Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1003 120166
Sitat av Jonta Vis innlegg
«Rasismeparagrafen» finnes dog fortsatt. Merk: Jeg er lite kjent med meningene rundt nyeste versjon. Men da jeg leste lovteksten første gang konkluderte jeg med at den spenner for vidt.Jeg visste ikke hva «forhåne» kunne bety, så jeg sjekket ordbøker på Internett, og fant som synonym bl.a. «latterliggjøre». Merkelig nok finner jeg dem ikke nå, kun i en dansk ordbok.Hvordan vet du at de er tolket feil?Opprør mot religion vil ikke hjelpe noe mer? Vel, det er fint at du ser ut til å innrømme at det har hjulpet fram til nå, men ikke noe mer? Overalt?
Vis hele sitatet...
Hmm... Nå er det visst forbudt å rakke ned på nazister også, ifølge den loven der?

Sitat av evvedevve Vis innlegg
Det står forhåne noen pga religionen de har, ikke forhåne selve religionen.
Vis hele sitatet...
For religiøse skrullinger anses alt som ikke innebærer å underkaste seg skrulleriet deres et hån mot deres person. Se bare på muslimene som klikker på grunn av noen tegninger.
Jeg har ingen store planer om å ta del i denne diskusjonen, ganske enkelt for at jeg blir så ufattelig provosert av religion.

Kom over denne videoen idag, som viser et strøk i England hvor muslimer har tatt helt over. Det samme er sakte men sikkert på vei til å skje her til lands. Her om dagen kjørte jeg blant annet forbi den enorme moskeen i Oslo (på vei til Gardermoen). Jeg blir så jævlig oppgitt av hele greine, de kommer og bosetter seg på samme stedet og skaper områder kun med dem selv. Får goder av staten, snylter på oss nordmenn og skriker som regel rassist hver gang det er noe.

Gikk forresten på en skole i Oslo i ett år nå, og at det var 90% + minoritetsungdom der er nesten å underdrive fakta.

Se filmen selv, så er det bare å glede seg til fremtiden i dette landet. Arbeiderpartiet meg langt opp i rasshølet.

http://www.liveleak.com/view?i=ae5_1320786379
Sitat av tafsern Vis innlegg
Jeg har ingen store planer om å ta del i denne diskusjonen, ganske enkelt for at jeg blir så ufattelig provosert av religion.

Kom over denne videoen idag, som viser et strøk i England hvor muslimer har tatt helt over. Det samme er sakte men sikkert på vei til å skje her til lands. Her om dagen kjørte jeg blant annet forbi den enorme moskeen i Oslo (på vei til Gardermoen). Jeg blir så jævlig oppgitt av hele greine, de kommer og bosetter seg på samme stedet og skaper områder kun med dem selv. Får goder av staten, snylter på oss nordmenn og skriker som regel rassist hver gang det er noe.

Gikk forresten på en skole i Oslo i ett år nå, og at det var 90% + minoritetsungdom der er nesten å underdrive fakta.

Se filmen selv, så er det bare å glede seg til fremtiden i dette landet. Arbeiderpartiet meg langt opp i rasshølet.

http://www.liveleak.com/view?i=ae5_1320786379
Vis hele sitatet...
"Tommy Robinson of the English Defence League" - lol.
Videon visste jo egentlig ingenting. De kjører rundt, også sier han se på alle burkaene. Virkelig en intetsigende film
Jeg syns den var litt morsom egentlig, hvertfall når han fikk seg en på tryne
Hadde dette skjedd hvis man hadde snudd dette på hode? En utlending som kjørte inn i ett kristent samfunn og sa de var syke i hodene ++ ? :P
Nå er det vell sånn at du kanskje har møtt selve kroneksempelet av religiøse "tullinger"(?).
Men det er mye fantastisk religion har dratt med seg gjennom tidene. Noe som du bør sette pris på igrunn.
Nå, jeg sier ikke at jeg er et religiøst menneske, for det er jeg så langt derifra
Og som ateister flest, kan jeg antagelig mer stoff om bibelen en de fleste kristne selv.

Trikset er å ignorere de som jeg liker å kalle "Passiv religiøse", altså de som ikke kommer og C**kslapper deg i annsiktet med en bibel og sier "Sånn er det". og heller kritisere de menneskene du nå her har møtt.
For som svart ovenfor meg her, er helt med på "Vern barna" delen din av innlegget.

Pandalicious
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Men det er mye fantastisk religion har dratt med seg gjennom tidene. Noe som du bør sette pris på igrunn.
Vis hele sitatet...
Hva er det religion har dratt med seg du mener er fantastisk?

Det mest flatterende jeg kan si om religion er at det sukrer pillen for dem som har det vanskelig.
Sist endret av aioe; 14. november 2011 kl. 06:21. Grunn: Liten rettelse.
Men det er mye fantastisk religion har dratt med seg gjennom tidene. Noe som du bør sette pris på igrunn.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer også på hva "fantastisk" religion har dratt med seg igjennom tidene.

Som aioe sier, det har hjulpet folk som har det vanskelig med seg selv eller andre ting. Ellers vil jeg si at religion har hjulpet menneskeheten lik 0
Sist endret av fth; 14. november 2011 kl. 15:42.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Men det er mye fantastisk religion har dratt med seg gjennom tidene. Noe som du bør sette pris på igrunn.Pandalicious
Vis hele sitatet...
Hvis det i det hele tatt er noe bra religion har dratt med seg, vil det aldri måle opp mot destruktiviteten den har forårsaket.
Religion er det som skaper krig. Nettop derfor holder jeg meg unna religioner og tror på meg selv og hva jeg kan utføre.
Jeg har ei lillesøster (med annen mor), som blir lært opp til å være kristen. Dette er jeg svært i mot! Ikke fordi hun har vondt av å tro på noe, for all del.. det skal ikke jeg legge meg bort i (selv om jeg ikke har mye til overs for kristendommen). Men rett og slett fordi hun ikke får lære seg å tenke selv. Alt hun forteller meg om Gud er så lite gjennomtenkt, og det hører jeg godt. Hadde hun bare tenkt over det som ble sagt, for så å fortalt meg med sine egne ord og tanker, da hadde det vært noe annet. Men slik er det ikke. Og det er jo heller ikke så rart, når hun har blitt lært opp fra første stund at "sånn er det". Jeg blir så frustrert over dette!!

Hadde bare hennes mor + resten av familien på den sia, lært henne om kristendom på en annen måte, ved å fortelle at "dette tror jeg, men vi kan jo ikke vite".. i stedet for "sånn er det". Da hadde jeg sett på det annerledes. Nå synes jeg bare hun blir hjernevasket. Og det verste er, at jeg merker det i andre saker også, at hun ikke kan å tenke for seg selv. Hun tror så lett på det alle andre sier, og evner ikke å reflektere over det. Det er nettopp det som irriterer vettet av meg. Jeg syns synd på jenta.

Jeg synes at man som forelder skal lære barna til å tenke og reflektere, og det gjør man ikke ved å si at det man selv mener er det som er riktig.

Når det kommer til mine tanker rundt kristendommen så vet jeg knapt hvor jeg skal begynne, for herreminjulkveld, jeg har mange tanker rundt det. Så det skal jeg ikke begi meg så mye ut på, men kan nevne noe. Jeg har vært ansatt i den norske kirke, da jeg var renholder... jeg har ikke mye positivt å si om de. Det verste var kanskje da jeg jobbet i en døgnåpen kirke, hvor narkomane satt sprøyter i hytt og pine på toalettet. Ikke fikk jeg opplæring på hvordan jeg skulle håndtere dette når jeg skulle vaske, ikke fikk jeg hansker slik at jeg kunne ta søppla, og ikke fikk jeg risikotillegg. Det ble bare forventet at jeg skulle plukke opp sprøytespisser.. Da jeg spurte om de ikke kunne ha blålys fikk jeg dette som svar "nei, dette er en kirke og det kan vi ikke ha".. nehei, så det er viktigere å framstå bra, enn at de ansatte ikke blir smittet av HIV?.. da jeg spurte om sprøytebokser fikk jeg dette som svar "nei, det kan vi ikke ja, for det kan jo virke som vi oppfordrer til at de skal sette sprøyter".. jeez! Det inngår ikke i jobben til en vanlig renholder å vaske opp blod etter narkomane, avføring opp etter veggene eller å ta opp søppelposer full i sprøytespisser... alt dette for 115 kroner timen.. jadda

Kan banne på at jeg aldri mer skal jobbe for mennesker som er mer opptatt av hvordan kirka framstår, enn sikkerheten til de ansatte. Apropo det å sette kirka i et godt lys.. jeg irriterer meg over kristne som skal framstå så perfekt, uten å egentlig være det!

