Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 2987
Jeg har leid en leilighet som er ett påbygg av et hus (huset er også utleid av samme eier).

Huseier er OK med oppussing mot at du sier ifra hva du vil gjøre osv på forhånd. Jeg har bodd her nå i ca 4 år, og min kontrakt har ingen "ende" på seg, enden er når en av partene sier den opp.


Jeg har så langt satt opp noen lister i hjørner hvor tapet har slitt seg, byttet ut gamle dører til soverom og bad og malt inngangen (alt var hvitt, inkl lister).

Jeg skal selvfølgelig ikke ha noe igjen for dette, da det ble gjort for egen trivsel, og sånn jeg ser det i lengden, skal jeg en gang måtte leie noe nytt i fremtiden så er det vel heller en positiv referanse enn en negativ?

Jeg bare lurer på om noen andre noen gang har gjort lignende, eller hvor vanlig det er.

Er du selv utleier, hvordan er ditt syn på folk som spør om å få pusse opp litt hvis de leier hos deg?


Mvh
Sist endret av LameViking; 18. juli 2023 kl. 21:43.
Jeg synes det er bra med utleiere som lar leietakere pusse opp stedet de bor. Da synes jeg også det er riktig at utleier betaler for utstyr man trenger.
Trådstarter
6 4
Takk for svar!
Jeg fikk ikke redigert innlegget mitt men huseier har stått for innkjøp av maling, resten har jeg stått for selv.
Hadde aldri tatt i en malepensel eller gjort det grann som leietaker med mindre huseier hadde gitt timelønn og dratt lønna av leien. Aldri i livet om jeg både skal betale lånet til utleier også jobbe gratis for det griske svinet på toppen.

Sitat av something Vis innlegg
Jeg synes det er bra med utleiere som lar leietakere pusse opp stedet de bor. Da synes jeg også det er riktig at utleier betaler for utstyr man trenger.
Vis hele sitatet...
Hm så du tenker det er bra at utleiere utnytter den svake part i forholdet til å jobbe gratis? Vet du hva det koster å leie inn håndverkere? De skriver faktura med gaffel, har påslag på utstyr, maling, etc.

Så det er ingen gavepakke at utleier lar leietaker pusse opp og aller nådigst stikker innom maxbo og kjøper et spann maling. Det er utnytting. Skikkelig svineri er det. Fordi sleipe utleiere vet de alltid kan velge mellom mange leietakere, så da kan de sortere etter gratis arbeidskraft når de velger leietaker.

Dette gratisarbeidet må folk slutte med, om ikke annet så i solidaritet for andre leietakere. Leietakere betaler det hvite ut av øyet for å leie, og det er sjeldent utleieobjektet er i tipp topp stand. Leien dekker lånet til utleier samt gir utleier nok egenkapital til å kjøpe nye utleieobjekter. Og straks du har pusset opp, så sender de inn takstmann og får ny takst og får mer lån i banken og kan kjøpe flere utleieobjekter og la leietakere som betaler for seg jobbe gratis med oppussing.

Og siden du har lagt ned masse gratisarbeid så får neste leietaker som kommer etter deg ekstra dyr husleie der du bodde, fordi nå er jo standarden hevet. Og boligen du endelig har fått spart opp EK til er flere hundretusen kroner dyrere fordi det er press i markedet fordi så mange driver på som utleiehaier.

Om utleier vil ha leietaker til å pusse opp, sjekk opp hva ufaglærte har i timen og si ja mot timelønn, evt. regn om tidsforbruket mot fremtidig husleie slik at du bor gratis for innsatsen. Alt annet er ren galskap.
Sist endret av _abc_; 18. juli 2023 kl. 22:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Man kan se på det på en annen måte. Hvis man leier et skikkelig shabby sted så kan man bestemme selv om man vil ha det finere der man bor og pusse opp selv mot at utleier betaler for utstyr? Utleier kunne også for øvrig tatt litt mindre husleie også en måned hvis man gjør mye.
Nei nå må jeg snakke hardt til deg altså. Slikt er bortimot slavehandel. Det kan ikke og skal ikke forsvares. Det er utnytting av den svake part i kontraktsforhold. Er ikke bolig bra nok for deg? Bruk heller tiden din til å følge med på finn, facebook og snakk med bekjente om at du ser etter ny plass å leie.

Ta "litt mindre i husleie en måned"? Du gjør deg jo til hore for mennesker som blåser i om de utnytter andre. Sånt må du slutte med.

Til dere som er uenig har jeg en bolig som trenger maling, tak som må byttes og nytt gulv som må legges.
Kjenner ingen som har pussa opp der de har leid. De gjør minst mulig. Hadde jeg vært utleier hadde jeg blitt glad om noen ville pusse opp der jeg bare trenger å stå får litt materiell. Ellers er jeg 100% enig med _abc_, det er galskap.
Har pusset opp en leilighet jeg selv eier, men ikke faen om jeg hadde gjort det i en leid leilighet. Enig med de andre her at det er idioti.

