Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1449
Hei, læreren vår har ett program han bruker til å se hva vi har på skjermene våre i timen. Han er den typen lærer som konfiskerer datamaskinen i en uke hvis vi er på spotify i timen.

Programmet er likt teamviewer bare han kan bare se skjermen, Det heter Lan school.

Er det mulig å skaffe ett program eller lignende som legger ett bilde eller program over skjermen vår, sånn at det læreren vår ser det er kun det bildet, og ikke hva som faktisk er på skjermen?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Hva med å faktisk gjøre det man skal i timen?

Men nokk moralpreken, det enkleste er nokk bare å avslutte prosessen til programmet, og leke helt uviten når lærern ikke klarer å koble til maskinen.
Dette funket for meg i tidligere dager.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Hva med å faktisk gjøre det man skal i timen?

Men nokk moralpreken, det enkleste er nokk bare å avslutte prosessen til programmet, og leke helt uviten når lærern ikke klarer å koble til maskinen.
Vis hele sitatet...
Mangler administrator til å finne prosessen, er ikke mulig å komme unna. Joda, jeg gjør det jeg skal, men læreren er utrolig treg i huet. Jeg pleier å bli ferdig rimelig fort, men læreren nekter å fortsette før alle er ferdig, det resulterer i utrolig mye dødtid, så det også sitte å høre på musikk er ikke egentlig ett så brutalt lovbrudd.
Og søker du på dette får du nok av treff.
Sist endret av Magnisx; 5. november 2012 kl. 10:02.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Og søker du på dette får du nok av treff.
Vis hele sitatet...
Ye, takker. Opplever det problemet med at skolen blokkerer det meste av google søk etc, hvor enn det står "proxy" eller "bypass" skrevet blir bare blokkert.
Sitat av Slappfisk Vis innlegg
Hei, læreren vår har ett program han bruker til å se hva vi har på skjermene våre i timen. Han er den typen lærer som konfiskerer datamaskinen i en uke hvis vi er på spotify i timen.

Programmet er likt teamviewer bare han kan bare se skjermen, Det heter Lan school.

Er det mulig å skaffe ett program eller lignende som legger ett bilde eller program over skjermen vår, sånn at det læreren vår ser det er kun det bildet, og ikke hva som faktisk er på skjermen?
Vis hele sitatet...
Hva med å ta det opp med kontaktlæreren din istedenfor?

Hei, jeg lurte på om du kunne hjelpe meg få lov til å høre på musikk på datamaskinen når jeg er ferdig med oppgavene i *fag*? Jeg lover å ikke forstyrre noen eller lage problemer på andre måter, men det er så fryktelig kjedelig å måtte sitte og stirre ut i lufta hele tida.

Det er verdt å forsøke før du begynner med hacking (gisp!), som faktisk kan få konsekvenser for deg.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hva med å ta det opp med kontaktlæreren din istedenfor?

Hei, jeg lurte på om du kunne hjelpe meg få lov til å høre på musikk på datamaskinen når jeg er ferdig med oppgavene i *fag*? Jeg lover å ikke forstyrre noen eller lage problemer på andre måter, men det er så fryktelig kjedelig å måtte sitte og stirre ut i lufta hele tida.

Det er verdt å forsøke før du begynner med hacking (gisp!), som faktisk kan få konsekvenser for deg.
Vis hele sitatet...
Det er ikke mulig å få læreren til å komme frem til en løsning, vi har hatt flere klasseting om det. Han tilhører den gamle formen for lærere, musikk er djevelens verk!

Vet godt at det kan føre til konsekvenser, men poenget med dette er jo teknisk sett å skjule meg selv fra it avdelingen og
læreren.
Sist endret av Slappfisk; 5. november 2012 kl. 14:05.
Hva med å laste ned spillelisten offline, og slå av det trådløse nettverkskortet på din pc. Du vil da være helt skjult fra it-avdelingen.
Hva med å laste ned et Linuxbasert verktøy for å fjerne lokaladmin passordet? ISO-brenn applikasjonen til en disk og boot maskin fra CDen. Voila, tar 2 minutter (samt en disk-scanning). Da kan du bruke admin-brukeren i stedet for, og dukker ikke engang opp på listen til lærer. For jeg regner med at dere alle har PCene i et skolestyrt domene?