Jeg kjenner kristne som har sagt at de skal spare seg til ekteskapet. Men så treffer de den rette, og endrer mening.. Men, hadde hun blitt gravid, ville hun ha giftet seg. Nettopp fordi familien skal tro at hun har ventet til ekteskapet. Altså, det er veldig viktig å framstå som den perfekte kristne, selv om man ikke er det?

Det blir jo som når de ga Einar Gelius fikk sparken. At han lever det livet han gjør er helt ok, men at han er åpen om det? Det er ikke greit!! Som sagt, kristne er ikke perfekte, men det er viktig at de framstår som perfekte.

Fint at enkelte finner trøst i religion, men skvipet der funker vertfall ikke på meg...

Jeg anser meg selv som en mye bedre person enn det mange kristne er vertfall-og det helt uten religion Kanskje jeg skal gå rundt å spre budskapet.. avkristne menneskeheten kan da ikke være noe verre det enn å prakke på folk religion tipper det ikke blir godt mottatt av de kristne, men da får de nå smake sin egen medisin.

http://www.youtube.com/watch?v=hmIr9P-vkSQ - dette er en fin familie! hohoi!! anbefaler alle å se dokumentaren "verdens mest hatede familie".. De mener at 99,9% havner i helvete. De bruker tiden på å fortelle folk dette, rett og slett bare for å være ekkel! De stiller opp i begravelser for å le av avdøde, fordi det var guds vilje-her snakker vi om syke folk. Ikke minst så hater de homofile over alt på jord.

Syke syke mennesker..
Her er en liten animasjon som gir et godt bilde på saken - http://www.newgrounds.com/portal/view/583414 .
Sitat av prenix Vis innlegg
Her er en liten animasjon som gir et godt bilde på saken - http://www.newgrounds.com/portal/view/583414 .
Vis hele sitatet...
Hehe, den var sport on, tar for seg "God of the gaps", for dem som ikke skjønte det.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Helt enig, og til alle dere kristen kan jeg si at Norge forsatt bannlyst av paven i Roma etter vi ikke betalte skatt etter svarte døden i år 1000 og noe.
en ting til. jeg syntes det er helt merkelig hvor mye makt de religiøse har. paven sa at de i Afrika ikke skulle bruke kondom, noe de hadde brukt mange år på å få til gjennom en kampanje.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Jeg har ingen store planer om å ta del i denne diskusjonen, ganske enkelt for at jeg blir så ufattelig provosert av religion.

Kom over denne videoen idag, som viser et strøk i England hvor muslimer har tatt helt over. Det samme er sakte men sikkert på vei til å skje her til lands. Her om dagen kjørte jeg blant annet forbi den enorme moskeen i Oslo (på vei til Gardermoen). Jeg blir så jævlig oppgitt av hele greine, de kommer og bosetter seg på samme stedet og skaper områder kun med dem selv. Får goder av staten, snylter på oss nordmenn og skriker som regel rassist hver gang det er noe.

Gikk forresten på en skole i Oslo i ett år nå, og at det var 90% + minoritetsungdom der er nesten å underdrive fakta.

Se filmen selv, så er det bare å glede seg til fremtiden i dette landet. Arbeiderpartiet meg langt opp i rasshølet.

http://www.liveleak.com/view?i=ae5_1320786379
Vis hele sitatet...
Interessant lesning. Synes dere at islam eller kristendommen er mest provoserende/utagerende i Norge? ( En slags trussel da, med andre ord)
Har de to siste ukene blitt mer og mer opptatt av dette temaet, hvordan jeg kom inne på det husker jeg ikke helt.

Det som begynte det hele var vel att jeg leste noen historier fra bibelen og så noe YouTube klipp laget kanskje litt overdramatisk fra bibelen, men de gir budskapet.

Så jeg satt meg ned og åpnet disse historien i bibelen for å selv se hva som stod og at det stod der selv det var direkte sitat på nettet. Etter å ha lest lest noen sitater innser jeg hvor sykt kristendommen egentlig er om man skal leve etter bibelen og speilet det gamle testamentet. Sånn for å ta det litt etter min tolkning står det der at voldtekt, massemord inkludert små barn og dyr, innsett er blant de tingene gud oppfordrer til eller utfører selv. Spesielt sitter et sitat igjen i meg som jeg postet i en annen tråd.
Deres småbarn skal knuses mens de ser på, deres hus skal plyndres og kvinnene voldtas.
- JESAJA 13:16
Vis hele sitatet...
Jeg finner at jeg tenker mer og mer over dette med gud og at jo mer jeg tenker på det jo mer latterlig høres det ut. Jeg har også begynt å høre litt på podcast til www.thethinkingatheist.com og noen av historien folk ringer inn og forteller er sjokkerende. Jeg har vist at USA har vært veldig på dette med gud, men så drastisk viste jeg ikke.

Jeg er for all del for at folk må få tro det de selv vil, men det som gjør meg mest sint rundt dette temaet er hvor gale praktiserende religiøse rett og slett hjernevasker unger slik at de ikke skal få sjansen å velge selv en gang.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Interessant lesning. Synes dere at islam eller kristendommen er mest provoserende/utagerende i Norge? ( En slags trussel da, med andre ord)
Vis hele sitatet...
Nå står vi ganske støtt her til lands, med unntak av uttalelser fra noen ignorante fundamentalistiske gærninger er det lite religiøst materiale som kan true oss ikke-troende. KrF har ingen oppslutning, lovene blir skrevet på et sekulært grunnlag, og jeg får gå i fred på gaten. Så lenge alle barn i Norge lærer fakta, og ikke kristen/muslimsk-apologistisk piss, så er jeg fornøyd.
Sitat av Orph Vis innlegg
Nå står vi ganske støtt her til lands, med unntak av uttalelser fra noen ignorante fundamentalistiske gærninger er det lite religiøst materiale som kan true oss ikke-troende. KrF har ingen oppslutning, lovene blir skrevet på et sekulært grunnlag, og jeg får gå i fred på gaten. Så lenge alle barn i Norge lærer fakta, og ikke kristen/muslimsk-apologistisk piss, så er jeg fornøyd.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg tror de fleste kan dele den oppfatningen. Da blir problemet heller hvor grensen går ved kristen/muslimsk-apologistisk piss og grensen ved fakta. Hva med bordbønn, som jeg og sikkert deg var vandt med på barneskolen? Og KRL-faget? Går der under kristen/muslimsk-apologistisk piss i deres øyner?
Jeg vet ikke helt hva trådstarter mener med "oppgjør mot religion" men jeg syns vi skal beholde statsreligionen, fordi hvis den blir borte mister vi mange fine tradisjoner her til lands, som julefeiring, høytider osv. Og vi må ikke slutte å være medmennesker og bry om hverandre - noe av det viktigste som kristendommen bygger på. Vi får et mye kaldere samfunn hvis man skal dyrke fram "kritisk sans" i befolkningen og begynne å henge ut troende som idioter. Folk må få tro på det de vil og bli respektert for det. Vi er heldige som har en kristen forankring i landet vårt,og ikke lever under sharialover og undertrykking. - Religion kan nemlig være mye verre.
Sist endret av d-set; 3. februar 2012 kl. 07:59.
Sitat av d-set Vis innlegg
Jeg vet ikke helt hva trådstarter mener med "oppgjør mot religion" men jeg syns vi skal beholde statsreligionen, fordi hvis den blir borte mister vi mange fine tradisjoner her til lands, som julefeiring, høytider osv. Og vi må ikke slutte å være medmennesker og bry om hverandre - noe av det viktigste som kristendommen bygger på. Vi får et mye kaldere samfunn hvis man skal dyrke fram "kritisk sans" i befolkningen og begynne å henge ut troende som idioter. Folk må få tro på det de vil og bli respektert for det. Vi er heldige som har en kristen forankring i landet vårt,og ikke lever under sharialover og undertrykking. - Religion kan nemlig være mye verre.
Vis hele sitatet...
Så du begrunner videreført statsreligion med "fine tradisjoner", og "folk må få tro det de vil".