Referanser? Pfff.. Sålenge du ikke bråker og betaler husleien når du skal så får du gode referanser uansett.

Personlig hater jeg utleiere, de er med på å presse opp prisene for de som skal inn på boligmarkedet bare fordi de er griske. Venner av meg som leier betaler stort sett mer enn meg for vesentlig dårligere standard samt mindre plass.
Livet er for kort til å jobbe gratis. Spesielt for de som leier ut uten å skatte av inntekten. Høres mer ut som hjernevaska leietaker. Du får gi en lyd om du trenger å leie fra meg i Bergensområdet! XD
Skjønner ikke helt problemet hvis man gjør det av egen interesse. Jeg malte rommet mitt i en leilighet fordi jeg kjeda meg, sendte jo ikke regning til huseier. Er ikke det litt rart om noen gjør det samme og så krever penger etterpå når huseier aldri har ønsket en malejobb? Og det blir vel en form for svart arbeid om han skulle betalt. Pluss at hva stopper noen fra å male i 1800 timer feks og sende regning på 400 tusen. Det kan jo ikke være sånn
Sist endret av Bluesky_; 19. juli 2023 kl. 03:32.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Skjønner ikke helt problemet hvis man gjør det av egen interesse. Jeg malte rommet mitt i en leilighet fordi jeg kjeda meg, sendte jo ikke regning til huseier. Er ikke det litt rart om noen gjør det samme og så krever penger etterpå når huseier aldri har ønsket en malejobb? Og det blir vel en form for svart arbeid om han skulle betalt. Pluss at hva stopper noen fra å male i 1800 timer feks og sende regning på 400 tusen. Det kan jo ikke være sånn
Vis hele sitatet...
Om utleier ønsker oppussing så får det avtales pris og hva som skal gjøres og kontraktsfestes som i enhver annen transaksjon. At boligeier stiller med et spann maling er grov utnyttelse av leietaker.

Hva tar et firma per time for å male? En snekker for å liste eller legge gulv?

Om leietaker er så selvutslettende at de ønsker å jobbe gratis for utleier samtidig som de betaler utleiers boliglån kan jeg foreslå hastetime hos privat psykolog. Langt mer oppbyggelig for fremtiden og en kjempemulighet til å utforske seg selv og sine tanke og handlingsmønstre slik at en fremover ikke donerer tiden sin gratis til noen som allerede tar brorparten av lønningsposen eller nesten alt av støtte fra lånekassen.

Det trenger jo ikke være svart jobb. Boligeier kan fint betale en anstendig pris jobben til leietaker, trekkes skatt og rapportere inn og betale skatt. Eller om moralen er lav nok bli enig med leietaker om at de regner om slik at arbeidsinnsatsen trekkes av på fremtidig leie. Sålenge prisen per time er høy nok til at leietaker ikke er slave og grovt utnyttet vil eier uansett spare veldig mye penger kontra å leie inn et firma til å gjøre jobben.
Sist endret av _abc_; 19. juli 2023 kl. 05:38.
Selv har jeg pusset opp noen leiligheter jeg har leid.
Men da i samråd med eier, som har kjøpt materiale.
I tillegg har jeg da fått opp til 3md gratis leie for jobben.

Ikke forlang lønn etc., legg frem ett forslag hvor du gjør jobben, han skaffer materiale, å du får noen leier gratis for en vel utført jobb. Er du ikke sikker på at du klarer å lande en vel utført jobb, ikke gjør noe.

Er du ikke involvert, kan eier øke husleien eksponentielt.
Sist endret av slitenRealist; 19. juli 2023 kl. 08:10.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om utleier ønsker oppussing så får det avtales pris og hva som skal gjøres og kontraktsfestes som i enhver annen transaksjon. At boligeier stiller med et spann maling er grov utnyttelse av leietaker.
Vis hele sitatet...
Det var da voldsomt til svartmaling. Det er jo ikke huseier som ønsker oppussing, det er leietaker. En ting er å fikse ting som huseier ellers må fikse, som den listingen. Men hvis du plutselig får for deg at du har lyst på nytt og finere kjøkken selv om det gamle er helt brukbart, er husverten da en grisk jævel som ikke betaler deg timelønn for det i tillegg til å kjøpe kjøkkenet du ønsker deg? Og når han har kostet hver krone av en større oppgradering av huset, forventer du at du skal bo der like billig etterpå? Det er jo også en faktor her, hvis du bidrar til oppgraderingen så bor du billig i et hus som er verdt mer etterpå, på ubestemt tid.

