default/wink.gif

EDIT:
Ja, jeg har UPS. Denne gir meg et par timer på å fyre opp aggregatet og legge det inn.
Sist endret av Bromstad; 20. desember 2008 kl. 13:25.
Den løsningen som er veldig ofte brukte er den her:
http://ranvik.net/privat/strom/nodstrom.JPG

for og få timer så ikke den "blaferer frem og tilbake" kjøp rele med forsinket ut koblings modul på toppen. den kan du stille fra 0,01sek til 60min spør om du kjører digital modul eller analog sku kloss.

den funker på måten at når du setter på strømen så trekker rele, og den vil hente strøm fra nette, mens går strøm'en og rele slipper så hopper den over til nødstrøm.
Sist endret av ranvik; 20. desember 2008 kl. 15:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jeg satt nettopp å begynte å tegne noe av det samme som ranvik tegnet

i tillegg ville jeg hatt en ups mellom kontaktor og last, slik at serveren ikke "raser sammen" idet kontaktoren klikker om, og aggregatet starter. jeg ville også hatt forsinket innkobling på kontaktoren, kanskje 5 eller 10 sekunder, slik at den ikke blir stående å blafre inn og ut hvis det er klumper i strømmen

@ranvik: mener du at de grønne lederne går til startknappen på aggregatet? slik at når nettspenningen faller ut, startes aggregatet? det høres mest logisk ut for meg
Sist endret av VivaLatrina; 20. desember 2008 kl. 15:28.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
jeg satt nettopp å begynte å tegne noe av det samme som ranvik tegnet

i tillegg ville jeg hatt en ups mellom kontaktor og last, slik at serveren ikke "raser sammen" idet kontaktoren klikker om, og aggregatet starter. jeg ville også hatt forsinket innkobling på kontaktoren, kanskje 5 eller 10 sekunder, slik at den ikke blir stående å blafre inn og ut hvis det er klumper i strømmen

@ranvik: mener du at de grønne lederne går til startknappen på aggregatet? slik at når nettspenningen faller ut, startes aggregatet? det høres mest logisk ut for meg
Vis hele sitatet...
ja stemmer alt det :-) når kontaktoren mister strøm, så starter den agregatet.

Noen steder kan det og være ønskelig med en egen kontaktor på kontaktor utgangen og til lasten for og ikke får variabel strøm første 1-2min mens generatorn spinner opp. det spøre helt på generatoren.

noen generator skal og bare ha impuls for start. da må en impuls lages, du kan kjøre bygge sett som gjør den jobben for ca 100kr og du kan stille inn ut tid ( ja veit du kan lett mekke sånt med kondensator en transistor og rele) men ferdig ting holder ofte lengre.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tusen takk for hjelp og forslag folkens! Da har jeg adoptert en del fra det dere har sagt. Spesielt Rellativ var til god hjelp. Jeg har nå revidert koblingsskjemaet mitt, og resultatet ble slik:

http://img181.imageshack.us/img181/5728/skjema3revidertio6.png

Jeg forstår dette med at vanlig vis tegnes dette som to skjemaer. Ett for styrestrøm, og ett for last. Men dette er et såpass lite prosjekt at jeg ikke gjør det. Det er dessuten enklere (for meg) å koble etter når ting er i ett skjema.

Så, er dette en mer "etter boka" -metode å koble det på, enn det første skjemaet jeg la ut?
Sist endret av Bromstad; 28. desember 2008 kl. 02:11.
Sitat av Rellativ Vis innlegg
Slik du har tegnet dette opp vil ikke kontaktoren din holde. jeg vet ikke hvor mye peiling du har på slike styringer, eller om du var klar over at det ikke kommer til å holde. Men jeg kan tegne opp et skjema i et program jeg har, og legge inn her, bare gi meg 10 minutter.
Forresten så går jeg Vg2 automasjon.
Vis hele sitatet...
går også på VG2 automasjon... og må sei at du kan SERIØST mye mer enn meg :P

personlig så sliter jeg enda med å forstå poenget med faseforskyvning...



kan dessverre ikke hjelpe trådstarter :P
Er det bare jeg som ikke skjønner hvorfor kontaktorer er der? Slik jeg har skjønt det så vil du starte begge kretsene manuelt
Sist endret av Sonic; 28. desember 2008 kl. 08:51.
kontaktorer takler store strømmer...

man har også mulighet for å automatisere hele prosessen ved et senere tidspunkt

loraas: hva program bruker du til å tegne disse skjemaene i?
Hvis du leser oppover, så sier han at han bruker Crocodile Technology til å tegne i

Loraas: Det ser bra ut det der. Tror det er slik jeg hadde valgt å gjøre det hvis jeg skulle gjort det selv.
Sist endret av Rellativ; 28. desember 2008 kl. 12:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sonic Vis innlegg
Er det bare jeg som ikke skjønner hvorfor kontaktorer er der?
Vis hele sitatet...
Som nevnt; kontaktorene takler mer strøm. Også inngår de i en holdekrets, slik at de slår ut om strømmen forsvinner/blinker til... Nullspenningsutløser, er det det dem kaller det på fagspråk?

Jeg skal også se om jeg en gang i fremtiden lager noe automatisk tidsforsenking på innkoblingen, i stedet for/i tillegg til den manuelle knappen jeg planlegger nå.

Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
loraas: hva program bruker du til å tegne disse skjemaene i?
Vis hele sitatet...
Crocodile Technology stemmer på en prikk. Også er jeg innom Pain(t) en runde for å legge til litt tekst osv.

Sitat av Rellativ Vis innlegg
Det ser bra ut det der. Tror det er slik jeg hadde valgt å gjøre det hvis jeg skulle gjort det selv.
Vis hele sitatet...
Da, går jeg for dette med mindre noen andre har noe å tilføye?
Sist endret av Bromstad; 28. desember 2008 kl. 18:19.
når denne funksjonen kobler over fra nett til aggregat, vil PSU'n forsyne det du trenger med strøm imens aggregatet starter opp eller vil PSU'n forsyne ved behov? hvis ikke så vil det jo ta tid før du får strømmen tilbake igjen?
Sist endret av skeptfisk; 28. desember 2008 kl. 18:38.
UPS'n står mellom F1 og lasten. Den holder lasten (server'n) gående lenge nok til at jeg rekker å fyre aggregatet og switche over.

Er jeg ikke hjemme, så slår server'n seg av før batteriet er oppbrukt.
Sist endret av Bromstad; 28. desember 2008 kl. 18:38.
ok daså, da ser jeg ikke noe problemer, tommel opp fra meg. går selv automasjon.
bare husk å sjekk at alt er som det er før du kobler det opp med noe som koster mye penger! (HMS jaada!)