Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 566
En eldre slektning av meg har kjøpt seg ny mobil (samsung) uten vår viten. Men har klart å miste/rote bort den gamle mobilen (sony) uten sim/minnekort. Hadde heller ikke slettet noe. Denne er låst med skjermlås (pin kode) Kan andre sette inn nytt(annet) sim kort og få enkelt tilgang til mobilen, eller på andre måter ? Er meldt tapt. Det er vel litt vanskelig å spore en mobil uten sim kort ?
Mener du kan spore på IMEI.
Skjermlåsen er jo på telefonen, så et nytt simkort skal ikke fjerne den.
Men SIM-kortet har jo også en låsekode. Så spørs det om du vet hvilken kode som er korrekt. Eldre vet muligens ikke hva koden heter?
Mener han sim-koden er den borte når kortet ikke er i telefonen.

Må gjerne ha inspill fra anre, da jeg kun er kjent med mine Samsunger.
Du nevner ikke noe om modell, og det er uansett et godt spenn i svaret på dette spørsmålet basert på om telefonen er holdt oppdatert eller ikke. Hvis det er en skjermlås, hvor man må taste inn kode hver gang man åpner telefonen og ikke bare når man skrur den på, så er det ikke bare å sette inn et nytt SIM-kort og så får man tilgang til alt. Noen må faktisk taste inn korrekt kode, eller nullstille telefonen. Hvorvidt en nullstilling sletter brukerdata avhenger av type og modell, men vanligvis vil Android gjøre dette som standard. Om ikke Sony har laget sin egen vri på denne prosessen, vil det heller ikke være enkelt å få tilgang til data. Men mobilen kan da brukes etterpå, så den er ikke verdiløs heller.

Men PIN-koder kan være forholdsvis enkle å gjette, og om det ikke er satt opp noen begrensning for antall forsøk så kan dette gjøres over tid. Spesielt om det er snakk om en kode på 4 sifre. Hvis du faktisk er redd for at noe ligger igjen på mobilen av data, så må dere ta grep om å få sikret det som eventuelt ligger der. Endre passord som måtte være lagret på telefonen, tvinge utlogging for sesjoner hos Google, Facebook osv.
Takker for svar. Mulig min eldre slektning roter sammen sim og pin kode. Hvordan finner man imei nummeret når mobilen er vekke ? Har heller ikke esken til denne mobilen.

Fant pussig nok kvitteringen etter en del leting. Er imei det samme som garantinr 12/15 siffer ?
Sist endret av BrokenArrow; 7. februar 2024 kl. 20:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.