Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2105
hvordan lage et 9 volts (likespennings batteri) om til 9 volt vekselspenning..?

kan man bare koble til en kondensator? eller er det mer avansert?
Det blir nok mer avansert, ja. Akkurat hvor mye mer avansert spørs på kurveformen på vekselspenningen. Altså, skal du ha en sinus (som det er i stikkontakter), firkantspenning, trekantspenning, sagtann, osv.. Hvis du skal ha veldig høy frekvens, eller variere frekvensen, vil det også kunne gjøre det mer avansert.

Hvis du forteller litt mer, så er det lettere å komme med et konkret svar
Hvis du har tilgang til stikkontakt der du skal bruke spenningen, er det mye lettere å kjøpe en trafo, en og lage en vekselretter=)
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg har sett et ganske enkelt oppsett en gang hvor man ganske enkelt bruker transistorer som brytere for sende strømmen frem og tilbake gjennom en spole. Dette gir ikke sinus, men en firkantpuls som kan brukes til noen apparater som ikke er avhengig av sinuskurven.
Det er ikke mulig å få likespenning til å bli vekselspenning uten litt mer avansert elektronikk...

Så jeg ville også, som Rellativ, å gå andre vei. Fra vekselspenning til likespenning og så redusere spenningen.
Heilt canooon
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det er ikke mulig å få likespenning til å bli vekselspenning uten litt mer avansert elektronikk...

Så jeg ville også, som Rellativ, å gå andre vei. Fra vekselspenning til likespenning og så redusere spenningen.
Vis hele sitatet...
Forfor det? Da måtte jo man gjøre likespenningen om til veksel igjen. 230v [trafo] 9v
Ah... Skrev litt for raskt her :'D


Mente selvfølgelig å bare redusere spenningen, uten å gå via en likeretter bro
hvorfor skal jeg lage likespenning, når jeg er ute etter å vite hvordan man lager vekselspenning fra likespenning(9v batteri)?

grunnen til at jeg ikke vil bruke stikkontakt er at jeg ikke har kontrollen over amperen ^^
Sist endret av Uncle_Sylvert; 23. juni 2009 kl. 13:40.
Som sagt, var bare en forglemmelse av hva du var ute etter når man skreiv det hele :P (gikk for raskt i svingene)

Men, for å få kontroll over alt, så er det bare å mekke en krets som begrenser amp'n ned til ønsket nivå....


230v - trafo - strøm begrensning - 9volt veksel ut med bestemt strøm.
Sitat av Uncle_Sylvert Vis innlegg
hvordan lage et 9 volts (likespennings batteri) om til 9 volt vekselspenning..?
...
Vis hele sitatet...
Du sliter litt med å få gode svar, sannsynligvis fordi det du spør om i utgangspunktet ikke går an. Det går imidlertid an å lage en pulserende/modulerende likespenning fra 1 stk batteri.

Kan du skrive litt om hva du skal bruke det til?

Ting som er kjekt å vite for oss som skal prøve å svare deg:

Hva slags 9V batteri?
Hva slags utspenning ønsker du?
RMS eller Peak?
Hvilken frekvens ønsker du?
Er kurveformen viktig?
Hvor stor strøm ønsker du å trekke?
... og som nevnt - Hva skal du bruke det til?
Sist endret av capidog; 23. juni 2009 kl. 14:01. Grunn: Leif
Du kan kjøpe deg en likestrømsmotor som du kobler 9V batteri. Denne motoren driver en vekselstrømsmotor. Spenningen du får ut fra vekselstrømsmotoren bruker du til å styre en transistor. Som du igjen kobler det 9V batteriet på=)

Men for å holde oss på et litt serriøst, og realistisk nivå, er det beste å transformere ned en spenning, og sette strømbegrenser på.

