Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4534
Hei!

Har nettopp tatt en linjetest og fikk følgene resultat:

http://www.speedtest.net/result/380860490.png

Er ganske usikker rundt hastigheter osv.. så hvor mange MBit's er min linje på?
2Mbit ned og 0.4mbit opp.
Del på 1024 - 2365/1024 = 2.3095MB teoretisk linje ned.. Noen skyter meg om jeg tar feil nå
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Er dette bra linje, eller dårlig for vanlig bruk? (Gaming, torrents osv..)
Hvis du merker det går seint/du syns det går seint er det for lite.. men hvis du syns det går fort nok, er det grei nok linje
En helt kurant linje for gaming. Rimelig dårlig for torrents.
Det der er ganske heavy linje, 18mbit ned og 3-4mbit opp. For å gå over fra kb/s til kbit så må du gange med 8 og omvendt

Den der er bra til gaming, torrent osv. ja

zeth: Dårlig for torrents? Sitter selv på 4mbit ned og 700kbit opp...
Sist endret av jeppfi; 29. desember 2008 kl. 20:25.
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Hvilken linje er det som er vanligst/hva har dere?
De som har fiber sitter på alt fra 20mbit/20mbit til 100mbit/100mbit. Den vanlige brukeren uten fiber sitter på alt fra 2-20mbit.

Vil si at du har en linje du bør være mer en godt fornøyd med
Sist endret av jeppfi; 29. desember 2008 kl. 20:32.
Sitat av Rellativ Vis innlegg
Hvis du merker det går seint/du syns det går seint er det for lite.. men hvis du syns det går fort nok, er det grei nok linje
Vis hele sitatet...
Ehm, ok.


Hvor vil du hen med tråden egenlig? Virker som at du spør alt for generelt til å rett å slett være på utkikk etter noe som helst, og å spørre om du har bra eller ikke internett er jo ganske opplagt smålig idiotisk, da dette er noe du selv kan finne ut på 2 minutter. Viser det seg at du laster ned på isdn hastigheter og ikke kan spille online spill så har du tydligvis ikke bra nok linje, men slik kan også være påvirket av nettverks kortet / hardware du sitter på, så om du lurer på om det kan bli noe problemer for deg bør du informere litt mere, da bare å skrive en tråd om " Hei, jeg har en bra internett linje, hva er vanlig? " virker så lite gjennomtenkt at det burde blitt slettet ;>

Uansett, ikke noe spesielt overbegeistrende linje, da du får 6mbit der jeg bor for 200 / måneden, og jeg viser 5000 ned 500 opp på Speedtest.net, har opplevd at denne linjen er litt i minste laget faktisk for mitt bruk, men funker sikkert til cs, da jeg av en eller annen grunn får følelsen av at du er 14, og det er det nettet ditt kommer til å bli brukt til.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
2Mbit ned og 0.4mbit opp.
Vis hele sitatet...
0.5 opp ja : -)
Sitat av Zeco Vis innlegg
0.5 opp ja : -)
Vis hele sitatet...
Ikke når jeg tar hensyn til overhead.
Litt av grunnen til at jeg skrev teoretisk linje var at jeg til tider har fått over 14kb på ping med speedtest. Men jeg sitter og deler en vanlig adsl linje som det nå er meg og 4-5 andre på.. Flaskehals på lasting av torrents kan like gjerne ligge i ruter som på linjen din overall -- Det er sikkert noen her med noe mer utfyllende svar. Ville bare poengtere forskjellen på teori og praksis..
Linja hans er jo faen meg bra! 0,5mbit opp? Den er jo 3-4mbit.
Gamle routere og modem og switcher kan til tider redusere tilkoblingen din til internett, men hva skal du med mer internett, da du allerede har bevist at du har tilgang til freakforum ?!?!?!?!?!



Som sagt, mer info om f.eks hvilken linje du faktisk betaler for på fårhånd, så blir dette lettere om du er på utkikk etter håndfase svar
Sist endret av blueshift; 29. desember 2008 kl. 20:49. Grunn: Jeg knakk halebenet mens jeg danset tango på stylter
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Det der er ganske heavy linje, 18mbit ned og 3-4mbit opp. For å gå over fra kb/s til kbit så må du gange med 8 og omvendt

Den der er bra til gaming, torrent osv. ja

zeth: Dårlig for torrents? Sitter selv på 4mbit ned og 700kbit opp...
Vis hele sitatet...
Han har 2mbit ned og 0.5mbit opp. Dette er IKKE hva jeg kaller en god linje for torrents.

Hastighetene i bildet han poster er målt i kilobit og ikke kilobyte.
Sist jeg sjekket så var kb/s kilo_byte_ og ikke kilo_bit_. Men my bad hvis det stemmer da...