Man kan da ha julefeiring og høytider selvom det ikke er statsreligion? Jeg gidder ikke en gang dra fram andre land som eksempler, det burde være åpenbart at begrunnelsene er flåsete.

"Og vi må ikke slutte å være medmennesker og bry om hverandre". hva har dette med statsreligion og gjøre? Det er da null grunn for at mangel på statsreligion ville forkaste disse verdiene?

"folk må få tro det de vil".
Artig du skulle dra dette frem, i og med at statsreligion nødvendigvis går i mot dette. En statsreligion fremmer jo et livssyn/en religion over andre.
Dessuten er det ikke riktig at skattepengene skal gå til og fremme en religion, og lønne prester fra en spesifik religion.

Sitat av Shudo Vis innlegg
Har de to siste ukene blitt mer og mer opptatt av dette temaet, hvordan jeg kom inne på det husker jeg ikke helt.

Det som begynte det hele var vel att jeg leste noen historier fra bibelen og så noe YouTube klipp laget kanskje litt overdramatisk fra bibelen, men de gir budskapet.

Så jeg satt meg ned og åpnet disse historien i bibelen for å selv se hva som stod og at det stod der selv det var direkte sitat på nettet. Etter å ha lest lest noen sitater innser jeg hvor sykt kristendommen egentlig er om man skal leve etter bibelen og speilet det gamle testamentet. Sånn for å ta det litt etter min tolkning står det der at voldtekt, massemord inkludert små barn og dyr, innsett er blant de tingene gud oppfordrer til eller utfører selv. Spesielt sitter et sitat igjen i meg som jeg postet i en annen tråd.
Vis hele sitatet...
Anbefaler "skeptics annotated bible". Bare google det, så finner du siden.

Angående religion i USA. Bor her selv, praktisk talt ett par timer fra Devil's Lake, hvor Jesus Camp dokumentaren ble filmet. Helt grøssende.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Vel, jeg tror de fleste kan dele den oppfatningen. Da blir problemet heller hvor grensen går ved kristen/muslimsk-apologistisk piss og grensen ved fakta. Hva med bordbønn, som jeg og sikkert deg var vandt med på barneskolen? Og KRL-faget? Går der under kristen/muslimsk-apologistisk piss i deres øyner?
Vis hele sitatet...
Jeg husker godt at vi måtte synge "O du som metter..." før vi skulle spise, ja, samt KRL.

Jeg ser at det jeg skrev ble litt kort, jeg kan nyansere litt:

Barn bør ha kjennskap til alle religioner på lik linje, samt en grundig innføring i realfag, slik at de er i stand til å danne seg en velinformert formening om hva som foregår her i universet. Hvor grensen går? Det er et vanskelig spørsmål.
Sist endret av Orph; 3. februar 2012 kl. 09:45.
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg husker godt at vi måtte synge "O du som metter..." før vi skulle spise, ja, samt KRL.

Jeg ser at det jeg skrev ble litt kort, jeg kan nyansere litt:

Barn bør ha kjennskap til alle religioner på lik linje, samt en grundig innføring i realfag, slik at de er i stand til å danne seg en velinformert formening om hva som foregår her i universet. Hvor grensen går? Det er et vanskelig spørsmål.
Vis hele sitatet...
Men du tenker vel ikke at bordbønn og KRL hadde noe negativ virking på deg/"hjernevask" slik skeptikerene som fikk det fjernet klagde rundt om? Det med realfag er jeg 100% enig med deg i. Men jeg lurer fælt hvorfor norsk ungdom gjør det så dårlig i matte, mtp hvor få det er som tar realfag på vgs.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Men du tenker vel ikke at bordbønn og KRL hadde noe negativ virking på deg/"hjernevask" slik skeptikerene som fikk det fjernet klagde rundt om?
Vis hele sitatet...
Det er vel heller prinsippet som står bak, heller enn frykta for at folk skal få sjelemessige plager av bordbønn. Nemleg prinsippet om at religion skal vere ei privatsak, og ikkje noko offentlege institusjoner skal trykke ned i halsen på deg.

Eg kan heller ikkje sjå saklege grunner til at staten skal bruke ressurser på å spre noko som er beviselig galt, spesielt ikkje i skulesystemet.
Sist endret av vidarlo; 3. februar 2012 kl. 10:29.
Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Sitat av prenix Vis innlegg
Her er en liten animasjon som gir et godt bilde på saken - http://www.newgrounds.com/portal/view/583414 .
Vis hele sitatet...
Nå er dette en animasjon om hvordan folk kan misforstå hva artisten mener med symboler osv i en film.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Men du tenker vel ikke at bordbønn og KRL hadde noe negativ virking på deg/"hjernevask" slik skeptikerene som fikk det fjernet klagde rundt om? Det med realfag er jeg 100% enig med deg i. Men jeg lurer fælt hvorfor norsk ungdom gjør det så dårlig i matte, mtp hvor få det er som tar realfag på vgs.
Vis hele sitatet...
Hele poenget er at man lærer barn at det er greit å akseptere ting uten å kreve bevis fra en tidlig alder, og det er et farlig eksempel å sette. Grunnen til at jeg ikke er religiøs, er at jeg begynte å stille spørsmål fra en veldig tidlig alder, mens mange av de andre barna fortsatt aksepterte gud.

Jeg ville aldri akseptert at barna mine hadde måttet be bordbønn.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Men du tenker vel ikke at bordbønn og KRL hadde noe negativ virking på deg/"hjernevask" slik skeptikerene som fikk det fjernet klagde rundt om? Det med realfag er jeg 100% enig med deg i. Men jeg lurer fælt hvorfor norsk ungdom gjør det så dårlig i matte, mtp hvor få det er som tar realfag på vgs.
Vis hele sitatet...
Religionsfrihet innebærer også frihet fra religion. Akkurat som du er fri til å praktisere din religion så lenge det ikke går utover andre, skal heller ikke vi andre tvinges til å praktisere andres religioner. I tillegg er skolen et sted for å lære om religion; ikke praktisere den. Hvordan hadde du følt det hvis skolen skulle tvunget eller presset elever til å stå i stram giv akt og systematisk hylle Stalin med lovsanger flere ganger i løpet av dagen? Eller i det hele tatt åpnet for at slik ensidig og systematisk hyllest skulle foregå på frivillig basis (du kan sitte og være stille mens de andre synger, hvis du ønsker det) i skolens regi? Ville du vært bekvem med at dine barn måtte knele og messe koranvers og rope "Allahu akbar" hver morgen og før mat? Slik nonsens hører ingensteds hjemme i en skolesammenheng.
Sitat av Provo Vis innlegg
Religionsfrihet innebærer også frihet fra religion. Akkurat som du er fri til å praktisere din religion så lenge det ikke går utover andre, skal heller ikke vi andre tvinges til å praktisere andres religioner. I tillegg er skolen et sted for å lære om religion; ikke praktisere den. Hvordan hadde du følt det hvis skolen skulle tvunget eller presset elever til å stå i stram giv akt og systematisk hylle Stalin med lovsanger flere ganger i løpet av dagen? Eller i det hele tatt åpnet for at slik ensidig og systematisk hyllest skulle foregå på frivillig basis (du kan sitte og være stille mens de andre synger, hvis du ønsker det) i skolens regi? Ville du vært bekvem med at dine barn måtte knele og messe koranvers og rope "Allahu akbar" hver morgen og før mat? Slik nonsens hører ingensteds hjemme i en skolesammenheng.
Vis hele sitatet...
Jeg ville aldri tillatt mine barn noe slikt nei. Men likestiller du bordbønn og KRL med å bryte religionsfrihet ? Bordbønn og KRL som vi har hatt i flere hundre år? Noe som henger med i våre tradisjoner, da Norge er et kristent land? Vi er et kristent land ( vi var ihvertfall det før), derfor ser ikke jeg hvorfor vi ikke skal ha KRL. Jeg tviler sterkt på at noen av dere fikk en "skade" av det, eller følte dere påtvunget noe. Uansett, viss du likestiller bordbønn og KRL med å tilbe Allah, så ser jeg poenget ditt veldig godt, selv om jeg ikke er enig.