Hvis du bare vil ha en annen farge i stua enn det husverten har valgt, så synes jeg det er raust av ham å betale maling. Hvis du gjør noe som hever standarden kan du spørre huseier om han ønsker denne oppgraderingen. Jeg synes det er helt rimelig om det ender med at begge bidrar og du bor i et finere hus til samme pris etterpå. Hvis huset har ok og lovlig standard fra før så kunne han jo bare sagt at nei, jeg ønsker ikke å investere mye ekstra i et hus uten å kunne justere leia deretter, og uten å selv bestemme hvordan det skal bli. Det virker rimelig bortskjemt å forvente at husverten skal pusse opp for deg fordi du har lyst, uten å løfte en finger selv.

Hvis du har en god dialog med husverten din så kan dere begge vurdere hva den aktuelle oppgraderingen er verdt og komme frem til hva dere ønsker å legge i det. Bliir dere ikke enige så er jo utgsngspunktet at huset er som det er.

Sitat av LameViking Vis innlegg
Jeg skal selvfølgelig ikke ha noe igjen for dette, da det ble gjort for egen trivsel, og sånn jeg ser det i lengden, skal jeg en gang måtte leie noe nytt i fremtiden så er det vel heller en positiv referanse enn en negativ?
Vis hele sitatet...
Definitivt en positiv referanse, ja. Leietakere som bryr seg om huset og gjør det til "sitt eget" er mye bedre enn sånne som bare lar det skure og ikke oppdager om ting blir ødelagt etc. Fleksibilitet er en forutsetning for et godt forhold, og den bør selvsagt gå begge veier. Skal den ene snu på kronene og paragrafene for å makse fordeler til seg selv, så kan man gjerne forvente det samme fra den andre parten. Det er ikke en måte jeg ville ha trivdes med å dele hus med noen, hverken som utleier eller leietaker.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
(...)ikke donerer tiden sin gratis til noen som allerede tar brorparten av lønningsposen eller nesten alt av støtte fra lånekassen.
Vis hele sitatet...
Det virker som om du tror alle huseiere er haier som lever og ånder for profitt. Noen leier ut for å kunne holde huset. TS bor i huseierens eget bolighus, det kan godt hende han prioriterer godt forhold til leietaker over å tjene mye penger på det.
Sist endret av *pi; 19. juli 2023 kl. 10:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Fleksibilitet er en forutsetning for et godt forhold, og den bør selvsagt gå begge veier. Skal den ene snu på kronene og paragrafene for å makse fordeler til seg selv, så kan man gjerne forvente det samme fra den andre parten. Det er ikke en måte jeg ville ha trivdes med å dele hus med noen, hverken som utleier eller leietaker.
Vis hele sitatet...
Leietaker er jo det svake parten i forholdet, så hvordan tror du "fleksibilitet" i denne relasjonen kommer til å ende? Som noen før har nevnt, er det gunstigere for TS å finne et annet sted å leie hvis ikke standarden når opp.
Bodde i utallige utleieleiligheter gjennom oppveksten, og det ofte vi malte og gjorde det mer koselig før vi flytta inn. Det å male og fikse småting er jo uansett gjort på et par timer om man et litt nevenyttig.

Klientellet her på freak er vel kanskje ikke beste utvalget av leietakere, så svarene du får er vel deretter. Hadde du spurt vanlig mann i gata hadde du nok blitt møtt med flere positive svar enn her.

Så lenge man vet hva man leier, og ingen krever at du pusser opp ser jeg ikke problemet.

Hvis man ser på sluttproduktet etter litt småjobber, så kanskje leiligheten er verdt 1-2000 mer i leie pr mnd. Så da har man i teorien fått rabatt for litt egeninnsats. Jeg vil også tippe du er mindre utsatt for øking av leien hvis utleier er fornøyd med deg som leietaker, i frykt for å miste deg, og få inn en av de som krever lønn for å i det heletatt løfte en finger.
Sitat av slitenRealist Vis innlegg

Er du ikke involvert, kan eier øke husleien eksponentielt.
Vis hele sitatet...
Nei dette er ikke lov.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Leietaker er jo det svake parten i forholdet, så hvordan tror du "fleksibilitet" i denne relasjonen kommer til å ende? Som noen før har nevnt, er det gunstigere for TS å finne et annet sted å leie hvis ikke standarden når opp.
Vis hele sitatet...
Han har bodd der i fire år alkerede, så han vet vel litt om hvordan fleksibiliteten er. Kanskje husverten passer katten hans når han er på ferie, lar ham hogge gratis ved, låner ham bilen når han trenger det og lar ham ha høns i uthuset. Ellers så kan det hende han er en kynisk jævel som tar blodpris for en rønne av en leilighet og nekter ham å ha fest etter kl 23.00 en gang i året. Huseiere er sjokkerende nok også ulike mennesker, og ikke alle er profesjonelle utleiere.