My bad, sjekket det opp nå. Linjen vil fungere til torrents, men vil ta rundt 8-10timer å laste ned en vanlig DVD film
Sist endret av jeppfi; 29. desember 2008 kl. 20:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Sist jeg sjekket så var kb/s kilo_byte_ og ikke kilo_bit_. Men my bad hvis det stemmer da...
Vis hele sitatet...
Du er høyst feilinformert.

b = bit
B = byte


Estimater på tid er forresten veldig 2000, fine telenorkampanjer.
Det perfekte elastiske støtet på nettet er oppskrytt.
Sist endret av AtXbYeA; 29. desember 2008 kl. 21:00.
B=byte
b=bit

du har feil janpfo. atx var først ute

det er 8 bit i en byte, ergo må du DELE på 8 for å få hastigheten i BYTE


EDIT: faen, 3 stk foran meg...
Sist endret av VivaLatrina; 29. desember 2008 kl. 20:59.
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Sist jeg sjekket så var kb/s kilo_byte_ og ikke kilo_bit_. Men my bad hvis det stemmer da...
Vis hele sitatet...
Det hender kb blir brukt til kilobit mens kB blir brukt til kilobyte.
Er vel bare oppsumere med at ja, linja di vil fungere bra til gaming. Vil også fungere greit til torrent, men hvis du er som meg og ikke planlegger så lenge før eller ønsker å ikke vente for lenge før du ser en nedlastingene foreslår jeg en bedre linje. Har selv 10mbit ned og 2 opp, laster vel ned de fleste xvid filmer på 10-15 min og serier på 4-5 min.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Det der er ganske heavy linje, 18mbit ned og 3-4mbit opp. For å gå over fra kb/s til kbit så må du gange med 8 og omvendt

Den der er bra til gaming, torrent osv. ja

zeth: Dårlig for torrents? Sitter selv på 4mbit ned og 700kbit opp...
Vis hele sitatet...
Tror du skal lære deg å dele istedenfor å gange

Linjen er 2300kbit / 8 = 287kbyte/s, altså 0,287 MByte i sekundet. Med mindre bruker han 15-30 sekunder på 1 .mp3 fil, noe som er i underskjiket av hva man bør ha til et aktivt bruk.

Edit: bare for å illustrere: http://www.speedtest.net/result/381730430.png
Sist endret av tnt; 31. desember 2008 kl. 11:51.
er ikke spesielt fornøyd med min linje
http://www.speedtest.net/result/383480271.png
Sist endret av TinnSoldat; 3. januar 2009 kl. 20:42.
Sitat av TinnSoldat Vis innlegg
er ikke spesielt fornøyd med min linje
http://www.speedtest.net/result/383480271.png
Vis hele sitatet...
Hva betaler du for da ? adsl 2500, adsl 3500 mega, eller 4500 mega ?
Sitat av pidget Vis innlegg
Hva betaler du for da ? adsl 2500, adsl 3500 mega, eller 4500 mega ?
Vis hele sitatet...
Ser ikke ut som en ADSL2+ abonement, med tanke på uthastigheten. Vil tippe han har et eller annet utgått ADSL abonement, med mindre noe skaper mye svinn i hastigheten.

Dersom du sitter på et utgått abonement, sjekk www.ngt.no på prislisten der. Velg det abonementet som tilsvarer det du har nå i pris og ring inn for å oppgradere Det koster vanligvis 299,- å oppgradere, men det kan du slippe unna ved å binde deg for 12mnd

De nye abonementene benytter seg av ADSL2+ teknologien, som vil gi deg raskere hastighet
Sist endret av danielsk; 3. januar 2009 kl. 21:08.
Sitat av danielsk

De nye abonementene benytter seg av ADSL2+ teknologien, som vil gi deg raskere hastighet
Vis hele sitatet...
Dette er selvfølgelig ikke garantert! Dette avhenger av hvor godt sentralen han tilhører er utbygd med ADSL2+, og da om det er noe ledig.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
ADSL2+ har fortsatt bare en maks utkapasitet på 1Mbit, denne synker såklart i takt med nedhastighetet ettersom hvor dårlig kablingen inn og lengden til sentralen er.

Vet om folk som har betalt for 24\1Mbit og endt opp med 10\0.4Mbit fordetom.

ADSL er en møkkteknologi som henger mange år etter her til lands iallefall, beklageligvis er ikke utbygningen like stor over hele landet for andre teknologier (slik som Fiber o.l).
Sitat av ZyPreXa Vis innlegg
Dette er selvfølgelig ikke garantert! Dette avhenger av hvor godt sentralen han tilhører er utbygd med ADSL2+, og da om det er noe ledig.
Vis hele sitatet...
Det får han isåfall beskjed om dersom han prøver å oppgradere.

Sitat av pidget Vis innlegg
Å ja - er så glad det kom en skjeggete biker med ACAB lue og blåste fiber inn i kåken idag, 14 dager så skal det være oppe..

Ontopic : sikkert sagt dette før, men har hatt en del fluksuerende målinger på pingtester. Man må nesten se på et lasteprogram eller en nettverksanalysator for å se den reelle hastigheten man har ned. Oppsøk meg om feil
Vis hele sitatet...
Speedtest.net og tptest.se har faktisk ganske nøyaktige målinger. Opplever veldig like resultater med disse som når jeg måler med FTP-overføringer.

http://www.speedtest.net/result/383572390.png

Måler 15684 / 1052 kbps med FTP-nedlastning mot Universitetet i Oslos ftp-server.

Fiber er definitivt framtiden innen bredbånd. Blir oppgradering så fort det er tilgjengelig i området. Hvordan er fiber på opplasting? Ser står mye forskjellig.
Sist endret av danielsk; 4. januar 2009 kl. 00:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.