Sitat av Orph Vis innlegg
Hele poenget er at man lærer barn at det er greit å akseptere ting uten å kreve bevis fra en tidlig alder, og det er et farlig eksempel å sette. Grunnen til at jeg ikke er religiøs, er at jeg begynte å stille spørsmål fra en veldig tidlig alder, mens mange av de andre barna fortsatt aksepterte gud.

Jeg ville aldri akseptert at barna mine hadde måttet be bordbønn.
Vis hele sitatet...
Det er forståelig. I den andre tråden " diskusjon med en ateist", kom vi jo frem til at nyere forskning har hatt stor fremgang de siste årene. _Når_ tror du nyere forskning kommer med sikre, klare, og sterke bevis for at verden ikke ble skapt av en eller annen form for Gud? Mennesket er rasjonelle. Jeg er åpen for at viss jeg hadde fått servert sikre, klare, og sterke bevis for hvordan jorden ble til, hvordan vi ble til, osv. ville jeg selvfølgelig trodd på det. Jeg tror jeg kan snakke på vegne av ganske mange kristne med det utsagnet.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er vel heller prinsippet som står bak, heller enn frykta for at folk skal få sjelemessige plager av bordbønn. Nemleg prinsippet om at religion skal vere ei privatsak, og ikkje noko offentlege institusjoner skal trykke ned i halsen på deg.

Eg kan heller ikkje sjå saklege grunner til at staten skal bruke ressurser på å spre noko som er beviselig galt, spesielt ikkje i skulesystemet.
Vis hele sitatet...
Så du mener med andre ord at bordbønn og KRL er "forkynning"? Tror ikke akkurat at noen barn tar skade av det på en negativ måte. De barna/ungdommene som ikke er kristne, er jo klar over det selv, og dermed blir de ikke påvirket. Blir det ikke litt feil å kutte ut lange og viktige tradisjoner, grunnet samfunnet vårt har blitt så antireligiøst? Etter det jeg husker på barneskolen var det ikke mange som tok bordbønn noe seriøst, så hvorfor fjerne det i dag? Hvorfor fjernet de det ikke for 100 år siden?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
ClaesGreve: Tar under 40 minutter å lese WP: History of the Earth.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Så du mener med andre ord at bordbønn og KRL er "forkynning"? Tror ikke akkurat at noen barn tar skade av det på en negativ måte. De barna/ungdommene som ikke er kristne, er jo klar over det selv, og dermed blir de ikke påvirket. Blir det ikke litt feil å kutte ut lange og viktige tradisjoner, grunnet samfunnet vårt har blitt så antireligiøst? Etter det jeg husker på barneskolen var det ikke mange som tok bordbønn noe seriøst, så hvorfor fjerne det i dag? Hvorfor fjernet de det ikke for 100 år siden?
Vis hele sitatet...
Ja, det er det utan tvil. Bordbønn er å tvinge folk til å praktisere religion i offentleg samanheng, og det er ein uting. Som eg skreiv trur eg ikkje nokon tar skade av det i alvorleg grad; det handler om prinsippet: religion er ei privatsak.

Og å kalle det viktige tradisjoner er direkte flåsete. La dei som vil be bordbønna, men ikkje gjer det til eit felles rituale. Sett av to minutts stillhet før matpausen?

Og kvifor fjerne det? Kanskje fordi det er offentleg praktisering av religion? At det er tradisjon, og ikkje vart fjerna for hundre år sidan er eit latterleg argument. Det er snaut hundre år sidan kvinner fekk stemmerett. Skal vi bruke samme argumentet der, og sei at i 1911 hadde ikkje kvinner stemmerett, ergo treng dei det ikkje i dag heller?
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg

Det er forståelig. I den andre tråden " diskusjon med en ateist", kom vi jo frem til at nyere forskning har hatt stor fremgang de siste årene. _Når_ tror du nyere forskning kommer med sikre, klare, og sterke bevis for at verden ikke ble skapt av en eller annen form for Gud? Mennesket er rasjonelle. Jeg er åpen for at viss jeg hadde fått servert sikre, klare, og sterke bevis for hvordan jorden ble til, hvordan vi ble til, osv. ville jeg selvfølgelig trodd på det. Jeg tror jeg kan snakke på vegne av ganske mange kristne med det utsagnet.
Vis hele sitatet...
Vi vet hvordan jorden ble til. Man kan aldri bevise at gud IKKE gjorde det, men det vi vet 100% sikkert, er at det ikke foregikk slik som det står i bibelen, for vi har helt enorme mengder med bevismateriale (ca. 6x1024kg med det, faktisk) som forteller oss at jorden er milliarder av år gammel, og ble til som følge av helt naturlige prosesser.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Orph Vis innlegg
Vi vet hvordan jorden ble til. Man kan aldri bevise at gud IKKE gjorde det, men det vi vet 100% sikkert, er at det ikke foregikk slik som det står i bibelen, for vi har helt enorme mengder med bevismateriale (ca. 6x1024kg med det, faktisk) som forteller oss at jorden er milliarder av år gammel, og ble til som følge av helt naturlige prosesser.
Vis hele sitatet...
Eg skal ikkje ta kreditt for følgjande sitat, men eg meiner det passer jævla bra:
Sitat av Douglas Adams
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
Vis hele sitatet...
Det treff spikaren på hovudet. Kva problem løyser ein gud i barndomen til universet? Ingen!
Sist endret av vidarlo; 4. februar 2012 kl. 17:50.
Sitat av Orph Vis innlegg
Vi vet hvordan jorden ble til. Man kan aldri bevise at gud IKKE gjorde det, men det vi vet 100% sikkert, er at det ikke foregikk slik som det står i bibelen, for vi har helt enorme mengder med bevismateriale (ca. 6x1024kg med det, faktisk) som forteller oss at jorden er milliarder av år gammel, og ble til som følge av helt naturlige prosesser.
Vis hele sitatet...
Så det du mener er at siden vi ikke kan motbevise gud så eksisterer h*n?
Det bor rosa enhjørninger på Mars. Du kan ikke motbevise meg, derfor eksisterer de. Makes sence...
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det er forståelig. I den andre tråden " diskusjon med en ateist", kom vi jo frem til at nyere forskning har hatt stor fremgang de siste årene. _Når_ tror du nyere forskning kommer med sikre, klare, og sterke bevis for at verden ikke ble skapt av en eller annen form for Gud?
Vis hele sitatet...
Moderne vitenskap har allerede ganske klare, relativt sikre og sterke bevis på at en Guddom ikke er nødvendig for å forklare universets opprinnelse og utvikling. Ikke bare er Gud unødvendig og helt overflødig, men de tradisjonelle attributtene gitt Gud er faktisk i direkte strid med det meste vi vet om universet.

Etter hvert som den moderne forskningen avanserer, nye og bedre observasjoner blir tilgjengjelig og teorier til stadighet blir revidert og perfeksjonert vil mest sannsynlig Gud vise seg desto mer unødvendig og idiotisk å sette inn i vår forståelse av universet. Slik har det også vært gjennom hele vitenskapens historie; helt siden det sjette århundre f.Kr, da greske filosofer begynte å kaste fra seg hevdvunne myter om universet og utviklet sine egne teorier, har tilflukten til Gud og overnaturlighet viket mer og mer av veien for ekte observasjoner og vitenskap. For hver eneste vitenskapelig utvikling har Gud og overnaturlighet blitt stadig mer unødvendig, og per dags dato er det såvidt Gud klarer å holde seg på veien. Han/hun/det trengs ikke og har ikke vist et fnugg av overbevisende bevismateriale for sin eksistens.