Om TS her har sjansen til å bo finere enn han egentlig har råd til de neste ti årene fordi han gjør en innsats selv, så får det være opp til ham om det er verdt det. Hvis han forventet at husverten betalte malefirma til å male den helt fint malte stua hans på nytt fordi han liker grønt bedre enn hvitt, så hadde han i alle fall ikke fått god referanse om jeg var huseier.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Som hovedregel er det utleier som har ansvar for denne typen vedlikehold, om ikke annet er avtalt. Husleieloven §5-3 gir rom for avtalefrihet på dette punktet, og det er ikke uvanlig at man blir enige om at leietaker også har ansvar for vedlikehold og fornying av maling og tapet m.m.
Sitat av *pi Vis innlegg
Han har bodd der i fire år alkerede, så han vet vel litt om hvordan fleksibiliteten er. Kanskje husverten passer katten hans når han er på ferie, lar ham hogge gratis ved, låner ham bilen når han trenger det og lar ham ha høns i uthuset.
Vis hele sitatet...
Tviler TS har havnet i en sånn kardemomme by opplegg.

Sitat av *pi Vis innlegg
Ellers så kan det hende han er en kynisk jævel som tar blodpris for en rønne av en leilighet og nekter ham å ha fest etter kl 23.00 en gang i året. Huseiere er sjokkerende nok også ulike mennesker, og ikke alle er profesjonelle utleiere.
Vis hele sitatet...
JA, mest sannsynlig. Det er bare å ta en kikk på utleie annonsene på finn.no og lese beskrivelsene på hva privatpersoner ønsker av en leietaker. Profesjonelle utleiere er å foretrekke over privatpersoner for å si det mildt.
Sitat av Tias Vis innlegg
Som hovedregel er det utleier som har ansvar for denne typen vedlikehold, om ikke annet er avtalt. Husleieloven §5-3 gir rom for avtalefrihet på dette punktet, og det er ikke uvanlig at man blir enige om at leietaker også har ansvar for vedlikehold og fornying av maling og tapet m.m.
Vis hele sitatet...
Han har ansvar for å holde huset, ikke for å pusse det opp til en høyere standard enn man har leid det for, eller for å tilpasse det til leietakers fargepreferanser. Paragrafsvaret på en slik forespørsel er "nei". Hvis leietaker vil ha et annet svar enn det, så må han kanskje selv et øyeblikk hoppe ned fra den paragrafhesten abc tydeligvis sitter på.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av *pi Vis innlegg
Det virker som om du tror alle huseiere er haier som lever og ånder for profitt. Noen leier ut for å kunne holde huset. TS bor i huseierens eget bolighus, det kan godt hende han prioriterer godt forhold til leietaker over å tjene mye penger på det.
Vis hele sitatet...
Jepp. Mine svigerforeldre i slutten av 70-årene leier ut kjellerleiligheten + et tomt soverom i huset for å spe på pensjonen. Hvis det skal funke er man nødt til å være fleksible og rause med hverandre, begge veier.

Sitat av *pi Vis innlegg
Han har ansvar for å holde huset, ikke for å pusse det opp til en høyere standard enn man har leid det for, eller for å tilpasse det til leietakers fargepreferanser. Paragrafsvaret på en slik forespørsel er "nei". Hvis leietaker vil ha et annet svar enn det, så må han kanskje selv et øyeblikk hoppe ned fra den paragrafhesten abc tydeligvis sitter på.
Vis hele sitatet...
Det er slik jeg forstår det ingenting i veien for at man leier en leilighet som er i dårlig stand (f.eks. til lav pris), og selv tar ansvar for å bringe den til en høyere standard hvis man ønsker. Det er ikke et krav, men det er mulig.
Sist endret av Tias; 19. juli 2023 kl. 10:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg leide ut kåken min til "kost" pris. Leietager var overrasket over at jeg ville ha så lite for den, men vil heller ha god karma enn noen lapper ekstra. Finns snille utleiere også

Mulig angst gjorde at jeg vegret meg for å tjene noen kroner men det med karma høres finere ut så... Lol
Sist endret av Astro Man; 19. juli 2023 kl. 11:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Tviler TS har havnet i en sånn kardemomme by opplegg.



JA, mest sannsynlig. Det er bare å ta en kikk på utleie annonsene på finn.no og lese beskrivelsene på hva privatpersoner ønsker av en leietaker. Profesjonelle utleiere er å foretrekke over privatpersoner for å si det mildt.
Vis hele sitatet...
Med profesjonell mente jeg egentlig at de leier ut for å tjene penger på det og investerer overskuddet i nye objekter å leie ut. Som i motsetning til å leie ut fordi de nå engang eier et ekstra hus og trenger nok penger til å holde det, og foretrekker at det bor folk der fordi det er bra for huset.

Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Tviler TS har havnet i en sånn kardemomme by opplegg.
Vis hele sitatet...
Du skjønte sikkert at det var satt på spissen i begge retninger. Poenget er at utleiere er ulike, og at ts vurderer best hvor gjensidig fleksibiliteten er og hvor mye den er verdt for ham. Med abc sin innstilling får man det man har krav på, men spørs om man får så mye goodwill hvis man spør pent om noe mer. Sikkert fint hvis det er en midlertidig hybel, men hvis du skal bo der i ti år så ville jeg satset på et vennligere og mer fleksibelt forhold hvis huseier var av typen det er mulig med. Men folk er jo forskjellige mtp hvordan de liker naborelasjonene sine.

Uansett synes jeg det er bra entitled å kalle husverten grisk hvis han ikke har lyst til å pusse opp huset du bor i til en høyere standard enn du betaler for eller for å tekkes dine personlige fargepreferanser uten at en selv skal løfte en finger.
Sist endret av *pi; 19. juli 2023 kl. 11:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av slitenRealist Vis innlegg

Er du ikke involvert, kan eier øke husleien eksponentielt.
Vis hele sitatet...
Nei dette er ren fantasi. Økning av leieprisen under et leieforhold er nøye regulert, kan gjøres til fastsatt tid feks en gang per år, og følger gjerne KPI eller kan i visse tilfeller omreguleres til nåværende gjengs markeds leie eller noe slikt.

Bakterier sier vi gjerne formeres i eksponentiell vekst, ikke husleie.

Ingen leietakere skal hverken trenge å pusse opp gratis eller knulle utleier for å få lov til å dekke utleiers boliglån via husleie.

Slikt ender opp i slaveri eller ennå verre. Og kyniske utleiere trenger oppussing en dag, kanskje en blowjob den neste. Fortsatt riktig å stille opp som leietaker?

Et leieforhold er usymmetrisk og derfor er det ekstra viktig at ikke utleier utnytter leietaker som er den sårbare part.
Sist endret av _abc_; 19. juli 2023 kl. 13:37.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Tviler TS har havnet i en sånn kardemomme by opplegg.



JA, mest sannsynlig. Det er bare å ta en kikk på utleie annonsene på finn.no og lese beskrivelsene på hva privatpersoner ønsker av en leietaker. Profesjonelle utleiere er å foretrekke over privatpersoner for å si det mildt.
Vis hele sitatet...
Fortell meg at du stemmer Rødt uten å si at du stemmer rødt.
Fortell meg at du er en leietaker med generelt dårlig erfaring med utleiere uten å si akkurat de ordene.

Nei vent, du trenger ikke, fordi det lyser ut av det du skriver.

Må være kjedelig å være i den situasjonen der du tenker at alle utlånere er satan selv (satt på spissen).

Jeg vil tippe en veldig stor andel av de som leier ut er de som feks har en sokkelleilighet, eller har bygd et hus med utleiemuligheter.

Det med at utleiere kan ha høye krav er noe de selvsagt har rett på. Jeg skjønner at folk ikke vil ha sosialklienter, røykere, folk med dyr, og folk som fester hver helg, fordi de kan relativt få noen leietagere som ikke gjør det. Er det diskriminering? Kanskje, men til slutt så er det jo huseier som bestemmer.

Og til tråden tema. Det ser ut som det er flere av dere som glemmer at det er leietager som vil ta initiativ til å gjøre leiligheten bedre. Ikke omvendt. Såklart kan det være et alternativ å flytte, men folk liker gjerne å bo der de gjør for en grunn. Det kan være sentralt i forhold til skole, butikk osv.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ingen leietakere skal hverken trenge å pusse opp gratis eller knulle utleier for å få lov til å dekke utleiers boliglån via husleie.

Slikt ender opp i slaveri eller ennå verre. Og kyniske utleiere trenger oppussing en dag, kanskje en blowjob den neste. Fortsatt riktig å stille opp som leietaker?
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager er det som feiler deg? Å male en vegg fordi man ikke liker fargen er ikke likestilt med prostitusjon. Bortsett fra deg er det ingen som har snakket om seksuelle tjenester i denne tråden.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det var da voldsomt til svartmaling. Det er jo ikke huseier som ønsker oppussing, det er leietaker. En ting er å fikse ting som huseier ellers må fikse, som den listingen. Men hvis du plutselig får for deg at du har lyst på nytt og finere kjøkken selv om det gamle er helt brukbart, er husverten da en grisk jævel som ikke betaler deg timelønn for det i tillegg til å kjøpe kjøkkenet du ønsker deg? Og når han har kostet hver krone av en større oppgradering av huset, forventer du at du skal bo der like billig etterpå? Det er jo også en faktor her, hvis du bidrar til oppgraderingen så bor du billig i et hus som er verdt mer etterpå, på ubestemt tid.
Vis hele sitatet...
Så det er leietaker som er grisk og grådig er det det du sier? Og hvor ofte er det leietakere som initierer gratisarbeid? Det er nok heller den andre veien.

