Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 532
Hvis man mister føreretten i la oss si 2 år, og man ble tatt med noe rus i kroppen. Må man kun levere rene prøver det siste halve året før tiden går ut? eller hvordan funker disse greiene her?

Jeg vet at det initielt er legen som bestemmer det med rusprøvene mtp hva som skal testes for og hyppigheten for testene. (Syntes det bør gå ann med spyttprøver nå siden ND har gått over til det, noen som vet om man kan velge det i stedet?)

Eller om man mister lappen i "livstid", kan jeg ikke se for meg at man må bevise til 5 år med rene rusprøver?

Jeg syntes det er latterlig hvor vanskelig det er å finne god informasjon om alt dette på nettet, både hos politiet.no, vegvesenet og/eller helse nettsteder.

Den ene gangen jeg mista lappen tidligere klarte politiet å rote bort søknaden min når jeg søkte om å få den tilbake igjen. Hadde ikke kopi av det fra legen, så måtte vente på ny legetime for å få ordnet ny søknad. Mista lappen ett år men tok omtrent ett år og 6 måneder før jeg hadde lappen igjen.

I slutten av perioden jeg leverte prøver gikk jeg ned på hyppigheten av å levere prøver de siste månedene, til to og en gang i måneden. Uten å snakke med legen etc. Det funka det. Og det var nok til å få tilbake lappen.

Håper noen har dere kan gi meg litt mer tydelig informasjon på dette opplegget. Alle tips og innspill settes pris på!

Evt hvem er det som kan mest om dette? Hvor er det best å henvende seg for informasjon? Fordi det er sannelig ikke bare bare om man ikke vet det fra før... Snakk om å gjøre ting vanskeligere for folk som allerede har det vanskelig fra før.
Sist endret av BadtotheBone; 7. januar 2024 kl. 17:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du får X antall måneder med prøver hvis du har mistet kortet grunnet misbruk og/eller avhengighet. Hvis du får f.eks 6 mnd skal det ikke spille noen rolle når du gjennomfører dem så vidt jeg kan forstå. De prøvene er bare for å oppheve vedtak fra fylkeslege, altså bevise at du atter en gang har tilfredsstillende helse til å ha førerkort.
Mister du f.eks i 2 år med vedtak om dokumentert rusfrihet i 6 mnd, ville jeg startet prøvene etter 16-17 mnd. Da er du ferdig før det har gått 2 år, med 1-2 måneders margin. Husk at det alltid er et par ukers venting på svar når du har sendt inn dokumentasjonen.
Noen må gå på prøver i flere år men da er det uanmeldte prøver 1 gang hver 3. mnd. Politiet kan også dømme deg til prøver ellers er det opp til legen din. Jeg slapp billig unna og det var egentlig ikke krav til meg om å dokumentere rusfrihet men jeg gjorde det for sikkerhets skyld selv om det knapt kan kalles «dokumentert rusfrihet».
Slapp på en måte billig unna da jeg mista førerkortet pga "medisinsk tilstand" som egentlig ble utløst av en overdose.
Men liten bygd og mange år etterpå på rockeren ville legen jeg skulle gå på rusprøver før han friskmeldte meg til førerkort.
Måtte gå 1,5 år på urin prøver en gang i uka + uanmeldt samt PETH ? Prøver for alkohol selv om jeg ikke hadde rørt en dråpe på 7 år.