Vi kan imidlertid ikke bevise, i en absolutt forstand, at Gud ikke har skapt universet, akkurat på samme måte som vi ikke kan bevise at det ikke vanker en nisse i boden min, plassert slik at ingen kan se ham, som sitter og synger alle sjokolader inn i eksistens. Men de fleste av oss er naturligvis ganske nølende når det gjelder å tro på at nissen synger sjokolader inn i eksistens, fordi vi kan si så mye mer. Vi vet hvordan sjokolader blir produsert - f.eks av mennesker - og det er helt unødvendig og graverende irrasjonelt å anta at det er nissen som fundamentalt sett produserer dem. Analogien fungerer utmerket godt om vi bytter ut nissen med Gud og sjokoladene med universet, og den prinsipielle forskjellen mellom henholdsvis nisse og gud, sjokolade og univers, er forsvinnende liten i dette eksempelet.
Sist endret av Sky; 4. februar 2012 kl. 19:31.
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Så det du mener er at siden vi ikke kan motbevise gud så eksisterer h*n?
Det bor rosa enhjørninger på Mars. Du kan ikke motbevise meg, derfor eksisterer de. Makes sence...
Vis hele sitatet...
Det var ikke det jeg sa, vennligst ikke tillegg meg utsagn som jeg ikke har kommet med.

Det er umulig å bevise at gud ikke eksisterer, men det er ulogisk å anta at h*n gjør det, mye på grunn av det Sky skriver over her.

Sitat av slashdot Vis innlegg

Det treff spikaren på hovudet. Kva problem løyser ein gud i barndomen til universet? Ingen!
Vis hele sitatet...
Fullstendig enig. Å introdusere en skaper til systemet forårsaker bare forvirring. Som jeg sa: Det er fullstendig ulogisk å anta at en skaper står bak, man har rett og slett ingen bevis som tilsier at det skulle være tilfellet utover de religiøse skriftene. Når de religiøse skriftene da beviselig tar feil (Qu'ranen, f.eks, påstår hardnakket at salt ikke løses i vann, og mange muslimer vil aldri akseptere at det motsatte faktisk er tilfellet, selv om de ser det med sine egne øyne hver dag), er det langt mer logisk å anta at alt sammen er fri fantasi, feberdrømmer og oppkok skrevet med den hensikt å introdusere moral og lov til usiviliserte samfunn.
Sist endret av Orph; 5. februar 2012 kl. 11:18.
Sitat av Orph Vis innlegg
Fullstendig enig. Å introdusere en skaper til systemet forårsaker bare forvirring. Som jeg sa: Det er fullstendig ulogisk å anta at en skaper står bak, man har rett og slett ingen bevis som tilsier at det skulle være tilfellet utover de religiøse skriftene. Når de religiøse skriftene da beviselig tar feil (Qu'ranen, f.eks, påstår hardnakket at salt ikke løses i vann, og mange muslimer vil aldri akseptere at det motsatte faktisk er tilfellet, selv om de ser det med sine egne øyne hver dag), er det langt mer logisk å anta at alt sammen er fri fantasi, feberdrømmer og oppkok skrevet med den hensikt å introdusere moral og lov til usiviliserte samfunn.
Vis hele sitatet...
Sannsynligheten for at noen skal ha "diktet" opp hele NT og GT er meget liten. Hva med alle skriftene? Og profetiene? Satt det for eksempel en liten samling lure menn som plutselig ville lage en bibel sammensatt av eventyr og skrøner? Viss du sammenligner NT og GT gir det logikk. Profetiene som blir skrevet om i GT, går i oppfyllelse i NT. Ting klaffer sammen, uten å gjøre drastiske hopp i tidslinjene. NT er en av verdens mest produserte bøker i hele verden. Og du som er så flink med tall og systemer, kan jo kikke litt på denne;

http://www.betania-moster.net/bibele...tikk_tekst.htm

Tilfeldigheter? Neppe.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Sannsynligheten for at noen skal ha "diktet" opp hele NT og GT er meget liten. Hva med alle skriftene? Og profetiene? Satt det for eksempel en liten samling lure menn som plutselig ville lage en bibel sammensatt av eventyr og skrøner? Viss du sammenligner NT og GT gir det logikk. Profetiene som blir skrevet om i GT, går i oppfyllelse i NT. Ting klaffer sammen, uten å gjøre drastiske hopp i tidslinjene. NT er en av verdens mest produserte bøker i hele verden. Og du som er så flink med tall og systemer, kan jo kikke litt på denne;

http://www.betania-moster.net/bibele...tikk_tekst.htm

Tilfeldigheter? Neppe.
Vis hele sitatet...
Jeg ser på bibelen som en hvilken som helst eventyrsamling. Historier som har oppstått på forskjellige steder i et generelt område (i dette tilfellet midtøsten), for så å ha blitt samlet og redigert av en samling med mannfolk, for å gi det en rød tråd. Det er svært lett å få slikt til å passe sammen når man vet hvordan det ender.

Det er bevist at veldig mye av det som står i bibelen er feil, og den eneste klare logikken som spretter frem for meg da, er at hele verket er upålitelig.

Den lenken gir meg ingenting. Metodene som er benyttet er langt fra vitenskaplige, og ekstremt tvilsomme (og nå er jeg veldig snill her).
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Sannsynligheten for at noen skal ha "diktet" opp hele NT og GT er meget liten.
Vis hele sitatet...
Jaha? Hvilket grunnlag har du for å si dét? Med alle selvmotsigelsene som forekommer virker det veldig sannsynlig at den er satt sammen av forskjellige tekster skrevet over en ganske lang periode.

Ikke spesielt godt satt sammen heller.

Med all teksten ville det ikke vært overraskende om en del av det var sant, som for eksempel at en del av brevene ble sendt, men alt sammen? Folk som blir 900 år gamle og sånt?

Selv om du ser ut til å svare på veldig få spørsmål prøver jeg: Hvordan stiller du deg til fire måter å bruke bibler på?
Hva med alle skriftene? Og profetiene? Satt det for eksempel en liten samling lure menn som plutselig ville lage en bibel sammensatt av eventyr og skrøner? Viss du sammenligner NT og GT gir det logikk. Profetiene som blir skrevet om i GT, går i oppfyllelse i NT. Ting klaffer sammen, uten å gjøre drastiske hopp i tidslinjene.
Vis hele sitatet...
Om profetiene kan du lese på iron chariots sin artikkel (~5 min).
NT er en av verdens mest produserte bøker i hele verden.
Vis hele sitatet...
Hvilken relevans har dét?
Og du som er så flink med tall og systemer, kan jo kikke litt på denne;

http://www.betania-moster.net/bibele...tikk_tekst.htm

Tilfeldigheter? Neppe.
Vis hele sitatet...
Hehe, når motparten ser seg nødt til å gripe til numerologi, vet man at de står igjen med lite.
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg ser på bibelen som en hvilken som helst eventyrsamling. Historier som har oppstått på forskjellige steder i et generelt område (i dette tilfellet midtøsten), for så å ha blitt samlet og redigert av en samling med mannfolk, for å gi det en rød tråd. Det er svært lett å få slikt til å passe sammen når man vet hvordan det ender.

Det er bevist at veldig mye av det som står i bibelen er feil, og den eneste klare logikken som spretter frem for meg da, er at hele verket er upålitelig.

Den lenken gir meg ingenting. Metodene som er benyttet er langt fra vitenskaplige, og ekstremt tvilsomme (og nå er jeg veldig snill her).
Vis hele sitatet...
Greit, men da er vi uenige der. Hvorfor tror du en gjeng "skrullinger" vil dikte opp noe så stort? Jeg ser ikke logikken i det.

Det du/dere skriver om "skikkelige" bevis for at jorden er så gammel som dere sier den er, høres rart ut. For om sikre, gode kilder/bevis eksisterte i dag, burde de fleste religiøse være enig i at det er "sannheten"? Er mange religiøse med realfag, men når de da ikke er enige i bevisene du påstår er sanne, blir det vel noe annet?

Jeg har aldri sett noe statistikk over hvor mange som er religiøse ( tenker ikke bare i Norge, men i hele verden) Lurer på om det er flertall i forhold til ateisme.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Greit, men da er vi uenige der. Hvorfor tror du en gjeng "skrullinger" vil dikte opp noe så stort? Jeg ser ikke logikken i det.
Vis hele sitatet...
Nå sa jeg aldri noe om skrullinger, heller aldri at det var direkte diktet opp. Det er veldokumentert at mange religiøse historier ble fortalt og gjenfortalt på folkemunne over flere hundre år før de ble skrevet ned. Dette gjelder spesielt det gamle testamentet.