I denne tråden virker du ubeskrivelig naiv. Kanskje har du bodd på landet og leid på landet og eid på landet? I en liten bygd der alle kjenner alle og passer kattene til hverandre, strikker genser til naboen og måker innkjørselen til hverandre. Mens de strekker seg ekstra langt for å leie ut så billig som de bare kan og lar utleier bruke ved gratis?

Kanskje finnes det slike plasser og slike mennesker. Jeg har bare aldri vært der eller møtt noen slike.

Jeg anbefaler deg og lese utleieannonser på finn feks de neste 2-3 måneder regelmessig. Gjerne i områder der folk vil bo, i byer. Feks høyskolebyer, eller byer med universitet. Følg med på alle ville krav fra utleiere. Den verden du beskriver er ikke forenelig med den verden Finn.no beskriver stort sett daglig.

Og for de som er og alle de som skal på leiemarkedet de neste ukene så er det jo Lyckliga Gatan de skal ha husrom i, det er den verden Finn.no beskriver. Jada selv i byer finnes det gode mennesker, som sikkert leier ut nesten gratis. Men da er det gjerne en grunn til det. Enten skjulte cams på bad og soverom eller et ønske fra utleier om å utnytte leietaker på ett eller annet vis.
Sist endret av _abc_; 19. juli 2023 kl. 13:57.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Så det er leietaker som er grisk og grådig er det det du sier? Og hvor ofte er det leietakere som initierer gratisarbeid? Det er nok heller den andre veien.
Vis hele sitatet...
Only a sith lord deals in absolutes..

Det er ikke enten eller..

Jeg har vært borte I greie huseiere, jeg innrømmer at å pusse opp et leieobjekt høres litt for meget ut for mim del men du trenger da ikke gå av skaftet mann.

Jeg skulle dog ønske utleiemarkedet var en smule bedre regulert, spesielt i forhold til studenter/førstegangLeietakere, er jo noen snapgrupper og insta kontoer som viser hva folk blir utsatt for.
Sist endret av Expialidocious; 19. juli 2023 kl. 14:41.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Det med at utleiere kan ha høye krav er noe de selvsagt har rett på. Jeg skjønner at folk ikke vil ha sosialklienter, røykere, folk med dyr, og folk som fester hver helg, fordi de kan relativt få noen leietagere som ikke gjør det. Er det diskriminering? Kanskje, men til slutt så er det jo huseier som bestemmer.
Vis hele sitatet...
Ingen har sagt noe annet? Men TS har også sin fulle rett til å ikke finne seg i utleiemarkedet slik det er idag og heller velge å bo i en billig brukt bil e.l. og bruke treningssenter til hygieniske behov som f.eks.

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Og til tråden tema. Det ser ut som det er flere av dere som glemmer at det er leietager som vil ta initiativ til å gjøre leiligheten bedre. Ikke omvendt. Såklart kan det være et alternativ å flytte, men folk liker gjerne å bo der de gjør for en grunn. Det kan være sentralt i forhold til skole, butikk osv.
Vis hele sitatet...
Litt mer innspill fra TS og hans situasjon ville vært fint.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Litt kleint at en far i 30-årene bruker 4chan-esque "diskusjonsteknikker" utarbeidet av lav panna fjortiser over Atlanteren.
Faen så dere hisser dere opp da. Virker jo som TS er fornøyd her.

Fiffig den spoilergreia der. Litt fjortispreg over den. Hva legger du i 4chan-esque?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Så det er leietaker som er grisk og grådig er det det du sier?
Vis hele sitatet...
Ikke ts nei, men om han hadde forventet at huseier skulle pusse opp kåken for ham etter hans ønske uten å betale tilsvarende mer i leie så synes jeg han ville vært det.

Og hvor ofte er det leietakere som initierer gratisarbeid?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor ofte det skjer, men det skjedde tydeligvis i dette tilfellet og det er jo det vi diskuterer. Min erfaring er at når folk leier samme leilighet i mange år så har de lyst til å gjøre den litt mer til sin ved å f eks male i andre farger og endre på ting. Av og til innebærer det en viss oppgradering, av og til gjør det huset mindre attraktivt for andre (ikke profesjonelt arbeid, litt for spesiell stil etc). Det er selvsagt opp til den som eier huset om dette er noe man ser såpass verdi i at man vil betale for det, om det er en oppgradering man ikke vil ta seg råd til i et hus der leien er satt etter den standarden som er, eller om det er ting man ikke ønsker at skal gjøres i det hele tatt uansett hvem som betaler.