hva tenkte du å bruke denne spenningen til? tenkte siden du er usikker på strømmen. Må da være mulig å regne den ut på en måte?
så på youtube at du kunne gni den av lederne på en fil å bruke filen som leder, da fikk må avik fra DC altså tilnermert AC ?
Så du skal produsere vekeselspenning med en fil? Veldig Dårlig løsning som ikke er i nærheten av en sinuskirve som kan brukes til noe. Dessuten så får du ikke den negative spenningen du har i en vekselspenning.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Jeg har sett et ganske enkelt oppsett en gang hvor man ganske enkelt bruker transistorer som brytere for sende strømmen frem og tilbake gjennom en spole. Dette gir ikke sinus, men en firkantpuls som kan brukes til noen apparater som ikke er avhengig av sinuskurven.
Vis hele sitatet...
Du trenger ingen spole for å lage firkantpuls. Du kan bruke det, men det vil være mye mer håndterlig å bruke en kondensator. Utsagnet er ellers lite behjelpelig, ettersom du ikke sier noe om hvordan denne kretsen er bygd opp, hvordan den fungerer, eller hvor man kan finne mer info om den.

Sitat av Uncle_Syvert
grunnen til at jeg ikke vil bruke stikkontakt er at jeg ikke har kontrollen over amperen
Vis hele sitatet...
Dette høres ikke helt bra ut. Hva mener du med at du ikke har kontroll over den? At den kan bli ukontrollert høy, og at du dermed står i fare for å ta sikringen? Du kan fortsatt sette i en liten glassikring i kretsen som sørger for at ikke strømmen går over et visst nivå. At du bruker batteri stiller deg ikke i sikker-sonen, fordi et overbelastet batteri kan oppføre seg ganske voldsomt. Foreslår at du legger ved en tegning eller forklaring av hva denne kretsen som skal drives av 9VAC gjør, slik at det blir mulig å anslå hva slags oscillatorkrets du trenger for å få det til å fungere. Det bør også være mulig å finne ut av strømmen i kretsen din ut i fra tegningen.

Sitat av Blackkoz
Men, for å få kontroll over alt, så er det bare å mekke en krets som begrenser amp'n ned til ønsket nivå....


230v - trafo - strøm begrensning - 9volt veksel ut med bestemt strøm.
Vis hele sitatet...
I tillegg til å være en dårlig løsning (se lenger ned) er en strømbegrenser sannsynligvis vel så avansert for en nybegynner å lage som en oscillatorkrets, avhengig av typen oscillator. Et bedre råd er å få hjelp til å finne ut av strømmen i kretsen.

Sitat av capidog
Du sliter litt med å få gode svar, sannsynligvis fordi det du spør om i utgangspunktet ikke går an. Det går imidlertid an å lage en pulserende/modulerende likespenning fra 1 stk batteri.
Vis hele sitatet...
At det var..? Går ikke an?? Det går i høyeste grad an, og med forbehold om at han med "9V vekselspenning fra 9V batteri" henviser til en vekselspenning med 9V amplitude og ikke 9V middelverdi, er det sannsynligvis også ganske fort gjort, noe avhengig av strømtrekk og kurveform. Hvis du setter grensa for "umulig" før en enkel oscillator vil det nok være mange muligheter som går deg hus forbi.

Sitat av Rellativ
Men for å holde oss på et litt serriøst, og realistisk nivå, er det beste å transformere ned en spenning, og sette strømbegrenser på.
Vis hele sitatet...
Usikker på om jeg klarer å beskrive hvor på hodet skrullete løsning det er å lage en strømbegrensende krets fordi man ikke har en gang anslagsvis peiling på hvor mye strøm en annen krets trekker. Hvis man ikke vet hvor mye strøm kretsen trekker, så finner man det ut ved å lære seg hvordan den fungerer, eller som tidligere foreslått ved å få noen andre til å hjelpe. Jeg kan gå med på at en strømbegrenser i testfaser er en god backupløsning i tilfelle noe går galt, men ikke på denne måten.