Det du/dere skriver om "skikkelige" bevis for at jorden er så gammel som dere sier den er, høres rart ut. For om sikre, gode kilder/bevis eksisterte i dag, burde de fleste religiøse være enig i at det er "sannheten"? Er mange religiøse med realfag, men når de da ikke er enige i bevisene du påstår er sanne, blir det vel noe annet?
Vis hele sitatet...
Det er nettopp derfor mange av oss "ikke-troende" blir så oppgitt. Bevisene er overveldende. Jeg har lagt ved et par bilder, som er blandt de sterkeste bevisene vi har for at jorden er eldgammel. Kort fortalt: Mange bergarter er magnetiske, og magnetfeltet til jorden "bytter" polaritet ved jevne mellomrom. Dvs. at når bergarter størkner, vender dipolare molekyler seg etter magnetfeltets retning (akkurat som vanlige magneter tiltrekker eller frastøter hverandre, alt etter polariteten). Dette kan man observere klart og tydelig der ny jordskorpe dannes (midthavsryggene), det vi ser er en HELT klar og tydelig, systematisk og symmetrisk (om begge sider av midthavsryggen i atlanterhavet, de er tilnærmet lik speilvendte kopier av hverandre) endring i magnetiske bergarters orientering, som samsvarer med at jordskorpe har blitt dannet i mange hundre millioner år, og at jordens magnetfelt har "snudd seg" mange ganger i løpet av denne tiden. Fargene på bildene som er lagt ved indikerer de magnetiske egenskapene til bergartsformasjoner over hele verden, og hvis man kombinerer denne empirien med f.eks radiometrisk datering, får man helt konsekvente, uniforme svar. Det er helt fantastisk hvor godt all denne vitenskapen, som bygger på til tider svært forskjellige fagfelt stemmer overens med hverandre, og gir entydelige svar. Jeg har litt vanskeligheter med å formidle helheten i denne prosessen, så man får nesten bare ta meg på ordet, jeg kan fremvise en enorm mengde med kilder.

Det beste argumentet "ny-jord-tilhengere" har å komme med for å motbevise dette argumentet klinger noe slikt som: "Gud har skapt jorden slik for at vi skal tvile på hans eksistens" ("trickster God hypotesen"). That's it. INGEN som kjenner til dette, og forstår prosessene som er involvert kan overhodet tvile på implikasjonene til disse bildene. Havbunnsspredning er et faktum, og teorien om platetektonikk er den beste foreløpige forklaringen vi har som kan forklare hvordan dette foregår.

Dette er bare en bittebittebitteliten del av enorme fagfelt: Geologi, geomekanikk og geofysikk, og jeg kan nevne eksempler som er minst like konklusive som det jeg nettopp har kommet med i fleng. Og alle peker i samme retning. Religiøse autoriteter har ikke noe som helst å stille opp med hvis de skulle blitt konfrontert med denne bevismengden. Og da har man ikke engang begynt å lukte på astronomi, kosmologi eller biologi.

For å si det pent: Religiøse autoriteter som hevder at jorden er 4000 år gammel er shit out of luck. De tar feil, og ingen som har et snev av innsikt i hvordan verden rundt oss fungerer kan tvile på det. Problemet er at vi som kan litt er i mindretall.

Jeg har aldri sett noe statistikk over hvor mange som er religiøse ( tenker ikke bare i Norge, men i hele verden) Lurer på om det er flertall i forhold til ateisme.
Vis hele sitatet...
Dessverre er religiøse i grovt overtall. Det er lett å være religiøs, alt man behøver å gjøre er å tro. Skal man nå en slik posisjon som mange her har gjort, må man gjøre mye research, og det stiller strenge krav til vitenskapelig forståelse.
Sist endret av Orph; 6. februar 2012 kl. 19:22.
Sitat av Orph Vis innlegg
Nå sa jeg aldri noe om skrullinger, heller aldri at det var direkte diktet opp. Det er veldokumentert at mange religiøse historier ble fortalt og gjenfortalt på folkemunne over flere hundre år før de ble skrevet ned. Dette gjelder spesielt det gamle testamentet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet. Det var bare min formulering som satte ting litt på spissen, for å vise hva jeg sikter til.


Sitat av Orph Vis innlegg
Det er nettopp derfor mange av oss "ikke-troende" blir så oppgitt. Bevisene er overveldende. Jeg har lagt ved et par bilder, som er blandt de sterkeste bevisene vi har for at jorden er eldgammel. Kort fortalt: Mange bergarter er magnetiske, og magnetfeltet til jorden "bytter" polaritet ved jevne mellomrom. Dvs. at når bergarter størkner, vender dipolare molekyler seg etter magnetfeltets retning (akkurat som vanlige magneter tiltrekker eller frastøter hverandre, alt etter polariteten). Dette kan man observere klart og tydelig der ny jordskorpe dannes (midthavsryggene), det vi ser er en HELT klar og tydelig, systematisk og symmetrisk (om begge sider av midthavsryggen i atlanterhavet, de er tilnærmet lik speilvendte kopier av hverandre) endring i magnetiske bergarters orientering, som samsvarer med at jordskorpe har blitt dannet i mange hundre millioner år, og at jordens magnetfelt har "snudd seg" mange ganger i løpet av denne tiden. Fargene på bildene som er lagt ved indikerer de magnetiske egenskapene til bergartsformasjoner over hele verden, og hvis man kombinerer denne empirien med f.eks radiometrisk datering, får man helt konsekvente, uniforme svar. Det er helt fantastisk hvor godt all denne vitenskapen, som bygger på til tider svært forskjellige fagfelt stemmer overens med hverandre, og gir entydelige svar. Jeg har litt vanskeligheter med å formidle helheten i denne prosessen, så man får nesten bare ta meg på ordet, jeg kan fremvise en enorm mengde med kilder. .
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet. Jeg har studert det nærmere de siste ukene. Jeg forstår godt hva du har lagt frem, men det jeg ikke forstår, er denne store religiøse folkemengden. Forskere har funnet frem til sine svar. Allikevel er det flere millioner, kanskje milliarder? i verden som fortsatt ikke tolker disse sikre bevisene, og fortsetter sin tro på religion. Var bare det jeg mente.

Sitat av Orph Vis innlegg
For å si det pent: Religiøse autoriteter som hevder at jorden er 4000 år gammel er shit out of luck. De tar feil, og ingen som har et snev av innsikt i hvordan verden rundt oss fungerer kan tvile på det. Problemet er at vi som kan litt er i mindretall.
Vis hele sitatet...
Kanskje tilsammen i verden. Men i Norge er religiøse i mindretall.



Sitat av Orph Vis innlegg
Dessverre er religiøse i grovt overtall. Det er lett å være religiøs, alt man behøver å gjøre er å tro. Skal man nå en slik posisjon som mange her har gjort, må man gjøre mye research, og det stiller strenge krav til vitenskapelig forståelse.
Vis hele sitatet...
Kanskje det. Men så er det kanskje en stor forskjell på å tro, og å være aktiv religiøs. Jeg tipper de fleste jeg kjenner kan si at de er kristne fordi de går i kirken en gang i året. Vil da den definisjonen anse de som kristne/religiøse i helhetsbildet? Ikke vet jeg.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Ja, jeg vet. Jeg har studert det nærmere de siste ukene. Jeg forstår godt hva du har lagt frem, men det jeg ikke forstår, er denne store religiøse folkemengden. Forskere har funnet frem til sine svar. Allikevel er det flere millioner, kanskje milliarder? i verden som fortsatt ikke tolker disse sikre bevisene, og fortsetter sin tro på religion. Var bare det jeg mente.
Vis hele sitatet...
Det er flere milliarder det er snakk om, ja. En stor del av problemet er manglende utdanning, manglende forståelse, og ikke minst en manglende vilje til å sette kunnskap inn i rett kontekst. Vi kommer også inn på et annet emne: Barn læres opp fra ung alder til å tro på ting uten bevis.

Du skal nok se at langt færre seriøse fagfolk med høyere utdannelse i realfag tror på gud, enn det som er gjennomsnittet. Det henger sammen med høyere forståelse for hvordan verden fungerer, rett og slett, samt en tendens til å tenke vitenskaplig (krav om bevis). Dette igjen leder oss til en antagelse om at religiøsitet henger sammen med sosial rang, intelligens, utdannelse og velstand. Det finnes forskning som indikerer at dette er inverse størrelser (andelen troende er langt høyere i fattige land med lavt utdanningsnivå enn f.eks i Norge).