Jeg er stor fan av at elever som får gratis grunnskole skal følge med i timen, men jeg setter personlig frihet og ansvar for egen læring høyere. Dessuten blir jeg kvalm av autoriteter i skolen som absolutt skal overvåke alt og alle.

Link til verktøy (brukes ved eget ansvar): http://www.pcloginnow.com/
Sist endret av HawoX; 5. november 2012 kl. 14:47.
Å få et program til å legge et bilde over skjermen er jo dumt også da.. Han ser på din skjerm så er det et random bilde?
Sitat av Oatre Vis innlegg
Å få et program til å legge et bilde over skjermen er jo dumt også da.. Han ser på din skjerm så er det et random bilde?
Vis hele sitatet...
Læreren er ikke en av de mest datakyndige, legge ett bilde av ett work dokument eller noe over skjermen hadde vært ypperlig

Sitat av HawoX Vis innlegg
Hva med å laste ned et Linuxbasert verktøy for å fjerne lokaladmin passordet? ISO-brenn applikasjonen til en disk og boot maskin fra CDen. Voila, tar 2 minutter (samt en disk-scanning). Da kan du bruke admin-brukeren i stedet for, og dukker ikke engang opp på listen til lærer. For jeg regner med at dere alle har PCene i et skolestyrt domene?

Jeg er stor fan av at elever som får gratis grunnskole skal følge med i timen, men jeg setter personlig frihet og ansvar for egen læring høyere. Dessuten blir jeg kvalm av autoriteter i skolen som absolutt skal overvåke alt og alle.

Link til verktøy (brukes ved eget ansvar): http://www.pcloginnow.com/
Vis hele sitatet...
Takk for god hjelp, men det å gi meg admin rettigheter er en god ting, det å fjerne adminrettighetene det er ikke en god ting, da blir pcen konfiskert med en gang, samt jeg mister tilgang til skolenettverket. Er på ett lukket nettverk hvor kun brukere som er registrert på skolenettet kommer inn. Jeg er også stor fan av å jobbe på skolen, men frihet skal jeg absolutt ha.
Hvis det er din datamaskin så har han ikke lov til dette, utenom hvis du har gitt ham tillatelse ved f. eks underskrift. Hvis du ikke har gjort det kan du ta opp dette med han, og si at det er uaktuelt for han å se hva du driver med på din datamaskin. Du har rett til å ha med datamaskin inn i timen så lenge du ikke bruker den til å forstyrre andre. Du har også rett på tilpasset opplæring f. eks hvis du har problemer med å skrive for hånd. Læreren har ikke lov å sende deg ut av timen hvis du nekter å gjøre som han sier, men han har rett til å gi deg en alternativ opplæring som å f. eks sende deg til å jobbe alene på et grupperom.

Hvis du går på ungdomsskolen så er det påbudt for deg å være på skolen, og derfor har du i mye større grad rett til å kjempe for dine RETTIGHETER der. Hvis problemene fortsetter kan du rapportere dette til rektor, og hvis ikke det hjelper så kan du ta det videre til utdanningdirektoratet og sende en formell klage på både rektor og lærer.
bruk spotify på mobilen
Sitat av TheShadyJester Vis innlegg
Hvis det er din datamaskin så har han ikke lov til dette, utenom hvis du har gitt ham tillatelse ved f. eks underskrift. Hvis du ikke har gjort det kan du ta opp dette med han, og si at det er uaktuelt for han å se hva du driver med på din datamaskin. Du har rett til å ha med datamaskin inn i timen så lenge du ikke bruker den til å forstyrre andre. Du har også rett på tilpasset opplæring f. eks hvis du har problemer med å skrive for hånd. Læreren har ikke lov å sende deg ut av timen hvis du nekter å gjøre som han sier, men han har rett til å gi deg en alternativ opplæring som å f. eks sende deg til å jobbe alene på et grupperom.