Det er nok heller den andre veien.
Vis hele sitatet...
Mulig, men det er isåfall en helt annen diskusjon.

I denne tråden virker du ubeskrivelig naiv. Kanskje har du bodd på landet og leid på landet og eid på landet? I en liten bygd der alle kjenner alle og passer kattene til hverandre, strikker genser til naboen og måker innkjørselen til hverandre. Mens de strekker seg ekstra langt for å leie ut så billig som de bare kan og lar utleier bruke ved gratis?
Vis hele sitatet...
Ja, ganske mange av oss bor faktisk på landet, og lar folk hogge ved i skogen uten særlig om og men. Det er flere som bor i byer, men det er ikke sånn at "landet" bare finnes i Astrid Lindgren -bøker. Jeg har forsåvidt også bodd flere by-nabolag der vi måkte oppkjørsler og passet katter for hverandre. Fikk faktisk en strikket gave av en by-nabo engang også, riktignok ikke en genser men dog. Koselig var det. Jeg slo av og til plenen for henne.

Kanskje finnes det slike plasser og slike mennesker. Jeg har bare aldri vært der eller møtt noen slike.
Vis hele sitatet...
Det er synd. Mulig det har noe med innstillingen din å gjøre? Kanskje du skulle prøve å være litt mer "naiv"?

Jeg anbefaler deg og lese utleieannonser på finn feks de neste 2-3 måneder regelmessig. Gjerne i områder der folk vil bo, i byer. Feks høyskolebyer, eller byer med universitet. Følg med på alle ville krav fra utleiere. Den verden du beskriver er ikke forenelig med den verden Finn.no beskriver stort sett daglig.
Vis hele sitatet...
Nei, det er en verden du må bli kjent med folk personlig og ikke gjennom kontrakter for å oppdage.

Og for de som er og alle de som skal på leiemarkedet de neste ukene så er det jo Lyckliga Gatan de skal ha husrom i, det er den verden Finn.no beskriver. Jada selv i byer finnes det gode mennesker, som sikkert leier ut nesten gratis. Men da er det gjerne en grunn til det. Enten skjulte cams på bad og soverom eller et ønske fra utleier om å utnytte leietaker på ett eller annet vis.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om å leie ut "nesten gratis". Hvis de leier ut til en pris som er helt riktig til den standarden huset er i, så er det rart å forvente at huseier skal heve standarden for egen bekostning og så fortsette å leie ut til samme pris.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ingen leietakere skal hverken trenge å pusse opp gratis eller knulle utleier for å få lov til å dekke utleiers boliglån via husleie.
Vis hele sitatet...
Wtf?
Sist endret av *pi; 19. juli 2023 kl. 17:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om utleier ønsker oppussing så får det avtales pris og hva som skal gjøres og kontraktsfestes som i enhver annen transaksjon. At boligeier stiller med et spann maling er grov utnyttelse av leietaker.

Hva tar et firma per time for å male? En snekker for å liste eller legge gulv?

Om leietaker er så selvutslettende at de ønsker å jobbe gratis for utleier samtidig som de betaler utleiers boliglån kan jeg foreslå hastetime hos privat psykolog. Langt mer oppbyggelig for fremtiden og en kjempemulighet til å utforske seg selv og sine tanke og handlingsmønstre slik at en fremover ikke donerer tiden sin gratis til noen som allerede tar brorparten av lønningsposen eller nesten alt av støtte fra lånekassen.

Det trenger jo ikke være svart jobb. Boligeier kan fint betale en anstendig pris jobben til leietaker, trekkes skatt og rapportere inn og betale skatt. Eller om moralen er lav nok bli enig med leietaker om at de regner om slik at arbeidsinnsatsen trekkes av på fremtidig leie. Sålenge prisen per time er høy nok til at leietaker ikke er slave og grovt utnyttet vil eier uansett spare veldig mye penger kontra å leie inn et firma til å gjøre jobben.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker IKKE om hvis det er HUSEIERS ønske men LEIETAKER selv ønsker ny farge på vegg! Kan ikke bare gjøre en jobb og sende regning når huseieren aldri ba om den jobben, men det var noe du selv fant ut at du ville??
Sist endret av Bluesky_; 19. juli 2023 kl. 17:54.
Trådstarter
6 4
For å klarere litt så er ikke huseieren en Hai men han er heller ikke Alice i Wonderland så lite med høns, dessverre. Generelt er han positiv til dyr, men grensen går vel ved fjærkre.
Veldig alright sånn egentlig og jeg har en nokså gunstig husleie (så føler ikke for å spørre om å få billigere leie).
Totalt har jeg vel brukt 4-5000 på leiligheten fordelt på fire år, dyreste var vel de to dørene til 700kr stk, og det bare fordi de gamle var slitne, intet annet.

Trengs det en oppussing som blir litt stivt i lommeboken så sier jeg så klart fra til huseier.