Kanskje tilsammen i verden. Men i Norge er religiøse i mindretall.


Kanskje det. Men så er det kanskje en stor forskjell på å tro, og å være aktiv religiøs. Jeg tipper de fleste jeg kjenner kan si at de er kristne fordi de går i kirken en gang i året. Vil da den definisjonen anse de som kristne/religiøse i helhetsbildet? Ikke vet jeg.
Vis hele sitatet...
På papiret er kristne i overtall i Norge. Det reflekterer antakeligvis ikke et reelt bilde av hvordan kristendommen står i Norge, men saken er nå sånn likevel. Og det er også derfor jeg mener det er viktig å få folk til å ta et standpunkt, provosere frem kritisk tenking, og undervise litt i hva vitenskap faktisk innebærer, og hva slags implikasjoner moderne forskning har ift. vårt verdenssyn.
Selv har jeg aldri hatt noe særlig nært forhold til noen religiøse personer, men har alltid hatt ett inntrykk av at de er kjedelig, snerpete og mangler evnen til å tenke fritt(Noe jeg setter veldig stor pris på å ha). Jeg, som er oppvokst med en far som fnyste hver gang jeg spurte om Jesus er det lett å bli ateist. Man stoler kanskje helst på de som står en nærmest fra oppveksten. Om jeg hadde religiøse foreldre hadde jeg vel kanskje følt en plikt til å bringe skikkene deres videre og oppdra mine barn likedan. Dessuten hører jeg personlig sjelden om folk som "plutselig" blir religiøse, bortsett fra narkomane og kriminelle som etter år i fengsel plutselig "finner Jesus" og klarer å riste av seg faenskapen. For meg er dette mennesker som åpenbart har ett svakt sinn og trenger høyere autoriterer i livet sitt for å ikke ende opp som sin egen fiende.

Jeg tror det er umulig å bare *ta ett oppgjør* med religion, det er mye mer til religion enn bare det å tro på gud.. Alle mennesker i alle sosiale lag har tradisjoner og skikker og det er jo nettopp det religion er for de fleste. heldigvis har vi kommet så langt, hvertfall her i norden!

Man skal jo ikke langt tilbake i tid før folk var overbevist om at det fantes tusser og troll rundt i de norske skoger -- etterhvert som bevisene uteblir må vel ting dabbe ut. Det er bare snakk om tid, veldig mye tid.


Føler det er på sin plass med to sitater jeg liker svært godt...

"A witty saying proves nothing"

"All men are born with a nose and 10 fingers, but no one was born with the knowledge of god"

-En svært klok mann. Justfuckinggoogleit
Sist endret av ali88; 6. februar 2012 kl. 19:49.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Greit, men da er vi uenige der. Hvorfor tror du en gjeng "skrullinger" vil dikte opp noe så stort? Jeg ser ikke logikken i det.
Vis hele sitatet...
Eksempel fra løse lufta: Lat som om du står i kontakt med et mektig vesen, og kommuniserer med det. Bruk dette for å skaffe deg makt, penger, og annet fint.
Det du/dere skriver om "skikkelige" bevis for at jorden er så gammel som dere sier den er, høres rart ut. For om sikre, gode kilder/bevis eksisterte i dag, burde de fleste religiøse være enig i at det er "sannheten"?
Vis hele sitatet...
En del, som bl.a. du, ser ut til å ignorere spørsmål som rettes mot dem.
Er mange religiøse med realfag, men når de da ikke er enige i bevisene du påstår er sanne, blir det vel noe annet?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva du mener med «noe annet». En del tar ikke religionen sin så seriøst, andre gir tro presedens over vitenskap om det er konflikt, en tredje gruppe lever i illusjonen om at det ikke er konflikt mellom de to.
Jeg har aldri sett noe statistikk over hvor mange som er religiøse ( tenker ikke bare i Norge, men i hele verden) Lurer på om det er flertall i forhold til ateisme.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kommer du fortsatt med slike høyttenkte nestenspørsmål? Om det bare fantes en tekstboks på Internett der man kunne skrive inn spørsmål, og få svar tilbake.

https://www.google.com/search?q=how%...are%20atheists

Verre er det ikke.
Syntes godt at folk kan bruke relgionen sin som motivasjon for å komme seg gjennom livet så lenge det ikke går utover folk som ikke vil ha noe med det å gjøre. Skjønner at et liv etter døden virker fristende og at gud skapte alt er lett og fall for. Noen er blinde for det som er rundt dem fordi de tolker hvert værs til punkt og prikke. Det som irriterer meg er at hvis det er lagt frem vitenskapelig bevis som kolliderer med historien dems og de fortsatt ikke godtar det, men isteden vri seg unna med trangsynte standard forklaringer som egentlig ikke gir noen forklaring. Har heller ikke noe til overs for at staten subsiderer disse "klubbene" med kirker og moskeer og andre innskudd. Eller andre folk som prakker etter sin (etter min mening en) fantasi historie på meg.. No truth without proof.
Her er en bok som tar opp mye interessant om dette temaet: Richard Dawkins' The God Delusion.
Sitat av get703 Vis innlegg
Her er en bok som tar opp mye interessant om dette temaet: Richard Dawkins' The God Delusion.
Vis hele sitatet...
Evt. Rupert Sheldrake – The Science Delusion.
Sist endret av LarVael; 6. februar 2012 kl. 21:09.
Sitat av LarVael Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ser helt klart at forfatteren har noen gode poeng, hvis jeg skal tro omtalene rett! Spørs om ikke jeg må lese den.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Greit, men da er vi uenige der. Hvorfor tror du en gjeng "skrullinger" vil dikte opp noe så stort? Jeg ser ikke logikken i det.
Vis hele sitatet...
Men kva med Voluspå? Eller Kalevala? Er dei også sanna - for det er jo ingen grunn til at ein gjeng skrullinger skulle dikte opp noko så stort? Eg ser ikkje logikken i det.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Det du/dere skriver om "skikkelige" bevis for at jorden er så gammel som dere sier den er, høres rart ut. For om sikre, gode kilder/bevis eksisterte i dag, burde de fleste religiøse være enig i at det er "sannheten"? Er mange religiøse med realfag, men når de da ikke er enige i bevisene du påstår er sanne, blir det vel noe annet?
Vis hele sitatet...
Bevisa er overveldande, og du er ignorant om du vel å lukke auga for det. Vi har mange prov som peikar i samme retning, m.a. evolusjon og radiometrisk datering. Med mindre du kan finne solide sprekker i t.d. radiometrisk datering er det idioti å argumentere mot alderen på jorda. At enkelte vel å ignorere radiometisk datering er uinteressant, all den tid det store fleirtalet støtter den, ingen har komt med kritikk som veltar prinsippa, og ingen har påvist vesentlege feil. Det er mange religiøse med god innsikt i vitenskap som omfamnar alderen på jorda - jamt dei fleste vil eg tru.
Evolusjon
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg har aldri sett noe statistikk over hvor mange som er religiøse ( tenker ikke bare i Norge, men i hele verden) Lurer på om det er flertall i forhold til ateisme.
Vis hele sitatet...
Kva legg du i religiøs?
Sitat av Orph Vis innlegg
Du skal nok se at langt færre seriøse fagfolk med høyere utdannelse i realfag tror på gud, enn det som er gjennomsnittet. Det henger sammen med høyere forståelse for hvordan verden fungerer, rett og slett, samt en tendens til å tenke vitenskaplig (krav om bevis). Dette igjen leder oss til en antagelse om at religiøsitet henger sammen med sosial rang, intelligens, utdannelse og velstand. Det finnes forskning som indikerer at dette er inverse størrelser (andelen troende er langt høyere i fattige land med lavt utdanningsnivå enn f.eks i Norge).
Vis hele sitatet...
Jeg er faktisk enig med deg der. Men igjen - fåtallet av menneskeligheten tar faktisk realfag sammenlignet med andre fag. ( Gjelder særlig Norge)
Viss vi tar de religiøse ekspertene i realfag og sammenligner de i statistikken utgjør de kanskje et mindretall, men uansett hvor mange de er, er det jo rart at de fortsatt står for sitt, da dagens bevis er ganske klare.