Sitat av IncassoMail
så på youtube at du kunne gni den av lederne på en fil å bruke filen som leder, da fikk må avik fra DC altså tilnermert AC ?
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok du har misforstått videoen. Og hva DC og AC egentlig er.

Sitat av Rellativ
Så du skal produsere vekeselspenning med en fil? Veldig Dårlig løsning som ikke er i nærheten av en sinuskirve som kan brukes til noe. Dessuten så får du ikke den negative spenningen du har i en vekselspenning.
Vis hele sitatet...
Middelverdien kan trekkes fra ved å kjøre signalet gjennom en kondensator. Det er elementært. Ellers har du rett i at signalet ikke vil bli brukbart til stort, ettersom det blir veldig varierende frekvens. Ikke er det gøy å raspe med en fil hver gang man skal bruke kretsen til noe heller.

Til trådstarter: Post kretsen din, så får du hjelp til å anslå strømmen og velge oscillatortype.
Sist endret av Provo; 23. juni 2009 kl. 15:27.
For å begrense strøm, så trenger man nå virkelig bare 1 stk IC (husker ikke i farta navnet på den...) og 2-3 motstander...
Ekstremt enkelt å lage, og fungerer fett... Tho burde man kunne ha utstyr til å mekke print...

Men, som du sier, så hadde det vært fint med mer info om det hele, for så å komme med noe mer konkret...
For å lage en oscillator trenger du heller ikke nødvendigvis mer enn det du nevner der, igjen litt avhengig av type og strømtrekk. Tror uansett vi ikke kommer frem til noe spesielt før vi har sett kretsen..
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Tidligere nevnte krets sto i en artikkel i Allt om Elektronik nr 2/2007.
Artikkelen finnes her:
http://host.datagutten.net/En%20enke...xelriktare.pdf
Sitat av datagutten Vis innlegg
Tidligere nevnte krets sto i en artikkel i Allt om Elektronik nr 2/2007.
Artikkelen finnes her:
http://host.datagutten.net/En%20enke...xelriktare.pdf
Vis hele sitatet...
takk akkurat det jeg letet etter .
Når det skal sies, så varer ikke det batteriet lenge=) hvis du skal bruke 230V, skal det ganske stor motstand til for å begrense strømen til at det varer lenge, men jeg vet jo ikke hva du skal bruke spenningen til=)
Ikke for å være gledesdreper, men dette er for det første sannsynligvis en unødvendig komplisert krets, som sannsynligvis gir en unødvendig høy spenning ut, og som sannsynligvis tapper et standard 9-volts batteri veldig fort, noe avhengig av belastningen på sekundærsiden av trafoen. Den gir heller ikke en sinus ut, så da antar jeg at du heller ikke trenger en sinus, og ettersom du ba om 9V vekselspenning, kan du lett klare deg med en enkelt 555 timer og et par motstander/kondensator, kanskje med et lite filter på utgangen for å fjerne de værste kantene. Bufre signalet med en opamp/transistorforsterker med en viss effekt hvis du skal trekke en del strøm. Da har du et fullgodt resultat med en brøkdel av komponentene og en brøkdel så mange ting som kan gå galt. Hvis du ikke har den fjerneste anelse om strømtrekket, risikerer du at hele kretsen bokstavelig talt går i luften uansett hvilken krets du lager, med mindre du har en strømbegrenser eller annen måte å begrense manuelt på. Hvis du vil være hemmelighetsfull, så kjøra på, men hold trygg avstand til komponentene, og ha brannslokkingsapparat i nærheten (det er ikke tull..). Vil du derimot vite hva slags krets du egentlig burde bruke, og/eller hvor mye strøm den superhemmelige kretsen din trekker, så poster du et koblingsskjema her. Som sagt. Inntil det skjer gidder jeg nok ikke å kommentere stort mer i denne tråden. Bare husk at et 9V batteri er mer enda-en-ting-som-kan-gå-i-luften enn noen forsikring om at ting ikke går galt hvis strømtrekket blir for stort.