Hvis du går på ungdomsskolen så er det påbudt for deg å være på skolen, og derfor har du i mye større grad rett til å kjempe for dine RETTIGHETER der. Hvis problemene fortsetter kan du rapportere dette til rektor, og hvis ikke det hjelper så kan du ta det videre til utdanningdirektoratet og sende en formell klage på både rektor og lærer.
Vis hele sitatet...
Jeg går på VG1, derfor leier jeg datamaskin i regi med skolen. Datamaskinen er obligatorisk skoleutstyr. Jeg ble nylig tatt fra denne maskinen grunnet at jeg hadde spotify på skjermen når læreren overvåket oss... utrolig creepy. Før vi fikk datamaskinen skrev vi under på 2 ting, skolereglene og datamaskinkontrakten. I kontrakten ble ikke programmet nevnt, men det ble nevnt at læreren kunne fjernstyre og fjernadiministrere datamaskinene våre med vår tillatelse. For eksempel hvis han måtte vise oss noe på nettet på vår egen skjerm etc.

Etter at datamaskinen ble tatt ifra meg leste jeg gjennom hele skolereglementets IKT del hvor jeg fant

"Bruk av nettverket overvåkes. Loggingen skjer for å ivareta sikkerheten på systemet. Brukes IKT-ressurser i strid med dette reglementet, vil tiltak for å hindre missbruk bli iverksatt, eventuelt vil bruker bli utestengt fra nettverket. Bruker vil kunne få tilgang igjen etter godkjenning av IT-ansvarlig."

Jeg fant også fremgangsmåten for å klage på en ansatt ved skolen, hvor jeg først skulle prøve å snakke med læreren å løse problemet. Jeg spurte læreren på en høflig og saklig måte og la frem hva jeg hadde funnet, læreren avbrøyt meg da umiddelbart og bannet til meg samtidig som han startet å snakke om at han bestemmer og at vi ikke har noe som helst vi skulle sagt, la frem visa om hvor frekk ungdom er osv. (gammel lærer) Etter dette overså han meg, jeg gikk da videre til neste ledd hvorav at jeg skulle legge det frem for tillitsvalgt i klassen, men han kom like langt som jeg gjorde, samme visa om igjen bare enda lengre og med flere "uakseptabelt". Jeg gikk da videre til neste ledd, som var å snakke med avdelingsleder på skolen, avdelingslederen tok meg imot på kontoret, tydelig stressa og relativt irritert på grunn av at jeg skulle ta dette opp.

Etter å ha lagt det frem sammen med tillitsvalgt for avdelingslederen fortalte han meg at han skulle ta hånd om det å da snakke med læreren før jeg går videre. Det gikk jo en stund før det skjedde noe, og jeg ble fortalt at avdelingslederen var en utrolig lat type. Han gjorde visstnok ikke noe som helst med noen ting, så jeg spurte da om sekretæren hans kunne få tak i han en 5-6 ganger i løpet av ett par timer før han gjorde noe. Da kom læreren som overvåket skjermen min å tok fra meg pcen bort til meg, han hadde med seg pcen og prøvde å snakke til meg om at jeg ikke måtte gå videre med dette her, og at vi var ferdige nå osv, med en utrolig smiskende tone. Jeg fortalte han da at det ikke handlet om pcen, derimot handlet det om at han hadde brutt noen ganske alvorlige regler.

Det er nå bestemt at det skal taes med opp til ett høyere nivå i prosedyren hvor saken skal bli behandlet. "Dersom klagen ikke kommer til løsning
Behandlende leder videresender klagen med
saksdokumenter til studierektor"

Jeg har også fortalt til avdelingsleder og mine foresatte ettersom at jeg er under 18, at jeg ønsker å gå så langt som mulig for å få dette løst på en rettferdig måte. Jeg er sterkt imot all form for ufrivillig overvåkning og finner det absolutt uakseptabelt å "spionere" på elevene sine.
For å legge til kan jeg også si at det er imot norsk lov å overvåke en annen person sin PC. Skolereglementet deres er ikke over grunnloven, og skal også skrives etter den. Du har loven på din side i denne saken.