Sitat av Orph Vis innlegg
På papiret er kristne i overtall i Norge. Det reflekterer antakeligvis ikke et reelt bilde av hvordan kristendommen står i Norge, men saken er nå sånn likevel. Og det er også derfor jeg mener det er viktig å få folk til å ta et standpunkt, provosere frem kritisk tenking, og undervise litt i hva vitenskap faktisk innebærer, og hva slags implikasjoner moderne forskning har ift. vårt verdenssyn.
Vis hele sitatet...
Vel, på papiret ja. Rekner du de som er medlem av "statskirken" ? I så fall teller ikke det som en god statistikk. Det er jo tullete. Man må syte ekstra for å melde seg ut. Jeg tipper en meget stor del ikke gidder å melde seg ut engang.

Viss vi snakker om Norge - som et land når det gjelder normer, regler, holdninger, verdi, etikk, moral, osv. er vi _ikke_ et kristent land. Norge er et av de mest liberale landene i verden. Før i gamledager var det mer konservativt kristent. Regjeringen vår driver en anti-religion kampanje av landet vårt, så kristne verdisyn blir mer eller mindre vasket ut i dagens samfunn. Men ja - på papiret er vi vel et kristent land.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Men kva med Voluspå? Eller Kalevala? Er dei også sanna - for det er jo ingen grunn til at ein gjeng skrullinger skulle dikte opp noko så stort? Eg ser ikkje logikken i det.
Vis hele sitatet...
Bibelen har eksistert i ufattelig mange år. Selve handlingen som foregår fra begynnelse til slutt har en logisk forklaring med tanke på tidslinjen. Så du mener med andre ord at flere milliarder mennesker lever på ting som er usant? Du mener blant annet at NT er oppdiktet? Historier som går igjen etter generasjon til generasjon, som eksisterer i papirformat, som kjente fortellinger, er rett og slett en tilfeldighet?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Bevisa er overveldande, og du er ignorant om du vel å lukke auga for det. Vi har mange prov som peikar i samme retning, m.a. evolusjon og radiometrisk datering. Med mindre du kan finne solide sprekker i t.d. radiometrisk datering er det idioti å argumentere mot alderen på jorda. At enkelte vel å ignorere radiometisk datering er uinteressant, all den tid det store fleirtalet støtter den, ingen har komt med kritikk som veltar prinsippa, og ingen har påvist vesentlege feil. Det er mange religiøse med god innsikt i vitenskap som omfamnar alderen på jorda - jamt dei fleste vil eg tru.
Evolusjon
Vis hele sitatet...
Ja, du sier noe der. Har ikke flere argument å komme med for øyeblikket. Holder på å setter meg mer inn i det for hver dag som går.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva legg du i religiøs?
Vis hele sitatet...
[/quote]

Det er et godt spørsmål. Definisjonen av religiøs kan være forskjellige..
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg er faktisk enig med deg der. Men igjen - fåtallet av menneskeligheten tar faktisk realfag sammenlignet med andre fag. ( Gjelder særlig Norge)
Viss vi tar de religiøse ekspertene i realfag og sammenligner de i statistikken utgjør de kanskje et mindretall, men uansett hvor mange de er, er det jo rart at de fortsatt står for sitt, da dagens bevis er ganske klare.
Vis hele sitatet...
Alle kan ikke alltid være enig, forståelse og utdannelse er ikke ensbetydende med ateisme. Dessuten forteller ikke "oppgitt religion" hele historien, man vet ikke hva personen som svarer på spørsmålet mener med svaret så lenge man kun ber om et ja eller nei. Jeg tror nok at det finnes svært, SVÆRT få dypt religiøse blandt naturviterne i den akademiske verden. De fleste som oppgir at de er religiøse har nok bare en generell tro på noe høyere enn dem selv.

Vel, på papiret ja. Rekner du de som er medlem av "statskirken" ? I så fall teller ikke det som en god statistikk. Det er jo tullete. Man må syte ekstra for å melde seg ut. Jeg tipper en meget stor del ikke gidder å melde seg ut engang.
Vis hele sitatet...
Sant. Men det er ganske meningsløst å spekulere, alt man kan gjøre er å forholde seg til det personer oppgir når de blir spurt.

Viss vi snakker om Norge - som et land når det gjelder normer, regler, holdninger, verdi, etikk, moral, osv. er vi _ikke_ et kristent land. Norge er et av de mest liberale landene i verden. Før i gamledager var det mer konservativt kristent. Regjeringen vår driver en anti-religion kampanje av landet vårt, så kristne verdisyn blir mer eller mindre vasket ut i dagens samfunn. Men ja - på papiret er vi vel et kristent land.
Vis hele sitatet...
Vi har faktisk en statsreligion her til lands. I grunnloven står det at kongen må være kristen. At vi ikke følger kristen etikk, normer og regler ser jeg på som en god ting. Det er strengt tatt unødvendig å steine kvinner som er utro mot sine ektefeller.



Bibelen har eksistert i ufattelig mange år. Selve handlingen som foregår fra begynnelse til slutt har en logisk forklaring med tanke på tidslinjen. Så du mener med andre ord at flere milliarder mennesker lever på ting som er usant? Du mener blant annet at NT er oppdiktet? Historier som går igjen etter generasjon til generasjon, som eksisterer i papirformat, som kjente fortellinger, er rett og slett en tilfeldighet?
Vis hele sitatet...
Ufattelig mange år er vel å ta litt hardt i. De hinduistiske skriftene er vel eldre, så vidt jeg vet, kristendommen var jo en kult som fikk ordentlig fotfeste først rundt år 0. Skriftene fra den greske mytologien, for eksempel, er jo eldre, og ble spredd på samme måte. Ser du noen grunn til at de skriftene skal være mer pålitelig av den grunn? Jeg skjønner helt ærlig ikke logikken din her...

Jeg mener hvertfall at bibelen best kan sammenliknes med Asbjørnsen & Moe's eventyrsamlinger og Aesops fabler.
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg tror nok at det finnes svært, SVÆRT få dypt religiøse blandt naturviterne i den akademiske verden. De fleste som oppgir at de er religiøse har nok bare en generell tro på noe høyere enn dem selv.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg i det. Har vel kanskje noe med interesser å gjøre.



Sitat av Orph Vis innlegg
Vi har faktisk en statsreligion her til lands. I grunnloven står det at kongen må være kristen. At vi ikke følger kristen etikk, normer og regler ser jeg på som en god ting. Det er strengt tatt unødvendig å steine kvinner som er utro mot sine ektefeller.
Vis hele sitatet...
Nå må du ikke overdrive så mye . Dette med steine kvinner, er ting som står i det gamle testamentet, og alle forstår jo at det er feil. Når vi snakker om bibelen, tenker folk fremst på det nye testamentet. Dessuten går det ikke an å tolke bibelen bokstavelig. Det jeg mente med kristne verdier, var mer ment som for eksempel dette med ekteskapsloven og homofile, aktiv dødshjelp, abort, krl i skolesystemet, osv. disse verdiene blir jo mer eller mindre utvannet i dagens samfunn.



Sitat av Orph Vis innlegg
Ufattelig mange år er vel å ta litt hardt i. De hinduistiske skriftene er vel eldre, så vidt jeg vet, kristendommen var jo en kult som fikk ordentlig fotfeste først rundt år 0. Skriftene fra den greske mytologien, for eksempel, er jo eldre, og ble spredd på samme måte. Ser du noen grunn til at de skriftene skal være mer pålitelig av den grunn? Jeg skjønner helt ærlig ikke logikken din her...

Jeg mener hvertfall at bibelen best kan sammenliknes med Asbjørnsen & Moe's eventyrsamlinger og Aesops fabler.
Vis hele sitatet...
Hvordan vil du sammenligne det med skriftene fra den greske mytologien? Gresk mytologi har ikke noe logisk sammenheng, på linje med den sammenhengen kristendommen sin tidslinje og innhold. Men ja, ser hva du mener. Jeg trekker tilbake det utsagnet!

Men, slik du påstår ting skjedde er en enkel løsning. Det virker rett og slett for lettvint. Hva er da meningen i livet? Gjøre det bra på skolen? Spise god mat? Tjene mye penger? Reise verden rundt? Det blir for enkelt, og lettvint å si. Jeg har problemer med å tro at vi lever grunnet en tilfeldighet, og at alt ble så perfekt.