Mange interessante personligheter her inne ser jeg.

Jeg begynte vel så smått med lister for en 100s per etter en par måneder i leie, dørene byttet jeg vel nesten to år inn.
Har nå planer om å kanskje bo her en 3-5 år til, så sånt sett er det jo greit for min del.
Sist endret av LameViking; 21. juli 2023 kl. 02:57.
Interessante personligheter her inne??? Hva mener du?!?!

Tror det du gjør er helt innafor. Men ikke si det høyt her inne
Da vi leide hadde vi ganske frie tøyler til og gjøre hva vi ville siden det var "vi som bodde" der som huseier sa. Vi pusset opp hele leiligheten med nytt gulv på noen rom, malte alle rom og byttet ut dusjhjørnet f.eks.

Nå eier vi hus og leier ut sokkelen selv, og vi ser på saken litt som tidligere huseier " det er dere som bor der " så lenge det ikke er riving og reising av nye vegger, eller at vedkommende har 10 000 tommeltotter og et malingsstrøk på stua vil være på nivå som rakettforskning for vedkommende. Så er det greit for min del.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Litt kleint at en far i 30-årene bruker 4chan-esque "diskusjonsteknikker" utarbeidet av lav panna fjortiser over Atlanteren.
Vis hele sitatet...
Hvem jeg er, er irrelevant for denne tråden. Jeg håper jeg er relativt anonym for andre freakbrukere- enn så lenge. Selvom posten min var provoserende så ønsker jeg ikke å ytterligere konflikt her, så vi kan slå en strek her.

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Faen så dere hisser dere opp da. Virker jo som TS er fornøyd her.

Fiffig den spoilergreia der. Litt fjortispreg over den. Hva legger du i 4chan-esque?
Vis hele sitatet...
Jeg har hengt på 4chan alt for lenge. De har en viss "kultur" de bruker når de skriver til hverandre, nedlatende og toxic. Brukes den samme skrivekultuten utenfor 4chan, kan det veldig lett misforståes.

Jeg ser på freak som en fornorsket variant av 4chan. Kanskje freakbrukere synes de burde vært over 4chan i hierarkiet. Idk
Sist endret av Superspurv; 21. juli 2023 kl. 12:56.
Hvis man har tenkt å bli boende der i mange år framover og har en god leieavtale og forhold til utleier ville ikke jeg hatt noe imot å pusse opp forutsatt at utleier betaler for materialene.

Man får jo høyere bokvalitet og det er også en selv som sliter ned materialene, derfor vil det ikke gi mye mening for huseier å gi timeslønn, med mindre han da skal skrive en ny leieavtale i ettertid med høyere leie.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om utleier ønsker oppussing så får det avtales pris og hva som skal gjøres og kontraktsfestes som i enhver annen transaksjon. At boligeier stiller med et spann maling er grov utnyttelse av leietaker.

Hva tar et firma per time for å male? En snekker for å liste eller legge gulv?

Om leietaker er så selvutslettende at de ønsker å jobbe gratis for utleier samtidig som de betaler utleiers boliglån kan jeg foreslå hastetime hos privat psykolog. Langt mer oppbyggelig for fremtiden og en kjempemulighet til å utforske seg selv og sine tanke og handlingsmønstre slik at en fremover ikke donerer tiden sin gratis til noen som allerede tar brorparten av lønningsposen eller nesten alt av støtte fra lånekassen.

Det trenger jo ikke være svart jobb. Boligeier kan fint betale en anstendig pris jobben til leietaker, trekkes skatt og rapportere inn og betale skatt. Eller om moralen er lav nok bli enig med leietaker om at de regner om slik at arbeidsinnsatsen trekkes av på fremtidig leie. Sålenge prisen per time er høy nok til at leietaker ikke er slave og grovt utnyttet vil eier uansett spare veldig mye penger kontra å leie inn et firma til å gjøre jobben.
Vis hele sitatet...
Du skjønner jo ikke essensen i problemstillingen her. Ingen eier har i dette tilfellet pålagt leietaker noen form for krav om at hun eller han skal øke standarden på utleieboliger.

Leietaker antar jeg har vært på visning og deretter gjennomgått en befaring før hun/han har underskrevet en standard leiekontrakt. Det betyr jo at da er både utleier og leietaker er fornøyde.

At nå leietaker tar initiativ til å utbedre leiligheten, gjør jo hen fordi hen ønsker at det skal være finere i sin bolig som hen leier. Leietaker og utleier har hatt en dialog om hvordan dette skal foregå og hvilke begrensninger og muligheter leietaker får.

Hvordan du klarer å få dette til ha noe med slavearbeid og utnyttelse å gjøre, betyr, slik jeg forstår det, bare en ting: At du ikke forstår hva denne tråden handler om.